Kéž se tvůj meč nikdy nezlomí.
Kéž tvé brnění nikdy nezreziví.
Kéž tři měsíce vedou tvoji magii.
Kéž jsou tvé modlitby vyslyšeny.
Kéž je tvůj vous dlouhý.
Kéž ti tvůj Životní úkol nikdy neurazí nos.
Kéž tvá prakovka zpívá.
Kéž tvá vlast vzkvétá.
Kéž draci nikdy nepřestanou vzlétat do tvých snů.Věnování Krynnským poutníkům, Draci letního žáru
O sérii DragonLance by se dalo mluvit nebo psát velmi dlouho. Za dobu svého trvání si tato série, herní svět a další připojené produkty vydobyly stejně stabilní místo na fantasy obloze jako samotná pravidla Dungeons and Dragons, série Magic the Gathering nebo třeba knihy Forgotten Realms. Je to zkrátka další svět, se kterým je potřeba za všech okolností počítat a je chybou se o něm nezmínit.
Narazil jsem na ně před mnoha lety. U kamaráda jsem procházel velmi dobře zásobenou fantasy knihovnu a zaujaly mne obálky s draky. Draky má tak nějak rád každý. Měl jsem tak v ruce tři díly Dračích kronik v původních vynikajících obálkách, které už dneska skoro nejde sehnat. Tím neříkám, že nové obálky a další díly jsou mizerné, ale člověk často nerad opouští vydání, se kterým se setkal poprvé. Je to to samé, jako původní obálky Feistova Mága.
Zpět k drakům. Měl jsem tak v ruce Draky podzimního soumraku, Draky zimní noci a Draky jarního úsvitu. Na všech obálkách několik mne zatím neznámých postav a za nimi draka jednou červeného, pak modrého a nakonec zeleného. A čekalo mne asi 1200 stran fantasy četby…po jejímž absolvování dodávám fantasy četby jako řemen!
Po letech se mi stalo, že jsem u jedné knihy řval smíchy, plakal dojetím a hrdinům přál vše dobré i s nimi naprosto soucítil v okamžicích jejich smutku.
Série samotná vychází z klasických pravidel DnD a drží se tudíž jejich zákonitostí. Ne tím, že byste v poznámkách pod textem měli v soubojových scénách zapsány hody kostkou na útok, ale respektují například nutnost učení se kouzlům a nekompatibilitu magií kněží, druidů a čarodějů, stejně jako rozdělení mágů podle nautrality, dobra nebo zla.
A pak je tu Raistlin. Raistlin Majere, čaroděj se zlatou kůží a zorničkami ve tvaru přesýpacích hodin. Prošel mnohými časy i světy, vidí osud každé bytosti a jediná věta reálné osoby dala vzniknout jeho charakteru. Abych trochu přiblížil atmosféru, dovolte úryvek z předmluvy knihy Procitnutí mága:
„JE TOMU UŽ VÍCE NEŽ DESET LET, KDY JSME SE poprvé sešli v mém malém bytě, abychom si zahráli hru. V té době Dragonlance znala jenom malá hrstka z nás, byla to pro nás novinka plná příslibů, jejíž hodnotu jsme dosud nedocenili. Hráli jsme první dobrodružství, které se po čase ukázalo být nádhernou zkušeností pro miliony dalších — ale tu noc, jak si vzpomínám, jsme vlastně ani nevěděli, co vůbec děláme.
Já jsem hru hrál podle svých narychlo sestavených poznámek. Moje žena a Margaret byly tehdy také mezi ostatními hosty, kteří se ze všech sil snažili vytvořit své postavy z pouhých nejasných obrysů, jež jsme jim dali. Kdo byli ti Hrdinové Kopí? A jací ve skutečnosti vlastně byli?
Začali jsme hrát hru a já se tehdy obrátil na svého dobrého přítele Terryho Phillipse a zeptal jsem se ho, co dělá jeho hrdina. Terry promluvil… a svět Krynnu se tak navždy změnil. Jeho chraplavý hlas, jeho sarkasmus a hořkost, maskující aroganci a sílu, která nikdy nepotřebovala být zdůrazňována, to vše bylo náhle tak skutečné.
Všichni v místnosti byli ochromení i vyděšení zároveň. Margaret do dneška tvrdí, že Terry na sobě tehdy na tom večírku měl černé roucho.
Terry Phillips si vybral za svou postavu Raistlina a touto osudovou volbou dal vzniknout té nejzásadnější postavě z Dračích kopí. Terry dokonce napsal i gamebook o Raistlinově zkoušce, jež měla stejný název jako kniha, kterou nyní držíte v ruce.
Krynn – a to už vůbec nemluvím o Margaret a o mně samotném – dluží Terrymu poděkování za to, že nám Raistlina přivedl.
Ostatní postavy z Dračích kopí mají jiné tvůrce, ale Margaret dávala od samého začátku všem zainteresovaným osobám na vědomí, že Raistlin je výhradně a jen její. My ostatní jsme jí nikdy tohoto temného mága nezáviděli – zdálo se totiž, že ona jediná dokáže zjemnit jeho vlastnosti a utišit jeho neklidnou duši. Pravdou je, že Raistlin nás ostatní děsil tak, že jsme se před ním raději drželi zpátky. Jedině Margaret věděla, jak tuto hlubokou propast překonat.
Raistlin Majere je asi nejzásadnější postavou série, ale rozhodně ne jedinou, která stojí za pozornost. Tanis Půlelf s jeho milostné problémy, Tas Bosonožka jako šotek neschopný cítit strach (u šotků je to biologická vlastnost, ne porucha), sklerotický a senilní čaroděj Fišpán přikazující drakům či nemilosrdná Kitiara Uth Mather…
Krásu všem knihám přidává také to, že volně vychází se ze skutečně odehraných dobrodružství autorů samotných. Asi ne celý jejich průběh, ale část rozhodně ano.
Je pak jen dobře, že české překlady začaly opět vycházet a opět se tak objevily na pultech. V trochu jiném formátu, s jinými obálkami, ale stále DragonLance. Vzhledem k tomu, že celý svět zahrnuje si zatím asi 49 sérií, každou v počtu 3 – 7 svazků, máme se rozhodně ještě na co těšit.
Nakonec není od věci zmínit filmovou verzi.
Ta se sice vydala cestou animáku v kombinaci klasického kreslení a počítačové renderace, ale upřímně si myslím, že tahle kombinace má ve fantasy a scifi dílech něco do sebe. Rozhodně mi nevadila a je to zase něco trochu jiného. Osobně jsem měl pocit, jako kdybych to spíš hrál než viděl jako film, což je u fantasy filmu milé.
Hudba se povedla a volba hlasů pro jednotlivé postavy taky. Film zpracovává příběh Draků podzimního soumraku a o dalším snímků z tohoto univerza nevím.
Základ: anglo americká fantasy založená na pravidlech Dungeons and Dragons
Navíc:
- charaktery, které přirostou k srdci
- držení se zákonitosti DnD
- velmi podrobně navržený svět
Blog autora: http://umenivyberu.cz
Nejnovější komentáře