Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Amélie z Montmartru (Le Fabuleux destin d´Amélie Poulain)

Amélie z Montmartru (Le Fabuleux destin d´Amélie Poulain)

Photo © 2001 Miramax Films
Photo © 2001 Miramax Films
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Potřebujete-li pozi­tiv­ně nala­dit, chcete-li na chví­li zapo­me­nout na myš­len­ky tmavších barev a vyla­dit svou tvář do úsmě­vu, Amélie z Montmartru tohle všech­no na výbor­nou spl­ní. Nejen to, návdav­kem jde ješ­tě o film zatra­ce­ně kva­lit­ní, dyna­mic­ký a moder­ní (i když - je to neu­vě­ři­tel­né - už je mu celých devět let). Jak toho dosáh­nul, když tu nestří­ká krev, lidé se navzá­jem nevraž­dí a nepřed­vá­dě­jí se v bojo­vých umě­ních, a když už si výji­meč­ně pro­ve­dou něja­kou malou lum­pár­nu, má i ta myš­len­ku, vtip a nad­hled? Myslím, že ho pros­tě muse­li dělat lidé s dob­rým úmys­lem a s chu­tí. Filmařské nápa­dy tu jenom srší, čas­to jde jen o drob­nos­ti, kte­ré se dají obtíž­ně zachy­tit napo­pr­vé. Každopádně dopo­ru­ču­ji se k fil­mu vrá­tit a inte­li­gent­ní hru drob­nos­tí si vychut­nat v době, kdy už se nemu­sí­te kon­cen­t­ro­vat na hlav­ní lin­ku děje.

Uvedení do děje je dlou­hý mono­log vypra­vě­če, ale mono­log tak dyna­mic­ký, že si snad divák neu­mí před­sta­vit, že by se v podob­ném tem­pu odví­jel celý sko­ro dvou­ho­di­no­vý film, ostat­ně - to oprav­du nejde a tem­po se zmír­ní do sne­si­tel­něj­ší­ho nad­stan­dard­ní­ho fil­mo­vé­ho ryt­mu, kte­rý je ale nápa­di­tě roz­bí­je­ný růz­ný­mi drob­nost­mi a chu­ťov­ka­mi, stři­hač a ani­má­to­ři si jis­tě při­šli na své. Všechny posta­vy jsou vlast­ně nor­mál­ní, ale při­tom kaž­dá je nějak uje­tá; cha­rak­te­ris­ti­ky, kte­ré dodá­vá vypra­věč, jsou neotře­le břit­ké a při­tom vět­ši­nou vystih­nou přes­ně to zají­ma­vé. Každá z postav žije ve vlast­ním mik­ro­svě­tě, kaž­dá se z něče­ho radu­je, ale kaž­dá je také něčím mile nesne­si­tel­ná a kaž­dá něčím trpí, což ovšem Amélie nedo­ká­že vystát, a roz­hod­ne se pro­to šířit kolem sebe nená­pad­ně dob­ro.

Impulsem se stá­vá nález sta­ré kra­bič­ky s dět­ským „pokla­dem“, kte­rý se Amélie roz­hod­ne po 40 letech vrá­tit maji­te­li. Výsledkem je vel­ko­le­pý úspěch a roz­hod­nu­tí hlav­ní hrdin­ky, že bude cíle­ně ovliv­ňo­vat osu­dy lidí kolem sebe k lep­ší­mu. Nikdo z její blíz­kos­ti není ušet­řen: Kolegyně i hos­té z kavár­ny U dvou mlýnů, kde Amélie dělá ser­vír­ku, sle­pec, kte­ré­ho Amélie potká­vá v met­ru, sou­se­di ze staré­ho paříž­ské­ho domu i Améliin otec, kte­rý - zdá se - si již nikdy nespl­ní žád­ný ze svých snů. Ale běda, když se Amélie setká s nespra­ve­dl­nos­tí: Pak se pro­mě­ňu­je ve msti­te­le, kte­rý doká­že udě­lat hříš­ní­ko­vi jeho svět na zážit­ky bohat­ší, než by si přál.

Amélie žije život plný fan­ta­zie a snů, stá­vá se téma­tem fil­mů, kte­ré sama sle­du­je v tele­vi­zi, roze­hrá­vá kom­pli­ko­va­né hry a její při­ro­ze­nost je doslo­va odzbro­ju­jí­cí. Jen v tom slo­ži­tém svě­tě roz­dá­va­né­ho dob­ra nějak zapo­mí­ná na sebe, a zdá se, že jí dob­ro dob­rem nikdo neo­plá­cí. Ale to bychom samo­zřej­mě neby­li ve svě­tě fil­mu, aby se nena­šel muž, kte­rý je stvo­řen prá­vě pro ni, žád­ný nado­po­va­ný nad­sa­mec, ale mír­ně „lůzro­vi­tý“ sní­lek Nino, vydě­lá­va­jí­cí si napůl v por­nosho­pu a napůl jako stra­ši­dlo v domě hrů­zy. Cesta obou k sobě navzá­jem je dlou­há a kom­pli­ko­va­ná, při­po­mí­ná slo­ži­tou šacho­vou par­tii, ale není pochyb, že vše dob­ře dopad­ne. Jsme pře­ce v krá­lov­ství dob­ra, ve svě­tě, ve kte­rém by si snad kaž­dý, kdo úpl­ně neotu­pěl a nere­zig­no­val, rád vyzkou­šel chvil­ku žít.

Hovořit o Audrey Tautou a jejím okouz­lu­jí­cím herec­kém výko­nu v roli Amélie by bylo „noše­ní sov do Athén“. Na jejím výko­nu film sto­jí, ale nemé­ně na skvě­lém scé­ná­ři a úžas­ných režij­ních nápa­dech. Film tak při­po­mí­ná mozai­ku, kte­rá z jed­not­li­vos­tí postup­ně sklá­dá logic­ký obraz, ale nebo­jí se pus­tit fan­ta­zii ze řetě­zu. Malou oba­vu je tak snad mož­né mít jen o to, zda fan­ta­zie a před­sta­vy hlav­ní posta­vy nezví­tě­zí nad sku­teč­nos­tí a nor­mál­ním živo­tem. Co mys­lí­te - jak ten sou­boj dopad­ne?

Myslím, že podob­ně jako se Amélie roz­hod­ne konat ve svě­tě kolem sebe dob­ro, odchá­zí i divák z kina při­pra­ven se na tom­to lep­ším svě­tě podí­let. Aspoň chví­li, než mu dojde, že vše bylo jenom vymyš­le­né a „jako“. Ale kou­sí­ček tako­vé Amélie je snad ve vět­ši­ně lidí, a když si to - tře­ba jen díky tomu­to fil­mu - uvě­do­mí­me, zaplať­pánbůh za to.


Podívejte se na hodnocení Amélie z Montmartru na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Amélie z Montmartru19. dubna 2022 Amélie z Montmartru Asi není třeba nějak zvlášť představovat dílo, které pobralo spoustu různých ocenění a bylo vyhlášeno nejlepším filmem za rok 2001. Pro mě se rozhodně jedná o neopakovatelný […] Posted in Retro filmové recenze
  • Natáčení 4. série seriálu Das Boot probíhá v České republice16. srpna 2022 Natáčení 4. série seriálu Das Boot probíhá v České republice Natáčení čtvrté série mezinárodního koprodukčního seriálu Das Boot, který sleduje události kolem německé ponorky za druhé světové války, začalo v červnu v České republice a v současné době […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • Šifra mistra Leonarda11. června 2022 Šifra mistra Leonarda Moc dlouho netrvalo a jedna z nejkontroverznějších knih poslední doby se dočkala své filmové podoby. Převést na plátno příběh o tom, jak Ježíš Kristus s Máří Magdalenou dítě měl, rozhodl […] Posted in Retro filmové recenze
  • Pátý element31. března 2022 Pátý element Sci-fi a romantická komedie zároveň o velkém koncentrovaném zlu, které se jednou za 5000 let přiblíží k Zemi. Jediná mimozemská civilizace se tomuto zlu umí bránit pomocí pěti elementů, […] Posted in Retro filmové recenze
  • Vlčí volání – 7. rota pod hladinou31. března 2022 Vlčí volání – 7. rota pod hladinou O francouzských vojenských ne/schopnostech koluje řada vtipů. O kvalitě jejich filmové školy by však polemizoval málokdo. Povedlo se tedy Francouzům v mém oblíbeném ponorkovém subžánru […] Posted in Retro filmové recenze
  • Asterix a Obelix6. března 2022 Asterix a Obelix Asterix a Obelix  je francouzsko-italsko-německý film režiséra Clauda Zidiho z roku 1999. Claude Zidi, režisér mnoha populárních komedií, natočil první hranou adaptaci komiksu Asterix, […] Posted in Speciály
  • Báječná Angelika26. července 2021 Báječná Angelika Merveilleuse Angelika je francouzsko-německo-italský film, který natočil režisér Bernard Borderie podle románu Anne a Serge Golonových a který byl uveden v roce 1965. Obsah filmu Film […] Posted in Speciály
  • Četník a četnice15. července 2021 Četník a četnice Četník a četnice je francouzský film režiséra Jeana Giraulta z roku 1982. Jean Girault během natáčení zemřel, takže natáčení a střih filmu dokončil asistent režie Tony Aboyantz. Byl to […] Posted in Speciály
  • Šifra mistra Leonarda28. dubna 2021 Šifra mistra Leonarda Když jsem viděl kolik věcí se napsalo o Šifře (jak se v Cannes filmoví kritici smáli kvůli výkonu Toma Hankse atd..), nechtěl jsem o ní psát hned, ale chtěl jsem jí v sobě nechat vstřebat […] Posted in Retro filmové recenze
  • TopSpin 2K25: Návrat legendy na tenisovém kurtu5. května 2024 TopSpin 2K25: Návrat legendy na tenisovém kurtu Po dlouhé době se vrací úspěšná tenisová série TopSpin. Konkurence není malá, na svém PC už mám několik tenisových her. Starý známý arkádový Virtua Tennis 2009 a Tennis World Tour. Třetí a […] Posted in Recenze her
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,59809 s | počet dotazů: 260 | paměť: 72299 KB. | 05.05.2024 - 18:14:57