Další z legendárních slasherů, které se zapsaly do historie. Jason Voorhees se teprve profiloval, ale přesto film stojí za to, hlavně díky efektům Toma Saviniho.
Pátek třináctého
Friday the 13th
USA, 1980, 95 minut
Režie: Sean S. Cunningham
Scénář: Victor Miller
Hrají:
Betsy Palmer (Pamela Voorhees)
Adrienne King (Alice Hardy)
Jeannine Taylor (Marcie Cunningham)
Kevin Bacon (Jack Burrel)
„Pátek třináctého“ je možné zařadit mezi čtyři filmy, které si v rámci hororu získaly kultovní postavení, neustále jsou natáčeny nové a nové díly, ať už je jejich kvalita jakákoli. Tři ostatní jsou legendární slashery „Texaský masakr motorovou pilou“, „Halloween“ a „Noční můra v Elm Street“. Filmy jsou ikonické především díky svým hlavním „záporákům“. V „Masakru“ je to Leatherface, v „Halloweenu“ Mike Myers, „Noční můra“ je Freddy Krueger a konečně, v „Pátku třináctém“ je to Jason Voorhees. Ale tady je trochu jeden menší háček. Hlavním záporákem filmu „Pátek třináctého“ z roku 1980 vůbec není Jason, ale někdo jemu velmi blízký. Jason – zabiják s maskou hokejového brankáře – se vyprofiloval až s dalšími pokračováními. Poprvé se se svou maskou objevuje až v díle třetím. To takový Freddy Krueger měl jednodušší cestu. Ten je stejný už od začátku.
Film není příliš náročným dílem, jeho scénář je v podstatě velmi jednoduchý a příběh zde tak nějak trochu chybí. Jde jen o to, že skupina teenagerů jede obnovovat starý kemp, kde kdysi došlo ke dvěma vraždám. Vraždění očividně neskončilo. Jen se do kempu dostalo pár lidí, hned začali umírat. A o tom vlastně celý film je. Vyvražďování jednotlivých postav, až se dostaneme do finále, kde zjistíme, kdo to dělá a proč to dělá. Příběh je přímočarý. Máme tu však tajemství, máme tu vraždění a máme tu určitou pointu. Ta sice není přímo hitchcockovská, i když se tak tváří, ale vlastně to úplně stačí.
V „Pátku třináctém“ totiž nejde o to, že má skvěle vystavěný příběh, nejde o to, že má známé herce, kteří podávají skvělé výkony, protože nepodávají, jsou to teenageři a o hraní se tady moc mluvit nedá. Jediným známým hercem je zde Kevin Bacon a ten svou kariéru teprve rozjížděl. Ani zde moc prostoru nedostal. V tomhle snímku jde hlavně o atmosféru a o to, jak vrah pomalu dostává všechny své oběti, i když tu poslední, nevinnou dívku nakonec „nezíská“. A pak, samozřejmě, zde musí být úplné finále, které nám otevře dveře pro další pokračování. Na světlo se nám tak v podstatě dostává postava, která je nesmrtelná, stejně jako je nesmrtelný Freddy Krueger, ale nikoli proto, že je to člověk, ale že se jedná o něco jiného než člověka.
Film, ač vlastně nemá žádné velké kvality a shrnuto je filmovým průměrem, dokázal přijít s takovým nápadem, který kombinuje jednoduchost a efekt. A výsledek, úspěšný výsledek, se dostavil. Z Jasona se postupem času stala stejná ikona hororu, jako s jeho kolegy Freddyho, s nímž se nakonec i ve filmu setkal – „Freddy vs Jason“ z roku 2003. A stejně jako „Noční můra“, i „Pátek třináctého“ se dočkal svého remaku.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Tenhle film uznávám pro jeho atmosféru a pro jeho důležitost pro žánr. I přesto, že si myslím, že se jedná o film poměrně jednoduchý, stále má velmi dobré provedení, z kterého by si moderní horory mohly brát příklad.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Jednoduchá zápletka, která ale má pointu, jež může být nečekaná. Nic objevného pod sluncem, ale přesto významný film.
Další film patřící mezi „101 nejlepších hororů“ vyjde 15.6.2020
Článek je součástí seriálu 101 nejlepších hororů na internetovém magazínu Horor-Web.cz.
Nejnovější komentáře