Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Noe | Noah [40%]

Noe | Noah [40%]

DarrenAronofsky pat­ří k těm nej­za­jí­ma­věj­ším fil­mo­vým tvůr­cům, kte­ré sou­čas­ný Hollywood může nabíd­nout. Přeci jen sním­ky jako Requiem za sen, Wrestler nebo Černá labuť pat­ří mezi jak divác­ky oblí­be­né, tak kri­ti­kou ado­ro­va­né zále­ži­tos­ti, kte­ré si člo­věk rád zopa­ku­je. Proto když se mís­to do Japonska s Wolverinem vypra­vil ten­to reži­sér na Island natá­čet bib­lic­ký vel­ko­film, roz­pou­ta­lo to novou vlnu zájmu. A nyní se Noe dostá­vá do čes­kých a slo­ven­ských kin a my máme mož­nost na vlast­ní kůži zaku­sit vel­ko­le­pou podí­va­nou bib­lic­kých roz­mě­rů.

V časech, kdy na zemi vlád­nou Kainovi potom­ci, je Noe (Russell Crowe) pově­řen bohem zachrá­nit lid­stvo a veš­ke­ré živo­či­chy na zemi před božím sou­dem, kte­rý má vyčis­tit zemi od zka­že­né­ho lid­stva. Tenhle úkol však nebu­de jed­no­du­chý, Noe totiž musí nejen posta­vit obrov­skou archu, na jejíž palubě nalez­ne úto­čiš­tě pár z kaž­dé­ho žvo­čis­né­ho dru­hu, ale také musí ten­to úkol spl­nit navzdo­ry vojesn­kým výpa­dům vůd­ce zak­že­ných lidí  Tubal-caina (Ray Winstone). Toto bře­me­no mu však nepo­mů­že nést jen jeho rodi­na, ale také zís­ká­vá podo­po­ru u pad­lých andě­lů...
Vážně jsem od Noeho čekal vel­ké věci. Nepatřím mezi fan­tic­ky nábo­žen­sky smýš­le­jí­cí jedin­ce, pro­to jsem i svá oče­ká­vá­ní bral tro­chu s rezer­vou, pře­ci jen by ovšem tenhle vel­ko­film měl být pří­stup­ný i pro lidi, kte­ří nema­jí bib­li načte­nou sedm­krát tam a zpát­ky. Po pro­jek­ci mi ovšem vrtá hla­vou jed­na zásad­ní otáz­ka. Pro koho vlast­ně tenhle bib­lic­ký bloc­kbus­ter vlast­ně je. Svým pří­mo­ča­rým oproš­tě­ním od logi­ky a rozu­mu se sna­ží být věr­ný své před­lo­ze, zatím­co ostat­ní čás­ti fil­mu se vás pokou­še­jí pře­svěd­čit o tom, že tohle je plno­krev­né fan­ta­sy až na půdu. A v tom je ten pro­blém.
Nechci tu nějak zpo­chyb­ňo­vat před­lo­hu ani její oko­lí, to je věc kaž­dé­ho zvlášť, nicmé­ně když sedí­te v kině na více jak dvou­ho­di­no­vém a doce­la suro­vě poja­tém pří­bě­hu, čeká­te, že to bude o něčem. Je sice hez­ké nato­čit tako­vou malou domů křes­ťa­nům, kte­rou lehce oko­ře­ní­te fan­ta­sy prv­ky, nicmé­ně když se vám sní­mek napros­to nesku­teč­ným způ­so­bem roz­pa­dá pod ruka­ma, něco je hod­ně špat­ně. O to více je pře­kva­pi­vé, že podob­né zkla­má­ní při­šlo od Aronofskyho, kte­rý má vět­ši­nou obsa­ho­vou i for­mál­ní strán­ku zvlád­nu­tou na jed­nič­ku. Tady však nefun­gu­je ani jed­no a když se v plné pará­dě začnou uka­zo­vat mrz­ké digi­tál­ní tri­ky, v sále začnou skří­pat nejed­ny zuby. Nemluvě o tom, že Clint Mansell zkla­mal tak­též. Jeho nelí­tost­né vykrá­dá­ní celých moti­vů ze své­ho majstršty­ku Fontána je jed­ním z nej­smut­něj­ších zážit­ků, co se v kině za ty dvě a půl hodi­ny sta­nou.

Tomu vše­mu navíc hol­du­je ona již před­tím zmí­ně­ná hloupost, kte­rá se celým fil­mem line jako čer­ve­ná nit a jen pod­po­ru­je dra­ma­tic­kou pro­past mezi herec­ký­mi výko­ny všech zúčast­ně­ných. Jennifer Connelly ze sebe ždí­me maxi­mum (což díky pře­pá­le­né­mu, emo­ce hro­tí­cí­mu závě­ru vyzní­vá až doce­la vtip­ně), zatím­co napří­klad Logan Lerman před­vá­dí napros­to ukáz­ko­vě špat­ný herec­ký pro­jev, za kte­rý by se nemu­se­la sty­dět ani tuba plas­te­lí­ny. Díky těm­to kon­tras­tům si pak začne­te vší­mat i malič­kos­tí, kte­ré však ani v tak epic­kém měřít­ku zkrát­ka Aronofsky a spol nezvlá­da­jí zakrýt.
Noe je zkrát­ka hloupost. Proč si to nepři­znat. Darren Aronofsky si při­pi­su­je prv­ní zásad­ní prů­ser svo­jí kari­é­ry. Fanatičtí věří­cí si mož­ná to své ve fil­mu najdou, nicmé­ně vy ostat­ní se měj­te na pozo­ru. Tento bib­lic­ký bloc­kbus­ter je totiž tak nesou­ro­dou a pro­měn­li­vou fan­ta­sy, kte­rá se sna­ží skrý­vat své omy­ly a chy­by skrý­vat za bib­li a nábo­žen­ství, nicmé­ně když tuto hba­ďů­ru pro­hléd­ne­te, zůsta­ne vám v rukou jed­no­znač­ně pod­prů­měr­ná, nezá­bav­ná a na tak vel­ké měřít­ko i doce­la nevý­prav­ná podí­va­ná, kte­rou si uži­je oprav­du málo­kdo. Přičtěte si nevy­rov­na­né herec­ké výko­ny, těž­ce neo­ri­gi­nál­ní hud­bu, mizer­né digi­tál­ní tri­ky a sla­bouč­ký scé­nář a máte výsled­ný pro­dukt, u kte­ré­ho bys­te váž­ně měli zvá­žit, zda vám návště­va kina sto­jí oprav­du za to. Když vás totiž tak­to závaž­ná lát­ka hned na něko­li­ka mís­tech nutí k smí­chu, je někde něco špat­ně.

Darrenovi Aronofskemu se jeho bib­lic­ký výlet na Island moc nepo­ve­dl. Očekávaný vel­ko­film se totiž doce­la rych­le pře­ta­vil ve vel­mi mrzkou fan­ta­sy, kte­rá nabí­zí kro­mě nábo­žen­ské pro­pa­gan­dy pou­ze mizer­né digi­tál­ní tri­ky, sla­bý scé­nář, nevy­rov­na­né herec­ké výko­ny a těž­ké sebe­vy­krá­dá­ní páně Clinta Mansella. Zároveň se také jed­ná o film, kte­rý si podru­hé dá oprav­du málo­kdo. Bible, nebib­le.

40% Náboženství
30% Zívačka
30% Hloupost

Noe
(Noah)
Dobrodružný / Drama
USA, 2014, 138 min

Režie: Darren Aronofsky
Scénář: Darren Aronofsky, Ari Handel
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Clint Mansell
Hrají: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Logan Lerman, Douglas Booth, Emma Watson, Ray Winstone, Anthony Hopkins, Dakota Goyo, Mark Margolis, Kevin Durand, Finn Wittrock, Don Harvey, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Madison Davenport, Gavin Casalegno

V kinech ČR od: 27.03.2014 CinemArt

V kinech SR od: 27.03.2014 Barracuda Movie

Podívejte se na hodnocení Noe na Kinoboxu.