Kritiky.cz > Filmy > Zajímavosti > Film Sbormistr: Příběh o dospívání, umění a složitých tématech

Film Sbormistr: Příběh o dospívání, umění a složitých tématech

Photo © Endorfilm
Photo © Endorfilm
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Krátké před­sta­ve­ní nové­ho fil­mu reži­sé­ra Ondřeje Provazníka, kte­rý se věnu­je téma­tům dospí­vá­ní, umě­lec­ké váš­ně a kon­tro­verz­ním kauzám z pro­stře­dí pěvec­kých sbo­rů. Svým způ­so­bem reflek­tu­je i spo­le­čen­ské otáz­ky důvě­ry, zra­ni­tel­nos­ti a vzta­hu obě­tí k pacha­te­li.

Od scénáře k filmu: Inspirace skutečnými událostmi

Režisér Ondřej Provazník po úspěš­ném fil­mu Staříci, kte­rý zís­kal pres­tiž­ní České lvy a ceny kri­ti­ků, při­stou­pil k tvor­bě dal­ší­ho sil­né­ho pří­bě­hu s emo­ci­o­nál­ním nábo­jem. Nový sní­mek, inspi­ro­va­ný sku­teč­ný­mi udá­lost­mi, před­sta­ví hlav­ní posta­vy v pro­stře­dí pěvec­ké­ho sbo­ru, kde se ode­hrá­va­jí slo­ži­té a cit­li­vé pří­běhy. V hlav­ních rolích se obje­ví Juraj Loj a debu­tu­jí­cí hereč­ka Kateřina Falbrová.

Prostředí sboru a témata z kauzy Bambini di Praga

Film zob­ra­zu­je čes­kou spo­leč­nost 90. let, kte­rá zkou­má plo­dy nově naby­té svo­bo­dy na poza­dí ambi­ci­óz­ní­ho dív­čí­ho sbo­ru pod vede­ním cha­risma­tic­ké­ho, avšak auto­ri­tář­ské­ho sbor­mis­t­ra. Příběh sle­du­je tři­nác­ti­le­tou Karolínu, kte­rá se sna­ží pro­sa­dit v kolek­ti­vu a vyrov­nat se se svý­mi star­ší­mi sestra­mi. Provazník při tvor­bě scé­ná­ře čer­pal pře­de­vším z kau­zy Bambini di Praga, kte­rá se v 2000. letech sta­la sym­bo­lem roz­po­ru­pl­ných soud­ních pře­lí­če­ní a veřej­né nedů­vě­ry vůči obě­tem sexu­ál­ní­ho zne­u­ží­vá­ní.

Vnímání a složitost traumat obětí

Režisér zdů­raz­ňu­je, že v podob­ných kauzách je čas­to spo­leč­nost nedů­vě­ři­vá vůči obě­tem, kte­ré se mohou potý­kat s roz­po­ru­pl­ný­mi emo­ce­mi a slo­ži­tým vzta­hem k pacha­te­lům. Film se sna­ží při­blí­žit divá­ko­vi tyto vnitř­ní zážit­ky co nejau­ten­tič­tě­ji, vklá­dá je do emo­tiv­ní­ho a neu­cho­pi­tel­né­ho pří­bě­hu, kte­rý zachy­cu­je všech­ny vrcho­ly i pády vnitř­ní­ho svě­ta obě­tí.

Herecké obsazení a příprava na natáčení

Hlavní roli Karolíny zís­ka­la Kateřina Falbrová, kte­rá byla při natá­če­ní pou­hých 13 let. Juraj Loj ztvár­nil sbor­mis­t­ra, zná­mé­ho napří­klad z fil­mů Prezidentka nebo Šarlatán. Vedle nich se ve fil­mu obje­ví Maya Kintera či Zuzana Šulajová. Natáčení s reál­ným sbo­rem a auten­tic­kým pro­stře­dím bylo klí­čo­vé pro dosa­že­ní při­ro­ze­nos­ti. Scény vět­ši­nou vzni­ka­ly bez pla­y­bac­ku, což při­spě­lo k věro­hod­nos­ti a živos­ti výra­zu her­ců.

Tvůrčí proces a technické detaily

Filmu Sbormistr se natá­če­lo na 16mm fil­mo­vý mate­ri­ál, což pod­tr­hu­je dobo­vý styl a atmo­sfé­ru. Lokace zahr­no­va­ly nejen čes­ká měs­ta, ale také iko­nic­ké sce­ne­rie v New Yorku, jako je Central Park nebo met­rem, kde bylo nut­né zís­kat spe­ci­ál­ní povo­le­ní. Při pro­duk­ci spo­lu­pra­co­va­lo více insti­tu­cí, včet­ně České tele­vi­ze, Barrandov Studio a Evropské unie, a finan­co­vá­ní bylo nároč­né, vyža­du­jí­cí vel­ké úsi­lí a koor­di­na­ci.

Význam a motivace tvůrců

Režisér Provazník vní­má film jako důle­ži­tou refle­xi slo­ži­tých vzta­hů, důvě­ry a trau­ma­tu, kte­ré mohou vznik­nout v kolek­ti­vech s auto­ri­tář­ským vede­ním. Osvětluje také otáz­ku, jak je těž­ké odha­lit a řešit zne­u­ží­vá­ní, zvlášť když se obě­ti potý­ka­jí s roz­po­ru­pl­ný­mi poci­ty a nedů­vě­rou oko­lí. Příběh je určen nejen k zába­vě, ale také k zamyš­le­ní nad spo­le­čen­ský­mi tabu a hod­no­ta­mi.

Obsazení a práce s mladými herci

Výběr her­ců byl peč­li­vý, při­čemž klí­čo­vá byla hlav­ní před­sta­vi­tel­ka Karolíny. Casting odha­lil mno­ho talen­to­va­ných dívek, kte­ré měly i hudeb­ní před­po­kla­dy. Juraj Loj si na pří­pra­vě sbo­ru a diri­go­vá­ní vybu­do­val hlu­bo­ké zna­los­ti, a jeho role byla pro něj vel­kou výzvou. Natáčení v deva­de­sá­tých letech s auten­tic­kou dobo­vou výpra­vou a kos­týmy při­spě­lo k věro­hod­nos­ti fil­mu.

Reálné zkušenosti a osobní vztahy k tématu

Herci a tvůr­ci mají osob­ní nebo pro­fes­ní zku­še­nos­ti s pro­stře­dím sbo­rů či kolek­ti­vů, což jim pomá­há v auten­tic­kém ztvár­ně­ní pří­bě­hu. Například otco­vé dcer, kte­ří hrá­li rodi­če v fil­mu, popi­su­jí, jak slo­ži­té je vní­mat téma­ta zne­u­ží­vá­ní a ochra­ny dětí ve spo­leč­nos­ti. Herci také sdí­le­jí své dojmy z natá­če­ní, pří­pra­vy a své­ho vzta­hu ke své roli a celé­mu pro­jek­tu.

Hodnocení a význam filmu

Diváci i tvůr­ci vní­ma­jí film jako důle­ži­tou výpo­věď o slo­ži­tých vzta­zích, důvě­ře a trau­ma­tech, kte­ré mohou být skry­ty i za zdán­li­vě nevin­nou akti­vi­tou, jako je sbo­ro­vé zpí­vá­ní. Film má nejen umě­lec­kou hod­no­tu, ale i poten­ci­ál inspi­ro­vat k zamyš­le­ní nad otáz­ka­mi ochra­ny, důvě­ry a spra­ve­dl­nos­ti v kolek­tiv­ních pro­stře­dích.


Zdroj a foto: Cinemart a.s.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,83807 s | počet dotazů: 261 | paměť: 64733 KB. | 16.07.2025 - 18:34:10