Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > KVIFF 2019 – Třetí nálož dojmů z Karlových Varů, bilancování, vítězný Otec i vizionářská Naše doba

KVIFF 2019 – Třetí nálož dojmů z Karlových Varů, bilancování, vítězný Otec i vizionářská Naše doba

MestoDUCHU
MestoDUCHU
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Letos bylo v Karlových Varech opro­ti loň­sku o pozná­ní méně lidí, tak­že fron­ty před sály byly mnoh­dy vidi­tel­ně krat­ší a na někte­rých před­sta­ve­ních sem tam dokon­ce zůstá­va­ly prázd­né sedač­ky. Také fil­mů bylo méně – letos „jen“ 177, zatím­co loni jich bylo 236 (nicmé­ně počet pro­jek­cí byl naštěs­tí i tak sko­ro stej­ný). Nově vypadlo let­ní kino, kte­ré měs­to Karlovy Vary plá­nu­je zru­šit. Kupodivu letos v pro­gra­mu chy­bě­ly nové fil­my Terrence Malicka, Xaviera Dolana či Fatiho Akina, před­sta­ve­né letos na fes­ti­va­lech v Cannes a Berlí­ně, a to přes­to, že tito tvůr­ci mají v Karlových Varech boha­tou his­to­rii své­ho půso­be­ní. I tak ale nabíd­ka pro­jek­cí číta­la vel­ké množ­ství zda­ři­lých sním­ků, jimž s pře­hle­dem kra­lu­je Parazit jako zda­le­ka nej­lep­ší film letoš­ních Varů (pod­le mě) a něko­lik dal­ších pozo­ru­hod­ných sním­ků, mezi něž se řadí i nový počin mexic­ké­ho reži­sé­ra Carlose Reygadase  Naše doba (o něm více níže).
V Hlavní sou­tě­ži vyhrál Velkou cenu – Křišťálový glo­bus bul­har­ský film Otec(o něm též níže), Zvláštní cenu poro­ty zís­kal němec­ký sní­mek Lara a Cena za režii puto­va­la k bel­gic­ké­mu tvůr­ci Timovi Mielantsovi za film Patrick. Herecké ceny obdr­že­li Corinna Harfouch za Larua Milan Ondrlík za slovensko-české dra­ma Budiž svět­lo. Zvláštní uzná­ní za film si vyslou­ži­la špa­něl­ská Srpnová mado­na a za herec­ký výkon mla­dá hereč­ka Antonia Giesen za roli v chilsko-francouzském fil­mu Muž budouc­nos­ti. V Soutěži Na východ od Západu zís­kal Velkou cenu rus­ký sní­mek Býk, Zvláštní cenu poro­ty obdr­žel ukra­jin­ský počin Mé tiché myš­len­ky. Nejlepším doku­men­tem se stal estonsko-lotyšský doku­ment Nesmrtelní, Zvláštní cena poro­ty ve stej­né kate­go­rii byla udě­le­na doku­men­tu Konfuciánský sen. Diváckou cenu dení­ku Právo udě­li­li hla­su­jí­cí divá­ci doku­men­tu Olgy Sommerové Jiří Suchý – Lehce s živo­tem se prát (o němž také píši více níže).
A nyní již k fil­mům:
Naše doba (Nuestro tiem­po) – Tříhodinový mexic­ký sní­mek vizi­o­nář­ské­ho reži­sé­ra Carlose Reygadase se zabý­vá vzta­hem man­žel­ské­ho páru žijí­cí­ho na býčím ran­či, jejichž ote­vře­né man­žel­ství popr­vé pře­kro­čí hra­ni­ci toho, co si jsou oba ješ­tě ochot­ni tole­ro­vat. Ze širo­ka poja­tý, niter­ný, vrs­tev­na­tý a z hle­dis­ka nej­růz­něj­ších for­mál­ních a vypra­věč­ských pro­střed­ků nebý­va­le pes­t­rý sní­mek věno­va­ný part­ner­ským vzta­hům, jejich růz­ným podo­bám a pro­mě­nám, exce­lu­je zejmé­na na poli napros­to bra­vur­ní a vyna­lé­za­vé režie, nád­her­né kame­ry a skvě­lých herec­kých výko­nů ústřed­ní dvo­ji­ce, kte­rou ztvár­ni­li pří­mo Reygadas a jeho žena, kte­ří jsou při­tom oba neher­ci. Divácky nároč­něj­ší, leč na Reygadasovy pomě­ry stá­le vel­mi pří­stup­ný film plný býčích meta­for a ohro­mu­jí­cích pasá­ží (kon­cert pro tym­pá­ny, napa­de­ní koně býkem, sex nasní­ma­ný voye­u­ris­tic­ky přes nedo­vře­né dve­ře) se ino­va­tiv­ně noří do hlu­bin slo­ži­té a kom­plex­ní psy­cho­lo­gie lidí a jejich vzta­hů a v pod­sta­tě jde o napros­to mimo­řád­né dílo, jemuž lze vytý­kat jen pár nedo­stat­ků, mezi něž se řadí mís­ty pří­liš­ná dějo­vá roz­vol­ně­nost a pře­ci jen tro­chu pře­hna­ná dél­ka někte­rých zábě­rů a scén. (90%)

 

Naše doba
Zdroj fotek: Film Servis Festival Karlovy Vary

 

 

Chata (The Lodge) – Americký thriller s horo­ro­vý­mi prv­ky je situ­o­ván do pro­stor­né hor­ské cha­lu­py u zamrz­lé­ho jeze­ra, kam vyra­zí strá­vit vánoč­ní svát­ky otec (Richard Armitage) se dvě­ma dět­mi a se svou novou mla­dou pří­tel­ky­ní (Riley Keough), jež byla před lety člen­kou jakési nábo­žen­ské sek­ty. Chladné vzta­hy mezi ní a dět­mi pak pro­jdou nároč­nou zkouš­kou ve chví­li, kdy otec musí na něko­lik dní pra­cov­ně odjet… Slibně roze­hra­ná psy­cho­lo­gic­ká his­tor­ka ode­hrá­va­jí­cí se na pome­zí sku­teč­nos­ti, snů a halu­ci­na­cí trpí poma­lým roz­jez­dem, po němž násle­du­je postup­ně gra­du­jí­cí hra s oče­ká­vá­ním, nav­na­zu­jí­cí na něja­ký úder­ný mysteriózní/hororový závěr. Finální rozuz­le­ní je však pře­kva­pi­vě raci­o­nál­ní a ukot­ve­né v rea­li­tě, čímž vrhá stín pochyb­nos­ti na čet­né náho­dy a neprav­dě­po­dob­né oka­mži­ky, k nimž v prů­bě­hu sním­ku došlo, a kte­ré jeho hrdi­nům hrá­ly do karet. Film roz­hod­ně zaujme atmo­sfé­rou, herec­ký­mi výko­ny a budo­vá­ním pochyb a nejis­to­ty, jeho poin­ta však není dosta­teč­ně uspo­ko­ji­vá, aby vykou­pi­la to čeká­ní na ni. (60%)
Antologie měs­ta duchů (Ghost Town Anthology) – Duchařskou tema­ti­kou pro­špi­ko­va­ný pří­běh o oby­va­te­lích zapad­lé kanad­ské ves­ni­ce, kte­ří se vyrov­ná­va­jí se sebe­vraž­dou dva­ce­ti­le­té­ho chlap­ce, nato­čil que­bec­ký tvůr­ce Denis Côté na 16mm kame­ru. Divácky nároč­ný sní­mek sto­jí na půso­bi­vých (nicmé­ně vel­mi skrom­ných a stro­hých) obra­zech a na vykres­le­ní sko­mí­ra­jí­cí komu­ni­ty na odlou­če­ném zamrz­lém ven­ko­vě. Ta se sice nazý­vá soudrž­nou a pospo­li­tou, leč ve sku­teč­nos­ti ji v depre­siv­ní loka­ci, kde mají své mís­to spíš mrt­ví než živí, drží jen posled­ní zbyt­ky vůle. Poté, co pro rodi­nu pozůsta­lých, truchlí­cích nad tra­gic­kou udá­los­tí, ztra­tí vní­má­ní času smy­sl, se ves­ni­ce sice oprav­du počne zapl­ňo­vat duchy a film začne pra­co­vat s urči­tým napě­tím, přes­to však od toho­to křeh­ké­ho a nená­pad­né­ho sním­ku o urči­tých for­mách stra­chu a o pře­ko­ná­vá­ní smut­ku ze ztrá­ty nemá cenu čekat horor - jde spíš o jed­no­du­chý myš­len­ko­vý kon­cept, pře­ve­de­ný do vizu­ál­ní meta­fo­ric­ké podo­by. (50%)
Antologie města duchů

 

Otec (Bashtata) – Bulharský film od tvůr­ců Glory je hoř­kou kome­dií o čty­ři­cát­ní­ko­vi Pavlovi (Ivan Barnev), kte­rý se po smr­ti mat­ky musí vypo­řá­dat i se svým ovdo­vě­lým otcem, posed­lým dojmem, že mu man­žel­ka chtě­la před smr­tí říct něco důle­ži­té­ho, a nachá­ze­jí­cím vidi­nu pomo­ci u ezo­te­ric­ké­ho sen­zi­bi­la, jenž by mu mohl komu­ni­ka­ci se ženou za záhro­bí umož­nit. Snímek obsa­hu­je spous­tu naděj­ně roze­hra­ných moti­vů, skvě­le napsa­né posta­vy, jež mezi sebou mají věro­hod­nou inter­ak­ci cha­rak­te­ris­tic­kou pro lidi, kte­ří spo­lu neu­mě­jí správ­ně komu­ni­ko­vat, i něko­lik hez­ky budo­va­ných absurdně-komických scén, leč pří­bě­ho­vě kon­čí pou­ze u let­mé­ho nad­ho­zu, jemuž zásad­ně chy­bí důsled­něj­ší gra­da­ce, vět­ší sevře­nost a sil­něj­ší vypoin­to­va­nost. (60%)
Takové krás­né šaty (In Fabric) – Hororový sní­mek své­byt­né­ho brit­ské­ho reži­sé­ra a sce­náris­ty Petera Stricklanda (Pestrobarvec Petrklíčový), vyprá­vě­jí­cí o ženě, kte­rá si v sezón­ním výpro­de­ji mód­ní­ho buti­ku kou­pí pro­kle­té vraž­dí­cí šaty, je v pod­sta­tě hrdým umě­lec­kým bra­kem, vzdá­va­jí­cím poctu osm­de­sát­ko­vým čko­vým horo­rům o vraž­dí­cích před­mě­tech a ital­ským giallo krvá­kům. Vizuálně uhran­či­vý film se nicmé­ně i přes pří­tom­nost něko­li­ka pozo­ru­hod­ných nápa­dů mís­ty nesku­teč­ně vle­če (dvě hodi­ny jsou váž­ně na ten­to typ fil­mu pří­liš, něja­kých plus mínus 80 minut by bylo dale­ko schůd­něj­ších) a cel­ko­vě jde i kvů­li tri­vi­ál­ní­mu pří­bě­hu, na nějž jsou násled­ně navě­še­ny dal­ší naho­di­lé a nikam neve­dou­cí moti­vy, pře­de­vším o video-artovou retro pře­hlíd­ku bizar­ních scén a momen­tů, kte­ré jsou sem tam nato­lik šíle­né a uje­té, že se jim zkrát­ka nedá nesmát (nebo ale­spoň krou­tit hla­vou, pochech­tá­vat se a podi­vo­vat se, co se honi­lo Stricklandovi hla­vou a na jakých dro­gách zrov­na jel, když tohle vymýš­lel). (30%)
Takové krásné šaty

 

Vazba (Arrest) – Rumunské vězeň­ské dra­ma se ode­hrá­vá v létě roku 1983, kdy dojde k neče­ka­né­mu zatče­ní archi­tek­ta Dinua, kte­rý si uží­vá den s rodi­nou na plá­ži. Zbytek fil­mu se ode­hrá­vá v jedi­né cele, v níž na jed­né poste­li leží Dinu, pode­zře­lý z pro­ti­re­žim­ní čin­nos­ti, a na dru­hé pro­tře­lý dona­šeč, hod­ný i zlý poli­cis­ta v jed­né oso­bě, kte­rý má na Dinua vytvo­řit drs­ný nátlak a donu­tit ho k při­zná­ní. Syrový a suro­vý sní­mek obsa­hu­je i pár bru­tál­ních scén nepří­jem­né­ho fyzic­ké­ho nási­lí, ale je jich oprav­du jen tro­cha a hlav­ní hrdi­na je po vět­ši­nu času zpra­co­vá­ván spíš psy­chic­ky. Film kri­ti­zu­je rumun­ský tota­lit­ní režim osm­de­sá­tých let zob­ra­zo­vá­ním nekom­pro­mis­ních a zavr­že­ní­hod­ných mani­pu­la­tiv­ních metod, jež při poli­cej­ních a vězeň­ských výsle­ších slou­ži­ly k abso­lut­ní­mu poko­ře­ní i člo­vě­ka v pod­sta­tě bezúhon­né­ho, ale dělá to dvě hodi­ny pořád stej­ně, tak­že to po urči­té (kupo­di­vu rela­tiv­ně krát­ké) době začne být již poně­kud fád­ní. (60%)
Adam – Hrdinkami maroc­ké­ho debu­tu jsou těhot­ná žena, kte­rá žije na uli­ci a hle­dá pří­stře­ší a prá­ci, a ovdo­vě­lá matka-samoživitelka, kte­rá ji i přes počá­teč­ní neo­cho­tu při­jme na výpo­moc ve své pekár­ně. Subtilní, intim­ní a jem­ný film o síle mateř­ství a o pro­mě­ňu­jí­cím se vzta­hu dvou sil­ných žen, jež v neleh­kých pod­mín­kách zakrý­va­jí své utr­pe­ní vytr­va­lou pra­co­vi­tos­tí a navzá­jem si vypo­mo­hou k pozi­tiv­něj­ším vyhlíd­kám na vlast­ní budouc­nost, vyni­ká herec­ký­mi výko­ny here­ček v hlav­ních rolích, pev­ně ucho­pe­nou režií a cit­li­vým vní­má­ním detai­lů. Dějově jde však pou­ze o jed­no­du­chou a nedra­ma­tic­kou cha­rak­te­ro­vou stu­dii, kte­rá ply­ne pozvol­ně a prak­tic­ky bezkon­flikt­ně až k utlu­me­né­mu emo­ci­o­nál­ní­mu finá­le (vrcho­lí­cí­mu dlou­hou pasá­ží věno­va­nou hrdin­či­nu sou­bo­ji s mateř­ský­mi city, kte­ré si odmí­tá při­pus­tit, ale je jimi nakonec pře­mo­že­na), jehož síla je v závě­ru již poně­kud ředě­na zdlou­ha­vým odda­lo­vá­ním nevy­hnu­tel­né­ho. (70%)
Takové krásné šaty

 

Jiří Suchý – Lehce s živo­tem se prát – Dokumentární film Olgy Sommerové (Magický hlas rebel­ky, Červená) je divác­ky vděč­ným por­trétem věno­va­ným tvor­bě Jiřího Suchého, sestá­va­jí­cím pře­váž­ně z jeho vyprá­vě­ní a vzpo­mí­ná­ní a z čet­ných uká­zek jeho díla, od star­ších věcí, kte­ré sklá­dal spo­leč­ně s Jiřím Šlitrem, po sou­čas­něj­ší poči­ny z nedáv­né doby. Informacemi nadi­té­mu prů­ře­zu Suchého více než šede­sá­ti­le­tou hudeb­ní, pěvec­kou a pís­nič­kář­skou kari­é­rou nechy­bí odpo­ví­da­jí­cí dobo­vý kon­text, vel­ké množ­ství archiv­ních zázna­mů i nově nato­če­ný mate­ri­ál, v němž se Jiří Suchý navzdo­ry své­mu věku jeví jako neu­stá­le vtip­ku­jí­cí a stá­le neví­da­ně tvo­ři­vý a pra­co­vi­tý čipe­ra s dobrou nála­dou a jas­nou mys­lí, což jen posi­lu­je obdiv k němu. Úplně základ­ní fak­ta sní­mek záměr­ně vyne­chá­vá, ide­ál­ní­mi divá­ky jsou pro­to ti, co Jiřího Suchého a ale­spoň někte­ré jeho pís­nič­ky už zna­jí, mají ho rádi a chtě­jí se o něm dozvě­dět víc. (80%)
Synové Dánska (Danmarks sønner) – Dánský film věnu­jí­cí se spo­le­čen­ské situ­a­ci v Dánsku, kde po sérii tero­ris­tic­kých úto­ků zís­ká­vá v nad­chá­ze­jí­cích vol­bách masiv­ní pod­po­ru stra­na sli­bu­jí­cí vyhoš­ťo­vá­ní imi­gran­tů a etnic­kých men­šin ze země, v důsled­ku čehož dochá­zí ke dvo­jí radi­ka­li­za­ci – zapr­vé se začí­na­jí hla­si­tě­ji ozý­vat dán­ští pra­vi­co­ví extré­mis­té, jimž tato poli­ti­ka maxi­mál­ně vyho­vu­je, a zadru­hé na ně rea­gu­jí při­stě­ho­va­lec­ké sku­pi­ny, jež doplá­ce­jí na jed­ná­ní tero­ris­tů, s nimiž nema­jí nic spo­leč­né­ho. Ambiciózní a spo­le­čen­sky anga­žo­va­ný sní­mek pojed­ná­va­jí­cí o tom, že pří­sluš­ní­ci urči­tých etnik by se nemě­li str­kat do jed­no­ho pyt­le a že kaž­dé násil­né řeše­ní vyplo­dí jen dal­ší nási­lí navíc, začí­ná jako dra­ma o mla­dí­ko­vi, jenž se ve sna­ze ochrá­nit svou rodi­nu při­dá ke sku­pi­ně arab­ských extre­mis­tů, a pokra­ču­je jako poli­tic­ký thriller o stra­chu a nená­vis­ti ve spo­leč­nos­ti a o opor­tu­nis­tic­kých poli­ti­cích, kte­ří obo­jí­ho popu­lis­tic­ky zne­u­ží­va­jí ve svůj pro­spěch. Ideově aktu­ál­ní sní­mek lze pochvá­lit za prá­ci s důle­ži­tým námě­tem a přes­ně míře­ným posel­stvím, cel­ko­vě jej však srá­ží prů­měr­ná režie, pří­liš pozvol­né tem­po a nedo­sta­teč­ně vta­hu­jí­cí a zjed­no­du­še­ná rea­li­za­ce. (60%)

 


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Angst (1983) 6. září 2018 Angst (1983) Psychopati a násilníci jsou prostě nepoučitelní a hlavně jsou neustále velkou hrozbou pro své okolí, i když „odborníci“ tvrdí opak… Psychopat a nebezpečný […] Posted in Horory
  • Jurský svět: Zánik říše - Otěže do rukou: Bayona součástí jurského týmu21. června 2018 Jurský svět: Zánik říše - Otěže do rukou: Bayona součástí jurského týmu Když se schylovalo k dalšímu dílu trilogie, producenti se obrátili na uznávaného španělského filmového tvůrce Juana Antonia „J. A.“ Bayonu, který je známý svým hluboce intimním […] Posted in Speciály
  • PREVIEW: Game of Thrones S07E0614. srpna 2017 PREVIEW: Game of Thrones S07E06 K předposlednímu dílu sedmé řady sice nebyl prozatím uveřejněn oficiální název, ale z ukázky je jasné, že příští týden nás čeká především výprava na sever od Zdi pod vedením Krále na […] Posted in Trailery
  • Pterodactyl (2005) 4. srpna 2016 Pterodactyl (2005)  Digitální Pterodaktylové útočí!   Skupina amerických studentů společně se svým profesorem vyráží na vědeckou expedici k turecké hoře Ararat, aby tam hledala […] Posted in Horory
  • All the Boys Love Mandy Lane (2006) 23. listopadu 2011 All the Boys Love Mandy Lane (2006) Kdo zbaví Mandy panenství? Mandy patří mezi nejobletovanější dívky na střední škole. Snad každý kluk by s ní chtěl chodit, nebo si s ní užít na jednu noc. Ona je však v tomto ohledu […] Posted in Horory
  • April fools19. dubna 2022 April fools Posted in Komiks
  • Bird Box (2018) 10. srpna 2019 Bird Box (2018) Někdy je lepší tu hrůzu kolem raději nevidět! Zvláště pokud by vás to mohlo stát vlastní život… Svět náhle postihla neznámá apokalypsa, během které většina lidské […] Posted in Horory
  • Falcon a Winter Soldier - Nový řád světa19. března 2021 Falcon a Winter Soldier - Nový řád světa Myslím že první epizoda působila jako dobrý úvod do seriálu. Buckyho i Samova osobní linka fungovaly skvěle, a Sam konečně dostává prostor v popředí a prohlubuje se jeho příběh. Doteď […] Posted in Krátké recenze
  • Obi-Wan Kenobi - Část IV10. června 2022 Obi-Wan Kenobi - Část IV PART IV překonal všechna má očekávání a scénáristé, kteří splácali tento "příběh" dosáhli toho, že už mi je celý seriál i děj u análního traktu. Ano, to byl ten nejnudnější a také […] Posted in Krátké recenze
  • Zdravé a hravé svačinky BENTO. Každodenní recepty na nápadité jídlo.14. ledna 2019 Zdravé a hravé svačinky BENTO. Každodenní recepty na nápadité jídlo. Tato kniha vás dokonale seznámí s velmi oblíbenou a vynikající, zdravou variantou jídla, připravovaného do krabičky, a to nejen v Japonsku, ale i jinde ve světě, je takzvané „bento“. Jedná […] Posted in Recenze knih
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,32780 s | počet dotazů: 257 | paměť: 72390 KB. | 17.05.2024 - 06:05:33