Kritiky.cz > Horory > Pit and the Pendulum (1961)

Pit and the Pendulum (1961)

rp thumbCoverMain.jpeg
rp thumbCoverMain.jpeg
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Roger Corman a Vincent Price jsou záru­kou kva­li­ty a ten­to film jis­tě také.

Francis Barnard při­jíž­dí z Londýna na ponu­ré pan­ství své­ho švag­ra Nicholase Mediny. Nedávno od něj dostal vel­mi smut­nou a krát­kou zprá­vu o smr­ti jeho sest­ry Elizabeth. Rozhodl se tedy o ní dozvě­dět co mož­ná nej­ví­ce. Don Medina se mu sna­ží vysvět­lit ze všech sil, jak k tomu došlo, že zemře­la na tíseň a strach z pan­ství v jehož útro­bách je hro­zi­vá mučír­na a ješ­tě straš­něj­ší mučí­cí pro­střed­ky, ale Francis tomu­to tvr­ze­ní moc nevě­ří. Za nedlou­ho dochá­zí k něko­li­ka podiv­ným udá­los­tem a Francisovi se začí­ná poma­lu odha­lo­vat sku­teč­ná prav­da, kte­rá je mno­hem tajem­něj­ší a děsi­věj­ší. Don Nicholas Medina je totiž synem obá­va­né­ho inkvi­zi­to­ra, kte­rý spáchal v minu­los­ti mno­ho zvěr­stev, z nichž mno­hé se ode­hrá­ly i mezi samot­ný­mi zdmi pan­ství. Co se tedy oprav­du sta­lo jeho milo­va­né sestře a co ješ­tě tají zdej­ší oby­va­te­lé?

Český název: Jáma a kyva­dlo
Režie: Roger Corman
Rok výro­by: 1961
Délka: 80 min
Země: USA

Hrají:
Vincent Price ... ( Nicholas)
John Kerr ... ( Francis)
Barbara Steele ... ( Elizabeth)
Luana Anders ... ( Catherine)
Antony Carbone ... ( Doctor Leon)
...a dal­ší

Režiséra Rogera Cormana asi není potře­ba moc před­sta­vo­vat. Zcela zaslou­že­ně pat­ří mezi reži­sér­skou eli­tu a jeho fil­my obdi­vu­je snad kaž­dá gene­ra­ce. Tento veli­ce skrom­ný a nená­pad­ný ame­ri­čan doká­zal i z malým roz­poč­tem nato­čit skvě­lé fil­my, jejichž výděl­ky byly mno­ho­ná­sob­ně vyš­ší. Režíroval napří­klad fil­my Swamp Woman, The Undead, House of Usher, The Little Shop of Horrors, Tales of Terror, The Raven, The Haunted Palace, The Red Baron a dal­ší. Mimo to byl i skvě­lým her­cem.

To co však zdo­bí jeho fil­my nej­víc je veli­ce bar­vi­tá houst­nou­cí atmo­sfé­ra, kte­rou doká­že navo­dit zce­la mis­trov­ským způ­so­bem, když ner­vy drá­sa­jí­cí hudeb­ní dopro­vod přes­ně dopl­ňu­je prá­vě pro­bí­ha­jí­cí scé­ny, při kte­rých běhá mráz po zádech. Není potře­ba ani pre­zen­to­vat maso­vé vra­hy nebo roz­lé­vat lit­ry krve, aby doká­zal vzbu­dit u divá­ka přes­ně to, co on potře­bu­je - a to je STRACH. Jeho scé­ná­ře jsou veli­ce roz­ma­ni­té a postup­né odha­lo­vá­ní všech tajem­ných zákou­tí pro­stře­dí, ve kte­rém se film ode­hrá­vá, nebo domy či pan­ství, kde žijí hlav­ní hrdi­no­vé, jsou důle­ži­tým zákla­dem pro úspěch fil­mu. Není to žád­né zbrk­lé a odflák­nu­té popi­so­va­ní, jako u spous­ty dneš­ních fil­mů, ale do detai­lu pro­pra­co­va­né zábě­ry, kte­ré doká­ží vzbu­dit u divá­ka zájem.

Pojďme se ale věno­vat fil­mu Jáma a kyva­dlo. Na začát­ku máme mož­nost spat­řit přes­ně to, o čem jsem před chví­lí psal. Dostavník se poma­lu blí­ží po roz­bou­ře­ném pobře­ží a zasta­ví pod kop­cem, na kte­rém se tyčí obrov­ské pan­ství. Vede k němu jen úzká pěši­na, kte­rá je stej­ně jako les pokry­tá mlž­ným opa­rem. Samotné síd­lo je nád­her­ně vyba­ve­né a samot­né poko­je vypa­da­jí, jako by tu žili krá­lo­vé. Když ale při­jde řeč o skle­pe­ní, ve kte­rém se nachá­zí mučír­na, máme mož­nost spat­řit spous­ty mučí­cích nástro­jů a stro­jů, při kte­rých běhá mráz po zádech. Když si před­sta­ví­me, kolik lidí na něčem podob­ném zemře­lo. Šero a povlak z pavu­čin však nejsou to jedi­né, co nás má ochro­mit. Jde pře­de­vším o pekel­ný vyná­lez, kte­rý je v útro­bách pan­ství. Geniálně pro­pra­co­va­ný stroj, tedy Kyvadlo, kte­ré muči­tel mohl ovlá­dat a nata­ho­val tak muka odsou­ze­né­ho, než ho kyva­dlo roz­pů­li­lo. Smrt to muse­la být jis­tě pří­šer­ná. Kolem kyva­dla je obrov­ská jáma, do kte­ré když někdo spa­dl, nebo byl vho­zen, zemřel hla­dem, nebo násled­kem pádu.

Námětem pro ten­to film je kniž­ní před­lo­ha, povíd­ka Edgara Alana Poea. Film se jí ale zas až tak moc nedr­ží a mys­lím, že to je dob­ře. To co Poe skvě­le popsal ve své kni­ze, to Corman dove­dl k doko­na­los­ti na fil­mo­vém plát­ně. Samozřejmě je řeč hlav­ně o Kyvadle a jámě. Celým fil­mem nás dopro­vá­ze­la kla­vír­ní a var­ha­no­vá hud­ba, kte­rá navo­di­la tu správ­nou tajem­nou a mís­ty až mys­te­ri­óz­ní atmo­sfé­ru.

Hlavní roli Dona Mediny si zahrál vyni­ka­jí­cí herec Vincent Price, kte­rý měl vel­ký pro­stor uká­zat to nej­lep­ší ze své­ho herec­ké­ho umě­ní. Jeho herec­ké umě­ní je napros­tým důka­zem geni­ál­ní­ho her­ce, kte­rý se sta­ne ústřed­ní posta­vou a hlav­ně nej­vět­ším láka­dlem celé­ho fil­mu. Jeho mimi­ka obli­če­je a rych­lá pro­mě­na v cho­vá­ní je pros­tě fas­ci­nu­jí­cí. Jako by doká­zal hyp­no­ti­zo­vat svý­ma oči­ma a jejich ďábel­ský lesk a hlu­bo­ký hlas si divá­ky zce­la pod­ma­ní. Jeho fil­mo­vou man­žel­ku si zahrá­la Barbara Steele, kte­rá sice není tak slav­ná jako on, ale už má také za sebou něko­lik fil­mo­vých rolí. Zahrála si ve fil­mech Black Sunday, Danza maca­b­ra, Shivers, The Proplet.

Hodnocení:
Skvělý film, kte­ré­mu se dá oprav­du vytknout málo co. Skvělé herec­ké výko­ny, nád­her­ná atmo­sfé­ra i pro­stře­dí, to všech­no jsou záru­ka kva­li­ty, kte­rou nám nabí­dl Corman. 80%


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,08841 s | počet dotazů: 267 | paměť: 72078 KB. | 04.05.2024 - 19:48:05