Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > 7 životů | Seven Sisters [50%]

7 životů | Seven Sisters [50%]

rp MV5BOGE5ZmVjOGUtZmQzOS00OGQyLWEwNDEtNjkyNDRiZTBhNDA1XkEyXkFqcGdeQXVyNDkzNTM2ODg@. V1 .jpg
Originální pro­duk­ce Netflixu se začí­ná roz­jíž­dět za posled­ní rok do doce­la pěk­ných obrá­tek a to nás ješ­tě v pro­sin­ci čeká jejich prv­ní vel­ký bloc­kbus­ter s Willem Smithem Bright. Zajímavý obsah nabí­zí inter­ne­to­vý posky­to­va­tel zába­vy i tak a jeden z žán­ro­vých sním­ků, kte­rý se na kon­ci léta oci­tl v nabíd­ce toho­to posky­to­va­te­le se okli­kou dostá­vá i do čes­kých a slo­ven­ských kin - tem­né sci-fi 7 živo­tů od reži­sé­ra Tommyho Wirokoly, kte­rý si udě­lal jmé­no na dvou horo­rech ze série Mrtvý sníh a oso­bi­tou adap­ta­cí pohá­dek brat­ří Grimmů Jeníček a Mařenka: Lovci čaro­děj­nic. Jak se mu poda­ři­la čis­to­krev­ná žánrov­ka s ambi­ci­óz­ní sed­mi­ro­lí pro Noomi Rapace?
Po roce 2043 Zemi sužu­je kri­ze díky pře­lid­ně­ní, kte­rou se poli­tič­tí vůd­ci roz­hod­nou řešit vyhláš­kou, ome­zu­jí mož­ný počet potom­ků na rodi­nu na jed­no dítě. Ostatní potom­ci jsou uve­de­ni do kry­ospán­ku při poro­du s nadě­jí, že po vyře­še­ní této kri­ze budou pro­bu­ze­ni. Když se dce­ři Terrence (Willem Dafoe) naro­dí sed­mer­ča­ta, díky skep­si ze zave­de­né­ho sys­té­mu se je roz­hod­ne ukrýt a vycho­vat sám, neboť jejich mat­ka při poro­du zemře. O mno­ho let poz­dě­ji jsou dív­ky vycho­vá­ny k tomu na veřej­nos­ti vystu­po­vat jako jeden člo­věk, Karen Settman (Noomi Rapace). Jednoho dne se ovšem všech­no změ­ní a jed­na malá náho­da může mít pro sest­ry tra­gic­ké násled­ky...
Musím říci, že 7 živo­tů má snad všech­ny před­po­kla­dy pro to, aby si sní­mek člo­věk jako já zami­lo­val. Přeci jen zají­ma­vé herec­ké obsa­ze­ní, ve kte­rém se obje­ví i poně­kud mra­zi­vě podiv­ná Glen Close, jejíž plas­ti­ky dodá­va­jí hereč­ce ten správ­ně nepří­jem­nou auru. Dále pak náram­ná podob­nost s béč­ko­vý­mi sci-fi sním­ky jaký­mi jsou napří­klad téměř zapo­me­nu­té kous­ky Kurta Wimmera  EquilibriumUltraviolet. Všechno jako­by nasvěd­čo­va­lo fak­tu, že fanou­šek oso­bi­tých sci-fi béček bude slin­tat bla­hem. Přesto se kýže­ný efekt nedo­sta­vil. Kde se tedy sta­la chy­ba? Těžko říci.
Film před­ně ani zda­le­ka nezvlá­dá vyu­žít svůj vlast­ní poten­ci­ál. To co zní na papí­ře jako zají­ma­vá pre­mi­sa se ve výsled­ku pro­mě­ňu­je na poměr­ně jed­no­tvár­nou a pří­mo­ča­rou podí­va­nou, kte­rá se na jed­né stra­ně pokou­ší o něja­ká společensko-kritický nádech, na stra­ně dru­hé se ovšem rych­le vra­cí k tri­ko­vě skrom­né a laci­né béč­ko­vé zába­vě bez vel­kých ambi­cí, jejíž hlav­ní deví­zou je neo­kou­ka­ná hlav­ní záplet­ka a její rea­li­za­ce, dopl­ně­ná o „šoku­jí­cí“ zvrat na kon­ci, kte­rý zase tak šoku­jí­cí ve výsled­ku není, jeli­kož samot­ná dyna­mi­ka mezi sestra­mi není ani tak pro­pra­co­va­ná, jak by moh­la být nebo jak si film mys­lí. Některé momen­ty tak vyzní­va­jí úpl­ně na prázd­no, jiné pak vylo­že­ně neú­mysl­ně humor­ně.
To se ovšem sná­ší i na Noomi Rapace, kte­rá má mož­nost se vyblb­nout do sytos­ti v sed­mi roz­díl­ných cha­rak­te­rech, kte­ré dáva­jí dohro­ma­dy jed­nu spo­leč­nou identi­tu. S tím je ovšem jeden pro­blém v tom, že ne všech­ny sest­ry jí úpl­ně věří­te a díky tomu se tak celá sku­pin­ka mění v pře­hled sluš­ně ode­hra­ných par­tů a kari­ka­tur, kte­ré vyvo­lá­va­jí spí­še úsměv. Není to jen chy­ba herec­ké­ho výko­nu, lví podíl na tom nese scé­nář, kte­rý zahá­ní vybra­né arche­ty­py do extré­mu a hlav­ně s nimi neu­mí pří­liš pra­co­vat.
Audiovizuálně se pak film s ome­ze­ným roz­poč­tem nepouš­tí do pří­liš vel­ko­le­pých momen­tů, nicmé­ně v rám­ci žánro­vé tvor­by této úrov­ně se jed­ná o sluš­nou prá­ci, kde akč­ní sek­ven­ce neu­ra­zí a mís­ty i poba­ví, Christian Rubeck v někte­rých momen­tech půso­bí navíc jako doce­la sluš­ně zahra­ný poskok hlav­ní zápo­rač­ky. Kamera José Davida Montera si s ome­ze­ním roz­počtu pora­di­la výbor­ně a fil­mu tak naštěs­tí pří­liš nečou­há slá­ma z bot, jako u jiných pro­duk­cí. Hudebně se jed­ná o čis­to­krev­ný stan­dard.
7 živo­tů je tak ve výsled­ku sice pro­mar­ně­ným poten­ci­á­lem ale pořád rela­tiv­ně sne­si­tel­nou podí­va­nou, kte­rou žánro­ví fanouš­ci pře­ži­jí bez úho­ny. Scénář má své mou­chy, mís­ty otra­vu­je a mís­ty je mož­ná až pří­liš hloupý, jin­dy ale zase zvlá­dá vykouz­lit poměr­ně zají­ma­vé scé­ny kte­ré by si zaslou­ži­ly tro­chu lep­ší omáč­ku oko­lo. Tady totiž byly ambi­ce na dale­ko zají­ma­věj­ší film, než se ve výsled­ku dostal k divá­kům. Zajímavá a nápa­di­tá pre­mi­sa ale jinak prů­měr­né, nepří­liš zají­ma­vé a uta­ha­né sci-fi béč­ko, kte­ré vám v hla­vě roz­hod­ně neu­víz­ne. Pořád ale lep­ší jako zvrh­los­ti typu Aeon Flux

Potenciál by tu byl, to ne že ne. Jenže samot­ná rea­li­za­ce fun­gu­je tak mož­ná na plo­še dvou a půl minut v trai­le­ru. Ve dvou­ho­di­no­vém cel­ku se totiž tahle rádo­by chyt­rá a nápa­di­tá podí­va­ná trestu­hod­ně roz­pa­dá na nija­ký, otrav­ný a znač­ně hloupý pokus o něco, co tam pros­tě není. Spíše než k Equilibriu má tahle podí­va­ná blí­že k Aeon Flux. Noomi Rapace je sice sym­paťač­ka, ale herec­ky tuhle sed­mi­ro­li úpl­ně nedá­vá a když ji nepo­dr­ží ani samot­ný scé­nář je doce­la zle. 7 živo­tů je ve výsled­ku nepří­liš vyda­ře­ný pokus o doce­la zají­ma­vé sci-fi s nekom­pro­mis­ním pří­stu­pem ke svým posta­vám. Jenže dob­rý nápad, dob­ré úmys­ly a pár fun­gu­jí­cích scén neza­chrá­ní jinak umě­lé, neu­vě­ři­tel­né a hloupé sci-fi, kte­ré si zkou­ší hrát na víc, než ve sku­teč­nos­ti má. Christian Rubeck a Willem Dafoe jsou fajn, Noomi samot­ná v roli někte­rých sester také, ale důvo­dů k rados­ti není mno­ho.
30% Reprodukce a její nástra­hy
20% Nelichotivá vize budouc­nos­ti
20% Akce