Dvacet let po zániku moderní civilizace je otrlý přeživší Joel (Pedro Pascal) najat, aby propašoval čtrnáctiletou Ellie (Bella Ramsey) z nebezpečné karanténní zóny. Oba se musí vydat na cestu napříč Spojenými státy a spoléhat jeden na druhého, aby přežili...
Scenárista Craig Mazin sice stojí za druhým a třetím dílem trilogie Pařba, zároveň ovšem i za třetím a čtvrtým dílem Scary Movie čím jím režírovaným Suprhrdinou. Zkrátka se jednalo o takového komediálního režiséra, ke kterému bylo těžce si najít nějaký pevný vztah, Mazin ovšem dokázal překvapit tím, že se stal tvůrcem seriálu Černobyl, jednoho z nejlepších seriálů posledních let. V kariéře Mazina se tak otevřela nová kapitola, která je nově lemována i seriálovou adaptací populární videohry The Last of Us. Sám Mazin se chopil režie pilotní epizody 9-dílného seriálu a ukázal, jak si diváka omotat kolem prstu už na samotném počátku.
S věrností k předloze je to celé kapánek složitější. Základní struktuře děje původní hry je seriálové The Last of Us v rámci pilotu prozatím velmi věrné, Mazin a spol. ovšem především ukazují, jak by se mělo s videoherními adaptaci pracovat. Vzít základní funkční kostru původní hry, rozpracovat nějaké podceněné motivy i pozadí postav. Jen samotným prologem stráví epilog The Last of Us první půl hodiny, krásně si dává záležet s atmosférou, představuje ještě relativně funkční svět, který se neliší od toho našeho, aby následně došlo na lámání chleba, nástup nakažených, a zánik klasické civilizace.
Jakmile pak dojde ke skoku čase a změně politického systému, který snadno evokuje totalitní režim, už díky úvodní expozici do tohoto post-apo světa o poznání více fungují emoce, skrze tento jeden moment je následně zobrazeno zahořknutí hlavního hrdiny, Mazin za psacím stolem spolu s Neillem Druckmannem (tvůrcem dvojice her The Last of Us) jsou přitom skutečně videoherní adaptací věrní zhruba z 80%, kdy nejvýraznější změnou je ve finále o poznání depresivnější atmosféra, kterou zvládá excelentně prodat i soundtrack Gustava Santaolalli, který je též autorem hudby k videoherní adaptaci.
Už na samotném počátku vyvolá seriálové The Last Of Us lepší dojmy nežli většina videoherních adaptací, dopomáhá k tomu už úvodní segment, který především uvádí základní expozici a zabraňuje tomu, aby nebyli nakažení zaměňování za pouhé zombie (i když definicí to zase taková odchylka není). Jakmile poté dojde k té části, kterou začíná původní hra a počátku světa plamene, definitivně se ukazuje, že v lepších rukách adaptace The Last of Us být snad nemohla. Pravověrní fanoušci původních her sice budou mít problém s pár změnami (casting Pedra Pascala i Belly Ramsey víceméně rozdělil komunitu ve dví), Pedro Pascal ovšem zvládá v pilotu prodat tolik různých emocí, Bella Ramsey si po vzoru videoherní Ellie nevidí do pusy (Lyanna Mormont se nezapře), především je ovšem vidno, že načrtnutá chemie mezi nimi bude stát za to a má potenciál emocionálně gradovat.
Už jen v rámci pilotu je možné vybrat několik silných momentů, především v závěru, kdy seriálová adaptace chytře využívá paralelu a PTSD Joela, v seriálu též začíná pandemie spojená s houbou o 10 let dříve, Mazin tak zasazením hlavního příběhu do roku 2023 nezapře inspiraci nejčernější varianty vývoje scénáře s pandemií COVID-19, především ovšem skutečně pilot ani na moment neztratí intenzitu a to ani v momentech, kdy dochází k prokreslování vztahu mezi otcem a dcerou a dochází ke zdánlivě milým momentům, kdy je ovšem celou dobu jasné, že nic nemůže trvat věčně. Zobrazení světa v plamenech to následně potvrdí, zhruba od tohoto momentu je ovšem snadné jen sledovat a říkat si, že líp adaptovat tyto jednotlivé momenty nešlo. Zvlášť když moment, který odděluje prolog a hlavní část příběhu zvládne vyvolat stejně silné emoce, díky prokreslenějšímu vztahu dost možná ještě větší.
Práce s kamerou je pravidelně živá, kdy to celé v momentě panikařících lidí i podivínů s novou chutí na lidské maso přispívá atmosféře i očividným citacím k původní hře. Craig Mazin nadále vyvolává údiv svým očividným tvůrčím vývojem, kdy by mu po pouhé první epizodě člověk s radosti svěřil i adaptace jiných úspěšných videoher. Za pochodu sice Mazin s Druckrmannem netráví většinu času vysvětlováním pravidla za pravidlem, stačí ovšem uvadět fungování světa, které je snadné si z dialogových detailů či vizuálních pokouknutí snadno odvodit. Jde především skutečně o start, který vyvolává naprosto velká očekávání do budoucna, lepší start si seriálové The Last of Us přát nemohlo. Takhle silný pilot tu dost možná nebyl hodně dlouhou dobu.
Verdikt: 5 z 5
Části seriálu: The Last of Us
- The Last of Us - Epizoda 1: Když se ztratíš v temnotě
- The Last of Us - Nakažení (E02)
- The Last of Us - Long Long Time (E03)
- The Last of Us - Drž mě za ruku (E04)
- The Last of Us - Vydržet a přežít (E05)
- The Last of Us - Rodina (E06)
- The Last of Us - Napospas (E07)
- Last of Us - Epizoda 7: Napospas
- The Last of Us - V časech nouze (E08)
- The Last of Us - Episode 9 (E09)
- The Last of Us - V časech nouze (E08) - Srovnání scén - Hra vs. seriál
- The Last of Us - Hledej světlo (S01E09)
- Last of Us - 1. série
- The Last of Us: Recenze
Nejnovější komentáře