Paula Hawkins v životní formě. Kniha roku 2015. Román, který láme prodejní rekordy a na první příčce žebříčku bestsellerů The New York Times se udržel třináct týdnů. Tuzemská i zahraniční kritika jej přirovnává ke Zmizelé (Gillian Flynn), čímž poskytuje čtenářům indicii, že nic nebude tak, jak se na první, druhý nebo desátý pohled zdá. A že o šimrání v žaludku a knedlík v krku nebude nouze.
Čtenář, i ten psychologickými thrillery otřískaný, záhy potvrdí, že k poklidnému počteníčku má Dívka ve vlaku na míle daleko a že nuda určitě nebude. Ale komerční úspěchy nejdou vždy bok po boku s literárním umem. Jistou literární úroveň nelze nepřiznat – autorka odvedla precizní řemeslnou práci. Nicméně kniha působí tak, že tři zúčastněné postavy mechanicky a automatizovaně popisují, co se jim přihodilo, jen aby naplnily obsahový a strukturní koncept autorky. Snaha o to, aby čtenář postupně pronikl do života všech tří stejnou měrou, vyznívá poněkud urputně.
Jde o formu deníkovou, takže se ani nenabízí prostor k proměnám vypravěčské perspektivy nebo k fokalizaci. Těžko hledat také místa nedourčenosti. Pokud nějaká jsou, o pár stran později je další deníkový záznam vymaže. I přes mimořádně dobrodružný syžet je proces čtení jaksi „voyerský“ – konzumujeme, co je nám naservírováno. Rovněž vykreslení postav je jaksi stereotypní. Alkoholička Rachel dělá vše, co alkoholička dělat má, stejně se věc má u vzorné ženušky Ann. O něco lepší je to v případě labilní a přelétavé Megan, která netvoří snadno definovatelný a jedním slovem vystihnutelný typ. Nejpropracovanější – přestože, nebo možná proto, že on sám si deník nevede – je rozhodně postava Toma.
Audiokniha v českém znění se logicky drží konceptu a kapitol, k žádným proměnám nedochází. V roli Rachel potýkající se s alkoholem se představila Petra Špalková, Lucie Pernetová namluvila rodinně založenou Ann, Tereza Bebarová poskytla hlas komplikované Megan. Obsazení padlo na úrodnou půdu – knižní přehmaty sice odstraněny být nemohly sebelepším výkonem, ale kvalitu knihy pozvedly. Jen Špalková bývá místy málo autentická a příliš střídmá. Hovoří-li však za roli libovolného muže, získává ihned civilnější tón, čímž „rachelovské“ nedostatky stírá. Za pochvalu určitě stojí i adekvátní a uměřený hudební doprovod.
Autor:Paula Hawkins
Interpret:Petra Špalková , Tereza Bebarová , Lucie Pernetová
Kniha ke koupi na : http://audioteka.cz
Knihu k recenzi poskytl partner:
Nejnovější komentáře