Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > John Wick 2 | John Wick: Chapter Two [75%]

John Wick 2 | John Wick: Chapter Two [75%]

První John Wick byl něco jako zje­ve­ní. Když se v době, kdy se akč­ní fil­my už moc neno­sí (a jejich hlav­ní pšen­kou jsou béč­ka a akč­ní sle­zi­ny ikon let minu­lých), roz­hod­li kaska­dérští vete­rá­ni Chad Stahelski a David Leitch nato­čit svůj celo­ve­čer­ní debut, jen málo­kdo by asi čekal, že tenhle pro­jekt s Keanu Reevesem v čele skon­čí v žeb­říč­ku těch nej­lep­ších a nej­za­jí­ma­věj­ších fil­mu za rok 2014. Nyní, o dva roky poz­dě­ji, se Chad Stahelski (David Leitch se věnu­je thrille­ru s Charlize Theron Atomic Blonde a při­pra­vu­je dru­hé­ho Deadpoola) pokou­ší na svůj úspěch navá­zat s pokra­čo­vá­ním osu­dů nájem­né­ho zabi­já­ka, kte­ré­ho jmé­no vyvo­lá­vá i těm nej­vět­ším mafi­á­nům mráz v zádech.

John Wick (Keanu Reeves) se sna­žil ode­jít do zabi­jác­ké­ho důcho­du. Poté, co pro jed­no­ho ze svých kli­en­tů spl­nil nespl­ni­tel­ný úkol, mu bylo umož­ně­no bez­trest­ně ode­jít ze spo­leč­nos­ti zabi­já­ků a dožít svůj život v kli­du. To ovšem do momen­tu, než mu zemře­la man­žel­ka a jis­tý mafi­án­ský synek mu ukra­dl jeho auto a zabil psa. Nyní, po udá­los­tech jed­nič­ky, plá­nu­je John návrat k zabi­jác­ké­mu důcho­du, nebu­de to ovšem tak jed­no­du­ché. Jeho pomsta totiž vzbu­di­la zájem jeho býva­lých zná­mých a ti se roz­hod­li situ­a­ce vyu­žít. John bude díky tomu nucen napl­nit úpis, kte­rý v minu­los­ti pode­psal. To ovšem odstar­tu­je lavi­nu udá­los­tí, ze kte­ré není úni­ku...
Navázat na poměr­ně neče­ka­ný úspěch jed­nič­ky je doce­la nad­lid­ský úkol. Byť zrov­na v tomhle pří­pa­dě ono pří­mé srov­ná­ní není úpl­ně na mís­tě. John Wick 2 totiž není typic­kým dru­hým dílem, spí­še jakým­si logic­kým pokra­čo­vá­ním pří­bě­hu, kte­rý odstar­to­val minu­le. Nepůsobí tedy jako samot­ná nástav­ba, spí­še ply­nu­lé pokra­čo­vá­ní akcí a násled­ků z minu­la. A to je ten nej­lep­ší způ­sob, jak moh­li tvůr­ci navá­zat. Ba co víc, kdy­by se podob­ným způ­so­bem roz­hod­li pokra­čo­vat na plo­še něko­li­ka dal­ších dílů, asi by se málo­kdo zlo­bil. Ve Stahelskiho režii se totiž akce mění v umě­lec­kou for­mu, ve kte­ré uka­zu­je, že i něco tak pře­hlí­že­né­ho jako akč­ní film a akč­ní sek­ven­ce, se dá dělat s grá­cií a s umě­lec­kým citem.
Pokud jste tedy vidě­li pře­de­šlý díl (pokud ne, tak na co čeká­te?), víte dost dob­ře co vás čeká. Jen je toho pod­stat­ně více. V tomhle ohle­du je ale mož­ná tro­chu nako­nec ško­da, že se Stahelski neroz­ho­dl tro­chu více expe­ri­men­to­vat. Akční sek­ven­ce mají podob­ně efek­tiv­ní ráz jako minu­le, jen jejich wow efekt není tak veli­ký (ne že by se tvůr­ci nesna­ži­li, přes­to nic výraz­ně­ji nové­ho film nepřed­ve­de) a tak jsou spí­še jako veli­ce víta­ný pří­da­vek, než plno­hod­not­ný dal­ší chod (ne že bych si ovšem i v tom­to pří­pa­dě chtěl stě­žo­vat). Keanu Reeves je pořád nesku­teč­ný zabi­ják a čás­teč­ná změ­na jeho sty­lu a vět­ší důraz na kon­takt­ní sou­bo­je je zají­ma­vou pro­mě­nou, že by se člo­věk až začal těšit na před­chys­ta­nou troj­ku, ve kte­ré se jeho styl bude muset opět tro­chu pro­mě­nit, pokud se má posta­vit své­mu novém nepří­te­li.
Jednou výt­kou, pro­ti pokra­čo­vá­ní pří­bě­hu Johna Wicka je ovšem fakt, že v pod­sta­tě nedr­ží tak dob­ře pohro­ma­dě, jako tomu bylo minu­le. Jistě, dru­hý díl je posu­nem tro­chu jiným smě­rem, přes­to se ovšem nelze ubrá­nit poci­tu, že pří­běh i svět ve kte­rém se John ten­to­krát oci­tá, není pře­ci jen dola­dě­ný do tako­vé­ho detai­lu, aby se dal shléd­nout jed­ním dechem od začát­ku do kon­ce. Některé momen­ty jsou totiž v porov­ná­ní se zbyt­kem fil­mu tro­chu slab­ší a samot­ný děj se v něko­li­ka pasá­žích mož­ná až tro­chu zby­teč­ně táh­ne. Přesto se tvůr­cům daří poměr­ně obstoj­ně roz­ší­řit fik­tiv­ní svět Johna a zabi­jác­kou spo­leč­nost, jejíž je dlou­ho­le­tým čle­nem. Potěší také glo­bál­ní měřít­ko, ve kte­rém je tato spo­leč­nost v dru­hém díle poja­ta a roz­ší­ře­ní jed­not­li­vých sou­čás­tí kri­mi­nál­ní­ho pod­svě­tí. Stejně tak potě­ší hned něko­lik zná­mých tvá­ří, kte­ré se ve ved­lej­ších rolích obje­ví jako důle­ži­tí hrá­či v poza­dí
Zbytek je poté před­zna­me­nán tím, co již nasta­vil díl prv­ní. Nečekejte něja­kou revo­lu­ci nebo změ­nu. John Wick 2 se plně hlá­sí k odka­zu prv­ní­ho dílu, tedy to, co se na vás v kině chys­tá, je prvotříd­ní akč­ní vypa­lo­vač­ka, kte­rá balan­cu­je opět veli­ce dob­ře bru­tál­ní akci, skvě­lou cho­re­o­gra­fii, tu správ­nou por­ci nad­sáz­ky a ten­to­krá­te i o něco více humo­ru, než v prv­ním díle. Tedy, pokud jste si Johna Wicka zami­lo­va­li, máte se do kina na co těšit. Tyler BatesJoel J. Richard opět budu­jí hut­nou hudeb­ní kuli­su Wickově počí­ná­ní (byť ten­to­krá­te chy­bí výraz­něj­ší hudeb­ní dopro­vod, jako tomu bylo v prv­ním díle s Killing Strangers od Marilyna Mansona), mír­ným kro­kem zpět je ovšem kame­ra Dana Laustsena, kte­rý opro­ti Johnatanu Selovi co se týče výraz­ných zábě­rů a momen­tů tro­chu zao­stá­vá. Finále ovšem díky skvě­le vybra­né umě­lec­ké expo­zi­ci tenhle nedo­sta­tek vyva­žu­je.

Nemá tedy moc smy­sl cho­dit kolem hor­ké kaše. Byť se svý­mi drob­ný­mi chy­ba­mi, John Wick 2 je ukáz­kou toho, jak navá­zat na neče­ka­ný úspěch a potě­šit fanouš­ky bez toho, aby sna­ha­mi o vět­ší a tem­něj­ší díl znač­ka zabřed­la do hlu­bin prů­mě­ru. Akce šla­pe na jed­nič­ku a i když postrá­dá cíle­vě­do­most a dri­ve jed­nič­ky, pořád je dru­hé dob­ro­druž­ství nepře­ko­na­tel­né­ho zabi­já­ka v podá­ní Keanu Reevese zatra­ce­ně dobrou podí­va­nou, kte­ré se vypla­tí věno­vat čas. A poté dou­fat v tře­tí díl, pro kte­rý si tvůr­ci tak krás­ně při­pra­vi­li půdu.
Jeho jmé­no je John a veli­ce nerad se vra­cí k živo­tu, kte­rý před lety pohřbil. Druhý díl pří­bě­hu krve­lač­né­ho Keanu Reevese je veli­ce sluš­ným přímým násle­dov­ní­kem skvě­lé jed­nič­ky. Oproti ní si je tro­chu méně jis­tý v kram­fle­cích a ne vždy to všech­no fun­gu­je tak, jako bylo vhod­né, přes­to se jed­ná o skvě­le nato­če­ný akč­ní sní­mek, kte­rý se jen tak v posled­ních letech v kinech nevi­dí. Škoda jen, že se tvůr­ci neroz­hod­li tro­chu více odvá­zat a expe­ri­men­to­vat. Ale jak se říká, pokud to není roz­bi­té, neo­pra­vuj to. A já si veli­ce rád dám tře­tí díl, pokud na něj dojde v tako­vé­to podo­bě.
25% Akce
25% Keanu Reeves
25% Krev
25% Mafiánské pod­svě­tí

John Wick 2
(John Wick: Chapter Two)
Akční / Krimi / Thriller
USA, 2017, 122 min

Režie: Chad Stahelski
Scénář: Derek Kolstad
Kamera: Dan Laustsen
Hudba: Tyler Bates, Joel J. Richard

Hrají: Keanu Reeves, Common, Bridget Moynahan, Ian McShane, John Leguizamo, Lance Reddick, Thomas Sadoski, Ruby Rose, Riccardo Scamarcio, Peter Stormare, Laurence Fishburne, Perry Yung, Aly Mang, David Patrick Kelly, Crystal Lonneberg, Claudia Gerini, Angel Pai, Alex Ziwak, Mark Vincent, Marmee Cosico, Chris LaPanta, Doris McCarthy, Franco Nero

Producenti: Basil Iwanyk
Střih: Evan Schiff
Scénografie: Kevin Kavanaugh