Assassin’s Creed Rogue představuje unikátní moment v dlouholeté sérii Ubisoftu, kdy se hráči poprvé dostávají do role templáře, tedy „protistrany“ asasínského bratrstva. Hra, zasazená do chladných vod severního Atlantiku a rušných ulic New Yorku v době sedmileté války, přináší nejen zajímavý příběh s morálními šedými zónami, ale také vylepšený herní systém odvozený od slavného Black Flag.
Úvod
Assassin’s Creed Rogue vyšel v listopadu 2014 jako pokračování pirátského dobrodružství Black Flag, avšak na starší generaci konzolí a později i na PC. Tento osmý díl série se odehrává chronologicky mezi třetím a čtvrtým dílem a uzavírá příběh rodiny Kenwayových, se kterou sledujeme osudy několika generací. Hlavním protagonistou je Shay Patrick Cormac, asasín, který se po tragických událostech obrací proti svým bývalým spolubojovníkům a stává se templářem.
Hra tak zaujímá zcela nový narativní úhel pohledu, který zpochybňuje tradiční rozdělení světa na „dobré“ asasíny a „zlé“ templáře. Rogue je díky tomu nejen zajímavým příběhovým experimentem, ale také přináší hlubší zamyšlení nad morálkou a motivacemi jednotlivých postav. Tento posun v ději je navíc doprovázen propracovanou herní mechanikou, která staví na osvědčených základech, ale přidává i několik novinek a vylepšení.
Hratelnost
Z herního hlediska Rogue vychází z dobře známých principů Black Flag, zejména co se týče námořních soubojů a otevřeného světa. Hráči ovládají Shayovu loď Morrigan, která je menší a obratnější než dřívější plavidla a nabízí řadu vylepšení jako rotační kulomet Puckle Gun, hořící olej či mohutný moždíř. Námořní bitvy jsou díky tomu dynamické a nabité taktickými možnostmi, což výrazně zpestřuje průzkum rozsáhlých map se třemi různorodými oblastmi – severní Atlantik s ledovci, říční údolí s klikatými vodními cestami a především živý New York.
Co se týče soubojového systému, ten je velmi podobný Black Flag, ale s drobnými vylepšeními a rozšířením arzenálu. Shay disponuje širokým spektrem zbraní – od dvou skrytých čepelí, přes meč a pistole až po pušku s různými druhy šipek (uspávací, berserk či provazové) a granáty. Navíc je tu novinka v podobě granátometu, který dokáže zasáhnout více nepřátel najednou. Zajímavým prvkem jsou i mechaniky spojené s pronásledováním hráče asasíny, kteří představují skutečnou hrozbu – jejich agresivní a tichý způsob útoku přináší unikátní pocit napětí, který ve hře chyběl.
Grafika a zvuk
Technické zpracování Rogue je solidní, byť omezené starší generací konzolí, na které hra primárně vyšla. Grafika nabízí proměnlivé a detailní prostředí, které věrně zachycuje rozmanitost severoamerického severovýchodu v polovině 18. století. Zvláštní pozornost si zaslouží atmosféra jednotlivých oblastí – zalesněné říční údolí s podzimním zabarvením, ledové moře s plovoucími krami a vraky lodí, či živé město New York s různorodými čtvrtěmi a rušným parkourem.
Zvuková stránka je na dobré úrovni, přičemž hudba dotváří napětí a epický nádech sedmileté války. Dabing hlavní postavy však bohužel neoslní a zařadil bych ho mezi slabší stránky hry – Shayův hlas někdy působí nevýrazně a jeho emoce nejsou vždy dostatečně přesvědčivé. Přesto celková zvuková kulisa, včetně zvuků boje, moře a přírody, přispívá k pohlcujícímu hernímu zážitku.
Příběh
Assassin’s Creed Rogue vypráví příběh Shaye Patricka Cormaca, který začíná jako oddaný asasín, aby se později stal zrádcem a templářem. Tento přerod je stěžejním prvkem hry, který přináší nové pohledy na konflikty mezi asasíny a templáři. Hra zkoumá složitost morálky a nutí hráče uvažovat o tom, kdo jsou skuteční „dobří“ a kdo „zlí“. Vyprávění se odehrává v letech 1752 až 1761 během sedmileté války, a to na území Severního Atlantiku, řeky Hudson a New Yorku.
Příběh je však oproti jiným dílům série poměrně krátký a obsahuje jen šest hlavních sekvencí, což někdy působí uspěchaně a omezuje hlubší rozpracování některých událostí či postav. Změna stran a motivace Shaye jsou sice zajímavé, ale přerod je místy zjednodušený a několik klíčových momentů působí ne zcela logicky. Přesto je příběh originální a zábavný, zejména díky tomu, že hráči nabízí možnost vidět známé události i postavy (například templáře Haythama Kenwaye) z jiné perspektivy.
Technické zpracování
Technicky je Rogue stabilní titul, ale není bez chyb. Vývoj probíhal v poměrně krátkém časovém rámci kolem osmi až devíti měsíců, což se projevilo na menším rozsahu obsahu a některých nedodělcích. Hráči se mohou setkat s bugy, problémy s ovládáním postavy či nespolupracujícími animacemi. Také umělá inteligence nepřátel někdy selhává, ačkoliv přítomnost stalkerů – asasínů, kteří po hráči doslova jdou po krku – je jednou z nejlepších novinek, která přináší potřebné napětí.
Zklamáním může být přítomnost tradiční narativní linky v současnosti, která je opět slabě zpracovaná a doplněná o frustrativní hádanky. Naopak pochvalu zaslouží propracované ovládání lodi a novinky v námořních bitvách, kdy hráč musí aktivně mířit na slabiny nepřátelských lodí a může využívat nové taktiky. Celkově je technické provedení na úrovni, která odpovídá standardům série, ale zjevně by si hra zasloužila delší vývoj a větší péči.
👍 Kladné body
- Originální příběh z pohledu templáře, který zpochybňuje tradiční dělení světa na „dobré“ a „zlé“
- Rozmanité a atmosférické lokace s propracovaným prostředím severního Atlantiku a New Yorku
- Vylepšený a zábavný námořní boj s novými zbraněmi a taktickými možnostmi
👎 Záporné body
- Příběh je příliš krátký a místy uspěchaný, což omezuje hloubku vyprávění
- Technické nedostatky v podobě bugů a občasného neochotného chování postavy
- Dabing hlavní postavy není zcela přesvědčivý, přítomnost slabé linky z přítomnosti
Závěrečné hodnocení
Assassin’s Creed Rogue je odvážným a nečekaným příspěvkem do slavné série, který nabízí nový pohled na známý konflikt a přináší zajímavé herní novinky, především v námořních soubojích a atmosférickém prostředí. Přestože je hra technicky na starší generaci konzolí a trpí krátkým a uspěchaným příběhem, dokáže zaujmout svou komplexností a temnější, morálně šedou narací. Rogue je tak titulem, který si zaslouží pozornost zejména od těch, kteří chtějí vidět Assassin’s Creed z jiné perspektivy a ocení propracovanou atmosféru severovýchodu Ameriky v 18. století.
Hodnocení: 82 %
Části seriálu: Assassin’s Creed
- Assassin’s Creed IV: Black Flag – pirátská romance a svoboda na otevřeném moři
- Assassin’s Creed: Brotherhood – Temný návrat do srdce Říma s bratrstvem asasínů
- Assassin’s Creed: Revelations – Epilog legendy Ezia Auditore v srdci Osmanské říše
- Assassin’s Creed - DĚJ ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - HISTORICKÝ KONTEXT
- Assassin’s Creed - NATÁČENÍ SKOKU VÍRY...VE SKUTEČNOSTI
- Assassin’s Creed - O PRODUKCI
- Assassin’s Creed - OBSAZENÍ ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - VZHLED ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - ZPRACOVÁNÍ HER
- Assassin’s Creed – začátek legendy, který definoval žánr akčních adventur
- Assassin’s Creed II – návrat legendy, který stále fascinuje
- Assassin’s Creed III: Revoluce v sérii i na bojišti Americké války za nezávislost
- Assassin’s Creed Rogue – temná kapitola bratrovražedného konfliktu



















(4,91 z 5)