Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Staříci – Recenze – 60%

Staříci – Recenze – 60%

HMPGSTARICI FOTO 2 1 1200x649
HMPGSTARICI FOTO 2 1 1200x649
Česká road movie Staříci vyprá­ví o dvou důchod­cích (při­bliž­ně osm­de­sá­ti­le­tých), nespra­ved­li­vě odsou­ze­ných býva­lých spo­luvěz­ních, kte­ří se v 50. letech sta­li nevin­ný­mi oběť­mi vykon­stru­o­va­né­ho soud­ní­ho pro­ce­su a o mno­ho desí­tek let poz­dě­ji (prav­dě­po­dob­ně někdy po roce 2000) se roz­hod­nou najít a zabít komu­nis­tic­ké­ho pro­ku­rá­to­ra, kte­rý je teh­dy do toho věze­ní poslal a jehož zlo­či­ny pore­vo­luč­ní jus­ti­ce nijak nepo­tresta­la. Oba dáv­ní přá­te­lé, Vlastimil (Jiří Schmitzer) a Antonín (Ladislav Mrkvička), se pro­to vydá­va­jí na ces­tu, aniž by ovšem vědě­li, v jakém měs­tě ten pro­ku­rá­tor byd­lí, a nema­jí ani žád­nou zbraň, kte­rou by na něj moh­li pou­žít.

Staříci – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

Jde však o road movie poměr­ně nestan­dard­ní – oba sta­ří páno­vé jsou totiž téměř nemo­hou­cí a všech­no jim děs­ně trvá (a oba her­ci je skvě­le hra­jí, při­čemž bez­moc ve vel­ké míře jen před­stí­ra­jí a ješ­tě jsou nalí­če­ni, aby vypa­da­li seš­le­ji než ve sku­teč­nos­ti). Film pro­střed­nic­tvím těch­to dvou postav tema­ti­zu­je stá­ří a nedu­hy s ním spo­je­né, kdy všech­no včet­ně své­ho tem­pa při­způ­so­bu­je jejich znač­ně limi­to­va­né pohyb­li­vos­ti (jeden z nich je navíc na inva­lid­ním křes­le). Těží z toho, že opti­kou imo­bil­ní­ho důchod­ce s cha­tr­ným tělem a řadou zdra­vot­ních kom­pli­ka­cí je straš­li­vým pro­blé­mem i tře­ba jen posun o pár met­rů z mís­ta na mís­to, vyji­tí scho­dů nebo sna­ha vyspr­cho­vat se.
Výsledkem je vel­mi louda­vý (a vel­mi fyzic­ký) sní­mek o pomstě, jehož hrdi­no­vé, jejichž kama­rád­ství utu­žu­je sdí­le­ná nená­vist ke stej­né­mu člo­vě­ku, nejsou ani zda­le­ka tak akč­ní, jak hrdi­no­vé fil­mů o pomstě obvykle býva­jí. Jeho pří­běh je tri­vi­ál­ní a sto­jí na něko­li­ka málo situ­a­cích, kte­ré ale nabe­rou něja­ké obrát­ky (včet­ně pár zvra­tů) prak­tic­ky až v posled­ní tře­ti­ně (když už hrdi­no­vé mají obsta­ra­nou zbraň a dokon­ce i tuší, kam se vydat). I tak je ale mini­ma­lis­tic­ký děj fil­mu vzhle­dem ke své pova­ze veli­ce pří­mo­ča­rý, nena­pí­na­vý a více­mé­ně v něm nedo­jde k niče­mu, co bys­te s při­hléd­nu­tím k jeho námě­tu i pokro­či­lé­mu věku obou hlav­ních postav neče­ka­li.
Staříci – Recenze

Snímek kaž­do­pád­ně obsa­hu­je i sla­bou kome­di­ál­ní rovi­nu, byť o kome­dii nejde v žád­ném pří­pa­dě. Sporadické vti­py a extrém­ně hoř­ký humor roz­hod­ně nemo­hou zastí­nit ten fakt, že film se váž­ný­mi téma­ty včet­ně vet­chos­ti, vyhlí­dek na umí­rá­ní, odpla­ty a spra­ve­dl­nos­ti zabý­vá se zce­la váž­nou tvá­ří a ve vší seri­óz­nos­ti (i co se týče výko­nů obou pro­ta­go­nis­tů, hra­jí­cích na pohled bez­moc­né, poli­to­vá­ní­hod­né star­ce, kte­ré žene kupře­du a k vypě­tí posled­ních sil pou­ze tou­ha dokon­čit svou misi – Jiří Schmitzer je v tomhle zra­lý na Českého lva). Smát se u fil­mu mohou pou­ze ti, kte­rým bude při­pa­dat směš­né a legrač­ně pito­resk­ní ono krko­lom­né a vysi­lu­jí­cí pla­ho­če­ní hlav­ních hrdi­nů a pří­pad­ně i jejich vul­gár­ní mlu­va. I v mís­tech, v nichž se film záměr­ně sna­ží být vtip­ný, totiž jinak vybí­zí nanej­výš k úsmě­vu či uchecht­nu­tí.
Režisérské a sce­náris­tic­ké duo Martin Dušek a Ondřej Provazník (pohy­bu­jí­cí se dopo­sud zejmé­na v seri­á­lo­vé, doku­men­tár­ní a tele­viz­ní tvor­bě) při­tom film reží­ru­je pev­nou rukou a odváž­ně ser­ví­ru­je oso­bi­tý autor­ský film s jed­no­znač­ným kon­zis­tent­ním kon­cep­tem, jas­ným sdě­le­ním (inspi­ra­cí pro pří­běh se sta­la reál­ná udá­lost saha­jí­cí do roku 1949) a bra­vur­ní­mi herec­ký­mi výko­ny. Jeho námět a pozo­ru­hod­ně neotře­lá rea­li­za­ce jsou však v jeho pří­pa­dě sou­čas­ně výho­da­mi i nevý­ho­da­mi – nic podob­né­ho asi jen tak někde neu­vi­dí­te, záro­veň však to záměr­né šne­čí tem­po v kom­bi­na­ci s neu­tě­še­nou nála­dou fil­mu nemu­sí kaž­dé­mu sed­nout.

Podívejte se na hodnocení Staříci na Kinoboxu.

-