Valmont je romantické drama režiséra Miloše Formana z roku 1989 s Colinem Firthem, Annette Beningovou a Meg Tillyovou v hlavních rolích. Film natočený podle francouzského románu Choderlose de Laclose Les Liaisons dangereuses (Nebezpečné známosti) z roku 1782, který pro filmové plátno adaptoval Jean-Claude Carrière, pojednává o intrikánské vdově (Merteuil), která se vsadí se svým bývalým milencem (Valmont), že nedokáže zkazit nedávno provdanou počestnou ženu (Tourvel). Během procesu svádění vdané ženy se do ní Valmont nakonec zamiluje. Předtím se Merteuil dozví, že ji její tajný milenec (Gercourt) zavrhl a chystá se oženit s dcerou jejího bratrance - patnáctiletou panenskou Cécile. Jako pomstu najme opuštěný Merteuil Valmonta (během pronásledování Tourvela), aby svedl Cécile před jejím sňatkem s Gercourtem.
Valmont získal nominaci na Oscara za nejlepší kostýmy (Theodor Pištěk). Byla to poslední filmová role Fabie Drakeové.
Děj
Ve Francii 18. století se markýza de Merteuil, bohatá vdova, dozvídá, že její tajný milenec Gercourt se bude ženit s patnáctiletou Cécile de Volanges, která byla vychována v klášteře, aby si zajistila cudnost. Proslýchá se, že Gercourt nemůže snadno přerušit vztahy se svou „bývalou“ milenkou, která je duševně nevyrovnaná. Merteuil, rozzlobený pokrytectvím, s nímž Gercourt trvá na panenské nevěstě, zatímco si vydržuje vlastního milence, zatajováním chystané svatby a zlehčováním jejího charakteru, plánuje pomstu.
Osloví svého bývalého milence, sukničkáře vikomta de Valmont, a navrhne mu, aby Cécile vzal panenství ještě před svatební nocí a ponížil tak Gercourta. Valmont nemá o Cécile zájem, protože usiluje o vdanou paní de Tourvel. Tourvel, známá svou ctností, byla varována před Valmontovou zhýralostí a záměrně se mu vyhýbá. Merteuil uzavře s Valmontem sázku: pokud se mu podaří sbalit paní de Tourvel, může se vyspat i s Merteuilem; pokud se mu to nepodaří, musí se odebrat do kláštera.
Mezitím Cécilin dospívající učitel hudby Danceny začne psát Cécile milostné dopisy a oba se do sebe zamilují. Poté, co se o tom dozví, se Merteuil snaží vytvořit dvojici příležitost, aby svou lásku zúročili, ale Cécile je příliš nevinná a Danceny příliš čestný, než aby toho využil. Zklamaný Merteuil vezme Cécile na dovolenou na venkovské sídlo, kam Valmont odjel za Tourvelem. Když Merteuil navrhne, aby Valmont pomohl Cécile psát milostné dopisy, vyhoví mu, jde do Cécilina pokoje a nakonec ji připraví o panenství. Poté se Cécile, která se cítí provinile, utíká k Merteuilovi pro útěchu, protože se domnívá, že ani její budoucí manžel, ani Danceny ji teď nebudou chtít. Merteuil dívku povzbuzuje, aby si vzala Gercourta a Dancenyho si nechala jako milence.
Navzdory mnoha pokusům vyhnout se Valmontovi se Tourvel nakonec nechá svést a nakonec se s ním pomiluje. Ráno napíše manželovi o svém novém milenci a pak odejde na trh připravit jídlo. Když se vrátí, Valmont už je pryč.
Aby se Valmontovi „odměnila“, Merteuil se lhostejně rozvalí na posteli a čeká, až se s ní vyspí, čímž ho přiměje k tomu, aby se vyřítil ven. Jako pomstu jde za Cécile a přesvědčí ji, aby napsala Dancenymu dopis. V něm vysvětluje, že ji Merteuil přesvědčil, aby Dancenyho obsadila jako svého milence, místo aby si ho vzala. Tourvel později přijíždí do Valmontu, přenocuje u něj a odjíždí dřív, než se druhý den ráno probudí. Její ztráta ho přiměje uvědomit si, že mu na ní skutečně záleží. Vydává se do Tourvelina sídla a zjišťuje, že se usmířila se svým manželem. Valmont nechá Tourvelové na její neudržované posteli růže a vyklouzne, aniž by ho někdo viděl.
Valmont se vrací k Merteuilovi a navrhuje mu sňatek s tím, že by jim bylo lépe spolupracovat než jít proti sobě. Ona mu smutně připomene, že už jednou manželé byli a že jakékoli manželství mezi nimi by mohlo skončit jen zradou. Merteuil pak prozradí, že v její posteli je Danceny; přišel jí vyhrožovat, ale ona ho svedla a všechno mu řekla. Valmont rozzuřeně odchází a jde za Cécile a navrhuje jí, aby odjeli ze země a Cécile mohla svobodně milovat, koho chce. Místo toho Cécile prozradí, že se ke všemu přiznala své matce, která Valmonta vykáže z domu.
Následujícího dne vyzve Danceny Valmonta na souboj, aby pomstil Cécilinu čest. Valmont se na souboj připravuje tak, že se opije do němoty a přijde s kocovinou. Ctihodný Danceny ho v jeho stavu odmítne na souboj pustit a je ochoten přijmout omluvu. Místo toho Valmont zaútočí a donutí Dancenyho, aby ho v sebeobraně zabil.
Na Valmontově pohřbu se sejdou jeho bývalé milenky včetně Merteuil, která je zdrcená ztrátou svého nejlepšího přítele a nejstaršího rivala. Během něj Cécile odhalí, že čeká jeho dítě. Truchlící paní de Rosemonde, Valmontova teta, je touto zprávou nadmíru potěšena. Cécile a Gercourt se brzy vezmou při velkolepém obřadu, při němž je Danceny obklopen houfem vhodných mladých žen. Merteuil mezitím zůstává sám, protože ztratil Gercourta, Dancenyho i Valmonta.
O něco později paní de Tourvel láskyplně položí růži na Valmontův hrob a vrátí se ke svému čekajícímu manželovi.
Obsazení
- Colin Firth jako Valmont
- Annette Bening jako Merteuil
- Meg Tilly jako Madame de Tourvel
- Fairuza Balk jako Cécile de Volanges
- Siân Phillips jako Madame de Volanges
- Jeffrey Jones jako Gercourt
- Henry Thomas jako Danceny
- Fabia Drake jako Madame de Rosemonde
- T. P. McKenna jako baron
- Isla Blair jako baronka
- Ian McNeice jako Azolan
- Aleta Mitchell jako Victoire
- Ronald Lacey jako José
- Vincent Schiavelli jako Jean
- Sandrine Dumas jako Martine
Produkce
Rozdíly oproti románu
Děj Valmonta se od Laclosova románu výrazně liší. V románu Cécile potratí Valmontovo dítě a na konci odchází do kláštera; ve Valmontovi je těhotná na své svatbě. V románu jsou odhaleny dopisy mezi Valmontem a Merteuilem a Merteuil je veřejně zesměšněn a ponížen; ve Valmontovi se o dopisech nemluví a Merteuil nezaznamenává žádný pád, kromě pádu v očích Cécile a její matky. Netrpí ani tělesným znetvořením, které Laclos popisuje v rozuzlení. Budoucnost paní de Tourvel je méně tragická: místo aby zemřela na zlomené srdce, vrací se ke svému shovívavému a chápavému staršímu manželovi.
Vydání
Uvedení v kinech
Valmont byl uveden do kin ve Spojených státech 17. listopadu 1989 v omezeném počtu představení.
Chybějící scény na DVD Region 1
Na Region 1 DVD vydaném v roce 2002 společností MGM chybí krátká sekvence poté, co se Valmont probudí sám po poslední noci s Tourvelem. V této sekvenci Valmont později téhož dne nese Tourvelovi domů květiny, ale po příchodu zjistí, že je opět se svým manželem. Nepozorován ani jedním z nich, nechá květiny na její posteli a pak se vydá konfrontovat Merteuila. Tato sekvence je obsažena ve vydání VHS společnosti MGM z roku 2000 a je také v přenosu ve vysokém rozlišení uvedeném na MGM HD.
Ohlasy kritiky
Valmont získal smíšené hodnocení, neboť na Rotten Tomatoes má od 33 kritiků skóre 48 % a na Metacritic od 14 kritiků 55 %. Film nebyl tak vysoce hodnocen jako Nebezpečné známosti Stephena Frearse, které byly uvedeny do kin o necelý rok dříve.
Roger Ebert ve své recenzi pro Chicago Sun-Times udělil Valmontovi tři a půl hvězdičky ze čtyř. Při srovnání s Nebezpečnými známostmi, které byly natočeny podle divadelní hry, nikoli podle románu, Ebert napsal, že Valmont je mnohem jiný film než jeho předchůdce. Zatímco Nebezpečné známosti byly „mozkové a klaustrofobické, cvičení v sexuální hře mysli“, Formanova verze byla „fyzičtější“ a svádění vzrušivější.
Peter Travers ve své recenzi pro časopis Rolling Stone hodnotil film smíšeně. Poznamenal sice, že film je „úchvatně krásný a láká nás do bujného aristokratického světa“, ale měl pocit, že „není nic směšného na pohledu na Merteuila, který obléká Cécile jako děvku, nic sexy na Valmontově lhostejném znásilnění Cécile, nic hrdinského na Valmontově marném souboji s Dancenym“. Travers uzavřel: „Valmont je příliš dlouhý a poznamenaný střetem přízvuků a hereckých stylů, postrádá vtip a erotický náboj Nebezpečných známostí. Formanova vize je však nakonec lidštější a zničující.“
Filmová kritička Janet Maslinová ve své recenzi v The New York Times poznamenala, že film „prakticky ničím nepřispívá k souboru informací o Les Liaisons Dangereuses“. Hlavní výtkou Maslinové bylo, že film postrádá „kousavost“ svého předchůdce, banalizuje své postavy a vykazuje „znepokojivou nesoustředěnost“.
Rita Kempleyová byla ve své recenzi v deníku The Washington Post z Valmonta stejně neohromená a označila ho za „přepychovou břečku, široce rozehranou trivializaci de Laclosova románu o budoárových intrikách z 18. století“. Kemplyová dospěla k závěru:
Díky svému neokázalému obsazení a hravému tónu není Formanova variace na spisovatelova schémata ničím nebezpečná. Je to rozpustilá kostýmní dramedie, v níž se erotické výboje znuděných libertinů mění v dětské líbací hry.
Film byl vybrán k promítání v rámci sekce Cannes Classics na filmovém festivalu v Cannes 2016.
Zdroj: Wikipedie
Nejnovější komentáře