Anthropoid - Britské zpracování atentátu z roku 1942

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Přiznám se, že his­to­ric­ké obdo­bí Protektorátu Čechy a Morava a jeho násled­ná podo­ba tzv. „regu­lo­va­né demo­kra­cie“ v letech 1945 - 48 pat­ří mezi ta his­to­ric­ká obdo­bí, kte­rá mě zají­ma­jí asi nej­ví­ce, což mimo jiné zna­me­ná, že k nim mám rela­tiv­ně dost načte­no (Padevětem počí­na­je a Peškem i Čvančarou kon­če) a jsem také vel­mi rád za jaká­ko­li fil­mo­vá či dra­ma­tic­ká díla z toho­to obdo­bí. Na Anthropoid Seana Ellise (reži­sé­ra fil­mu Metro Manila) jsem se tedy pocho­pi­tel­ně těšil.

O ope­ra­ci Anthropoid už bylo nato­če­no fil­mů hned něko­lik, ale s výjim­kou skvě­lé­ho Sequensova Atentátu z roku 1964 (dodnes pova­žu­ji už jen samot­ný vznik fil­mu v té době za tako­vý malý zázrak) se jed­ná o „solid­ní“ sláta­ni­ny. Z brit­ské­ho poči­nu Anthropoid jsem měl tedy poměr­ně logic­ké oba­vy. Ono se to našin­ci mož­ná ani tak nezdá, ale pově­do­mí o této diverz­ní akci z doby dru­hé svě­to­vé vál­ky je v zahra­ni­čí poměr­ně malé a šir­ší veřej­nost o tom tře­ba vůbec neví. Nebude film podá­ván pří­liš polo­pa­tic­ky se sna­hou zasáh­nout co nej­šir­ší okruh poten­ci­ál­ních divá­ků na úkor své věro­ho­do­sti?

Naštěstí ne.

Sean Ellis se o téma­tu sám dozvě­děl někdy oko­lo roku 2000, pří­běh jej fas­ci­no­val (před­sta­vu­ji si, že asi podob­ně jako auto­ra HHHH Bineta) a pře­kva­pi­lo jej, že mimo býva­lé Československo je znám asi jen hrst­ce fanouš­ků mili­ta­ry a věcí s tím sou­vi­se­jí­cích. Rozhodnutí něco podob­né­ho nato­čit padlo tedy někdy v té době. Během pat­nác­ti let Ellis shro­maž­ďo­val mate­ri­ál, piplal s Anthony Frewinem scé­nář a vůbec dělal tako­vé ty věci, kte­ré vedou k dlou­ho při­pra­vo­va­né­mu fil­mo­vé­mu pro­jek­tu. Čas to roz­hod­ně nebyl mar­ně strá­ve­ný, na sním­ku je totiž vidět, že tvůr­ci se v situ­a­ci ori­en­tu­jí a ví co a jak se sta­lo. Občas (mož­ná snad dokon­ce by šlo pou­žít výraz „rela­tiv­ně čas­to“) si pomá­ha­jí dra­ma­tic­ký­mi zkrat­ka­mi, slou­čí více postav do jed­né, apod., což může skal­ní fanouš­ky asi i naštvat, nicmé­ně můj pohled je tako­vý, že poku­sit se o maxi­mál­ně věro­hod­nou dra­ma­tic­kou rekon­struk­ci by zna­me­na­lo film natáh­nout na 5 hodin a prak­tic­ky jej pro neza­svě­ce­né totál­ně zne­pře­hled­nit. Ne, od toho jsou jiné plat­for­my (odbor­ná i popu­lár­ně nauč­ná lite­ra­tu­ra a fil­mo­vé doku­men­ty). Je to jako stě­žo­vat si na obra­zy S. Dalího, že nejsou moc rea­lis­tic­ké.

Ano, při­znám se, že někte­ré zkrat­ky a úpra­vy minu­los­ti mě tro­chu zasko­či­ly. Třeba úvod­ní scé­na s haj­ným je pod­le mě nato­če­ná vel­mi dob­ře, jen v his­to­rii nemá žád­nou opo­ru a může tak házet špí­nu na haj­né­ho Aloise Šmejkala (vál­ku pře­žil), kte­rý byl prv­ním důle­ži­tým kon­tak­tem para­šu­tis­tů. Filmově to ale fil­mo­vě fun­gu­je napros­to skvě­le a já ze scé­ny pří­mu čtu záměr auto­rů zpro­střed­ko­vat divá­kům para­no­id­ní atmo­sfé­ru roku 1941, kdy kaž­dý může být uda­vač a niko­mu není rad­no věřit.

Jinak je začá­tek lehce roz­pa­či­tý, pro čes­ké­ho divá­ka i mís­ty nechtě­ně vtip­ný (i kdy mož­ná i chtě­ně, např. pes jme­nu­jí­cí se Beneš doká­zal roze­smát celý kinosál), pro­to­že - jeli­kož je film brit­ský - se v něm hovo­ří ang­lic­ky (ok, občas němec­ky a tu a tam pro­blesk­ne čes­ké slův­ko), což pla­tí i pro čes­ký „ánsám­bl“ (Budař, Mihulová,...), kte­ří mají roz­to­mi­lý pří­zvuk. Bohužel onen roz­to­mi­lý pří­zvuk mají i brit­ští her­ci (asi sna­ha tvůr­ců o to poznat kdo je z jaké země), když tedy Kubiš (Jamie Dornan) tvr­dí, že je Moravy, tak si u toho málem ukous­ne jazyk. Legrace tam, kde by být nemě­la.
Ale to se také dá pře­žít a poměr­ně brzy si na to zvyk­nout.

Co mi ale vadi­lo z jazy­ko­vé­ho kout­ku asi nej­ví­ce, to bylo oslo­vo­vá­ní para­šu­tis­tů mezi sebou pří­jem­ní­mi (Opálko, pojď sem, Bublíku, ty pojď tam,....). To zně­lo dost div­ně a umě­le. Chápu, vojá­ci, ale stej­ně.
Ale i to se dá zvlád­nout a po chví­li to už vůbec neva­dí.
Sean Ellis totiž umí točit fil­my zatra­ce­ně dob­ře a na pří­pa­du váleč­né­ho Anthropoidu to jen opě­tov­ně doka­zu­je.

Výběr her­ců se také pove­dl. Dornan při­lá­kal vel­ké množ­ství fany­nek, kte­ré by o podob­nou téma­ti­ku asi jevi­ly zájem jen zce­la okra­jo­vě, Murphy (Gabčík) při­dal zku­še­né a kva­lit­ní herec­tví a na plát­ně je ze všech her­ců asi nej­vý­raz­něj­ší a trouf­nu si říci, že i nej­lep­ší. Trochu hor­ší to je s cha­rak­te­ry postav, kte­ré opět moc neko­re­spon­du­jí s rea­li­tou. Gabčík roz­hod­ně nebyl tako­vý „zasmu­ši­lý killer“, dobo­vé doku­men­ty jej cha­rak­te­ri­zu­jí jako vese­lé­ho člo­vě­ka, kte­ré­mu žád­ná zába­va neby­la cizí, ale kte­rý záro­veň doká­zal fun­g­vat takří­kaj­cí „bez ner­vů“. Přiznávám však, že Murphyho Gabčík se mi i navzdo­ry této odliš­nos­ti hod­ně líbil.

Fílm je v pod­sta­tě celý o Gabčíkovi s Kubišem. Nacisté samot­ní se zde obje­vu­jí jen okra­jo­vě a Heydrich jen v dobo­vém zábě­ru při úvo­du fil­mu a pak na nás jeho přís­ný pro­fil vykouk­ne až ve scé­ně aten­tá­tu. Někomu to mož­ná může vadit, nicmé­ně i to je jis­tě autor­ský záměr, kon­cen­t­ro­vat se jen na jed­nu stra­nu, akcen­to­vat emo­ce (což se daří, Murphy i Dornan spo­lu na plát­ně fun­gu­jí na jed­nič­ku) obou para­šu­tis­tů a podat pří­běh z jejich úhlu pohle­du.

A dál, co napsat dál?

Příběh je znám (v čes­ko­slo­ven­ském pro­stře­dí) hod­ně dob­ře, ale četl jsem něja­ké reak­ce zahra­nič­ních divá­ků, kte­ří jím byli pří­mo šoko­vá­ní (asi čeka­li něja­kou „holy­wůd­skou“ ces­tič­ku a šťast­ný konec). Ne, film roz­hod­ně není pate­tic­ký a nehra­je si na něja­kou osla­vu vál­ky a pře­hna­né­ho hrdin­stvů jako z mra­mo­ru. Postavy jsou civil­ní, mají strach, uží­va­jí si své­ho živo­ta dokud to jen jde, mají emo­ce. Patos tu nemá mís­to, i když jsem zasle­chl i názor, že zvo­lá­ní „my se nevzdá­me, jsme Češi“ (což je para­dox­ní, pro­to­že jej z kryp­ty kři­če­li tři Moravané a jeden Slovák) je přespří­liš blbé a ve scé­ná­ři být nemě­lo. Chyba láv­ky, ona věta je reál­ná (mini­mál­ně ji potvr­zu­jí dobo­vé zprá­vy, např. ta od praž­ských hasi­čů).

Velmi se mi líbi­lo, že ve fil­mu bylo dob­ře akcen­to­vá­na role čes­ko­slo­ven­ské­ho domá­cí­ho odbo­je, bez kte­ré­ho by úspěš­né vyko­ná­ní akce asi neby­lo mož­né. I zde je samo­zřej­mě výčet pod­po­ro­va­te­lů okrouhnut na rodi­nu Moravcových a Zelenku-Hajského (plus vel­mi potě­ší zmí­ně­ní nesku­teč­ně důle­ži­té úlo­hy Františka Šafaříka jako infor­má­to­ra z Hradu), ale dá se to pocho­pit, ply­nu­los­ti fil­mu a pocho­pe­ní situ­a­ce to nebrá­ní.

Film tak v mých očích dopa­dl vel­mi dob­ře, malé muš­ky se dají pře­hléd­nout a ode­hnat líným máv­nu­tím ruky. Rovněž dou­fám, že brzy se roz­ply­ne i mýtus o tom, kterak Češi za vál­ky pro­ti nác­kům nic nedě­la­li. Není to prav­da, v pomě­ru k počtu oby­va­tel země byly ty ztrá­ty obrov­ské a prá­vě za tzv. „heyd­ri­chi­á­dy“ dosáh­ly své­ho smut­né­ho vrcho­lu.

P. S. A vel­ký palec naho­ru za ozvu­če­ní.


Foto: Bleeker Street Media / James Lisle


Podívejte se na hod­no­ce­ní Anthropoid na Kinoboxu.
Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen
24. května 2024Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Bleeker Street Media / James Lisle[/caption] České dějiny nejsou zrovna tradičním zdrojem látek pro americké a britské filmy. Proto potěší, když se v koprodukci zahraniční tvůrci rozhodnou zpracovat některý z…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Deník shopaholičky: Krize i chaos
12. prosince 2025Deník shopaholičky: Krize i chaosDeník shopaholičky představuje příběh ženy zkroušené osobní krizí, která se snaží znovu najít sama sebe v záplavě slev a životních změn. Film si klade za cíl zachytit ženské dilema mezi láskou, rodinou a touhou po vlastním…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Deník shopaholičky míří do kin
11. prosince 2025Deník shopaholičky míří do kinCelovečerní romantická komedie Deník shopaholičky vstoupí do kin 11. prosince 2025. Film nabízí humorný pohled na svět nákupů, vztahů a rodinných vztahů. V hlavních rolích se představí Barbora Seidlová a další známí herci. Hlavní děj a…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Frankensteinova armáda: 30 % (70 % pro otrlé)
7. listopadu 2025Frankensteinova armáda: 30 % (70 % pro otrlé)Film Frankensteinova armáda představuje malou skupinu ruských vojáků, kteří provádí akce na německém území na konci druhé světové války. Po záchranném volání „Medvěd kobra, 3-1“ ,které se ozvalo z vysílačky, se přemístí k záchraně pohřešované jednotky.…Vydáno v rubrice: Zapomenuté filmy
Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Viděl jsem Vlny, měli byste taky?
16. července 2024Viděl jsem Vlny, měli byste taky?Jestli se o nějakém filmu na KVIFFu nesly téměř až magické zvěsti, byly to rozhodně Vlny. I proto bylo možné jen pár dní po světové premiéře vidět na pokladnách cedule, které dopředu upozorňovaly na to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Přízraky v Benátkách
21. ledna 2024Přízraky v BenátkáchPokud milujete, stejně jako já, ztvárnění oblíbených detektivek v čele se svérázným a šarmantním Herculesem Poirotem, určitě i nenechte ujít film Přízraky v Benátkách. Příběh je zasazený do ponuré a tísnivé atmosféry nočních Benátek, kdy venku…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v Československu
18. ledna 2024Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v ČeskoslovenskuPolská režisérka Agnieszka Hollandová má k Praze jistě vřelý vztah, přibližně v době o které pojednává minisérie Hořící keř studovala na pražské FAMU, což v člověku jistě určité zážitky zanechá. Z filmů od Hollandové mě velmi…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Pán času – Doctor Who – šílený, mimo jakékoli hranice, provázaný, nedbale elegantní a se stovkou odstínů modré
27. listopadu 2023Pán času – Doctor Who – šílený, mimo jakékoli hranice, provázaný, nedbale elegantní a se stovkou odstínů modréDoctor Who: „By the way….I am the Doctor.“ Rose Tyler: „Doctor….? Doctor Who?“ Někdy roku 1963 začal v britské produkci seriál s velkým S. Podle všech statistik jde o nejdéle běžící a pravděpodobně nejlegendárnější vědecko fantastický…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Přízraky v Benátkách: Kenneth Branagh přináší Poirotovi nadpřirozený thriller
14. září 2023Přízraky v Benátkách: Kenneth Branagh přináší Poirotovi nadpřirozený thrillerNejen talentovaný herec, ale také šikovný režisér,Kenneth Branagh, má již se ztvárňováním Hercula Poirota i režírováním jeho případů zkušenosti. V roce 2017 došlo na jeho zpracování Vraždy v Orient Expresu, v roce 2021 poté na zpracování…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Komunista bez místa

Celá tato brit­ská adap­ta­ce z poměr­ně nedáv­ných čes­kých dějin byl v zása­dě paskvil, jak tomu v podob­ných pří­pa­dech bývá (za mého mlá­dí byli podob­ným brit­ským fil­mo­vým děsem Hugovi Bídníci, kdy např. Jeana Valjeana hrál kla­sic­ký vychrt­lý Angličan, jehož kre­a­ci při zve­dá­ní kočá­ru jsme se na gym­plu smá­li s celou tří­dou a vzpo­mí­na­li na ori­gi­nál­ní fran­couz­skou ver­zi s vyni­ka­jí­cím Jeanem Gabinem). Scéna s haj­ným byla oprav­du při­hlouplá. Navíc jako kyno­log se musím pou­smát nad čes­kým haj­ným ze 40. let v dopro­vo­du aus­tral­ské­ho honác­ké­ho psa. Tady si (zrov­na ang­lič­tí) fil­ma­ři moh­li jis­tě sehnat tře­ba šprin­gr­špa­ně­la, kte­rý by vypa­dal roz­hod­ně věro­hod­ně­ji. Pro ty, kte­ří mi budou vytý­kat jis­té pedant­ství, bych odpo­vě­děl, že u tako­vé­ho fil­mo­vé­ho pro­jek­tu, navíc od vždyc­ky doko­na­lých a celé­mu svě­tu radí­cích Britů, by mělo být vše vypi­lo­vá­no do posled­ní­ho detai­lu. Ty jazy­ko­vé hlouposti zmí­nil autor veli­ce správ­ně a pří­hod­ně. Takže za mě film nedo­pa­dl dob­ře a nedo­stat­ků měl tolik, že nejdou pře­jít máv­nu­tím ruky, neboť z fil­mu děla­jí prá­vě onu „solid­ní“ sláta­ni­nu.

Koministy věšet na kandelábry

Už jen vaše jmé­no dává napo­vě­dět, že nebu­de­te sou­hla­sit se ztvár­ně­ním tak důle­ži­té udá­los­ti, kte­rá pro náš národ a pro svě­to­vě ději­ny byla víc, než jen váleč­ným činem. Komunisté vždy pře­kru­co­va­li a pře­kru­cu­jí ději­ny k obra­zu své­mu. Film byl veli­ce vyda­ře­ný a dopa­dl víc než dob­ře. Povedlo se to víc, než kaž­dý čekal a pár drob­ných detai­lů, kte­ré dobo­vě nese­dí, je zane­dba­tel­ných.
A jen dodá­vám - Mrtvý komu­nis­ta, dob­rý komu­nis­ta

Misot

Rozpínavosti Hitlera chtě­li vyu­žít všichni....USA, VB ho mili­ar­da­mi dola­rů (jen za jedi­ný rok 1933 mu posla­li 3 mili­ar­dy) vyzbro­ji­li a chtě­li nasmě­ro­vat na východ....Fašistické Polsko v roce 1934 pode­psa­lo s Německem pakt o neú­to­če­ní a v roce 1938 vojen­sky obsa­di­lo a anek­to­va­lo čes­kou část Těšínska......Stalin si smlou­vou s Hitlerem chtěl zajis­tit klid a nasmě­ro­vat Hitlera na Západ.........A nako­nec na to taky všich­ni dopla­ti­li mili­o­ny mrtvých..

Vítek

Jenom tako­vá drob­nost - prv­ním kon­tak­tem Kubiše a Gabčíka po sesko­ku nebyl žád­ný haj­ný ale farář z Nehvizd, za kte­rým hned ráno zašli a tvr­di­li mu, že je Němci posla­li do Plzně na nuce­né prá­ce a oni se ces­tou ztra­ti­li, tak jest­li by jim nepo­ra­dil (samo­zřej­mě pora­dil). No a ješ­tě ten samý den se tam hlá­si­li na své prv­ní kon­takt­ní adre­se, co dosta­li v Londýně.
Ta ver­ze, jak tam po sesko­ku kem­po­va­li v jakési jes­ky­ni a haj­ný jim tam nosil jíd­lo, pochá­zí z napůl smyš­le­né edi­ce pamět­ní­ků Miroslava Ivanova z roku 1963 a je nesmy­sl­ná už jen z hle­dis­ka tak­ti­ky těch výsad­ků (po sesko­ku urych­le­ně z mís­ta zmiz­te, jinak hro­zí vaše obje­ve­ní gesta­pem).
Hajný tuším jen našel ve sně­hu něja­ké jejich skry­té vyba­ve­ní a neo­hlá­sil to ale to už byli para­šu­tis­té dáv­no pryč.

Nech brouka žit

Když jde o pres­tiž tak co je pár tisíc mrtvých.Škoda jen,že to neby­ly vaši před­ci to by jste asi sou­dil jinak.Apropo pře­čtě­te si sou­čas­nou učeb­ni­ci děje­pi­su, pak tu minu­lou komu­nis­tic­kou a navštiv­te něja­ký okres­ní archiv a posuď­te udá­lost tře­ba z osla­vo­ván prv­ní repub­li­ky. A věř­te, že rok 89 na sve­ráz­ném výkla­du dějin dle potřeb nic nezmě­nil a zaml­ču­je se a popí­rá vese­le dál.

Beda

Pan reži­zér Strach, by toto vysti­hl mno­hem lépe a sro­zu­mi­tel­ně­ji. (viz. Silver A)

Ano nebo ne?

Kromě jiné­ho mě zasko­či­la řeč o Československu, či čes­ko­slo­ven­ském lidu? Jak se na nich odra­zí reak­ce Němců na aten­tát. Víc se mi líbi­la ver­ze naše, s R. Brzobohatým a dal­ší­mi. Parašutisté tam půso­bi­li víc pro­fe­si­o­nál­ně, věro­hod­ně.