Producenti Andrew Macdonald a Allon Reich ze společnosti DNA Films jsou známí svými odvážnými snímky - počínaje apokalyptickým thrillerem 28 dní poté režiséra Dannyho Boylea a Oscarem oceněným dramatem Poslední skotský král nebo dramatem Neopouštěj mě. Již dlouhou dobu však byli fascinováni pro ně nezvyklým druhem filmu. “Oba jsme vyrůstali na filmech Merchanta a Ivoryho,” vysvětluje Macdonald, “oba milujeme tento druh příběhů. Allon znal román Daleko od hlučícího davu dobře, protože ho studoval ve škole, takže jsme se tím začali zabývat. Většina lidí z mé generace vyrůstala s filmem Johna Schlesingera. Cítili jsme, že máme příležitost udělat něco úplně jiného.”
Jak se ponořili do venkovského prostředí románu Thomase Hardyho, uvědomili si, že příběh Bathsheby Everdenové měl šanci zahrát na strunu dnešnímu publiku. Jeho nekonvenční romantika představovala ženu nerespektující autority a bojující se světem, který jí hrozí, že zničí její touhu po seberealizaci. Příběh se zdál být jako ze současnosti. Lákal svou aktuálností.
Reich říká: “Daleko od hlučícího davu je Hardyho nejvíce povznášejícím příběhem, ačkoli se tam najdou i tragické momenty. Cítili jsme, že bychom do toho mohli vnést něco nového, prostřednictvím trojrozměrného ztvárnění této nádherné ženské postavy, jejíž dilemata jsou současná. Nejen, že se musí rozhodnout, kterého partnera zvolit, ale musí se také naučit, jak obstát ve světě, kterému dominují muži. Klade si za cíl, aby byla vnímána jako úspěšná osoba díky svému vlastnímu přičinění, ne pro to, za koho se provdá.“
Reich a Macdonald začali hledat scénáristu, který by se ponořil do Hardyho světa odlišných pohlaví, třídních rozdílů a sociálních vztahů v prostém prostředí venkova viktoriánské Anglie. Oslovili proto uznávaného britského romanopisce a scenáristu Davida Nichollse. Nicholls již úspěšně zadaptoval pro BBC Hardyho Tess z rodu d’Urbervillů, kterou byli producenti ohromeni.
“Jsme velcí obdivovatelé Davidovy práce a mysleli jsme, že jeho adaptace Tess byla fantastická,” říká Macdonald.
Nicholls díky své nedávné zkušenosti věděl, že zadaptovat Hardyho nebyla procházka růžovým sadem, ale prostě nemohl odolat a pustil se do této práce znovu. “Vždycky jsem měl pro Hardyho velké romány slabost,” poznamenává. “A na rozdíl od Jane Austenové nebo sester Brontëových, Hardy nebyl na filmovém plátně dlouho vidět. Připadalo mi, že bylo na čase tento skvělý příběh přehodnotit. Je to sice viktoriánský román, ale opravdu nenajdete postavu stejně temperamentní a tak tvrdohlavě odhodlanou zůstat nezávislou, jakou je Bathsheba. Její otázky si klademe i dnes: Jak může žena zůstat nezávislá a silná ve světě, kde není doceněna? Kde jí nejsou připisovány stejné zásluhy jako mužům.”
Když si znovu přečetl Daleko od hlučícího davu, přišel na nový způsob, jak se adaptace zhostit - vystavěl vše kolem rostoucího přátelství mezi Bathshebou Everdenovou a tvrdě pracujícím chovatelem ovcí Gabrielem Oakem (Matthias Schoenaerts). Oak jí zůstává oddaný po celou dobu jejích nešťastných dobrodružství a pomalu si propracuje cestu do jejího temperamentního srdce.
“Dramatické i humorné momenty ve filmu vychází z otázky, jak dosáhnout dobrého manželství,” poznamenává Nicholls. “Je za tím sex, který Bathshebu přitahuje k Troyovi? Je to společenské postavení, které nachází u Boldwooda? Nebo se jedná o vzájemnou důvěru a přátelství, které sdílí s Gabrielem? Chtěl jsem, aby tato otázka byla středem scénáře a všechno kolem se soustředilo na rostoucí lásku mezi Bathshebou a Gabrielem.“
Finální scénář se stal magnetem, který k projektu přitáhl zdánlivě nepravděpodobného režiséra, Thomase Vinterberga. Vinterberg, rodák z Dánska, se ve filmovém světě proslavil jako rebel, který rád riskuje, a také jako jeden z původních zakladatelů avantgardního filmového hnutí Dogma 95. Za svůj film Rodinná oslava, ve kterém se proplétaly prvky frašky a emocionální katastrofy, získal mezinárodní uznání a cenu poroty na filmovém festivalu v Cannes. Film pojednává o mladém muži, který během oslavy narozenin obviní svého otce z nevýslovných zločinů. Vinterberg také získal nominaci na Oscara za snímek Lov. Jedná se o pronikavý příběh morálních dilemat a kolektivní hysterie, kterou rozpoutá jedna nepravdivá poznámka dítěte v mateřské školce a zničí tak pověst svého učitele.
Proč Vinterberg - proslulý odhalováním složitosti moderního života - chtěl zpracovat Hardyho? “Líbí se mi, když se se svými projekty ocitám na tenkém ledě; rád objevuji nová teritoria,” přiznává. “Příběh je plný úžasných postav a neustálých zvratů osudu - a to je příslibem velkého vyprávění v jakékoliv době,” poznamenává.
Hardy nemohl být ve svém literárním stylu více angličtější, přesto Vinterberg podotýká, že ho jako Dána, přitahovalo spisovatelovo zaměření na sílu osudu, který posouvá lidské životy. “Hardyho způsob, jak se chopit osudu, je přímočarý. A to mi přišlo velmi zajímavé,” vysvětluje.
O to více byl přitahován k Bathshebě. “Je to krásné, zranitelné stvoření, které jsem si okamžitě zamiloval. Viděl jsem ji, jako silnou ženu, která předešla svou dobu. Ona nepřijímá rozkazy ostatních. Vstoupí do mužského světa s ženskou sílou, což v té době nebylo akceptovatelné,” říká. “A přesto byla Bathsheba zároveň zranitelnou ženou, která se snažila pochopit muže a své okolí. Tato dualita ji dělá tak bohatou a přitažlivou.”
“Na začátku se Bathsheba nedokáže Oakovi oddat, ani žádnému jinému muži, ale díky této dlouhé emocionální cestě dosáhne konce, po kterém všichni toužíme,” přemítá.
V Macdonaldovi vyvolával Vinterbergův psychologický přístup k Hardymu nadšení. “Vnáší do příběhu skutečnou věrohodnost, ale také přináší skvostné prvky dobového eposu,” říká. “Chtěl natočit film, který by působil bezprostředně a stylově, ale zároveň zůstal velkým romantickým eposem. Domnívám se, že jsme takovou kombinaci již dlouhou dobu neviděli.”
Části seriálu: Daleko od hlučícího davu
- Daleko od hlučícího davu
- Daleko od hlučícího davu - BATHSHEBA
- Daleko od hlučícího davu - SÍDLA & LOUKY
- Daleko od hlučícího davu - TROJICE NÁPADNÍKŮ
- Daleko od hlučícího davu - ZPRACOVÁNÍ HARDYHO ROMÁNU
Nejnovější komentáře