Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Grimsby | The Brothers Grimsby [75%]

Grimsby | The Brothers Grimsby [75%]

Sacha Baron Cohen roz­hod­ně nepat­ří mezi zástup­ce leh­ké­ho a neškod­né­ho humo­ru. Ve svých kome­di­ál­ních výstu­pech, ske­čích a ostat­ně i ve svých fil­mo­vých rolích zpra­vi­dla pře­kra­ču­je onu mez vku­su a neškod­né kome­die. Jinak tomu není ani v jeho novin­ce Grimsby, se kte­rou se čty­ři roky od své­ho posled­ní­ho pro­vo­ka­tiv­ní­ho sním­ku Diktátor, vydá­vá do čes­kých a slo­ven­ských kin. Budou i ten­to­krát někte­ří méně sná­šen­li­ví odchá­zet z kina, nebo pověst­ný komik už vystří­lel všech­ny dob­ré vti­py ve svých pře­de­šlých fil­mech? Jedno je jis­té. Na tenhle film mno­ho divá­ků jen tak neza­po­me­ne a pří­z­niv­ci toho­to komi­ka si při­jdou na své.

Nobby (Sacha Baron Cohen) při­šel v mlá­dí o své­ho bra­t­ra, kte­ré­ho ado­p­to­va­la zámož­ná rodi­na z Londýna. Nyní, o mno­ho let poz­dě­ji se stá­le sna­ží své­ho bra­t­ra Sebastiana (Mark Strong) vypá­t­rat, což se mu sho­dou náhod poda­ří. Místo rados­ti se ovšem Nobbymu daří své­ho bra­t­ra dostat do prů­švi­hu a oba se musí vydat na útěk jak před tero­ris­tic­kou orga­ni­za­cí, tak před spe­ci­a­li­zo­va­ným oddí­lem MI5, pro kte­rý Sebastian pra­cu­je.
Jedna rada na úvod. Pokud vám humor Sachy Barona Cohena nese­dí, výraz­ně dopo­ru­ču­ji na film necho­dit. I přes­to, že jsem si říkal, jak se už nemů­že v trou­fa­los­ti, nechut­nos­ti a neko­rekt­nos­ti pře­ko­nat, přes­to se mu to poved­lo. Jeho novin­ka Grimsby, kte­rá je z jed­né čás­ti trou­fa­lou osla­vou buran­ství a z dru­hé mix osla­vy a záro­veň paro­die akč­ních špi­o­náž­ních fil­mů, totiž nese všech­ny prv­ky typic­ké pro toho­to komi­ka a jeho humor, při­čemž v mno­ha ohle­dech zachá­zí ješ­tě dál, než jeho zatím nej­ví­ce pro­vo­ka­tiv­ní sní­mek Brüno. Díky tomu v rám­ci toho­to fil­mu ser­ví­ru­je par­tič­ka kolem Cohena tak šoku­jí­cí mix akce a humo­ru až na dřeň, u kte­ré­ho bude­te mís­ty jen sotva popa­dat dech.
Zároveň ale kro­mě buran­ské­ho humo­ru nabí­zí tato hru­bozrn­ná kome­die hned něko­lik společensko-kritických momen­tů, někte­ré z nich až výji­meč­ně aktu­ál­ních. Přičtěte si k tomu hod­ně sluš­né a nápa­di­té akč­ní sek­ven­ce a zají­ma­vé herec­ké před­sta­vi­te­le ve ved­lej­ších rolích a máte mix, kte­rý i přes svo­ji neprav­dě­po­dob­nost šla­pe jako hodin­ky. Místy sice sní­mek tro­chu ube­re ze své­ho tem­pa, což je spí­še na ško­du než k užit­ku, nicmé­ně v koneč­ném pohle­du to pří­liš neva­dí.
Je to díky tomu, že film v režii akč­ní­ho vete­rá­na Louise Leterriera má skvě­le nato­če­né akč­ní sek­ven­ce z pohle­du prv­ní oso­by (někdo tu před natá­če­ním nakou­ká­val video­hry nebo kraťas Bad Motherfucker), kte­ré dodá­va­jí punc jedi­neč­nos­ti této kome­dii. Místy jsou dokon­ce tak dob­ře odve­de­né, že člo­věk úpl­ně zapo­me­ne, že se dívá na hru­bou kome­dii o bura­nech z vidlá­ko­va v Anglii. Z pohle­du audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ky se pak jed­ná o sáz­ku na jis­to­tu, kde celá image sním­ku nevy­pad­ne ani na moment. Možná snad jen v někte­rých momen­tech s Rebel Wilson, nicmé­ně tam se může jed­nat čis­tě jen o mé anti­pa­tie k této hereč­ce.
Co tedy říci závě­rem? Pro mě roz­hod­ně pří­jem­né pře­kva­pe­ní. Šokující, dras­tic­ké a v mno­ha ohle­dech více trou­fa­lé, než bych čekal. Přesto je to typic­ký pro­dukt Sachy Barona Cohena kaž­dým cou­lem. Pokud vám ten­to brit­ský komik sedí, nevá­hej­te ani na moment a vyraz­te do kina. Pokud ovšem nemá­te zrov­na sil­ný žalu­dek a vadí vám humor za hra­ni­cí dob­ré­ho vku­su, dopo­ru­ču­ji se téhle buran­ské akč­ní jízdě vyhnout vel­kým oblou­kem.

Sacha Baron Cohen zase jede. Z kome­die, kte­rá vypa­da­la jako jeho prv­ní klo­pýt­nu­tí se ve výsled­ku sta­la nesku­teč­ně neko­rekt­ní a záro­veň sluš­ně adre­na­li­no­vá humorně-akční jíz­da, kte­rá zvlá­dá ura­zit všech­no a všech­ny, při­dat sluš­nou por­ci nechut­né­ho humo­ru a cho­dí pra­vi­del­ně za hra­ni­ci dob­ré­ho vku­su. Jinými slo­vy, máte-li rádi humor toho­to komi­ka, bude­te se bavit krá­lov­sky. Pokud ovšem ne, vyhně­te se této kome­dii hod­ně vel­kým oblou­kem, nemu­se­li bys­te ji roz­dý­chat.

30% Angličtí bura­ni

30% Silně neko­rekt­ní humor

20% Špičková akce

20% Tělní teku­ti­ny

Grimsby
(The Brothers Grimsby)
Komedie
Velká Británie, 2016, 82 min

Režie: Louis Leterrier
Scénář: Sacha Baron Cohen, Phil Johnston, Peter Baynham
Kamera: Oliver Wood
Hudba: David Buckley, Erran Baron Cohen

Hrají: Sacha Baron Cohen, Mark Strong, Rebel Wilson, Isla Fisher, Penélope Cruz, Ian McShane, Scott Adkins, Annabelle Wallis, Gabourey Sidibe, David Harewood, Sam Hazeldine, Johnny Vegas, Lex Shrapnel, Rory Keenan, Lee Nicholas Harris, Eileen Davies, Karol Steele, Bob Cryer, Jorge de Juan, Lasco Atkins

Produkce: Sacha Baron Cohen, Nira Park, Eric Fellner

Česko V kinech od: 10.03.2016 Falcon
Slovensko V kinech od: 03.03.2016 Itafilm