První dva filmy ve kterých se představil temný mstitel Batman dostal na starosti Tim Burton. Ten prezentoval vesmír, který nese výrazné stopy fascinující grotesknosti, kterou dokáže stvořit právě a jen on. Depresivní, ale místy protknutý nadsázkou, přesně tak si představoval Burton svět ve kterém zlo trestá muž v netopýřím obleku. Ovšem pro třetí a čtvrté pokračování přenechal svou režisérskou židli Joelu Schumacherovi. Ten od základu změnil styl, jakým se jeden z nejoblíbenějších hrdinů comicsového vydavatelství DC Comics, představil publiku. Stal se z něj podivín obklopený pestrobarevným kýčovitým světem. Ne, snad, že by Uma Thurman a Alicia Silverstone nebyly přitažlivé ve svých kostýmech (přesto nemají rozhodně tolik sexappealu jako Michelle Pfeiffer v roli Kočičí ženy), ale Batman navždy a Batman & Robin se s původními tituly Batman a Batman se vrací nedaly srovnávat. Tim Burton totiž na rozdíl od Schumachera dokáže vypilovat atmosféru tak, aby z filmu nevznikla smutná fraška.Pátý díl vznikal pod dohledem Christophera Nolana, jehož předchozí projekty (Insomnia, Memento) byly dostatečnou zárukou kvality a možná i návratu k původnímu stylu. Batman začíná ovšem nepřipomíná ani díly, které vytvořil Burton. Nadsázka naprosto vymizela. Jde o syrový thriller, který nabízí několik málo vtípků, ale jinak se v plné síle soustřední na budování temné atmosféry.
Děj je situován do doby, kdy se z Bruce Wayna (Christian Bale) teprve stává Batman. Neustále je pronásledován dvěma traumaty z dětství. Fobií z netopýrů a smrtí svých rodičů, kteří byli zabiti při přepadení. Hnán zlobou a touhou po pomstě se snaží poznat mentalitu zločinců, aby odhalil jejich slabosti. Jenže jeho poznává je natolik důkladné, že je zatčen. Během pobytu ve vězení ho navštíví neznámý muž (Liam Neeson). Ten mu předloží nabídku, jež nelze odmítnout – pokud chce najít to, co hledá, pak má utrhnout vzácný modrý květ a přinést ho na vrcholek hory. Bruce úkol splní, aby následně našel sídlo organizace Liga stínů. Jejím cílem je likvidace zla. Jenže její metody jsou natolik neortodoxní, že se s nimi Bruce nedokáže ztotožnit. Než aby se stal popravčím zajatého zločince, kterého mu pod katanu předloží muži z Ligy stínů, uprchne do svého rodného Gothamu.
Scénář se věnuje velké části Waynova života. Ta, kterou jsem vám nastínil, zabere jen několik prvních desítek minut (z více než dvouhodinového filmu). Následují čas je věnován zrození bojovníka za spravedlnost a jeho střet s Ligou stínů, která hodlá Gotham vymazat z povrchu zemského. Batman není líčen jako nadpřirozený hrdina, ale jako standardní člověk (až na to, že je to milionář), který se jako jeden z mála rozhodne pro zdánlivě zbytečný úkol, a to obranu za spravedlnost. Také jeho vybavení je výsledkem lidské činnosti ve vědecké oblasti a u některých „hračiček“ je dokonce možné uvěřit, že by se mohly v objevit i v reálném světě.
Gotham byl v předchozích dílech ztvárněn jako bizardní gotické město. Nyní je představen jako klasické velkoměsto, které se ovšem utápí ve špíně a strachu. Jediné, co zde vzkvétá je zločin ovládájící téměř všechny od obchodníků až po policisty. Už zbývá jen minimum poctivých. Toto pojetí Gothamu funguje mnohem lépe než futuristické místo plné studených gigantických soch.
Pro film se podařilo získat velmi silné obsazení, za které by mohlo děkovat i jakékoliv oscarové drama. Začneme Christianem Balem, který je dokonalým kandidátem na roli muže stíhaného minulostí, který je sžíraný touhou po pomstě. Jeho pravou ruku komorníka Alberta ztvárnil Michael Caine, který společně s Morganem Freemanem strhává velkou pozornost na svůj výkon. Jediným výraznějším ženských charakterem je Waynova přítelkyně z dětství v podání Katie Holmes. Ta není standardním prototypem sexbomby, ale spíše takzvanou holkou ze sousedství. Kromě nich se zde objeví ještě několik zvučných jmen jako Gary Oldman, Rutger Hauer, Tim Wilkinson, Ken Watanabe nebo zmiňovaný Liam Neeson.
Přestože akci je věnována velká pozornost, zbude čas i na rozpravy o strachu a jeho využití. Některé dialogy si opravdu nezadají s filosofickými úvahami. Místy jsou až příliš překombinované a budou vyžadovat maximum vaší pozornosti, aby jste pochytili, o co vlastně jde. Zpět k dynamickým sekvencím. Ty jsou pojaty překvapivě civilně, takže žádné neuvěřitelné kousky. Naopak souboje jsou brutálně reálné. Ale také brutálně nepřehledné.
Batman začíná nasměroval temného rytíře novou cestou. Nolan se ujal materiálu po svém a vytvořil zajímavou podívanou o obyčejném člověku, který se rozhodne dělat neobyčejné věci.
Recenze napsána: 23. 11. 2005
Části seriálu: Batman
- Batmanova historie
- Může Batman skutečně přemoci Supermana?
- Nejlepší Batmani
- Travis Langley – Batman and Psychology (100%)
- Batman začíná – Batman Begins
- Batman (1989) – neslavnější Batman z 20. století
- Batman se vrací – druhý Burtonův Batman
- Legenda o Batmanovi – Rok nula
- Batman: Arkham Knight
- The Batman – 90 %
- Batman začíná
- Temný rytíř
Nejnovější komentáře