Divácky úspěšná komedie BÁJEČNÝ HOTEL MARIGOLD z roku 2012 vzala diváky na cestu se skupinou sedmi britských důchodců, kteří zariskovali a rozhodli se svůj odchod do důchodu vyřešit pobytem v nově otevřeném indickém hotelu, který se orientoval na „starší a krásnou“ klientelu. I když se ukázalo, že hotel má své nejlepší časy za sebou, jeho noví, nebojácní a optimističtí obyvatelé si bez ohledu na svůj věk uvědomí, že to nejlepší je teprve čeká. V DRUHÉM BÁJEČNÉM HOTELU MARIGOLD se znovu členové původního obsazení v čele s Judi Dench, Maggie Smith, Billem Nighym a Devem Patelem potkávají s novými postavami v podání herců, jako jsou Richard Gere, Tamsin Greig a David Strathairn.
Původní film diváky překvapil. Představil totiž nesourodou skupinu obyčejných, charakterově složitých, ale zároveň legračních lidí, kteří se pustí do odvážného dobrodružství, přitom se jedná o seniory v podání těch nejlepších herců své generace. Film se stal kasovním trhákem ve Velké Británii i Spojených státech. Celosvětové tržby se vyšplhaly na 136 milionů dolarů. Film získal uznání kritiky a nominace v kategorii nejlepší film od Hollywood Foreign Press, BAFTY a Screen Actors Guild.
“Všichni jsme tím byli překvapeni,” vzpomíná držitelka Oscara Judi Dench, která se vrací v roli Evelyn, elegantní dámy, jež po smrti manžela odcestovala do Indie, kde se před ní otevřela celá řada příležitostí. “První film měl obrovský úspěch. Bylo úžasné, kolik lidí za mnou přišlo, aby si se mnou o filmu promluvili. Takže být zpátky v Indii a pracovat na jeho pokračování bylo fantastické.“
Bill Nighy se opět zhostil role Douglase, nyní beznadějně zamilovaného do nepolapitelné Evelyn. “Vždycky jsem měl pocit, že by z tohoto originálního příběhu mohl být dobrý film, ale nenapadlo mě, že by mohl mít takový úspěch. Zřejmě se strefil do vkusu lidí a je potěšující, že ho mohu dělat podruhé,” dodává herec.
Všichni zúčastnění byli rádi, že se film zaměřil na často přehlíženou skupinu obyvatelstva. “Báječný hotel Marigold vyprávěl troufalým a vřelým způsobem o životech a vztazích lidí, kteří už dosáhli pokročilejšího věku a to na tom bylo přitažlivé,” říká herečka, Lillete Dubey, která ztvárnila paní Kapoorovou. “Byl to jeden z mála filmů, který se pustil do této tématiky v radostném duchu, film, který říká: ‘Ať je vám 60 nebo 70, život vás nepřestane překvapovat, pokud mu to dovolíte.’”
Producenti Graham Broadbent a Peter Czernin přiznávají, že byli zpočátku opatrní, co se týče pokračování nezávislého snímku, u kterého se původně s dalším dílem nepočítalo. Vyžadovalo to od nich jistou dávku odvahy udělat bezprecedentní krok: znovu se vrátit k postavám, které nejsou akčními hrdiny nebo součástí nějaké filmové franšízy.
“První film se stal tak oblíbeným, protože se jednalo o citově poutavý příběh s velkou dávkou humoru,” říká Broadbent. “Ke vzniku jeho pokračování jsme měli jen jednu výhradu, že to musí být film stejného významu.”
Existoval jen jeden způsob, jak toho dosáhnout: opět dát dohromady tvůrčí tandem, scénáristu Ol Parkera, který původně zadaptoval knižní předlohu Deborah Moggachové pro první díl filmu, a na Oscara nominovaného režiséra Johna Maddena. Oba totiž tyto filmové postavy znali důvěrně. Jakmile se tvůrčí duo sešlo, aby prodiskutovali, kam druhá část obyvatele hotelu zavede, začaly se rychle formovat nápady. Sonnyho sňatek se Sunainou byl zřejmý již na konci prvního filmu, takže zdlouhavé přípravy na indickou svatbu se vším všudy se staly jednotícím prvkem dalšího filmového pokračování.
Madden říká: “Společně s Olem jsme se rozhodli, že by se přípravy na svatbu měly prolínat celým filmem a odrážet charakter klasické indické svatby. Na základě toho vznikla struktura příběhu o třech dějstvích, kde každá část vedla k osobě s vlastními starostmi. Svatební veselí každého z nich přiměje k bilancování. V některých ohledech vyprávíme intenzivnější příběh, než byl ten první, protože teď máme možnost nahlédnout hlouběji do jejich životů.”
Režisér pokračuje: “Myslím, že tento film je především o rodině - této netradiční rodině, která se zformovala ve společné snaze asimilovat se do cizí kultury. Samozřejmě, že to je legrační, ale zároveň se to dotýká rozdílných postojů a přístupů. Postavy se potýkají se skutečnými rozhodnutími a volbami, se kterými se musí vyrovnat většina lidí v této fázi života. To je velkým dějovým příslibem.”
Broadbent: “Ukázalo se, že první film odvyprávěl pouze polovinu příběhu. Druhý scénář nás nechal, abychom se s jednotlivými postavami vydali na další, jinou společnou cestu: “Muriel se promění z xenofoba v hlavu rodiny, kterou do té doby nikdy neměla; Evelyn a Douglas zápasí s rozdílnými emocionálními závazky; Madge stále hledá štěstí, ale ne vždy na správném místě; a Norman, dobrodruh bez závazků, je pokoušen a zároveň mučen slibem věrnosti...”
Parker napsal scénář, ve kterém se osud každé postavy vyvíjel zábavným a nečekaným způsobem. Vzájemně se sbližovali a rostlo pouto nejen mezi nimi, ale i k Indii. “Zatímco první příběh byl více o střetu dvou kultur, nyní považují Indii za svůj domov,” říká Broadbent. “Stali se součástí místního života. Douglas si otevřel obchod s koly a pracuje jako turistický průvodce. Evelyn rozjíždí textilní podnik. Norman a Madge řídí Viceroy Club. Každý teď vidí věci jinak.”
Ihned, jakmile se zrodila myšlenka na pokračování, Broadbent kontaktoval herce z prvního filmu. Získal jejich nadšené souhlasy dlouho předtím, než si scénář přečetli. “Byla to zkouška důvěry,” říká, “vlastně si myslím, že to je zásluha Johna Maddena a jeho dobrého vztahu s těmito herci, že na to všichni kývli. A pak, když jsme se vrátili s Olovým scénářem, bylo vyhráno.”
Maggie Smith, dvojnásobná držitelka Oscara, která se vrací jako Muriel s ostrým jazykem, postava, která se v tomto pozdním věku stává nezávislou, říká: “Nejtěžší věcí bylo dát tuto skupinu herců po třech letech opět dohromady, protože všichni byli rozptýleni a dělali různé věci… takže si myslím, že je celkem mimořádné, že se to podařilo.“
Když přemýšleli o tom, koho ještě přidat do řad hotelových hostů, Broadbent vzpomíná na jedno jméno, které vstupovalo do popředí: držitel Zlatého glóbu Richard Gere. “Richard byl schopen vnést do filmu jistý druh okamžitého romantického rozechvění, které mělo dominový efekt a dopad na každého v hotelu,” říká John Madden. “A jeho postava nabídla nové, zajímavé možnosti.”
Broadbent dodává: “Vzpomínám si, jak jsem se ptal Ola a Johna ‘koho byste nejraději viděli vstoupit na nádvoří Marigoldu?’ a dostal jsem okamžitou odpověď - Richard Gere. Byli jsme velmi rádi, že se k nám přidal. Kombinace Johna, scénáře a kalibru našich herců všechny přitahovala.”
Gere, který hraje Guye Chamberse, považoval pozvání zahrát si ve filmu za neodolatelné. “První film byl úžasný,” říká. “Vidíte stále méně a méně filmů o skutečných dilematech našeho života, takže to byla vzácnost. A pak podruhé vidět opravdu dobrý scénář; to se nestává tak často. John a Ollie vytvořili něco úžasného… a taky tu najdete mimořádné herecké obsazení, se kterým můžete spolupracovat.”
Tvůrci měli také potěšení obsadit několik nových tváří, včetně zdánlivě příliš mladé Lavinie Beech v podání Tamsin Greig i investora a obchodního ředitele, Ty Burleyho, kterého si zahrál David Strathairn. “Tamsin je fantastická. Vždycky jsem obdivoval její práci a skočil jsem po příležitosti ji do filmu obsadit. A David je skvělý herec, se kterým jsem už spolupracoval na divadle - nádherný přírůstek do našeho obsazení,” říká Madden.
Dench říká o nováčcích: “Nová krev nás nesmírně posílila.”
Madden také uvítal dva nové přírůstky v řadách filmového štábu, se kterými v minulosti již spolupracoval: jsou jimi význačný britský kameraman Ben Smithard (Prokletý klub, Můj týden s Marilyn, Belle) a výtvarník Martin Childs, který získal Oscara za Maddenův snímek Zamilovaný Shakespeare, také spolupracovali na Paní Brownové.
Smithard konstatuje, že druhý film má kinetickou energii, která proudí z hlavního hrdiny Sonnyho a odlišila tento snímek od prvního. “Se všemi oslavami a svatbou tu máte velkolepé scény, které pro nás byly velkou, ale příjemnou výzvou,” říká. “Jeden z opravdových rozdílů je, že v tomto filmu jsou scény obrovského rozsahu - někdy jsme měli na place 900 lidí - a k tomu jsme přidali bollywoodské taneční číslo. Takže tam bylo hodně logistiky a technologie. Snažili jsme se zachytit tento epický dojem, který Indie nabízí.”
Během natáčení se znovu projevila magická souvislost s prvním filmem, ale tentokrát novým způsobem. Maddena především zajímal způsob, jakým tato druhá kapitola odhaluje zásadní vazby mezi generacemi. “Velká část DRUHÉHO BÁJEČNÉHO HOTELU MARIGOLD je o rozdílu mezi mládím a stářím, myšlenka, která byla symbolizována na závěr prvního filmu,” říká. “Náš filmový příběh transformuje tuto myšlenku v něco mnohem hlubšího, jde tu o předávání věcí dál, o přenesení toho, co je nejcennější - našich zkušeností a znalostí, a to nejen mezi kulturami, ale i z jedné věkové skupiny na druhou.”
Části seriálu: Druhý báječný hotel Marigold
- Druhý báječný hotel Marigold - Znovu se ubytovat
- Druhý báječný hotel Marigold - Stálí hoteloví hosté
- Druhý báječný hotel Marigold - Nové hotelové přírůstky
- Druhý báječný hotel Marigold - Marigold dostává novou tvář
- Druhý báječný hotel Marigold - Shaadi, neboli svatba
- Druhý báječný hotel Marigold - Marigold potkává Bollywood
Nejnovější komentáře