Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Ghost in the Shell [75%]

Ghost in the Shell [75%]

Asijská kine­ma­to­gra­fie nabí­zí nespo­čet kul­tov­ních sním­ků, kte­rým dnes již téměř nále­ží sta­tut kul­tur­ních arte­fak­tů, kte­ré ovliv­ni­ly nespo­čet nejen západ­ních tvůr­ců a ved­ly ke vzni­ku mno­ha dal­ších legen­dár­ních fil­mo­vých děl. Jedním z prá­vě tako­vých sním­ků je také japon­ské ani­me Ghost in the Shell z roku 1995 nato­če­né na moti­vy díla Masumune Shirowa, kte­ré se letos dočka­lo ame­ric­ké hra­né adap­ta­ce. Kolem ní byl již od začát­ku cel­kem poprask díky růz­no­ro­dým kon­tro­ver­zím, pře­de­vším díky obsa­ze­ní Scarlett Johansson do hlav­ní role. Nyní ovšem sní­mek vstu­pu­je do kin a my si může­me ově­řit to hlav­ní. Stojí tohle nové sci-fi za vaši návště­vu kina?

Major (Scarlett Johansson) je dal­ším zázra­kem moder­ní vědy. Ve svě­tě, kde kaž­dý člo­věk vyu­ží­vá moder­ní bio­me­di­cí­ny a nechá­vá si vylep­šo­vat růz­né čás­ti své­ho těla vše­mož­ný­mi implan­tá­ty, je ona jedi­neč­ná. Po neho­dě, při kte­ré zahy­nu­li její rodi­če a ji čekal stej­ný osud, se věd­cům z nad­ná­rod­ní spo­leč­nos­ti Hanka Robotics poda­ři­lo zachrá­nit její mozek a implan­to­vat jej do kom­plet­ně robo­tic­ké­ho těla. Nyní, rok po své neho­dě, je člen­kou spe­ci­ál­ních poli­cej­ních slo­žek, kte­ré vyšet­řu­jí tero­ris­tic­kou akti­vi­tu hac­ke­ra zná­mé­ho pod pře­zdív­kou Kuze (Michael Pitt)...
Osobně tro­chu nechá­pu onu kon­tro­ver­zi ohled­ně samot­né­ho fil­mu. Jedná se o ame­ric­ký rema­ke fil­mu, tedy je více­mé­ně jas­né, že kom­plet­ní obsa­ze­ní nebu­de asij­ské­ho půvo­du, pro­to­že je film taky potře­ba tro­chu pro­dat jin­de, než v jeho původ­ní domo­vi­ně, že. A Scarlett Johansson v podob­ných rolích jed­no­du­še hod­ně lidem sed­ne, tedy bych tu pro­blém ani za mák nevi­děl, ať mě klid­ně kdo chce uka­me­nu­je. Důležitý je dle mého názo­ru spí­še samot­ný film a to jak fun­gu­je, než to kdo se na vás zubí z pla­ká­tu půl roku před pre­mi­é­rou. A tohle evropsko-americké obsa­ze­ní s pří­mě­sí Asie jed­no­du­še fun­gu­je.
Nechci tu tvr­dit, že bych byl kdo­ví­ja­ký fanou­šek původ­ní­ho fil­mu z pěta­de­va­de­sá­té­ho, byť mám tuhle téma­ti­ku veli­ce v obli­bě. Proto mě před­sta­va uzem­ně­něj­ší­ho zpra­co­vá­ní (rozu­měj japon­ská podiv­nost, se kte­rou mám tak tro­chu do dneš­ní­ho dne pro­blém, opti­kou pod­stat­ně roz­díl­něj­ší­ho zápa­du) veli­ce láka­la a musím za mě říci, že reží­ru­jí­cí Rupert Sanders nezkla­mal. Díky zástu­pu fil­mů, kte­ré se původ­ním dílem inspi­ro­va­ly už sice není jeho nová ver­ze téhle kul­tov­ní lát­ky tak objev­nou, ori­gi­nál­ní nebo zásad­ní, přes­to se jed­ná o poměr­ně svě­ží vítr do žán­ru sci-fi, kte­rý po hned něko­li­ka prů­švi­zích v posled­ních letech sluš­nou a atmos­fe­ric­kou žánrov­ku podob­ně vel­ko­le­pých roz­mě­rů potře­bo­val jako pes drbá­ní.
Zvláště pak, připočteme-li fakt, že se tvůr­ci nebo­jí jít s audi­o­vi­zu­ál­ní strán­kou dale­ko za hra­ni­ce běž­né­ho bloc­kbus­te­ru. Některé momen­ty tak doslo­va laho­dí oku, byť pří­běh mís­ty tro­chu drh­ne. Nelahodí však jen oku, hudeb­ně se o ten­to bloc­kbus­ter totiž posta­ral Clint Mansell a při­zval si k sobě Lorne Balfea. Jejich výsled­ná hudeb­ní kuli­sa pat­ří k tomu nej­lep­ší­mu a nej­pů­so­bi­věj­ší­mu za posled­ní měsí­ce a dodá­vá fil­mu tu správ­nou mra­zi­vou atmo­sfé­ru ne zrov­na opti­mis­tic­ké budouc­nos­ti.
Jak už jsem ale zmí­nil výše, hlav­ním pro­blé­mem fil­mu je jeho pří­bě­ho­vá slož­ka. O to více, pokud jste vidě­li ani­mo­va­nou před­lo­hu či čet­li komiks. Sanders a spol sice poměr­ně oso­bi­tě a obrat­ně obru­šu­jí hra­ny podiv­nos­ti a šíle­nos­ti někte­rých momen­tů před­lo­hy, bez nich ovšem film v někte­rých momen­tech postrá­dá tro­chu vět­ší spád či nápad. Neoznačoval bych to za vylo­že­ný prů­švih, přes­to by však fil­mu mož­ná pro­spě­lo pár zása­hů stři­ha­če či tro­chu vět­ší píle při pří­pra­vě scé­ná­ře. I přes tyto nedo­stat­ky film na dru­hou stra­nu zís­ká­vá jakési vol­něj­ší a pře­mýš­li­věj­ší tem­po, kte­ré není taky vylo­že­ně na ško­du.
Byť se tak ten­to­krát asi his­to­rie nepí­še, jed­no fil­mu upřít nelze. Rupert Sanders dotá­hl do čes­kých a slo­ven­ských kin půso­bi­vé sci-fi, kte­ré sice nezvlá­dá úpl­ně exce­lo­vat nebo před­vá­dět něco dří­ve neví­da­né­ho, přes­to potě­ší mys­lím nejen fanouš­ky žán­ru. Zároveň fun­gu­je i jako poně­kud umír­ně­něj­ší alter­na­ti­va k ani­mo­va­né­mu zpra­co­vá­ní pro ty, kte­rým japon­ská fan­ta­zie a divo­kost zpra­co­vá­ní úpl­ně nejde do noty (jako kupří­kla­du mě). Díky tomu tak nemám důvod, proč tuhle podí­va­nou nedo­po­ru­čit. Podivné a při­tom půso­bi­vé zpra­co­vá­ní téhle lát­ky si vaši pozor­nost jed­no­znač­ně zaslou­ží.

Japonská kla­si­ka opti­kou zápa­du. Hraná adap­ta­ce Ghost in the Shell je sice v mno­hém tro­chu nevy­rov­na­ná a nedo­ta­že­ná do kon­ce, záro­veň ale má atmo­sfé­ru jako hrom, skvě­lý hudeb­ní dopro­vod, půso­bi­vý vizu­ál a fun­gu­je jako vcel­ku zají­ma­vá a umír­ně­něj­ší vari­an­ta jinak cel­kem divo­ké­ho ani­mo­va­né­ho ori­gi­ná­lu. Pokud vám tedy jako mě není japon­ská ver­ze úpl­ně po chu­ti díky divo­kos­ti, může vám toto fun­go­vat jako zají­ma­vá alter­na­ti­va.
30% Cyberpunk
35% Kult opti­kou zápa­du
35% Roboti, andro­i­di a tak vůbec

Ghost in the Shell
Akční / Drama / Sci-Fi / Thriller
USA, 2017, 106 min

Režie: Rupert Sanders
Předloha: Masamune Shirow (komiks)
Scénář: Jamie Moss
Kamera: Jess Hall
Hudba: Clint Mansell, Lorne Balfe
Hrají: Scarlett Johansson, Michael Pitt, Pilou Asbæk, Chin Han, Juliette Binoche, Takeši Kitano, Rila Fukušima, Kaori Momoi, Chris Obi, Joseph Naufahu, Michael Wincott, Peter Ferdinando, Jutaka Izumihara, Tawanda Manyimo, Julian Gaertner, Pete Teo, Andrew Ng
Producenti: Avi Arad, Steven Paul
Střih: Billy Rich, Neil Smith
Scénografie: Jan Roelfs