Podrobným prozkoumáním programu kin v jarních měsících zjistíme, že nový film brooklynského rodáka Darrena Aronofského nepatřil k nejhranějším titulům. Tuzemský distributor Fontánu uvádí v pouhých šesti kopiích, takže lze předpokládat, že od ní zvýšení průměrné návštěvnosti nečeká. Není se čemu divit, Fontána je dílo obtěžkané symbolikou a nutící k maximální pozornosti.Příběh je ve Fontáně asi nejméně důležitou složkou, přesto je jeho abstrahování z filmu jedním z hlavních lákadel, a tak nebudu příliš prozrazovat. Uvedu pouze, že se děj odvíjí ve třech časových rovinách, někdy v roce 1500, 2000 a 2500 po Kristu, a že hlavními hrdiny jsou muž a žena, kteří v každé době představují tři různé postavy: rytíře a královnu, manželskou dvojici, astronauta a jeho vzpomínku. Taková je alespoň jedna z možných interpretací.
Trojí děj a jeho promyšlené přepínání a propojování je jednou z atrakcí filmu. Nelineárností vyprávění upomíná na snímky jako Memento, Zvrácený (Irréversible) nebo 21 gramů. Prvé dva jsou známy promítáním scén odzadu, ten třetí je mistrovsky poskládanou mozaikou časově nesouvislých scén. Fontána se blíží spíše k 21 gramům, navíc obsahuje princip využitý v syžetu snímku Lola běží o život. Tím ale není myšleno, že je film eklektický nebo epigonský – opak je pravdou.
Fontána je Aronofského třetí film, po matematickém a feťáckém dramatu přichází s dramatem o nesmrtelnosti. Aronofského filmy jsou postaveny na vizuálně působivém ozvláštnění jednoduché zápletky, kterou dokáže vtělit do osudového příběhu. Mimořádně procítěné herecké výkony dodávají jeho filmům emocionální hloubku. Technické zpracování je precizní a výtvarně novátorské. Dramatičnost umně podporuje hudební složka, v níž vynikají staccatové tahy smyčců. Ve Fontáně se tyto postupy projevují nejsilněji, což z ní činí režisérovo vrcholné dílo.
Podle mého mínění je největším přínosem filmu umělecky zdařilá tematizace lidské (ne)smrtelnosti. Zde se možná liším od názoru některých jiných recenzentů, kteří za základní téma filmu pokládají lásku. Tematizovaní lásky je ve Fontáně dobře patrné, avšak zdaleka nejde o leitmotiv. Hlavní mužská postava, ať už je to rytíř Tomas, vědec Tommy či astronaut Tom, je posedlá především touhou objevit a získat nesmrtelnost. Boj člověka s časem všechny tři časové roviny propojuje v jednolitý emocionálně-myšlenkový proud obrazů. Především pozornému recipientovi pak nabídne silný divácký zážitek. Fontána je film, jaký v kinech dlouho nebyl a nebude.
Nejnovější komentáře