O čtvrté sérii světoznámého fenoménu jménem Stranger Things se toho dá říct mnoho. Vlastně se toho dá říct TOLIK, že by se v tom nezkušený recenzent mohl klidně ztratit a už se nikdy z toho nevymotat. Proto se vám pokusím všechny moje dojmy předat co nejuceleněji, třebaže to bude obšírnější, než u mě bývá zvykem. Nezapomínejte přece, že Stranger Things dosud bylo mým nejoblíbenějším seriálem, na který jsem za žádných okolností nedal dopustit. Zůstalo to ale tak? Nebudu lhát, i přes kladné hodnocení jednotlivých epizod ve mně po většinu času stráveného sledováním hlodal dotěrný pocit nespokojenosti. Ptal se, zdali je 4. řada opravdu to, na co jsem se tak těšil, anebo je spíš jenom rozvleklá a perfektně výpravná vata mezi třetí a pátou sérií, taková „obydlená zatáčka při cestě z Prahy do Vídně“.
DESATERO TOHO, CO SI MŮŽOU BRÁCHOVÉ DUFFEROVCI STRČIT ZA KLOBOUK:
1) šíleně přepálená plejáda dějových linek – někteří mluví o třech, ale postav, které sledujeme, je mnohem, mnohem víc. Nejhorší na tom je, že celá linka s Hopperem a dalšími v Rusku s ostatními vůbec nesouvisí! Závěrečné rádoby propojení odmítám. Hopper mohl dostat vlastní film, vlastní epizodu na začátku nebo konci série, ale proč tím proboha ještě víc tříštit divákovu pozornost? Nevýslovně zbytečný byl i příběh, který se motal okolo Mika, Willa a spol. V celém Stranger Things bych těžko hledal moment více zbytečný, než jaký představovala jejich návštěva domu Suzie. Obecně veškeré jejich počínání bych se dalo shrnout na nevinné poflakování a rozjímání, jímž se nám tvůrci snaží ukázat, že na ně nezapomněli. Rozdělit partu od sebe a roztříštit dějové linky byl podle mě ten nejhloupější krok, co mohli udělat. Jasně, chápu, potřebovali se na ně zaměřit víc jednotlivě. Jenomže kdo to má potom spojovat? D.B. Weiss a pan Benioff?
2) nejdelší epizody v historii seriálů – úplně nerozumím tomu, proč má mít 4. řada dvakrát delší stopáž než ty tři předešlé. Kór když je to celé vlastně jenom jeden velký set-up na příští sérii. Nechci se rouhat, ale co přesně se tady odehrálo tak důležitého kromě toho, že El získala zpět své schopnosti a Hopper si s jemu vlastní nonšalancí a zlomenou nohou vesele hopsal při svém útěku z přísně střežené sovětské věznice? Kdo najde třetí věc vyhrává metál.
3) nedostatek moku varlatového na zabití některé z hlavních postav – to, že nechali umřít Eddieho, kterého si tam doslova dosadili jen proto, aby mohli někoho zabít, ani nekomentuju. Zejména v poslední epizodě to bylo do očí. Jsem samozřejmě rád, že Max nezemřela, ale někdo zkrátka měl jít z kola ven. Minimálně by to do nás zaselo strach, že umřít může v budoucnu kdokoliv a zjednodušilo tvůrcům práci se scriptem, protože by měli o „starost“ míň.
4) přehnaná vážnost – po 3. řadě už jim to nikdo nežere. Aby se neřeklo, snaží se i toto „supertemné“ pokračování prokládat vtípky a různými rádoby humornými kreacemi. Jednoduše to nefunguje. Jde o to, že buď děláte lehce odlehčený seriál, anebo seriál vážný. Neslučuje se to a pokud se o to pokoušíte, zákonitě to působí jako pěst na oko. „Buď seš real, anebo nejseš.“ Není nic mezi tím.
5) sterilní hlavní záporák – s ním mám hned několik problémů. Za prvé se sice dozvíme jeho origin, ale úplně chybí jeho motivace. Zamyslel se třeba někdo nad tím, proč to proboha dělá? „Chce lepší svět bez lidí?“ Není to trochu béčková blbost ála Avengers: Age of Ultron? Zrovna tak mi strašně pil krev jeho laxní přístup k obětím. Nevidím jediný důvod, proč by je měl nechávat před sebou utíkat ve vizi, kterou sám vytvořil, a riskovat tím, že se jim to vážně povede. Nebylo by daleko efektivnější je prostě jenom zabít? Dále to, jak se s ním bleskově vypořádali. Dvě a půl hodiny se schyluje k velkému střetu a nakonec ho prostě dvakrát střelí, on spadne a nazdar?
6) partička mladých delikventů hledající vlastní spravedlnost – skousnu ledacos, ale tohle už je vážně ptákovina. Přitroublému pubertálnímu vymaštěnci zamordují holku, a tak se zcvokne a rozhodne se s partičkou feláků ze sportovního kroužku nakoupit zbraně a terorizovat město. Tleskám. A jak bravurně obrátil dav nervózních páprdů proti tiskové konferenci policajtů! A hele, na co je vůbec manipuloval? Měl ty policajty prostě normálně postřílet, aspoň by se mu nikdo nepletl do řemesla. Jasona na hrad!
7) odporné SCI na Vecnovi – já jsem si na kvalitu digitálních triků snad zatím ještě nikdy nestěžoval, ale když si čtu, jaké chvály se SGI od ostatních recenzentů dostává, nemohu než oponovat. V 80 % případů, kdy je hlavní antagonista na scéně, vypadá uvěřitelně jenom jeho hlava. A v těch zbylých 20 % mu ani víc než obličej vidět není. Zbytek těla je spodobněn tak uměle, že se na to ani nedalo koukat.
8) rychlokvašená šikana, patrně pořízená v letních výprodejích v Tescu, jinak si to neumím vysvětlit – upřímně, když se nad tím zamýšlím, vůbec si nevybavuju, kde naposled jsem viděl tak tupě a praštěně zpracovanou šikanu, doslova bez špetky autorské invence! Kde Dufferové nechali svůj talent, když psali ty prkenné dialogy, fakt nevím. Herecké výkony šikanátorů také na pováženou. Při všech scénách na tohle brdo mi bylo trapně za všechny zúčastněné, kteří tam museli stát a tvářit se, že těm stupidním promluvám věří.
9) military intervence do jinak veskrze poklidného městečka a života jedné patnáctky – ne, nedělám si kozy. Eleven stíhají dva ozbrojené SWAT týmy, přičemž jeden je vedený zrádným FBI agentem, který chce naše děvčátko zavřít v podzemním bunkru spolu s reinkarnovaným(?) Papa, jenž si pro ni připravil masivní vodní lázeň, zatímco druhý spadá přímo pod americké tajné složky a je ochoten Eleven zlikvidovat, i kdyby to znamenalo rozstřílet ji na maděru vrtulníkem. Zní to šíleně, a věřte mi, taky to šílené je. A třetí sérce že někdo vytýkal, že to s „evil Russians“ trochu přepískla? Nějaké kdesi cosi? Já vám povím, co znamená to „trochu přepísknout“: FBI psychopat, co vypadá, chová se i myslí jako Amanda Waller. No offence.
10) hromada menších nelogičností a tak podobně – jako příklad za všechny bych uvedl Hopperův prvotní útěk ze sibiřské věznice, který je snad větší záhadou a oříškem než lór černých děr. Tedy... Spoluvězeň mu musel nástrojem zlomit nohu, aby si mohl sundat poutat, že? Tak jak to, že tam potom čiperně tajtrlíkuje přes celou vesnici? Dále proč jim Vecna vůbec sděluje svůj plán, podává jim ho pěkně zakódovaný prostřednictvím hodin a jejich úderů? Snad ne proto, aby ho pak mohli porazit... 🙂 Pro další nelogičnosti bych vás rád odkázal na komentář uživatelky Anet21, která to moc pěkně vystihla, určitě to pro vás bude příjemné počtení.
PROČ MÁ PŘESTO SMYSL ČTVRTÉ STRANGER THINGS VIDĚT? Protože je úžasné. Nemůžu tady opěvovat děj, protože příběh je prostě překombinovaný, tvůrci to přestřelili. Snažili se vytvořit epos level Hra o Trůny, a přitom zapomněli, že v první řadě dělají seriál o přátelství. Právě přátelská pouta, jsou tím, co jakž takž drží všechny dějové linky pohromadě, na čem tahle show už od pradávna staví. Přátelství. Láska. Vztahy. Dospívání. Upside Down. Výkřiky do tmy, jistě. Ovšem dohromady vytváří něco úchvatného, něco, na co se snad za těch 10 výše zmíněných přečinů ani nejde zlobit. Obzvlášť ve 4. řadě platí, že Stranger Things nestojí na příběhových zvratech či pečlivě vystavěné zápletce. Zakládá si především na hereckých výkonech a postavách, které si zamilujete a budete s nimi prožívat, cokoliv jim bratři Dufferovci zrovna přišijou. Příjemně strávený čas plný akce, víry, zklamání a naděje. 8/10
Nejnovější komentáře