Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Ad Astra

Ad Astra

Po vel­kých let­ních bloc­kbus­te­rech začí­ná poma­lu ale jis­tě fil­mo­vý pod­zim a s ním i nové fil­mo­vé kusy, kte­ré mají vět­ší ambi­ce než na pár týd­nů poba­vit v kinech a pak upad­nout v zapo­mně­ní. Po fes­ti­va­lo­vých šta­cích se totiž do kin dostá­va­jí i fil­my, kte­ré si brou­sí zuby na něja­ké to pres­tiž­ní oce­ně­ní. Jedním z tako­vých je i nové sci-fi od Jamese Graye Ad Astra. Ten si svo­ji celo­svě­to­vou pre­mi­é­ru odbyl kon­cem srp­na na fes­ti­va­lu v Benátkách a nyní vyrá­ží do čes­kých a slo­ven­ských kin s Bradem Pittem v hlav­ní roli. A pokud pat­ří poma­lej­ší pře­mýš­li­vé science ficti­on do vaší krev­ní sku­pi­ny, pak bys­te jej roz­hod­ně nemě­li vyne­chat.

Roy McBride (Brad Pitt) pat­ří mezi špič­ku ame­ric­ké kos­mo­nau­ti­ky a se svým špič­ko­vým pro­fi­lem je ide­ál­ním kan­di­dá­tem pro nachá­ze­jí­cí taj­nou misi, na kte­ré závi­sí budouc­nost celé Sluneční sou­sta­vy. Na orbi­tě Neptunu se totiž nachá­zí pozůstat­ky vlád­ní­ho pro­jek­tu, kte­rý měl za cíl zkou­mat mož­né znám­ky růz­ných forem živo­ta v pozo­ro­va­tel­ném vesmí­ru. Projekt Lima už byl ovšem dlou­hé roky pova­žo­ván za neú­spěš­ný, neboť celá posád­ka s kapi­tá­nem Cliffordem McBridem (Tommy Lee Jones) byla pova­žo­vá­na za nezvěst­nou. Jak ovšem taj­né infor­ma­ce nasvěd­ču­jí, Projekt Lima stá­le fun­gu­je a co víc, jeho exis­ten­ce ohro­žu­je mimo jiné i život na Zemi.
Na začá­tek bych měl asi říci, že moje hod­no­ce­ní bude tro­chu zavá­dě­jí­cí, Ad Astra je totiž sním­kem pří­mo z mé zájmo­vé sku­pi­ny. Ono se zase tak čas­to v nabíd­ce kin poma­lu ply­nou­cí a až v mno­hém arto­vé sci-fi jen tak nevi­dí. Je pro­to pocho­pi­tel­né, že pokud někdo na tuhle novin­ku půjde oče­ká­va­jíc dal­ší Interstellar bude z toho poně­kud trouf­nu si říci zkla­ma­ný. Novinka Jamese Graye totiž i ve své audi­o­vi­zu­ál­ní vel­ko­le­posti zůstá­vá poně­kud komor­ním fil­mem, kte­rý nechá­vá vynik­nout pří­běh hlav­ní­ho hrdi­ny na poza­dí roz­mách­lé vize pro obje­vo­vá­ní vesmí­ru blíz­ké budouc­nos­ti.

I když je tak hlav­ní záplet­ka poměr­ně závaž­ná pro exis­ten­ci veš­ke­ré­ho živo­ta na Zemi a v celé slu­neč­ní sou­sta­vě, prim tu hra­je Roy a jeho pří­běh o sna­ze najít pohře­šo­va­né­ho otce kte­rý se pro­plé­tá s uvě­do­mě­ním vlast­ní exis­ten­ce v šir­ších sou­vis­los­tech a záro­veň vliv taj­né mise na kte­rou se vydá­vá na jeho men­tál­ní stav. Celý sní­mek je tako­vou son­dou do živo­ta kos­mo­nau­ta jehož pro­fes­ní i osob­ní život se začí­ná poma­lu hrou­tit v době, kdy dostá­vá nej­vět­ší pří­le­ži­tost své­ho živo­ta.
A i když má pří­bě­ho­vá strán­ka men­ší nedu­hy, prim ve fil­mu Ad Astra hra­je pře­de­vším ona řeme­sl­ná strán­ka. Kamera se kte­rou se opět vytasil Hoyte van Hoytema si jed­no­znač­ně říká o nomi­na­ci na něja­kou tu soš­ku. Velkolepé a vše­ob­jem­né zábě­ry stří­da­jí intim­ní observa­ce hlav­ní­ho hrdi­ny v klí­čo­vých momen­tech a cel­ko­vě tak i při ohrom­ném měřít­ku zůstá­vá vlast­ně hod­ně osob­ní a nikdy se nevzda­lu­je pří­liš dale­ko od své­ho hlav­ní­ho bodu zájmu, kte­rým je posta­va Brada Pitta. Přičtěte si k tomu sil­ně atmos­fe­ric­ký a nevtí­ra­vý hudeb­ní dopro­vod od Maxe Richtera a máte audi­o­vi­zu­ál­ní záži­tek, kte­rý si zapa­ma­tu­je­te. V porov­ná­ní s tře­ba tako­vým nedáv­ným Prvním mužem sice sním­ku chy­bí výraz­ně domi­nant­ní motiv v někte­ré z klí­čo­vých čás­tí fil­mu (jako bylo tře­ba The Landing z výše zmí­ně­né­ho fil­mu), přes­to však je jak obra­zo­vá tak zvu­ko­vá strán­ka fil­mu na jed­nič­ku.

Nebýt tro­chu slab­ší­ho závě­ru, asi bych se nebál jít s hod­no­ce­ním fil­mu ješ­tě výše. Podobně jako tře­ba moje srd­cov­ka, žánro­vě i atmosfre­ic­ky podob­né sci-fi Sunshine, tohle zkrát­ka není fil­mem pro kaž­dé­ho. Pokud od fil­mu totiž čeká­te dvou­ho­di­no­vou vesmír­nou akcis Bradem Pittem v hlav­ní roli, Ad Astra vás nej­spí­še zkla­me. To co vás na plo­še dvou hodin v kině čeká je skvě­le zahra­né a výteč­ně nato­če­né dra­ma, kte­ré se spí­še musí zažít, než že na něj vyra­zí­te chrou­pat pop­corn. Příjemně pře­mýš­li­vá a osob­ní vědec­ko­fan­tas­tic­ká podí­va­ná se skvě­lým Bradem Pittem.
Snímek Ad Astra najde­te v nabíd­ce čes­kých a slo­ven­ských kin díky spo­leč­nos­ti CinemArt od 19. září. Snímek není vhod­ný mlá­de­ži do 12 let.
Skvěle nato­če­né, výbor­ně zahra­né a nesmír­ně atmos­fe­ric­ké pře­mýš­li­vé sci-fi ve kte­rém kra­lu­je výbor­ný Brad Pitt a skvě­lý Hoyte van Hoytema. Rozhodně ne pro kaž­dé­ho, nicmé­ně pokud vám tahle dra­ma­tic­ká výpra­va za otáz­ka­mi z vlast­ní minu­los­tí sed­ne, bude­te to pro­ží­vat s hlav­ním hrdi­nou od začát­ku až do kon­ce.

Ad Astra
Sci-Fi / Thriller / Drama / Dobrodružný

USA / Brazílie, 2019, 123 min

Režie: James Gray
Scénář: James Gray
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Max Richter
Hrají: Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Liv Tyler, Donald Sutherland, Ruth Negga, Kimberly Elise, Loren Dean, John Finn, Anne McDaniels, Greg Bryk, John Ortiz, Alyson Reed, Ravi Kapoor, Sean Blakemore, Donnie Keshawarz, Nicholas Walker, Kimmy Shields, Mallory Low
Producenti: James Gray, Anthony Katagas, Rodrigo Teixeira, Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Arnon Milchan, Brad Pitt
Střih: John Axelrad, Lee Haugen
Scénografie: Kevin Thompson