Kritiky.cz > 101 nejlepších hororů > #37 - Hnus (1965)

#37 - Hnus (1965)

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Roman Polanski a skvě­lá Catherine Deneuve nám uká­za­li, jaké je to v hla­vě krás­né ženy, kte­rá není úpl­ně v pořád­ku a svě­tem pro­chá­zí jako podiv­ná bytost bez smys­lu a bez zájmu.

Hnus

Repulsion

Velká Británie, 1965, 104 minut

Režie: Roman Polanski

Scénář: Roman Polanski a Gérard Brach

Hrají:

Catherine Deneuve (Carole)

Ian Hendry (Michael)

Yvonne Furneaux (Helen)

John Fraser (Colin)

Roman Polanski, aneb jed­no z dal­ších vel­kých jmen fil­mo­vé režie. Jedná se o reži­sé­ra, kte­rý má na svém kon­tě sku­teč­ně úchvat­né fil­my, kte­ré se dočka­ly i osca­ro­vé­ho úspě­chu. Ale záro­veň se jed­ná o muže, kte­rý do fil­mo­vé his­to­rie při­spěl horo­ry, kte­ré jsou vel­mi ceně­ny. A jed­ním z tako­vých je i „Repulsion“, v čes­kém zně­ní „Hnus“. Ale je prav­dou, že setká­ní s Polanskim nás ješ­tě čeká, a to u fil­mu, kte­rý je patr­ně zná­měj­ší než ten­to kou­sek a také věhlas­něj­ší.

„Hnus“ je film o tom, jak se z krás­né ženy může stát troska, jejíž život, ale hlav­ně psy­chi­ka se postup­ně hrou­tí. Zprvu máme jen sla­bé názna­ky toho, že s Carole není něco v pořád­ku. Kdo by si také mys­lel, že tak krás­ná žena může mít něja­ké pro­blémy. Pracuje v kos­me­tic­kém saló­nu a sta­rá se o to, aby mno­hem star­ší ženy vypa­da­ly ale­spoň vzdá­le­ně jako ona. Ale již při prv­ním setká­ní se nám Carole zdá zasně­ná, duchem nepří­tom­ná. A toto její cho­vá­ní pokra­ču­je a pro­hlu­bu­je se. V jed­nu chví­li ji vidí­me sedět na lavič­ce, jak zírá na pukli­nu v chod­ní­ku. Zapomněla, že má schůzku se svým „pří­te­lem“, zapo­mně­la, že kolem ní pro­bí­há život. Stavy se opa­ku­jí. S Carole začí­ná být sku­teč­ně něco v nepo­řád­ku. Nedokáže se pořád­ně sou­stře­dit a začí­ná vidět podiv­né věci. Praskliny také koneč­ně začí­na­jí vydá­vat své tajem­ství. A Carole se hrou­tí, její život pře­stá­vá dávat smy­sl a my její konec pozo­ru­je­me od postup­né­ho nahlo­dá­vá­ní až po napros­té roz­lo­že­ní.

Film je pře­de­vším kon­cer­tem Catherine Deneuveové, kte­rá i ve vel­mi mla­dém věku uká­za­la, že je fran­couz­skou hereč­kou par excellen­ce a její výra­zi­vo je sku­teč­ně sil­nou zbra­ní. Catherine muse­la hrát ženu, kte­rá se roz­pa­dá zevnitř a nut­no říci, že tohle není nic jed­no­du­ché­ho. Svého postu se ale zhos­ti­la z doko­na­los­tí a od zakřik­nu­té krás­ky se pře­mě­ni­la v ženu, kte­rá je sží­rá­na vlast­ní­mi noč­ní­mi můra­mi, s nimiž se nedo­ká­že logic­kou a raci­o­nál­ní ces­tou vyrov­ná­vat. Propadá se do hlu­bin men­tál­ní­ho vyši­nu­tí, kte­ré se nako­nec pro­je­vu­je vra­žed­ným amokem. Dvojnásobným.

Carole děsí nejen pukli­ny, ale také muž, kte­rý ji večer co večer zná­sil­ňu­je. Její strach z mužů jí vede k tomu, aby se brá­ni­la. Ať už pou­hé­mu nalé­há­ní ze stra­ny své­ho „pří­te­le“, kte­rý umí­rá po úde­rech svíc­nu, kdy kame­ra natá­čí zabi­tí z jeho vlast­ní­ho pohle­du, ane­bo sku­teč­né­mu fyzic­ké­mu napa­de­ní ze stra­ny maji­te­le bytu, kte­rý si řek­ne, že by si mohl s mla­dou, vel­mi spo­ře odě­nou krás­kou tro­chu zašpá­so­vat. Vymstí se mu to. A v jeho podá­ní sle­du­je­me muž­ský údiv nad tím, jak mu tahle křeh­ká kvě­tin­ka moh­la ublí­žit. S údi­vem pozo­ru­je, že mu teče krev, ani se nebrá­ní, když jej Carole dál poře­zá­vá. Podivné vítěz­ství ženy nad mužem, kte­ré kon­čí napros­tým ode­psá­ním Carole jako člo­vě­ka. Stav, v němž je nale­ze­na, se ani nedá pova­žo­vat za kata­to­nic­ký, je to sku­teč­ná smrt ducha v živém lid­ském těle.

Závěrečná scé­na pak nutí k zamyš­le­ní, kte­ré dokres­lu­je vyzně­ní celé­ho fil­mu. Pomalý záběr na foto­gra­fii na detail malé Carole dá tušit tomu, že s dív­kou patr­ně neby­lo v pořád­ku něco celou dobu, což logic­ky muse­lo něja­kým způ­so­bem vyús­tit, ať už v dospě­los­ti nebo dří­ve. My jsme její pád do nej­hlub­ších tem­not šílen­ství prá­vě sle­do­va­li a chá­pe­me pak, že celou dobu byla k podob­né­mu osu­du před­ur­če­na. K osu­du, kdy se není schop­na vyrov­nat se zájmem mužů, ani s živo­tem jako tako­vým, kdy její před­sta­vy jsou sil­né, až pří­liš sil­né a ona je jimi napros­to ovlá­dá­na a nako­nec, v urči­tém slo­va smys­lu, zahu­be­na.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Skvělý film o tom, jak krás­ná žena může skon­čit, když jí její noč­ní můry pře­mů­žou, když není schop­na se jim posta­vit, když je šílen­ství sil­něj­ší než rozum, když se rozum úpl­ně vymy­ká a nedo­ká­že se uchy­tit.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Co vytknout? Je toho málo. Záběry „z vlast­ní­ho pohle­du“ jsou mír­ně nedo­ta­že­né, člo­věk pros­tě nevě­ří, že do obě­ti Carole svíc­nem sku­teč­ně buší, na dru­hou stra­nu řezá­ní je už rea­lis­tič­těj­ší.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 25.11.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hodnocení Hnus na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#91 - Šestý smysl (1999)
30. listopadu 2020#91 - Šestý smysl (1999)M. Night Shyamalan a jeho mistrovské dílo, kterým si získal fanoušky, jež v poslední době ztrácí. Bohužel. "Šestý smysl" je ale legendou. Šestý smysl The Sixth Sense USA, 1999, 107 minut Režie: M. Night Shyamalan Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#90 - Záhada Blair Witch (1999)
23. listopadu 2020#90 - Záhada Blair Witch (1999)Mnohými milovaný, mnou zatracovaný horor, který začal éru "found footage", která na rozdíl od japonských duchařských hororů zatím nic na zájmu neztratila. Záhada Blair Witch The Blair Witch Project USA, 1999, 81 minut Režie: Daniel Myrick…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#89 - Kruh (1998)
16. listopadu 2020#89 - Kruh (1998)Japonský "Kruh" započal doslova šílenství. Šílenství po japonských hororech s duchy, černovlasými, děsivými. Už to trochu opadlo, ale i tohle přinesl konec 90. let. Kruh Ringu Japonsko, 1998, 96 minut Režie: Hideo Nakata Scénář: Hiroshi Takahashi…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#88 - Vřískot (1996)
9. listopadu 2020#88 - Vřískot (1996)"Vřískot" se stal úhelným kamenem moderního hororu, filmem, který znamenal i obrodu parodií, bohužel v tom nejhorším slova smyslu. Vřískot Scream USA, 1996, 111 minut Režie: Wes Craven Scénář: Kevin Williamson Hrají: Neve Campbell (Sidney) Skeet…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#87 - Dellamorte Dellamore (1994)
2. listopadu 2020#87 - Dellamorte Dellamore (1994)"Dellamorte Dellamore" je filmem, který mě překvapil a zařadil jsem si ho mezi nejlepší komedie, které jsem zatím na poli hororu viděl. Hned vedle "Braindead" a filmu "Re-Animátor". Dellamorte Dellamore Dellamorte Dellamore Itálie, Francie, Německo, 1994,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#86 - Drákula (1992)
26. října 2020#86 - Drákula (1992)Mnohými je tahle adaptace klasického upířího románu odsuzována, ale podle mě si Coppola vedl skvěle a natočil "Draculu", jaký by měl být. Drákula Dracula USA, 1992, 128 minut Režie: Francis Ford Coppola Scénář: James V. Hart…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,48677 s | počet dotazů: 332 | paměť: 24412 KB. | 06.09.2025 - 06:10:29