Ridley Scott od počátku chtěl, aby tekla krev.
„Myslím, že Ridleyho první slova byla ‘Bude to tvrdý film ratingu R a budeme potřebovat opravdu hodně filmové krve,” vzpomíná producent filmu VETŘELEC: COVENANT Mark Huffam. „To byla naše úplně první konverzace – udělat to tak, aby se z toho všichni podělali.”
Jestli někdo umí diváky vyděsit chytrým a důmyslným vyprávěním, je to Scott. Jeho původní Vetřelec zůstává měřítkem hororového žánru - psychicky napnutý a nepříjemně klaustrofobní film, stejně štíhlý a efektivní jako lesklá, hladká a brutální bestie, která původně pronásledovala Ellen Ripleyovou a posádku vesmírné lodi Nostromo v roce 1979. „V určité legraci jsem o Vetřelci vždycky přemýšlel jako o opravdu dobře udělaném B-filmu,” říká Scott. „Podtext byl velmi jednoduchý – prostě sedm lidí zamčených ve starém tmavém domě a někdo zemře první a někdo přežije.”
Ve filmu VETŘELEC: COVENANT se na Oscara nominovaný filmař snažil znovu zachytit stejně zlověstnou atmosféru neustále přítomného nebezpečí a děsu a současně nabídl nové pohledy, které dodají mytologii Vetřelce bohatství a hloubku. Sám říká, že tento přístup byl nezbytný, aby příběhu zachoval svěžest a překvapení. „Nemůžete si vystačit s tím, že vás neustále v chodbách honí příšera – časem to začne nudit,” říká Scott. „Připadalo mi, že se nikdo nezeptal, kdo to vytvořil a proč. Samozřejmě můžete říct, že příšery jsou z vesmíru, bohové jsou z vesmíru, a vytvořili to inženýři z vesmíru. Jenže nevytvořili. VETŘELEC: COVENANT to celé otočí.“
Film začíná mírovou misí, jejímž cílem je dovést lidstvo za hranice Země a osídlit hvězdy. Na seznamu cestujících kosmické lodi Covenant jsou páry, které mají zalidnit planetu Origae-6 a tucty embryí, která pomohou založit novou kolonii. Všichni cestující jsou pod ochranou lodní posádky ve složení kapitán Jacob (James Franco) a jeho žena Daniels, vedoucí osídlovacích operací (Katherine Waterston); zástupce velitele Christopher Oram (Billy Crudup) a jeho žena, bioložka Karina (Carmen Ejogo); piloti - bouřliváci Tennessee (Danny McBride) a Farisová (Amy Seimetz); bezpečnostní šéf seržant Lope (Demián Bichir) a jeho zástupce a manžel, seržant Hallett (Nathaniel Dean). Spolu s nimi je na lodi Covenant věrná a loajální umělá bytost Walter (Michael Fassbender), která zůstává na stráži, zatímco jsou ostatní cestující zavřeni v kryoschránkách, dokud nedosáhnou cíle cesty.
Když hvězdný zážeh prolétne lodí, je Walter nucen vzbudit předčasně posádku, aby tak zachránil jejich životy. Mechanická porucha ale uvězní kapitána v jeho hibernační komoře a kapitán tak skončí strašlivou, brutální smrtí. Díky této nehodě se vedení ujímá hluboce věřící Oram, zatímco Daniels je bez sebe žalem ze ztráty manžela.
Daniels hledá útěchu ve společnosti jediné další osamělé postavy na lodi, Waltera, který bude divákům bezpochyby povědomý. Je dalším vývojovým stádiem umělého člověka Davida, ztvárněného v Prometheovi Fassbenderem. Přestože je technologicky vyspělejší než jeho předchůdce, jeho emoční stupnice je nějak omezená. Nemůže se zamilovat a je naprogramovaný tak, aby byl vždy a za všech okolností věrný a oddaný posádce Covenantu – Fassbender ho popisuje jako „super majordoma”.
„Jeho prvním a základním posláním je chránit a sloužit, jako dobrý policista,” říká herec.
„Je striktně logický a bez emocí, i když se s ním lidé kolem něj, zvlášť Daniels, snaží najít nějaké emoční spojení – prostě to tam není.”
Navzdory Walterovu naprogramování je jeho vztah k Daniels složitý a zabarvený nádechem náklonnosti. Waterston říká, že Daniels „na něj po Jacobově smrti spoléhá. V jeho společnosti se cítí příjemněji než zbytek posádky, protože Walter je svým způsobem emočně omezený. Je pro ni jednodušší mít kolem sebe někoho, kdo ve skutečnosti úplně nerozumí tomu, čím si Daniels prochází, takže ji nechává být a ona může být sama se svým žalem. Kromě toho se s ním cítí být určitým způsobem spojená, protože jsou jediné single bytosti na lodi.”
Zatímco se Covenant pokouší sebrat z katastrofy, jsou všichni znovu hozeni do smyčky. Tennessee je mimo loď a opravuje energetické plachty, když slyší záhadnou zprávu, která zní jako tísňové volání. Posádka lokalizuje zdroj volání na blízké planetě a Oram poháněný svou silnou křesťanskou vírou se rozhodne vytyčit nový kurz, který loď zavede na neznámou cestu směrem ke zdroji. Břemeno velení pro něj není lehké – stále s sebou nosí sadu kovových korálků, které používá, aby se uklidnil ve chvílích stupňujícího se napětí.
„Jakmile dostane příležitost, spadne na něj podle mého ohromná tíha odpovědnosti za těch víc než 2 tisíce duší,” říká Crudup. „Má obrovské pochybnosti o svých schopnostech ukočírovat svůj vlastní strach a o tom, zda je schopen vést tolik lidí do neznáma. Myslím, že tohle tvoří velkou část příběhu - jak je propojen s dalšími členy posádky a jak on sám nakonec najde určitou sebedůvěru a morální autoritu ve snaze je chránit.
„Chvíle zmatků a strachu je čas, kdy je třeba se soustředit na svou víru, protože ta vám dá sílu a schopnost jasně uvažovat v nebezpečných situacích,” pokračuje Crudup.
Jeho žena, známá svým bystrým úsudkem, kterou hraje britská herečka Ejogo, je pro Orama zásadní kotvou. „Oram ji velmi miluje,” říká Crudup. „Její podpora je tím hlavním a nejdůležitějším pro jeho schopnost zvládnout den. Nevím, co by bez ní dělal – ona se dokáže dostat k těm částem jeho osobnosti, do kterých ostatní nahlédnout nenechá.”
Iontová bouře, která obklopila atmosféru, neumožňuje Covenantu dostat se na povrch planety, takže je tam vyslána skupina vědců a bezpečnostních strážců, zatímco Tennessee pilotuje mateřskou loď, která krouží nahoře. Když se McBride, herec a scenárista známý svými komediálními rolemi ve filmech jako Travička zelená poprvé potkal se Scottem, aby spolu probrali roli Tennesseeho, měl režisér v hlavě velmi konkrétní srovnání - Majora T.J. ‘King’ Konga, kterého hrál Slim Pickens v klasické satiře Stanleyho Kubricka Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu.
„Ridley říkal, že pro něj byl Tennessee poctou, takže jsme pracovali na tom, abychom nalezli ten správný kovbojský klobouk a perfektní skafandr,” říká McBride. „Ale ze scénáře byla ta postava naprosto jasná, věděl jsem, co je potřeba udělat. Ridley Scott najde herce, které chce a o kterých ví, že to dokážou sami a kterým teprve potom dá instrukce. Když potom zajdete trochu moc daleko, přivede vás zpátky, ale pořád tam je a čeká, co do té role přinesete.”
Zatímco Daniels, Oram, Karina, Walter a Farisová směřují spolu s dalšími kolegy a s bezpečnostním týmem v Landeru k povrchu planety, Tennessee zůstává na Covenantu, kterému velí, spolu s komunikačními a navigačními experty Upworthovou (Callie Hernandez) a jejím manželem Rickem. Brzy ale narůstá neklid a obavy, protože vzhledem k bouři není schopen dosáhnout s týmem na povrchu planety žádného spojení. „Jednou z nejzajímavějších věci ve scénáři je skutečnost, že na lodi jsou prakticky samé páry, což okamžitě zvedne hladinu hrůzy celé situace,” říká McBride. „Není to jen o vašem vlastním přežití, ale o přežití člověka, s kterým jste sem přišli.”
Po dlouhé době frustrujícího ticha se musí rozhodnout, jestli s Covenantem poletí blíž k planetě a dochází k rozporu mezi Tennesseem a Upworthovou, která trvá na zachování pravidla, že Covenant a jeho lidská posádka nesmí být ohroženi. „Je to bezmoc k zešílení,” vysvětluje Hernandez (La La Land). „Ztratili spojení. Pokud se v jakémkoliv kontextu snažíte spojit s druhým člověkem a když to spojení ztratíte, bojujete za to, abyste ho získali zpět. To je to, o co se Tennessee snaží.”
Lander se při manévrování bouřkou poškodí, ale posádka přesto bezpečně přistane na planetě, kde objeví úchvatnou a majestátní scenérii. V nádherném terénu je ale něco zneklidňujícího – prostředí je prostě příliš tiché. „Ta planeta je úžasná a velkolepá a svým způsobem těmi rozměry hrozivá,” vysvětluje Scott. „Je to mrtvá planeta, strašidelný dům. Nenajdete tam žádné formy života, kromě rostlin a stromů. Vůbec žádná zvířata.”
Farisová zůstává poblíž Landera, aby mohla provést nezbytné opravy a Karina, doprovázená bezpečnostním šéfem seržantem Ledwardem (australský herec Benjamin Rigby), se odváží vyrazit nasbírat biologické vzorky. Jejich cesta do čím dál neobvyklejší krajiny se vyvíjí děsivě špatně - Ledward strašlivě a z nevysvětlitelných důvodů onemocní a Karina se ho s vypětím sil snaží dostat zpátky do Landeru na ošetřovnu.
Na lodi zatím začne Farisová zachytávat zoufalá tísňová volání svých kolegů. „Ridley to se mnou točil pod Landerem uprostřed Milford Sound na Novém Zélandu,” vzpomíná Seimetz (Dívka na přání). „Byla jsem sama, jen jsem ve sluchátku slyšela všechny ty strašlivé zvuky a reagovala jsem na ně. Nemohla jsem s tím nic udělat, protože jsem netušila, kde jsou – zněli zmateně, vysílačka se rozbila. Tahle vytvořená scéna byla strašidelná, ale zároveň úžasná, protože umožňovala velmi efektivní výkon – typicky Ridleyho moudré vedení.”
Když se Ledward s Karinou dostanou na ošetřovnu, situace se ještě vyostří a Karina se pod fluorescenčním světlem stane svědkem příšerného zrození Neomorphu, nejnovější inkarnace vetřelce, který se připojí k pantheonu příšer celé série. Ejogo o tom říká: „Karina nemá ani tušení, co je to zač a právě tahle záhada je v této chvíli nejpalčivější a nejsilnější. Tohle není jako situace, kdy vás ohrožuje tygr, a vy tušíte, co bude následovat. Neexistuje způsob, jak s těmito nestvůrami jednat.”
„Tohle je poprvé, kdy si diváci s hrůzou připomenou, že jsme se připojili k filmům o Vetřelci,” dodává herečka. „Cítíte, že se chystá něco, co bude mimo naše chápání a že to bude děsivé.”
Když bestie začne řádit v Landeru a ohrožuje všechno, co jí přijde do cesty, věci se rychle vymykají kontrole. Posádka je zahnána do úzkých, když najednou přijde pomoc v podobě záhadné postavy s kapucí, která dravé druhy podle všeho dokáže nějakým zvláštním způsobem kontrolovat. Ukáže se, že tím neočekávaným zachráncem je David z plavidla Prometheus, který byl zhruba deset let uvězněn v izolaci a vypadá dost hrozně.
„Když se s Davidem setkáme ve VETŘELCI: COVENANT, odejde,” říká Fassbender, který zde kromě toho, že hraje Waltera, opakuje svou roli z Promethea. „Má dlouhé vlasy, je neupravený a na téhle planetě žije sám a objevuje kreativní stránku sebe sama – dělá hudbu, kreslí, maluje.”
David vede vyděšené průzkumníky do úkrytu v opuštěném městě, ale každá další minuta představuje novou a složitější hrozbu. „V tomto okamžiku se pokoušíme udržet se naživu a pohromadě, ale začínáme ztrácet lidi a také jsme už ztratili Lander, naši jedinou cestu ven,” říká Bichir (Za lepší život, Osm hrozných). „Lope musí obnovit kontrolu a udržet ji, a to jakýmkoliv způsobem.”
Dokonce i pro ostříleného vojáka je zničující vidět svůj tým naprosto zpustošený. „Ani v nejdivočejších nočních můrách si nedovedl představit, že by se něco takového mohlo živé lidské bytosti stát – nevědí, co to je a kromě toho, láska jeho života, Hallett, je v ohrožení,” říká Bichir.
O autenticitě vztahu mezi Hallettem a Lopem Dean říká: „Jsou manžely už pěkných pár let. Mají se opravdu rádi. Nezdůrazňujeme tu skutečnost, že jsou gayové. Myslím, že je skvělé, že Ridley s ostatními producenty vložili toto vlákno příběhu do kontextu vesmíru, do filmů Vetřelce, protože tak můžete věřit, že pro lidstvo tohle v budoucnosti tohle nebude žádné zvláštní téma. Jsou to prostě prima lidi, kteří se milují a kteří se stali sakra dobrými vojáky a zvlášť dobrými v zacházení s M-4s!”
Bichir a jeho parťáci z herecké čety absolvovali intenzivní trénink v zacházení se zbraněmi i fitness trénink, ale k tomu všemu vidí Bichir jako nesmírnou hodnotu individuální setkávání s Ridleym Scottem, při kterých mluvili o vývoji Lopeho vnitřního života. „Někdy pracujete na filmech, kde nejsou zkoušky nebo kde si dokonce o své postavě s režisérem ani nepromluvíte,” říká Bichir. „Existuje řada způsobů, jak přistoupit ke své práci a předpokládá se, že budete schopni vyřešit jakýkoliv problém za jakýchkoliv podmínek – ale mít možnost se takhle s režisérem v případě potřeby setkat, mi v celém procesu neuvěřitelně pomohlo.“
Bichir obecně považuje zkušenost z práce se Scottem za naprosto vzrušující. „Scottovo jméno je jedním z těch, která si přejete od Ježíška,”říká Bichir. „Přál bych si vidět Julese Vernea při psaní nebo Michelangela při práci v soukromí jeho studia. Když mám tedy možnost pracovat s géniem současnosti, vnímám to jako obrovský dar.”
„Myslím, že Ridley potvrzuje, že velcí mistři dělají opravdu vše jednoduché, lehké a s láskou,“ pokračuje Bichir. „Samozřejmě svému řemeslu velmi dobře rozumí a je velmi chytrý. Způsob, jakým všechno řeší, je jednoduchý a v rámci celé složité situace prostý. Má víc energie než my všichni dohromady. Vždycky tam je a vždy je připraven.“
Zatímco pro Bichira tohle byla první příležitost pracovat se Scottem, pro Fassbendera byla práce na filmu VETŘELEC: COVENANT po filmech Prometheus a Konzultant už třetí společnou prací s tímto režisérem. „Michael je skvělý herec, který má navíc úžasný smysl pro humor,” říká Scott. „Práce s ním mě vždycky bavila, což je velmi důležité. Hodně mě baví Michaelův rošťácký smysl pro humor.“
Herec s filmařem společně zkoumali celý složitý systém obvodů, které jsou k Davidovi pevně připojené a dotkli se i jeho lstivé a podvratné strany. „Zkoušeli jsme v něm s Ridleym najít nějaký humor, něco legračního,” říká Fassbender.
Protože nebezpečí roste závratnou rychlostí, musí posádka Covenantu zastavit odvážnou záchrannou misi, pokud má někdo z nich uniknout. Daniels v sobě objevuje vnitřní sílu a přebírá velení na zemi. „Film se odehrává jako v šíleném klipu,” říká Waterston. „Není tam žádný čas na to, aby postavy zpracovaly to, co se děje. Všichni musí rychle jednat.”
Waterson se soustředila na to, aby Daniels získala místo v širším odkazu Scottových žen – hrdinek, mezi které patřila i Ellen Ripleyová, kterou hrála Sigourney Weaver. „Ridley je režisér, který vždycky ztvárňuje ženy čestným a uvěřitelným způsobem, vždycky ho zajímaly tyhle typy postav,” říká Waterston. „Daniels je typ člověka, který se ukáže během krizí. Na začátku filmu je Daniels schopná a chytrá a ve své práci je dobrá, ale nemyslím si, že by se považovala za nějakou hrdinku. Jak se ale události v průběhu filmu vyvíjejí, je schopná fungovat a myslet jasně a skvěle právě v těchto krizových chvílích. Bylo pro mě jednodušší ji chápat jako ženu, která postupně pochopí, že je schopná a odvážná, než kdyby se už narodila připravená k bitvě. Neznám nikoho takového.”
Scott poprvé Waterson zaznamenal její průlomovou rolí ve filmu Paula Thomase Andersona Skrytá vada natočeném v roce 2014 podle předlohy Thomase Pynchona, a jak sám říká, filmové role Daniels se ujala skvěle. „Potřeboval jsem někoho, kdo bude fyzicky impozantní, vysoký, atletický a zároveň skvěle herecky vybavený,” říká režisér. „A ona je velmi speciální. Je zajímavé, že oba s Billym Crudupem přicházejí z divadla a přinášejí s sebou velmi silně specifickou techniku, znalosti i citlivost. Když děláte film jako je tenhle – kde vám neustále umírají lidé a jste vystaveni velké námaze – musí na vás být vidět všudypřítomný strach. Strach má mnoho podob a barev, stejně jako výčitky svědomí. Člověk, který má za sebou divadelní zkušenosti, má kam sáhnout a umí to vytáhnout na světlo. Hodně to pomohlo.”
Také producent Huffam oceňuje práci Waterston v tomto filmu. „Katherine do filmu vstoupila s naprostou samozřejmostí,” říká producent. „Pro tu roli byla strašlivě nadšená a byla ochotná udělat vše, co jsme na ni hodili. Byla zaklesnutá v drátech vznášejících se ve vzduchu, bily ji ocelové rampy, uvízla v bojích. Ono to ale vypadalo, že si v tom libuje. Svoji ženskou akční hrdinku naprosto dostala do děje.”
Fyzická stránka role vyžadovala, aby herečka absolvovala obtížný fitness trénink, rozsáhlý bojový trénink a podrobné lekce v zacházení se zbraněmi. „Připadala jsem si jako na hřišti,” říká Waterston. „Bylo zábavné se učit choreografii boje a objevovat agresivní stránku sebe samé, kterou nemám v běžném osobním životě nebo ve filmech moc příležitostí odhalit.”
I když rázná postava Katherine Waterston doplňuje zástup Scottových silných hrdinek, děsivé hrozby, kterým čelí, jsou nové a neokoukané – dokonce až do okamžiku, kdy klasický Xenomorph nakonec udělá svůj velkolepý a vrcholný návrat. „VETŘELEC: COVENANT je pro mě v mnoha ohledech jako první Vetřelec,” říká Fassbender. „Je drsný a temný a od začátku, kdy Covenant zasáhne vesmírná bouře, je to řada událostí rychle za sebou, které se nezastaví až do posledního filmového obrazu. Myslím, že to bude nejstrašidelnější ze všech filmů.”
To je pravda. VETŘELEC: COVENANT nenechá nikoho na pochybách, že se vizionář Scott vrátil ke své podstatě a vytvořil odvážný, jedinečným způsobem děsivý, niterný zážitek jdoucí ruku v ruce s přístupem a sebevědomím klasického Vetřeleckého filmu. Neočekávejte nic míň než neúprosný horor ratingu R, u kterého vám ztuhne v žilách krev.
„Doufám, že ten film lidi dost zneklidní, že jim rozproudí krev v žilách a spustí pěkné bušení srdce,” říká filmař. „A doufám, že vám z toho vyschne v krku, ale že nebudete schopni odtrhnout oči od obrazovky. Vyděsit, skutečně vyděsit lidi, je poměrně obtížné, ale můžeme jim aspoň přinést noční můry. A to je dobrá věc.”
Části seriálu: Vetřelec: Covenant
- Vetřelec: Covenant
- Vetřelec: Covenant - VÍTEJTE NA PALUBĚ COVENANTU
Nejnovější komentáře