Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Rozhovor s Petrem Horákem

Rozhovor s Petrem Horákem

horak
horak
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jak se vaše stu­dio dosta­lo k prá­ci na novém čes­kém ani­mo­va­ném fil­mu Lichožrouti?

S reži­sér­kou Galinou Miklínovou spo­lu­pra­cu­je­me již mno­ho let a dokon­ce jsme i pro­du­cen­ti vět­ši­ny jejich krát­kých fil­mů. Takže když při­šla před něko­li­ka lety s dota­zem, zda­li bychom nechtě­li jít s ní a pro­du­cen­tem Ondřejem Trojanem do rea­li­za­ce Lichožroutů, bylo oka­mži­tě roz­hod­nu­to.

jaké fázi pří­prav se vlast­ně ani­mo­va­ný film dosta­ne od výtvar­ných návrhů a scé­ná­ře k vám na stůl. Nebo přes­ně­ji k vám do počí­ta­čů?

Všechno, co vidí­te v ani­mo­va­ném fil­mu, musí někdo vymys­let, nakres­lit, či vymo­de­lo­vat z designer­ské hlí­ny. Toto vše při­pra­ví výtvar­ník a jeho spo­lu­pra­cov­ní­ci. Tyto všech­ny pod­kla­dy poté slou­ží jako výcho­zí bod pro zhmot­ně­ní jed­not­li­vých postav, poza­dí a rekvi­zit v počí­ta­čích.  U počí­ta­čů nese­dí IT inže­ný­ři, ale výtvar­ní­ci, kte­ří za spo­lu­prá­ce hlav­ní­ho výtvar­ní­ka při­da­jí hod­no­tu, kte­rý sou­čas­ný soft­ware, pokud se s citem vyu­ži­je, nabí­zí.

Jaká je tech­no­lo­gie Lichožroutů, co všech­no vaše prá­ce zahr­nu­je? 

Technologii, kte­rou jsou Lichožrouti vytvo­ře­ni, se celo­svě­to­vě říká CGI, tedy Computer-generated image­ry . Znamená to, že vše je vytvo­ře­no ve vir­tu­ál­ním pro­stře­dí počí­ta­če. Naší pra­cí je z doda­né­ho scé­ná­ře a výtvar­ných návrhů vytvo­řit obra­zo­vou slož­ku fil­mu. Tedy, nakres­lit storyboard/animatik, vymo­de­lo­vat v počí­ta­či všech­ny posta­vy, rekvi­zi­ty a poza­dí. To vše v počí­ta­či na table­tech ruč­ně pokres­lit struk­tu­ra­mi, při­pra­vit posta­vám vir­tu­ál­ní ovla­da­če pro ani­ma­ci, naa­ni­mo­vat jed­not­li­vé scé­ny, potom je vir­tu­ál­ně nasví­tit, vyren­de­ro­vat, zkom­po­no­vat a pře­dat k finál­ní­mu stři­hu a barev­ným korek­cím do post­pro­dukč­ní­ho stu­dia.

Byla pro vás prá­ce na Lichožroutech něčím nová? Lišila se v něčem od vašich před­cho­zích pro­jek­tů?

Oproti před­cho­zím pro­jek­tům bylo potře­ba nasta­vit tech­no­lo­gic­kou a kva­li­ta­tiv­ní lať­ku o kus výše, pro­to­že si to vyža­do­val prá­vě výtvar­ný záměr fil­mu. Věděli jsme, že nemů­že­me v čes­kých pod­mín­kách vytvo­řit film jako ame­ric­ká ani­mač­ní stu­dia, záro­veň jsme ale nechtě­li vytvo­řit něja­ký pod­prů­měr­ný „plas­ti­ko­vý“ CGI film.

Co bylo pro vás na fil­mu nej­těž­ší?

Nejtěžší bylo vymys­let tech­no­lo­gic­ké postu­py, kte­ré dovo­lí malé­mu týmu udr­žet výtvar­nou a fil­mo­vou kva­li­tu, kte­rou jsme si na začát­ku sta­no­vi­li, na úrov­ni celo­ve­čer­ní­ho fil­mu. Poté ten­to tým posta­vit a udr­žet ho v čes­kém, ani­mo­va­né­mu fil­mu ne zrov­na pře­jí­cím pro­stře­dí v maxi­mál­ním výko­nu po dobu tří let.

Která fáze vaší prá­ce vás nej­víc baví, kdy máte při pohle­du na obra­zov­ku pocit uspo­ko­je­ní?

Já osob­ně mám radost ze všech fází, i tako­vých těch ne zrov­na atrak­tiv­ních, jako je tře­ba pro­gra­mo­vá­ní, bez kte­ré­ho by ovšem tako­vý film nemohl vůbec vznik­nout. Ale pokud mohu někte­ré fáze vyzdvih­nout, tak je to ani­ma­ce, kdy člo­věk vidí, jak posta­vy oži­jí a dosta­nou svůj cha­rak­ter.  Druhá krás­ná fáze je, když se jed­not­li­vé zábě­ry nasví­tí a vyren­de­ru­jí a člo­věk popr­vé spat­ří výsled­ný vzhled, kde se spo­jí a uká­že prá­ce všech jed­not­li­vých pro­fe­sí jako celek.

Jak vel­ký tým ani­má­to­rů pra­co­val na Lichožroutech ?

Na fil­mu pra­co­va­li i jiné pro­fe­se než ani­má­to­ři. Např. sto­ry­bo­a­dis­ti, mode­lá­ři, tex­tu­rá­ři, pro­gra­má­to­ři, riga­ři, osvět­lo­va­či, kom­po­zi­to­ři, pro­gra­má­to­ři a jiní. Pro zjed­no­du­še­ní ale tomu­to celé­mu týmu může­me říkat ani­má­to­ři a byl zhru­ba 25 člen­ný.

Přibližte nám, co jed­not­li­ví čle­no­vé týmu děla­jí?

Storyboardisti – nakres­lí obráz­ko­vý scé­nář fil­mu, z kte­ré­ho vytvo­ří ani­ma­tik. To je vlast­ně prv­ní vizu­ál­ní podo­ba fil­mu a nej­dů­le­ži­těj­ší část výro­by, kde se vše plá­nu­je a vymýš­lí.

Modeláři – dle výtvar­ných návrhů vymo­de­lu­jí vše, co je ve fil­mu vidět. Tedy posta­vy, poza­dí a rekvi­zi­ty.

Texturáři – vše, co mode­lá­ři vymo­de­lu­jí, musí pokres­lit struk­tu­ra­mi na table­tech na počí­ta­či.

Rigaři – vše­mu co se ve fil­mu hýbe, musí vytvo­řit vir­tu­ál­ní kost­ry a ovla­da­če podob­né kla­sic­ké fil­mo­vé lout­ce.

Animátoři – pomo­cí vir­tu­ál­ních ovla­da­čů a kos­ter vdech­nou jed­not­li­vým posta­vám a před­mě­tům život.

Simulátoři – pomo­cí soft­ware simu­lu­jí­cí­ho reál­né fyzi­kál­ní jevy vyro­bí ani­ma­ci, např. vody, léta­jí­cí­ho lis­tí, látek, kou­ře aj.

Osvětlovači – všem před­mě­tům nasta­ví fyzi­kál­ní svě­tel­né para­me­t­ry a pomo­cí svě­tel ve vir­tu­ál­ním pro­stře­dí nasví­tí kaž­dou scé­nu fil­mu.

Programátoři – jsou k dis­po­zi­ci všem pro­fe­sím a sna­ží se jim zjed­no­du­šo­vat prá­ci vhod­ný­mi pod­půr­ný­mi nástro­ji, kte­ré pro­gra­mu­jí na míru pří­mo pro film.

Kompozitoři – sklá­da­jí jed­not­li­vé vrst­vy obra­zu, vyrá­bí vizu­ál­ní efek­ty a barev­né korek­ce v jed­not­li­vých zábě­rech.

Vy jste vedou­cím stu­dia Alkay Animation Prague a kopro­du­cen­tem Lichožroutů. Podílel jste se na fil­mu i jako ani­má­tor, nebo se věnu­je­te jen orga­ni­zač­ní strán­ce pro­jek­tu?

Krom toho, že jsem vedou­cím stu­dia a pro­duk­ce, tak také vytvá­řím a vymýš­lím celý výrob­ní a tech­no­lo­gic­ký postup. Tedy jak se odbor­ně říká, vytvá­řím s pro­gra­má­to­ry pipe­li­ne a s pro­dukč­ní­mi work­flow jed­not­li­vých pro­fe­sí. Také jsem hlav­ním osvět­lo­va­čem a ren­der manage­rem stu­dia.

 Lichožrouti jdou do kin, s jakým poci­tem je pouš­tí­te do svě­ta?

Lichožrouty vypouš­tím do kin s vel­mi dob­rým, hře­ji­vým poci­tem, pro­to­že se nám ve finá­le poved­lo lať­ku kva­li­ty, kte­rou jsme si na začát­ku sta­no­vi­li, posu­nout ješ­tě o kou­sek výše, než jsme zamýš­le­li. A to vše díky obrov­ské­mu zápa­lu a pra­co­vi­tos­ti celé­ho stu­di­o­vé­ho týmu, kte­rý dělal svo­ji prá­ce s rados­tí, nevy­jí­ma­je super­vi­zi reži­sér­ky a výtvar­ni­ce Galiny Miklínové a pro­du­cen­ta Ondřeje Trojana.

Co vaše stu­dio při­pra­vu­je dál?

Nejraději bychom rov­nou zača­li Lichožrouty 2, ale to si ješ­tě bude­me muset chvil­ku počkat. Takže mezi­tím urči­tě dokon­čí­me něko­lik dílů ruč­ně kres­le­né­ho seri­á­lu Čtyřlístek a dou­fám, že dojde i na pokra­čo­vá­ní celo­ve­čer­ní­ho CGI fil­mu Čtyřlístek 2.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Mandalorian - 1. série30. října 2020 Mandalorian - 1. série Seriál Mandalorian je zasazen 5 let po konci události Star Wars: Epizody VI- Návratu Jediho a odehrává se tak mezi pádem Impéria a vzestupem Prvního řádu. Seriál sleduje našeho hlavního […] Posted in TV Recenze
  • n200907271203 Rh 33. srpna 2009 Robin Hood: Legenda Sherwoodu Středověk nemuselo být špatné místo k životu. Hodně ovšem záleželo na tom, ke které vrstvě patříte. Obyčejní poddaní měli často život pod psa. Když nebyla válka, byl mor, když ne mor, […] Posted in Recenze her
  • Prophecy II, The (1998) 16. dubna 2017 Prophecy II, The (1998) Gabriel se vrací na Zemi, aby dokonal svou pomstu. Archanděl Gabriel byl poražen a teď hnije v pekle, kde dělá společnost Luciferovi. Jenže samotný vládce pekel mu dá ještě […] Posted in Horory
  • Zombik – 3225. listopadu 2018 Zombik – 32 Posted in Komiks
  • Teorie tygra nabízí moudra pro oslabené kocourky24. června 2019 Teorie tygra nabízí moudra pro oslabené kocourky Příběh stárnoucího zvěrolékaře Jana, který si najednou uvědomí, že mu do života mluví jeho žena víc, než si to vlastně přeje, je pro duši i mysl nenáročnou podívanou. Od počátku jsou […] Posted in Retro filmové recenze
  • S07E06: Beyond the Wall21. srpna 2017 S07E06: Beyond the Wall Dokument o natáčení předposlední epizody seriálu Hra o trůny. https://youtu.be/qUMGGy8fsHg Posted in Za kamerou
  • Posel smrti23. října 2019 Posel smrti Posel smrtiPřiznám se, že mám rád adventury, teď ale nemám na mysli takové ty typicky české (Polda, Horké léto, atd..), které stavěly jen na humoru (často pokleslém), ale o věcech jako je […] Posted in Retro games
  • Malujeme akvarelem - 30 lekcí nejen pro malé umělce6. března 2022 Malujeme akvarelem - 30 lekcí nejen pro malé umělce Máte rádi tvoření? Zajímá vás technika akvarelu a chcete si ji vyzkoušet? Tereza Cimbůrková je autorkou knihy Malujeme akvarelem, vydala ji Grada Publishing pod značkou bambook. Pojďte se […] Posted in Recenze knih
  • Čtvrtečník - 25. března 200425. března 2004 Čtvrtečník - 25. března 2004 Tento týden se chystá záplava amerických filmů mnoha žánrů. Setkáme se se snímky osvědčenými na festivalovém a oskarovém poli (Návrat do Cold Mountain, Ztraceno v překladu), parodií Scary […] Posted in Filmové recenze
  • Válka policajtů20. června 2005 Válka policajtů Válku policajtů natočil Olivier Marchal na základě svých zkušeností z doby, kdy sám dělal u policie a na základě vyprávění o krizi, která v pařížské policii zavládla v 80. letech. O to je […] Posted in Filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,43073 s | počet dotazů: 257 | paměť: 72318 KB. | 04.05.2024 - 21:22:58