Far Cry New Dawn: Postapokalyptický spin-off, který zanechává rozporuplný dojem

NDFoto: Ubisoft
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Far Cry New Dawn při­chá­zí jako pokra­čo­vá­ní kul­tov­ní série, kte­rá si za léta vybu­do­va­la sil­nou fanouš­kov­skou základ­nu. Jde o posta­po­ka­lyp­tic­kou stří­leč­ku z pohle­du prv­ní oso­by, kte­rá nava­zu­je na udá­los­ti Far Cry 5, ale záro­veň se sna­ží před­sta­vit nové her­ní mecha­ni­ky a svě­ží pro­stře­dí. Přestože hra­tel­nost nabí­zí zábav­né momen­ty, pří­běh a někte­ré her­ní prv­ky vyvo­lá­va­jí smí­še­né poci­ty.

Úvod

Far Cry New Dawn je dílem Ubisoft Montreal a byl vydán v úno­ru 2019 pro plat­for­my PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hra před­sta­vu­je spin-off, kte­rý pří­mo nava­zu­je na udá­los­ti pět­ky a posou­vá děj o sedm­náct let do budouc­nos­ti po jader­né kata­stro­fě, kte­rá změ­ni­la tvář ame­ric­ké­ho stá­tu Montana. Toto posta­po­ka­lyp­tic­ké zasa­ze­ní je jed­ním z hlav­ních láka­del hry a Ubisoft se sna­ží vyu­žít dob­ře zná­mou mapu Hope County, kte­rou však výraz­ně upra­vil a „pře­tvo­řil“ do nové­ho, kolo­ro­va­né­ho, ale divo­ké­ho pro­stře­dí.

Vývoj hry pro­bí­hal pod tak­tov­kou Ubisoft Montreal za pod­po­ry dal­ších stu­dií v Kiovu, Bukurešti a Šanghaji. Tvůrci se sna­ži­li vytvo­řit svě­ží pohled na Far Cry uni­ver­zum, kte­rý by se odli­šil od před­cho­zích dílů, pře­de­vším díky nové­mu posta­po­ka­lyp­tic­ké­mu téma­tu a změ­nám v her­ním sys­té­mu. Přestože hra nabí­zí řadu ino­va­cí, její při­je­tí je poměr­ně roz­po­ru­pl­né, což je čás­teč­ně způ­so­be­no pře­de­vším pří­bě­ho­vou slož­kou a her­ní vyvá­že­nos­tí.

Hratelnost

Far Cry New Dawn si pone­chá­vá osvěd­če­nou hra­tel­nost série – stří­le­ní z prv­ní oso­by, vol­ný prů­zkum ote­vře­né­ho svě­ta a mož­nost rekru­to­vat spo­leč­ní­ky, kte­ří vám pomá­ha­jí v boji. Hráči mohou vytvo­řit svou vlast­ní posta­vu, vybrat pohla­ví i rasu, což při­dá­vá na per­so­na­li­za­ci her­ní­ho zážit­ku. Zásadní novin­kou je mož­nost vylep­šo­vat zbra­ně i vozi­dla a vyu­ží­vat uni­kát­ní vyba­ve­ní, jako je napří­klad vrhač pil, což při­ná­ší do akce zají­ma­vé tak­tic­ké mož­nos­ti.

Mapa Hope County byla díky jader­né kata­stro­fě výraz­ně pro­mě­ně­na – kra­ji­na je nyní bar­vi­těj­ší a divo­čej­ší, což nabí­zí nové zají­ma­vé loka­ce a výzvy. Zároveň ale hra zavá­dí nový sys­tém sbí­rá­ní suro­vin a jejich vyu­ži­tí k výro­bě vyba­ve­ní. Tento sys­tém však není bez kon­tro­ver­zí, pro­to­že někte­ré před­mě­ty a vylep­še­ní jsou vel­mi náklad­né, což může vést k poci­tu „pay to win“ – tedy že pokrok ve hře je pří­liš závis­lý na sbí­rá­ní mate­ri­á­lů nebo mik­ro­trans­ak­cích. Tento aspekt může někte­ré hrá­če odra­dit, zvláš­tě ty, kte­ří jsou zvyklí na rych­lej­ší postup a vět­ší odmě­ny za své úsi­lí.

Grafika a zvuk

Co se vizu­ál­ní strán­ky týče, New Dawn roz­hod­ně nezkla­me. Ubisoft si dal zále­žet na tom, aby posta­po­ka­lyp­tic­ké pro­stře­dí bylo nejen atmo­sfé­ric­ké, ale i vizu­ál­ně při­taž­li­vé. Krajina je plná barev­ných kvě­tin a zví­řat, což kon­tras­tu­je s tem­ným téma­tem jader­né apo­ka­ly­psy a vytvá­ří jedi­neč­ný este­tic­ký záži­tek. Mapa, ačko­liv vychá­zí z té z Far Cry 5, byla dosta­teč­ně pro­mě­ně­na, aby hrá­či měli pocit nové­ho obje­vo­vá­ní a obje­vo­vá­ní svě­ta.

Zvukový design je rov­něž na solid­ní úrov­ni – dabing postav je kva­lit­ní, ačko­liv noví dabé­ři se obje­vu­jí i z původ­ní­ho dílu. Hudba a zvu­ko­vé efek­ty pod­tr­hu­jí napě­tí a atmo­sfé­ru hry, ať už jde o zvu­ky zví­řat, výbuchů nebo dia­lo­gů. Přestože zvu­ko­vá strán­ka neu­ra­zí, není to zrov­na jed­na z nej­pa­mát­něj­ších sou­čás­tí hry, spí­še slou­ží k pod­po­ře her­ní­ho zážit­ku bez výraz­ných extré­mů.

Příběh

Vyprávění v New Dawn je zpra­co­vá­no jako pří­mé pokra­čo­vá­ní Far Cry 5, zasa­ze­né do svě­ta sedm­náct let po nuk­le­ár­ní kata­stro­fě. Hráči se ocit­nou upro­střed boje o pře­ži­tí komu­ni­ty Hope County, kte­rou ohro­žu­je sku­pi­na zboj­ní­ků zná­má jako Highwaymen, vede­ná dvoj­ča­ty Mickey a Lou. Příběh se sna­ží pro­hlou­bit vzta­hy zná­mých postav z před­cho­zí­ho dílu a záro­veň před­sta­vit nové hroz­by a moti­va­ce.

Nicméně, zpra­co­vá­ní pří­bě­hu vzbu­zu­je roz­pa­ky. Kritici i hrá­či pou­ka­zu­jí na to, že pří­běh je uspě­cha­ný a mís­ty absurd­ní, což sni­žu­je jeho emo­ci­o­nál­ní dopad. Dialogy jsou čas­to zdlou­ha­vé a někte­ré mise se zda­jí být zby­teč­ně nata­že­né. Ačkoliv návrat zná­mých postav potě­ší, jejich vývoj a moti­va­ce nejsou dosta­teč­ně pro­pra­co­va­né, a inter­ak­ce s hlav­ní­mi zápo­rá­ky se mohou rych­le stát frustru­jí­cí­mi. Některé momen­ty půso­bí pří­liš pře­hna­ně a nere­ál­ně, což naru­šu­je dojem z jinak zají­ma­vé­ho svě­ta.

Technické zpracování

Hra běží na zná­mém engi­nu CryEngine, kte­rý je dob­ře osvěd­če­ný, ale nedo­ká­že se zba­vit někte­rých star­ších pro­blé­mů. Mezi nej­čas­těj­ší výtky pat­ří nepří­jem­né mecha­ni­ky koli­ze a pohy­bu, kte­ré mohou v kri­tic­kých momen­tech způ­so­bit zase­ká­vá­ní posta­vy na pře­káž­kách, což hrá­če čas­to frustru­je. Tento aspekt je zvlášť nepří­jem­ný při úpr­ku nebo ve chví­lích, kdy je rych­lost a ply­nu­lost pohy­bu klí­čo­vá.

Dále sto­jí za zmín­ku nepří­jem­ný her­ní balanc, zejmé­na v oblas­ti nepřá­tel a divo­kých zví­řat. Zvířata jsou neú­měr­ně sil­ná a čas­tá, což neu­stá­le zvy­šu­je obtíž­nost a může zby­teč­ně brz­dit ply­nu­lost hry. Navíc sys­tém respa­w­nu nepřá­tel je nasta­ven tak, že se loka­ce po vyčiš­tě­ní rych­le zno­vu zapl­ní, což může hrá­če una­vo­vat a půso­bit dojmem neko­neč­né­ho opa­ko­vá­ní stej­ných situ­a­cí. Na dru­hou stra­nu, sys­tém vylep­šo­vá­ní základ­ny a pro­gre­su posta­vy při­dá­vá na kom­plex­nos­ti, ale záro­veň vyža­du­je trpě­li­vost a čas.

👍 Kladné body

  • Atmosférické a vizu­ál­ně atrak­tiv­ní posta­po­ka­lyp­tic­ké pro­stře­dí
  • Možnost per­so­na­li­za­ce posta­vy a roz­ma­ni­tost her­ních mecha­nik (vylep­šo­vá­ní zbra­ní, vozi­del, spo­leč­ní­ci)
  • Navazující pří­běh a návrat zná­mých postav z Far Cry 5

👎 Záporné body

  • Uspěchaný a mís­ty nezá­živ­ný pří­běh s něko­li­ka absurd­ní­mi momen­ty
  • Frustrující her­ní balanc, zejmé­na pře­mí­ra a síla divo­kých zví­řat a sys­tém respa­w­nu nepřá­tel
  • Technické nedo­stat­ky v pohy­bu a koli­zích, kte­ré mohou brá­nit ply­nu­lé­mu hra­ní

Závěrečné hodnocení

Far Cry New Dawn je hra, kte­rá se sna­ží nabíd­nout nový pohled na zná­mou sérii a při­ná­ší zají­ma­vé vizu­ál­ní a mecha­nic­ké ino­va­ce. Bohužel jí brz­dí pře­de­vším slab­ší pří­bě­ho­vá strán­ka a někte­ré her­ní nedo­stat­ky, kte­ré mohou u dlou­ho­do­běj­ší­ho hra­ní půso­bit nepří­jem­ně. Pro fanouš­ky série a milov­ní­ky ote­vře­ných svě­tů je však stá­le dosta­tek zába­vy a obje­vo­vá­ní, aby hra stá­la za vyzkou­še­ní. Celkově lze říci, že New Dawn je solid­ní, ale nevy­rov­na­ný titul, kte­rý zane­chá­vá smí­še­né dojmy.

Hodnocení: 65 %

Části seriálu: Far Cry


    Assassin’s Creed – začátek legendy, který definoval žánr akčních adventur
    5. listopadu 2025Assassin’s Creed – začátek legendy, který definoval žánr akčních adventurAssassin’s Creed, první díl slavné série od Ubisoftu, se před více než patnácti lety stal průlomem v herním průmyslu. S unikátním historickým zasazením, inovativní hratelností a silnou atmosférou položil základy jednoho z nejúspěšnějších herních fenoménů. Přestože…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Far Cry Primal: Návrat do pravěku s inovativním nádechem
    31. října 2025Far Cry Primal: Návrat do pravěku s inovativním nádechemFar Cry Primal představuje odvážný krok série Far Cry do neprobádaných vod pravěku, kde střelné zbraně nahradily primitivní zbraně a přežití je tvrdší než kdy dříve. Tento díl nabízí nejen známý otevřený svět a svobodu, ale…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Far Cry 3: Blood Dragon – retro-futuristická jízda plná neonů a parodie
    29. října 2025Far Cry 3: Blood Dragon – retro-futuristická jízda plná neonů a parodieFar Cry 3: Blood Dragon je samostatné rozšíření kultovní střílečky Far Cry 3, které se svým pojetím vyloženě vymyká standardnímu žánru. Nabízí kombinaci humoru, nostalgie po 80. letech a pulzující akce v neonově nasvíceném postapokalyptickém světě.…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Far Cry 6: Evoluce legendární série s politickým nádechem na karibském ostrově
    29. října 2025Far Cry 6: Evoluce legendární série s politickým nádechem na karibském ostrověPo třech letech od vydání předchozího dílu přichází Ubisoft s dalším hlavním pokračováním série Far Cry. Tentokrát se hra odehrává na fiktivním karibském ostrově Yara, kde diktátorský režim Antóna Castilla vytváří dusnou atmosféru plnou napětí a…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Far Cry 5: Západní Amerika v plamenech fanatismu a přežití
    26. října 2025Far Cry 5: Západní Amerika v plamenech fanatismu a přežitíFar Cry 5 přináší do slavné série nový pohled na otevřený svět zasazený do malebné, ale nebezpečné Montany. S rozsáhlou mapou, propracovaným příběhem a možností kooperace nabízí hra hodiny zábavy, a to i přes některé nedostatky,…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Far Cry 4 – Himalájský dobrodružný epos s rozporuplným příběhem a rozsáhlým světem
    26. října 2025Far Cry 4 – Himalájský dobrodružný epos s rozporuplným příběhem a rozsáhlým světemFar Cry 4 patří mezi ty herní tituly, které vzbuzují silné emoce a názory, často rozdělené mezi vášnivé fanoušky a kritiky. Přestože nabízí rozsáhlý otevřený svět a velmi variabilní hratelnost, příběh a některé designové volby vzbuzují…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Little Nightmares III – krásná noční můra, která ztratila část své temné magie
    24. října 2025Little Nightmares III – krásná noční můra, která ztratila část své temné magieTřetí díl oblíbené hororové série Little Nightmares přichází s výraznou změnou ve vývoji i hratelnosti. Studio Supermassive Games přebírá žezlo a přináší kooperativní zážitek, který však ne vždy dokáže naplnit očekávání věrných fanoušků série. Jak se…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechem
    24. října 2025Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechemHalf Sword je jednou z těch her, které vás zaskočí svou neotřelostí a zároveň nenechají vypustit z ruky ovladač. Tento fyzikálně založený simulátor středověkého boje se snaží přinést autentický zážitek, jaký v žánru jen tak nenajdete,…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Far Cry 3: Návrat legendy, která definovala moderní akční dobrodružství
    23. října 2025Far Cry 3: Návrat legendy, která definovala moderní akční dobrodružstvíFar Cry 3 je jedním z těch titulů, které se zařadily mezi ikonické hry své doby a dodnes ovlivňují žánr otevřených světů a akčních stříleček z pohledu první osoby. Tato hra nejenže přinesla nezapomenutelný příběh a…Vydáno v rubrice: Recenze her
    The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoie
    18. října 2025The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoieThe Exit 8 není běžnou hrou, kterou byste zařadili do žánru hororu nebo akčních adventur. Naopak, jde o unikátní kombinaci logické hry a psychologického stimulátoru chůze, kde hlavní roli hrají detaily a schopnost vnímat drobné odchylky…Vydáno v rubrice: Recenze her
    Odebírat
    Upozornit na
    guest
    0 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejlépe hodnocené
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře