V českém prostředí nejsou horory zase tak časté. Když už se něco z tohoto žánru dostane do distribuce, většinou se jedná spíše o záležitost k smíchu, než seriozně mrazivou podívanou. Proto když před několika měsíci vyšel trailer na hororovou Polednici volně inspirovanou básní Karla Jaromíra Erbena, který vypadal více než světově svým vizuálem a zpracováním, mnoho domácích diváků zpozornělo. Nyní se tento celovečerní debut Jiřího Sádka dostává do českých kin a slibuje prvotřídní hororovou podívanou na motivy českého folkloru. Jak dopadl tento horor?
Eliška (Aňa Geislerová) se svojí dcerou přijíždí do malé vesnice začít novou fázi svého života. Vrací se na venkov, kde její manžel kdysi vyrůstal a snaží se překlenou tragédii, která ji nedávno potkala. Ne vše je ovšem ideální a velká horka která zužují krajinu a její obyvatele celkové náladě moc nepřidávají. Zvláště když se snaží svoji dceru chránit před realitou, ve které se nacházejí. Dříve či později však pravda vyjde najevo...
Je trochu problematické vyřknout ortel nad tímto snímkem. V rámci domácí produkce se jedná o něco, co jen těžko hledá svými řemeslnými kvalitami konkurenci, navíc hudebně se pak jedná o jednu z nejlepších a nejpůsobivějších prací za dlouhé roky. Ono částečné převracení typické hororové temnoty a stínů za parné a všudypřítomné vedro a slunce přidává také body navíc. Problém ovšem je, že skvělá řemeslná stránka a působivá atmosféra nejsou všechno a právě na toto Polednice doplácí.
Skvělé, dalo by se s klidným svědomím říci až světové, zpracování totiž podrývají dvě docela zásadní věci. Předně je to ústřední dvojice dcery a matky v podání Ani Geislerové a Karolíny Lipowské. Zatímco u mladší z dvojice by bylo třeba trochu ráznějšího režijního vedení, které by snad eliminovalo místy až otravnou nevěrohodnost, u české herecké veteránky je pak trochu problém v nekonzistentním výkonu, kde mnohdy možná až příliš přehrává, jindy nehraje vůbec. Jistě, jsou tu momenty, kdy vše funguje jak má (především první dvacetiminutovka a poté krátká pasáž zhruba ve dvou třetinách filmu), nicméně z pohledu celého filmu je ona proměnlivá úroveň výkonů značně rušivá a docela vadí. Zvláště v porovnání se všemi ostatními aktéry příběhu, mezi kterými nenajdete slabou složku. Neskutečně silně podaný kolorit vesnického života pak korunuje místní starosta v podání bezchybného Zdeňka Muchy,
Druhým problémem je poté samotný scénář filmu, podle kterého film diktuje své tempo. Zatímco v některých momentech film funguje jako hodinky, hutná atmosféra by se dala krájet a husí kůže mezi diváky je samozřejmostí, mnohé scény tuto atmosféru utahají a hned několikrát se stane, že film spíše nudí, než aby se posunoval nějakým směrem. Nezvládnuté tempo snímku jen podporuje závěrečná půlhodinovka, kde film hned několikrát změní tempo i atmosféru, aby sám sebe v tom horku uhnal ke zbytečně uspěchanému, nepříliš uspokojivému a možná snad až trochu frustrujícímu finále, které těm několika precizním momentům z průběhu filmu nedělá zrovna dobrou tečku.
Jak tedy zhodnotit Polednici jako celek? Bezesporu se jedná o zajímavou podívanou, která stojí za vaši návštěvu kina více, než většina tuzemské produkce. Film však postrádá onu důslednost a preciznost, jakou měla jeho marketingová kampaň a s jakou na diváky vtrhne v prvních minutách. Díky mnoha chybám a nevyrovnaným výkonům představitelek hlavní role je polednice jen českým slabým nadprůměrem se světovým audiovizuálem. Pokud vám tohle ke štěstí stačí, pak směle do kina.
Precizní audivoizuální cvičení, které bohužel táhne ke dnu nevyrovnaný scénář a nepřesvědčivé představitelky obou hlavních rolí. Naopak zbytek osazenstva je skvělý, především pak precizní Zdeněk Mucha. Hudba Bena Corrigana a kamera Alexandera Šurkaly jsou zodpovědné hned za několik momentů mrazu v zádech, které však nezachrání jinak jen slabě nadprůměrnou podívanou s nepříliš uspokojivým finále a místy nudícím průběhem. Zkrátka na poměry české kinematografie relativně slušný, byť místy utahaný a nudný, atmosferický film, který se může pyšnit světovým audiovizuálem.
25% Horké léto
25% Rodinné problémy
25% Vesnice
20% Slušné audiovizuální zpracování
5% Horor
Polednice (The Noonday Witch) Horor / Drama / Mysteriózní Česko, 2016, 90 min Režie: Jiří Sádek Scénář: Michal Samir Kamera: Alexander Šurkala Hudba: Ben Corrigan Hrají: Aňa Geislerová, Karolína Lipowská, Daniela Kolářová, Zdeněk Mucha, Jiří Štrébl, Marie Ludvíková, Tomáš Bambušek, Halka Třešňáková Produkce: Matěj Chlupáček Střih: Michal Lánský Zvuk: Petr Šoupa, Viktor Prášil, Martin Jílek Scénografie: Jan Novotný Kostýmy: Jana Jurčová
Nevhodný mládeži do 12 let Česko V kinech od:03.03.2016 Falcon
1. listopadu 2023 Titulky k La Brea S02E08 - Stampede Po pauze se vrací seriál La Brea. V tomto díle se skupinka z roku 1988 vrací zpátky do pravěku, aby zastavili otevření závrtu v roce 1988 a zničili stroj, který umožňuje cestování časem. […] Posted in Titulky
30. listopadu 2021 Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly je americký fantasy film z roku 2003, který režíroval Gore Verbinski a který je prvním filmem ze série Piráti z Karibiku. Film produkovaný […] Posted in Speciály
12. února 2023 Osobní strážce
Nejlépe je začít od toho nejlepšího, co nám film nabízí. Muzika je úžasná. Whitney Houston je mladá a dokonale krásná. Kevin Costner je Kevin Costner se svými modrými očkami, které […] Posted in Krátké recenze
2. ledna 2020 Titulky k Vikings S06E05 - The Key V dnešním dílu se podíváme na volbu nového krále Norska. Lagertha spolu s Gunhild a pomocníky opevňují vesnici proti útoku. Hvitserk má neustále vidiny.
Titulky pro vás přeložila […] Posted in Titulky
19. června 2018 Hellraiser: Judgment (2018) Poslední soud nemá jen nebe, ale i samotné peklo! Ještě že lidstvo je tak zkažené… Bratři Sean a David dostanou na starost případ brutálního sériového vraha, který si […] Posted in Horory
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře