30 minut po půlnoci http://www.csfd.cz/film/310919-30-minut-po-pulnoci/ http://www.imdb.com/title/tt1790885/
Alternativní názvy: Zero Dark Thirty, 30 minút po polnoci, Kill Bin Laden
Nevhodný mládeži do 15 let V kinech ČR od: 21.02.2013 Bontonfilm CZ V kinech SR od: 21.02.2013 Bontonfilm SK
Thriller / Akční / Drama / Historický USA, 2012, 157 min Režie: Kathryn Bigelow Scénář: Mark Boal Kamera: Greig Fraser Hudba: Alexandre Desplat Hrají: Jessica Chastain, Mark Strong, Joel Edgerton, Chris Pratt, Scott Adkins, Édgar Ramírez, Jason Clarke, Jennifer Ehle, Kyle Chandler, Harold Perrineau, Daniel Lapaine, Fares Fares, Callan Mulvey, Nash Edgerton, Jeff Mash, Lee Asquith-Coe, Mark Duplass, James Gandolfini, Stephen Dillane, Fredric Lehne, Christian Contreras
Válečné filmy to mají u Američanů, kteří jsou už trochu přesyceni válkou, poněkud těžké. Čas od času se ale najde snímek, který je schopný tuto bariéru překonat a dostat se do širšího podvědomí. Buď se jedná o originální přístup či látku, nebo se naopak jedná o tak zpopularizovaný materiál, že jeho filmová podoba láká sama o sobě. A právě to je příklad snímku, který se včera dostal do českých kin a za dva dny se podívá i na udílení cen, kde bude bojovat hned o pět ocenění, včetně toho nejprestižnějšího, za nejlepší snímek uplynulého roku. Podaří se Kathryn Bigelow zopakovat triumf, který prožila před třemi lety se snímkem Smrt čeká všude?
Agentka Ústřední zpravodajské služby CIA Maya, je po útocích na dvojčata na podzim roku 2001, převelena na americkou základnu v Pákistánu. Právě odtud se koordinuje největší hon na člověka v novodobých dějinách. Úkolem agentů a vojáků v této části země je odhalit a dopadnout nejhledanějšího teroristu na světě, velitele Al-Káidy Usámu bin Ládina. Právě nová posila zdejšího týmu se stává klíčovou osobou při vyšetřování, neboť se nezdráhá využívat riskantních taktik a nebojí se zajít až za hranice svých možností. Bude to ale stačit aby zastavila člověka, stojícího za největší hrozbou pro americkou společnost? Podaří se jí nalézt a eliminovat svůj cíl dříve, než bude mít na starosti další životy nevinných lidí? Jak se sama brzy přesvědčí, nepřátelé nejsou jen za hranicemi...
Hned z počátku si neodpustím poněkud infantilní vtípek využívající názvu snímku. Přesně těch třicet minut je ve snímku navíc. Celý, dvě a půl hodiny dlouhý, hon na člověka totiž nejvíce strádá díky přílišné naředěnosti a uvolněnému tempu, které zejména uprostřed filmu poněkud kazí dojem napínavého a zároveň mrazivě chladného thrilleru bez servítek. Úvod a závěr se to snaží dokazovat, ovšem vata uprostřed poněkud zchladí divácké nadšení.
Nechci zde tvrdit, že nechápu glorifikaci zahraničních médií (přeci jen 94% kladných recenzí při průměrném hodnocení 8,6 z 10 mluví za vše), nicméně to bych připisoval zejména k faktu, že se jedná o snahu americky smýšlející jedince nakrmit přesně tím, co čekali. Tedy provokativním thrillerem na velmi citlivé téma, který se nestydí za své přímočaré zpracování, zároveň však kamerou rýpe do ožehavého tématu a snaží se působit nad věcí. Dokonce tu máme i trochu té povinné vládní kritiky, vše však v rámci mezí. Bigelow jednoduše dodává šalamounské řešení, kdy zároveň ryje do praktik nevybíravým způsobem aby přiživila veřejně probíraná témata spojená s vládními rozhodnutími a praktikami armádních jednotek, zároveň však ale nezachází tak daleko, aby ve finále nemohla skrze osobní zadostiučinění od toho všeho dát ruce pryč s čistým štítem.
Zásadním problémem je pro 30 minut po půlnoci ale trochu něco jiného. Zatímco totiž předešlý snímek Smrt čeká všude nabízel dostatek osobního prostoru a tím i divácké zapojení do příběhu, zde hraje prim skvadra více či méně politických figurek, mezi kterými hlavní hrdinka kličkuje aby dosáhla svého cíle. Ačkoliv tahle hra jedné proti všem většinu času funguje, občasné snahy vyvýšit ji na piedestal nebo zapojit do příběhu další rádoby lidsky smýšlející postavy je až příliš křečovitá a jedině snímku ubližuje. Druhým, daleko závažnějším problémem je ovšem atmosféra. Když to porovnám totiž s přímým konkurentem z letošního roku, daleko komornějším Argem, které je taktéž založeno na pravdivém příběhu, není těžké určit kdo obstál více. Zatímco totiž Argo funguje svoji atmosférou až téměř dusivým dojmem, zde divák často sleduje jen hru na plátně, která se až v samotném závěru přelije v něco, čemu by se dalo říkat atmosféra. Maya poté udělá za tím vším emocionální tečku ale co s tím?
Co tedy s tímto politicko-akčním thrillerem? Nic moc. Ačkoliv jde vidět snaha všech o to dodat co nejpřesvědčivější svědectví o tom jak to všechno vlastně bylo, někde po cestě se to všechno nějak zamotalo. Ve výsledku se k divákům dostává poměrně extensivní, dvě a půl hodiny dlouhý kus, o politických tahanicích a vyšetřováních, které vedly k dopadení nejhledanějšího zločince na planetě. Bigelow to drží režijně plně v rukách, Alexandre Desplat hudebně už podruhé v krátké době exceluje (tím prvním bylo právě ještě lepší Argo), avšak ve výsledku to taková bomba vůbec není. Spíše záležitost pro nadšence než snímek do volné chvíle.
Kathryn Bigelow a její pohled na lov nejhledanějšího zločince na planetě. Pokud čekáte podobně osobní zážitek jako u jejího předešlého triumfu, čeká vás studená sprcha. 30 minut po půlnoci je spíše než akčněji laděný vojenský thriller dvě a půl hodiny dlouhou výpovědí politiků a agentů, stojících za eliminací vůdce Al-Káidy. Ačkoliv se všichni snaží a obsazení je také více než slušné, v rámci dvou hodin a půl je vše rozmělněno do takové úrovně, že to ani velmi vydařený závěr nedokáže vyžehlit.
20. září 2012 JAKÉ NÁUŠNICE JSOU TRENDY „Svět, ve kterém zazáříte.“ – Motto nizozemské šperkařské značky Cluse
Aktuální trendy aneb kruhy z devadesátek se vracejí na scénu
Každý rok jiný trend, a to nejen v oblečení, ale také […] Posted in Domácí rady
13. června 2012 Black Cat, The (1934) Svatební cesta se pro mladou dvojici stane opravdovou noční můrou. Zvrácený satanista si totiž nebohou ženu vybral jako oběť pro svůj rituál… Mladí novomanželé Peter a […] Posted in Horory
18. října 2015 Purpurový vrch (2015) Gotické horory jsou spíše záležitost minulosti ( 60-70 léta), věřím, že většina lidí, která šla na Crimson Peak s očekáváním, že se bude jednat o klasickou duchařinu alá Insidious je […] Posted in Krátké recenze
10. dubna 2017 Tvoja tvár znie povedome - 3. série - 6. díl Nejúspěšnější šou v historii samostatné slovenské televizní zábavy pokračovala šestým dílem a opět nezklamala – spíše naopak. Jako první se představila Lina Mayer s písní Euphoria, jejíž […] Posted in TV Recenze
30. června 2022 Všechno, všude, najednou Správný multiverse jak má být. Neuvěřitelně ambiciózní a nesmělý projekt, který si získá srdce mnohých, především díky nevídané originalitě, obrovské fantazii a nebo už jenom nápadem […] Posted in Filmové recenze
3. ledna 2019 Rapl 2 Novinářská konference 3.1.2019.
https://youtu.be/NsyLGS9Wao0 Posted in Videa
27. června 2016 Den nezávislosti: Nový útok - PODÍVÁNÁ Roland Emmerich je mistr v kombinování velkoleposti a zábavy. Filmový výtvarník Barry Chusid poznamenává: “Roland přemýšlí ve velkém. Vy vymyslíte něco velkého a on přijde s něčím ještě […] Posted in Speciály
21. ledna 2020 Julius Fučík - Reportáž psaná na oprátce Možná si řeknete, co to ten Libor jen čte za knihy, co? Hm... a budete mít pravdu.Po skvělé poslední (doufejme, že jen zatím) knize T. Pratchetta "Nadělat prachy" a Kohákově "Průvodci po […] Posted in Recenze knih
14. června 2022 Jackass: Film 6,5/10 – Pošahaná ptákovina. Některé sebevražedné ujetiny jsou vtipné, jiné se už pohybují na hranici trapnosti / absurdity (typu Monty Python). Našlo se i pár takových, které k dnešnímu […] Posted in Krátké recenze
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře