Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Avengers: Endgame

Avengers: Endgame

Největší fil­mo­vá udá­lost posled­ních let je tady. Završení plá­nů Marvelu, kte­ré zača­ly v roce 2008 a záro­veň také rozuz­le­ní pří­bě­hu, kte­rý přes­ně před rokem při­šel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dneš­ním dnem vstu­pu­je do čes­kých a slo­ven­ských kin a s ním také konec jed­né éry. Je nad slun­ce jas­né, že film samot­ný bude udá­lost srov­na­tel­ná snad jen se závě­ry těch nej­vět­ších fil­mo­vých sérií his­to­rie. Jak se ale Marvelu poda­ři­lo uzavřít celé ty roky budo­vá­ní a dospěl celý ten pro­po­je­ný pří­běh na poza­dí do zaslou­že­ně pove­de­né­ho kon­ce?

Captain America (Chris Evans) se sna­ží spo­leč­ně s dal­ší­mi pře­ži­vší­mi Thanosova (Josh Brolin) dras­tic­ké­ho kro­ku vzpa­ma­to­vat z nasta­lé kri­ze, vyvo­la­né zmi­ze­ním polo­vi­ny živých bytos­tí napříč celým vesmí­rem. I když se svět poma­lu sna­ží adap­to­vat na novou rea­li­tu a udě­lat ten pomy­sl­ný krok kupře­du, zby­tek Avengers se s tímhle výsled­kem a svo­jí pro­hrou nehod­lá smí­řit. Bohužel všech­ny jejich poku­sy jakým­ko­liv způ­so­bem zvrá­tit to, co se sta­lo, kon­čí neú­spěš­ně. Když už se však zdá, že je všech­no nadob­ro ztra­ce­no, obje­ví se na obzo­ru nová nadě­je, kte­rá by moh­la pomoct vrá­tit mezi živé všech­ny ty co se před lety roz­pad­li na prach. Bude to ovšem potře­bo­vat aby všich­ni čle­no­vé Avengers táh­li za jeden pro­vaz...

Musím se při­znat, že ten­to­krát jsem se sna­žil veš­ke­ré pro­pa­ga­ci a reklam­ní kam­pa­ni k fil­mu co nej­ví­ce vyhnout. Jednak jsem si nechtěl nechat vyspo­i­lo­vat mini­mál­ně tře­ti­nu fil­mu jako již tra­dič­ně u reklam­ních kam­pa­ní v posled­ních letech a dru­hak jsem chtěl mít tenhle záži­tek co nej­vět­ší a nej­čist­ší. On se pak totiž člo­věk neo­hlí­ží na to, co od fil­mu čeká, co tam musí nebo nemu­sí při­jít a ode­hrát se, a co mu veš­ke­ré ty ana­lý­zy, před­po­vě­di a já nevím co ješ­tě víc, vlast­ně před fil­mem řek­ly. Prostě jsem ten­to­krá­te chtěl mít zase jed­nou ten moment, kdy půjdu do kina a pros­tě si uži­ju film, tako­vý jaký je, a nechám vše na tvůr­cích. Kdy také jin­dy, když už kon­čí jed­na éra fil­mů, kte­rá po dobu jede­nác­ti let for­mo­va­la fil­mo­vý kus mili­o­nů lidí po celém svě­tě.

Čtvrtí Avengers jsou kaž­do­pád­ně tady a s nimi i závěr pří­bě­hu, kte­rý tahle par­ta roze­hrá­la s Thanosem v Infinity War. Abych odpo­vě­děl na asi nej­pal­či­věj­ší otáz­ku - ano, tvůr­cům se poda­ři­lo rela­tiv­ně s grá­cií vybrus­lit z nasta­lé­ho kon­flik­tu a (jeli­kož by tenhle člá­nek měl být bez spo­i­le­rů) vše­mu tomu dodat rela­tiv­ně sym­pa­tic­kou a dojem­nou „mašlič­ku“ na závěr, kte­rá pošle vel­kou část pub­li­ka k slzám. A to je vlast­ně doce­la správ­ně, pře­ci jen tady doce­la zásad­ní část sou­čas­né pop­kul­tu­ry kon­čí a co bude násle­do­vat se tepr­ve uvi­dí. Ano, Avengers jsou sluš­ným závě­rem pří­bě­hů téhle par­ty a záro­veň jed­nou vel­kou fanouš­kov­skou služ­bou. Pokud se ale dis­ku­ze pře­su­ne na téma jest­li je Avengers: Endgame dob­rý film sám o sobě, je odpo­věď tro­chu slo­ži­těj­ší.
Endgame totiž obě­tu­je dost vel­kou část pro­sto­ru prá­vě zmí­ně­né služ­bě fanouškům a tak domi­nant­ní část celé­ho pří­bě­hu jsou epi­zod­ní momen­ty, kte­ré pra­cu­jí jako tako­vé sym­bo­lic­ké pukr­le na závěr pro jed­not­li­vé posta­vy / dvo­ji­ce / sku­pin­ky. Ano, neří­kám, že by tyhle momen­ty nefun­go­va­ly, ale ten dojem rozkous­ko­va­nos­ti a nuce­nos­ti pro kaž­dé­ho ze čle­nů mít to svo­je čest­né koleč­ko před­tím, než pad­ne opo­na, je patr­né napříč celý­mi tře­mi hodi­na­mi. Perfektně pad­nou­cí humor a situ­ač­ní kome­die sice v mno­ha ohle­dech dojem ale­spoň tro­chu napra­vu­je (napří­klad napros­to geni­ál­ní call­back Kapitána na něko­lik let sta­rou afé­ru z komik­so­vé před­lo­hy pat­ří mezi jeden z nej­lep­ších momen­tů MCU), ne vždy je ovšem na mís­tě. Kupříkladu Thorova (Chris Hemsworth) lin­ka je vtip­ná, její cha­rak­te­ris­tic­ký prvek se ovšem doce­la rych­le okou­ká a na plo­še tří hodin tak v někte­rých chví­lích půso­bí jako opa­ko­vá­ní toho samé­ho vti­pu pořád a pořád doko­la. Ano prv­ních 233 pří­pa­dů vyvo­la­lo úsměv, 234. už tolik ne.

Pokud ale ve fil­mu ose­ká­te prá­vě tenhle humor a vět­ši­nu fanouš­kov­ské služ­by (jen pro­to aby to tam pros­tě bylo), samot­né jádro fil­mu toli­ko zase nena­bíd­ne. Příběh fil­mu je totiž ohlo­da­ný na mini­mum, prá­vě pro­to aby dal pro­stor pro jed­not­li­vé epi­zod­ní kous­ky, tím ovšem trpí film jako celek. Místo jako jed­na epic­ká bit­ka ve kte­ré se stup­ňu­jí emo­ce a při­klá­dá se pod kot­lem co deset minut, se vlast­ně posta­vy prv­ně hodi­nu a půl plá­ca­jí na mís­tě, aby si dali pak něko­lik kole­ček kaž­dý (ano ces­to­vá­ní časem je fajn a návrat do důle­ži­tých momen­tů his­to­rie MCU je sym­pa­tic­ký, ovšem kaž­dou minu­tou to půso­bí pořád spí­še jako samo­ú­čel­ná fan ser­vi­ce než coko­liv jiné­ho) a máte více jak dvě tře­ti­ny fil­mu za sebou.
Ano, pak to při­jde. Ať už totiž mám vůči fil­mu výhrad kolik chci, závě­reč­ná nece­lá hodin­ka, kde vyzvou Avengers Thanose na férov­ku, je napros­to slov­ní­ko­vým pří­kla­dem slo­va Epic. Není to ovšem myš­le­no jen měřít­kem (i když i v tomhle pří­pa­dě by se to tak dalo brát), ale také samot­nou myš­len­kou toho, že všich­ni kdo se toho­to momen­tu doži­li se posta­ví jed­nou pro­vždy tomu fia­lo­vé­mu budižkni­če­mo­vi, co jim hatil plá­ny posled­ní roky. A je to hod­ně hod­ně fajn. Velká a výbuš­ná řež ve kte­ré vynik­nou jak jed­not­li­vé posta­vy tak ona vel­ko­le­pá bit­ka. Vizuálně parád­ní a hned s něko­li­ka nápa­dy, kte­ré to pozve­dá­va­jí ješ­tě o úro­veň výš opro­ti posled­ně. Jedinou výt­kou snad je fakt, že by člo­věk od tako­vé­to kul­mi­na­ce fil­mů čekal pře­ci jen tro­chu vět­ší divo­či­nu co se týče násled­ků toho­to osu­do­vé­ho sou­bo­je (kdy také jin­dy že).

Na závěr bych tak ješ­tě zmí­nil fakt, že by fil­mu roz­hod­ně pro­spěl zásah stři­ha­če. To co se totiž do kin dosta­lo je dojmem spí­še jako roz­ší­ře­ná ver­ze pro fanouš­ky, než sestřih pro kina - spous­ta zby­teč­ně nata­ho­va­ných nebo vylo­že­ně zby­teč­ných momen­tů a na dru­hé stra­ně zase jiné, kte­ré by si zaslou­ži­ly tro­chu lépe a déle roze­brat, než jen tak zkrat­ko­vi­tě, jak tomu bylo zde. Mohl bych se tu také roze­psat o pro­blé­mu Captain Marvel a jed­nom momen­tu kte­rý pro mě kom­plet­ně roz­bí­jí celou hlav­ní myš­len­ku fil­mu (pojď­me jed­nou napo­sle­dy táh­nout za jeden pro­vaz). Ale jak řek­la jed­na uzná­va­ná a oce­ňo­va­ná hereč­ka - nemám prá­vo na tohle téma vyslo­vo­vat svůj názor, pro­to­že jsem hete­ro­se­xu­ál­ní muž běloch na pokra­ji tři­cít­ky, tzn. ta nej­vět­ší špí­na co v tuhle dobu jde (a hlav­ně ješ­tě píšu o fil­mu, což je vůbec nej­hor­ší).
Jak tedy zhod­no­tit Avengers: Endgame? Je to doce­la těž­ké. Na jed­nu stra­nu je to jed­na vel­ká fanouš­kov­ská služ­ba kte­rá má záro­veň spous­tu humo­ru, tak­že ten, kdo od toho neče­ká film, ale jen uza­vře­ní vše­ho co jen jde, spo­ko­je­ný bude. Ale záro­veň si nemys­lím, že jen pro­to, že jsem na něko­li­ka mís­tech udě­lal „ha ha“ v kině a pak si tucet­krát při­pa­dal jako Captain America, že jsem pocho­pil tu naráž­ku, bych měl film glo­ri­fi­ko­vat do nebes nad všech­ny ty nej­lep­ší fil­my his­to­rie. Avengers: Endgame je fajn kou­sek do sbír­ky, kte­rý potě­ší jak skal­ní fanouš­ky, tak ty, co jedou mar­ve­lov­ky jen ze setr­vač­nos­ti. Geniální film to ale roz­hod­ně není. Jako samo­stat­ný film tenhle kus pros­tě moc nefun­gu­je, napě­tí téměř nebu­du­je a nad rámec humo­ru a epi­zod­ních kusů kde se slou­čí někte­ré posta­vy, toho vlast­ně pří­liš nena­bíd­ne - ano jed­nu zatra­ce­ně epic­kou bit­ku na závěr, to je ale na tři hodi­ny pros­tě málo. Zvláště když vez­mu v potaz fakt, že téměř vše, s čím film pra­cu­je, už jsme vidě­li v před­cho­zích mar­ve­lov­kách jinak a lépe (vyjma zmí­ně­né bit­ky na závěr).

Jednoduše řeče­no, Marvel sice ani ten­to­krát vylo­že­ně nezkla­mal, Avengers: Endgame jsou ovšem fil­mo­vou udá­los­tí spí­še ze své důle­ži­tos­ti pro MCU a jako kul­mi­na­ce x let pří­prav, než jako zásad­ní film sám o sobě. Zvláště pokud pak film posta­ví­te do pří­mé­ho kon­tras­tu s jiný­mi závě­ry podob­ně úspěš­ných sérií. Fanoušci budou ale i tak nad­mí­ru spo­ko­je­ni, běž­ní divá­ci budou mít u čeho chrou­pat pop­corn a za dva měsí­ce dojde do kin dal­ší Spider-Man a kolo­toč se roz­je­de poma­lu ale jis­tě zno­vu. Co na tom, že si tihle hrdi­no­vé zaslou­ži­li mož­ná pře­ci jen něco tro­chu více pro­pra­co­va­něj­ší­ho, ori­gi­nál­něj­ší­ho a nápa­di­těj­ší­ho než jen stro­jo­vé zakrouž­ko­vá­ní všech důle­ži­tých oké­nek a tro­chu toho „ha ha“ navrch.
Filmová udá­lost posled­ních let, kul­mi­na­ce x let vel­ko­le­pých plá­nů a pro­po­je­ných pří­bě­hů... a výsled­kem je v pod­sta­tě jen humo­rem pro­lo­že­ná fanouš­kov­ská služ­ba bez vět­ší­ho zápa­lu? Ano, Avengers: Endgame mají pár geni­ál­ních momen­tů (výtah), pár slab­ších (pro­ta­ho­vá­ní jed­no­ho „vtip­né­ho“ moti­vu) a jed­nu napros­to epic­kou bit­ku, kte­rá potě­ší snad kaž­dé­ho. Jako film ale tahle závě­reč­ná teč­ka za Thanosem pros­tě moc nefun­gu­je mož­ná pro­to, že téměř vše s čím ope­ru­je, udě­lal Marvel už dří­ve a lépe. Ale co, důle­ži­té je, že jsme se zasmá­li, pocho­pi­li něja­kou tu naráž­ku a tak proč řešit to, že je film ve výsled­ku jen dvou­ho­di­no­vá epi­zod­ní zále­ži­tost, kte­rá v hro­ma­dě nena­bíd­ne pří­liš napě­tí, nápa­di­tos­ti nebo nos­né­ho pří­bě­hu. Hlavně že máme všech­ny kolon­ky zaškrt­nu­té a kolo­toč se může roz­jet zno­vu.

Avengers: Endgame
(Avengers: Infinity War - Part II)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi

USA, 2019, 182 min

Režie: Anthony Russo, Joe Russo
Předloha: Stan Lee (komiks), Jack Kirby (komiks)
Scénář: Christopher Markus, Stephen McFeely
Kamera: Trent Opaloch
Hudba: Alan Silvestri
Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Josh Brolin, Karen Gillan, Gwyneth Paltrow, Sebastian Stan, Brie Larson, Evangeline Lilly, Jon Favreau, Paul Rudd, Don Cheadle, Dave Bautista, Katherine Langford, Bradley Cooper, Elizabeth Olsen, Tom Holland, Pom Klementieff, Winston Duke, Michelle Pfeiffer, Stan Lee, Tilda Swinton, Chadwick Boseman, Terry Notary, Maria Z. Wilson, Ty Simpkins, Letitia Wright, Frank Grillo, Benedict Wong, Emma Fuhrmann, Hirojuki Sanada, Jimmy Ray Pickens, Brandon Rush, Faith Logan, Danai Gurira, Tessa Thompson
Producenti: Kevin Feige
Střih: Jeffrey Ford, Matthew Schmidt
Scénografie: Charles Wood