Režisér Matt Reeves, který v roce 2008 zaujal napínavým thrillerem Monstrum, říká: „Doufám, že si diváci, přestože vědí, že využíváme vizuální efekty, řeknou ‚Počkat, v tom filmu nebyly žádné skutečné opice?‘. Pro mě je tohle velmi vzrušující nápad, protože vytváří emotivní realitu. Pokud uvěříte tomu, že ty opice jsou skutečné a že jsou schopné emocí, pak budete postupně stále více vtaženi do děje. Myslím, že tohle je jeden ze zázraků, kterých společnost Weta dosáhla.“
Producent Dylan Clark k tomu přidává: „Všechno to má kořeny v Mattově vizi. Co se mu nejvíce líbilo na Zrození planety opic, bylo to, jakým způsobem se opice vypořádávaly s nejrůznějšími nástrahami a jak využívali svou inteligenci v náročných situacích. My jsme chtěli zachytit opice přímo v tom prostředí, které pro ně Caesar vytvořil.“
Reeves tvrdí, že Úsvit planety opic nespadá vyloženě do žánru fantasy: „Důležité je představit si určitou realitu a do té reality zasadit pouze jeden fantasy prvek. V tomto filmu se jedná o to, že opice jsou velice inteligentní. Všechno ostatní je absolutně reálné.“
Na věrohodnosti dodává filmu i ta skutečnost, že tvůrci natáčeli v exteriérech. Více než 85 procent Úsvitu planety opic se natáčelo ve vancouverských lesích a nedaleko New Orleans. Serkis to nazval „obrovským technickým skokem, díky kterému můžete neustále být v kontaktu s ostatními herci.“
Natáčení filmu takového rozsahu ve 3D a na nádherných, ale složitě dostupných exteriérových lokacích, navíc s použitím technologie performance capture, bylo ještě mnohem složitější, než tomu bylo v případě Zrození planety opic. V něm se natáčelo převážně v interiérech, kdežto Úsvit planety opic zobrazuje na 2 000 opic, které žijí v divočině ve vlhkém prostředí deštného lesa.
„Ať už jsme natáčeli kdekoliv, všechno, co se kolem nás vyskytovalo, představovalo pro využití technologie performance capture obrovskou výzvu. Ještě nikdy se nikdo nepokusil natáčet v exteriérech ve 3D, tedy alespoň co se takového rozsahu týče. Důležité však je mít neustále na paměti ten samotný příběh, takže jsem se ani tak nezabýval tím, že natáčíme ve 3D, ale vždy jsem si na prvním místě kladl otázku ‚O čem je tahle scéna a tenhle daný okamžik?‘“.
Využití krás matky přírody v kombinaci s hollywoodskými technologiemi bylo nesmírně poutavé. „Je to prostě úžasné – vysoké staré stromy, 3D kamery, motion capture kamery, lana všude kolem, stroje na výrobu kouře, mlhy, deště a bláta, několikasetčlenný štáb, a do toho ještě 50 herců, kteří představují opice, jak chodí po lese. Vždycky raději natáčím přímo na dané lokaci v exteriéru, než v ateliéru. Vše pak vypadá mnohem realističtěji. Rozhodně je to lepší jak pro herce, kteří hrají lidské postavy, tak pro ty, kteří představují opice. Ti díky tomu musí přímo reagovat na les, bláto, skály, kameny, déšť a další věci,“ prohlásil Jason Clarke poté, co přišel poprvé na plac v jednom z deštných lesů Britské Kolumbie.
Keri Russell k tomu dodává: „Byli jsme naprosto odříznuti od civilizace. V lese bylo sice krásně a byl tam klid, ale zároveň nás tam bylo opravdu hodně. Říkala jsem si, že je to naprosto neuvěřitelné, když ještě ke všemu natáčíme těmi obrovskými 3D kamerami na těch malých lesních cestách.“
Kvůli technologii performance capture bylo v každém štábu 35 lidí ze společnosti Weta Digital, kteří obsluhovali na padesát motion capture kamer a k tomu dalších osm kamer, které byly zapnuté v případě, když se v dané scéně vyskytovaly opice.
Supervizor vizuálních efektů Joe Letteri však poznamenává: „Tato průkopnická technologie musí pokaždé sloužit jen příběhu a předvedeným hereckým výkonům. „Je vždycky mnohem lepší, když můžeme pracovat s herci a zaznamenávat jejich pohyb na konkrétní exteriérové lokaci, protože jsou všichni v ten daný okamžik spolu. Právě kvůli tomu jsme tu technologii vyvinuli.“
Jak uvedeno, veškerá kouzla a zázraky spojené s vizuálními efekty musí vždy sloužit příběhu. Režisérovu vizi nového opího světa dostal za úkol přetavit ve skutečnost architekt James Chinlund. „Příroda je tu znovu dominantní. Strávili jsme spoustu času průzkumy, abychom zjistili, jak by k něčemu takovému mohlo dojít, a také nás zajímal vývoj prvobytně pospolných společností,“ říká a zároveň dodává: „Už na samém začátku se Matt vyjádřil v tom smyslu, že chce, aby šlo o víc než jen post-apokalyptický svět. Jde o příběh zrození nové civilizace, jakýsi restart planety Země. Představa, že by k něčemu takovému mohlo skutečně dojít, byla velmi vzrušující. Stejně jako sledování toho, jak se nějaká nová společnost snaží vystavět svůj svět. Připadalo mi, že opice vyrážejí na stejnou evoluční cestu plnou nástrah, jako kdysi my. Bylo opravdu nesmírně zábavné přemýšlet jako opice a pomoci tak vystavět jejich společnost.“
Části seriálu: Úsvit planety opic
- Úsvit planety opic
- Úsvit planety opic - NATÁČENÍ VE 3D
- Úsvit planety opic - CAESAR MLUVÍ!
Nejnovější komentáře