Kritiky.cz > Divadelní recenze > Vanya - Čechov pro 21. století

Vanya - Čechov pro 21. století

NT live
NT live
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

Anton Pavlovič Čechov je prav­dě­po­dob­ně jeden z nej­zná­měj­ších rus­kých dra­ma­ti­ků. Je před­sta­vi­te­lem tzv. lyric­ké­ho dra­ma­tu, kde se důle­ži­té pasá­že děje ode­hrá­va­jí niko­liv v reál­ném živo­tě ale v cito­vém nit­ru postav. Zejména pro své nej­vý­znam­něj­ší dílo - čtve­ři­ci vel­kých diva­del­ních her se stal nejen svě­to­vě pro­slu­lým auto­rem, ale vstou­pil i do povin­ných škol­ních osnov a sezna­mů matu­rit­ní čet­by. A ty, kte­ré snad ve škol­ních lavi­cích minul, si jej budou ale­spoň pama­to­vat z fil­mu Jára Cimrman leží­cí, spí­cí, kde má s naším vel­kým mis­trem násle­du­jí­cí dia­log: „A na čem pra­cu­je­te dok­to­re Čechove?“ „Píši dvě sest­ry.“ „A není to málo Antone Pavloviči?“.

NT live
NT live: Vanya

Autoři scé­ná­ře tím­to roz­ho­vo­rem dvou veli­ká­nů svě­to­vé lite­ra­tu­ry samo­zřej­mě odka­zu­jí na Čechovovo dra­ma Tři sest­ry. Ovšem já bych se chtěl zamě­řit na jiné jeho dílo, kte­ré jsem měl mož­nost zhléd­nout v rám­ci pře­no­sů z Londýnského národ­ní­ho diva­dla NT live. Jedná se o adap­ta­ci hry Strýček Váňa, kte­rá v ori­gi­ná­le zahr­nu­je osm postav a vyprá­ví kom­pli­ko­va­ný pří­běh neo­pě­to­va­né lás­ky na osa­mě­lém stat­ku kde­si na rus­kém ven­ko­vě plném hádek a nepo­cho­pe­ní. Mnohem důle­ži­těj­ší než původ­ní hra je ale u této insce­na­ce její zpra­co­vá­ní. Protože to posou­vá význam toho­to díla do úpl­ně jiných rovin. A to výbor­ných rovin.

Jak už jsem řekl, insce­na­ce je dílem kolek­ti­vu Londýnského národ­ní­ho diva­dla, kte­ré v původ­ní hře pro­ved­lo řadu změn. Děj je pře­su­nut do blí­že neu­r­če­né, ovšem nej­spí­še nám blíz­ké doby, pro­to­že napří­klad z posta­vy spi­so­va­te­le je zde posta­va fil­mo­vé­ho scé­náris­ty, což je z mého pohle­du výbor­ný krok. Aktualizace je zejmé­na v oblas­ti diva­dla z mého pohle­du vel­mi důle­ži­tým kro­kem, tím spí­še, pokud se jed­ná o tak­to slo­ži­té­ho a kla­sic­ké­ho auto­ra jako je Čechov. Pokud totiž vel­ké­ho mis­tra při­blí­ží­te aktu­a­li­za­cí jeho díla divá­ko­vi, může se stát, že si snad­ně­ji najde ces­tu ke kom­pli­ko­va­né lát­ce. Nejvýraznější změ­nou ovšem je krok týka­jí­cí se postav. Protože auto­ři zde z původ­ních osmi děla­jí jed­nu jedi­nou. To je samo­zřej­mě vel­mi odváž­ný krok, pro­to­že v tako­vém pří­pa­dě vel­mi zále­ží na tom, aby herec zvlá­dl vyjá­d­řit nenu­ce­ný­mi a jem­ný­mi pře­cho­dy mezi posta­va­mi jejich niter­né emo­ce, tak, aby to divák poznal, ale aby si toho nevši­ml. A obsa­ze­ní se zde pod­le mého názo­ru obzvláš­tě poved­lo. Hlavní roli zde totiž hra­je Andrew Scott, kte­rý sice asi není tolik význam­ným fil­mo­vým her­cem (jeho nej­vý­raz­něj­ší fil­mo­vou rolí byla nej­spíš posta­va pro­fe­so­ra Moriartyho v jed­né z posled­ních adap­ta­cí Sherlocka Holmese), ovšem o to více je hvězdou diva­del­ních prken. Uznání si zís­kal mimo jiné za své ztvár­ně­ní Hamleta a nyní herec­ky exce­lu­je i ve Váňovi.

Právě vel­mi při­ro­ze­ný herec­ký pro­jev Andrewa Scotta je pod­le mě nej­lep­ší čás­tí celé hry. Jeho situ­a­ce, ve kte­ré si nemů­že pomá­hat pro­sto­rem, pro­to­že vel­ká scé­na je vel­ká scé­na, nemů­že se spo­lé­hat na výko­ny kole­gů, pro­to­že tam jed­no­du­še žád­né nemá, mu nedá­vá pro­stor pro chy­bu. Jeho jedi­ným part­ne­rem je tak pub­li­kum, kte­ré Scott téměř vta­hu­je do hry, což ješ­tě zin­ten­ziv­ňu­je váš divác­ký záži­tek. Velmi jed­no­du­še a cit­li­vě pře­chá­zí z posta­vy do posta­vy, sám se sebou inter­a­gu­je, milu­je se i nená­vi­dí. Všechno to pak zvlá­dá s ele­gan­cí a noble­sou a daří se mu i poměr­ně dob­ře držet řetěz a dyna­mi­ku před­sta­ve­ní, což si pros­tě zaslou­ží obdiv. A urči­tě zde pla­tí tvr­ze­ní, kte­ré se v sou­vis­los­ti s Čechovem čas­to obje­vu­je: to nej­dů­le­ži­těj­ší je zde řeče­no tichem.

Tato hra asi nebu­de pro fanouš­ky kla­sic­ké­ho Čechova. Pokud pros­tě chce­te vidět více her­ců a kla­sic­ké sta­ro­mód­ní diva­dlo s boha­tou scé­nou, bude­te muset jinam. Ale pokud vás zají­má moder­ní diva­dlo, kte­ré se nebo­jí expe­ri­men­to­vat a pro­gre­siv­ně při­stu­po­vat k mož­nos­tem, kte­ré mu kla­sik dává, smě­le se na někte­rý z pře­no­sů do kina vydej­te.

Případně mrk­ně­te na trai­ler.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Drive1. října 2021 Drive Když po pocitově tak dvou a půl hodinách začaly hrát titulky, kouknul jsem na hodiny a s šokem jsem zjistil, že film měl jen nějakých 90 minut. On se totiž jenom neskutečně vlekl bez toho, […] Posted in Krátké recenze
  • Black Books10. července 2007 Black Books Milujete britský Humor? Milujete Sitcomy? Tak vtom případě upřete veškerou pozornost na seriál Black Books. Dnes již […] Posted in Recenze
  • LIVE | Canada vs. Denmark | 2022 #IIHFWorlds19. května 2022 LIVE | Canada vs. Denmark | 2022 #IIHFWorlds Posted in Videa
  • Andělé a démoni (POP ART Steelbook)28. února 2016 Andělé a démoni (POP ART Steelbook) Co mělo by mělo pokračovat po úspěšném, relativně, filmu? Asi druhý díl, že. Dan Brown napsal pokračování. Nebudu řešit to, jestli byl první díl první nebo druhý, ale knižní verze Andělé a […] Posted in Filmové recenze
  • Vlk viking - Po hodně dlouhé době solidní vlkodlačí horor s norskou mytologií4. února 2023 Vlk viking - Po hodně dlouhé době solidní vlkodlačí horor s norskou mytologií Film se odehrává v Norském městě Nybo, kde mladá dívka se přestěhuje se svou matkou policistkou, aby začly nový život, jenže brzy velmi pocítí horor na vlastní kůži, když je se spolužáky […] Posted in Filmové recenze
  • RECENZE – VRAŽDA S NÁPOVĚDOU22. srpna 2022 RECENZE – VRAŽDA S NÁPOVĚDOU Autorka: Catherine ShepherdPřeklad: Rudolf ŘežábekNakladatelství: CosmopolisRok vydání v ČR: 2022Počet stran: 304Vazba: pevná / vázanáISBN: 978-80-271-3589-9Anotace:Na pitevním stole […] Posted in Recenze knih
  • MARK STRONG18. února 2015 MARK STRONG MARK STRONG je jedním z nejzajímavějších a nejcharismatičtějších herců dneška. Mezi jeho poslední počiny patří role ve filmu Closer to the Moon Nae Caranfila; Anna Jorge Dorada; Dřív, než […] Posted in Profily osob
  • Killing Floor, The (2006) 27. srpna 2012 Killing Floor, The (2006) Hledá náměty a příběhy, které by v něm vyvolaly děs - jenže se stane, že ho dostihne jeho noční můra! Každý z vás snad touží po velkém domě, bazénu, spoustě peněz a práce, která dobře […] Posted in Horory
  • Sebevražedný oddíl5. srpna 2016 Sebevražedný oddíl 2022: No, to co na mě předtím fungovalo, tedy bait v podobě Margot Robbie, už se vytratilo, teď ji vidím spíš jako přesexualizovanou návnadu na puberťáky, jako jsem tehdy byl já. Margot je […] Posted in Krátké recenze
  • Rozhovor s Petrem Novotným (herecký představitel Mater/Burák)23. dubna 2006 Rozhovor s Petrem Novotným (herecký představitel Mater/Burák) Jaké jsou vaše zkušenosti s  dabingem animovaných filmů? Naprosto nulové, je to práce, kterou jsem dělal poprvé v  životě - bál jsem se, abych nezdržoval ostatní, ale nestalo se. […] Posted in Články
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,52984 s | počet dotazů: 274 | paměť: 71557 KB. | 05.07.2024 - 19:09:08