Arji (Aziz Ansari) rozhodně nežije život, o jakém snil. Fakticky nežije život, o jakém by kdokoli snil. Věčně je bez peněz, a tak musí přespávat v autě a přivydělávat si jako příležitostný brigádník. Většinu času přitom posluhuje bohatým pitomcům, jako je technologický magnát Jeff (Seth Rogen), které sice z duše nenávidí, ale neváhal by ani minutu být na jejich místě. A právě to se stane! Jeho anděl strážný Gabriel (Keanu Reeves) totiž v téhle výměně vycítí příležitost, jak svému nicnetušícímu chráněnci pomoct. Rozhodne se Arjimu ukázat, že být bohatý a úspěšný jako Jeff není zárukou spokojenosti a štěstí. Gabrielův bohulibý plán má jednu nepatrnou slabinu: Arji velmi brzo zjistí, že Jeffův život bezstarostný je, a začne si ho nezřízeně užívat, zatímco Jeff zakouší každodenní realitu tvrdě pracujících. A jako by toho nebylo málo, Gabriel za tohle boží nadělení zaplatí tím, že přijde o andělská křídla a je deklasován mezi smrtelníky. Pane na nebi! Vlastně paní na nebi, protože Gabrielovou nadřízenou je Martha (Sandra Oh)...
Herec a komik Aziz Ansari už jeden režijní debut pár let zpět chystal. Ve snímku Being Mortal, který měl pojednávat o výzvách stárnutí/ umírání, si měli kromě Ansariho zahrát také Seth Rogen, Keke Palmer a Bill Murray, projekt ovšem nakonec pohřbil právě Murray. I když byl hotový z 50 %, Murray byl v polovině natáčení obviněn z nevhodného chování. Mělo jít o nežádoucí polibek, který byl dle stížnosti vnímán jako forma nevhodného sexuálního chování. Dle Murrayho se tehdy jednalo o žert, který nebyl pochopen. Projekt byl nicméně pozastaven, Ansarimu se poté nepodařilo mimo Searchlight Pictures najít nové studio či investora, který by umožnil projekt realizovat. Oficiální debut tak vzniká až nyní. Jmenuje se Boží úlet, kromě Ansariho, Rogena a Palmer v něm hrají také Keanu Reeves a Sandra Oh. Film poté chce být nejen komedií, ale především poselstvím o tom, že peníze a bohatství hned člověku nezaručí tu nejšťastnější formu života. Jak výsledek nakonec dopadl?

Casting Keanu Reevese vlastně dává naprostý smysl. Popkulturní ikona je fanoušky často označována za Ježíše, boha či anděla, v očích veřejnosti má poté opravdu daleko k průšvihářům jako Bill Murray. Reeves přitom všeobecně nikdy nebyl vnímán jako herec s kdovíjakým hereckým rozsahem, jeho výhodou ovšem je poměrně nedoceněný komediální talent. Umí si utahovat sám ze sebe, jeho dobrácká persona poté snadno svádí k tomu, aby byl představitelem do velké míry naivních postav. A těmi andělé do velké míry být můžou. Gabriel je ovšem do jisté míry rebelem, který se nedokáže spokojit s pozicí anděla strážného, jenž musí zachraňovat lidi od toho, aby se při svém nezodpovědném chování zabili za volantem; chce ukázat, že má navíc a může zachraňovat ztracené duše. A snaží se tím docílit záměnou, která snadno může evokovat komedii Záměna s Danem Aykroydem a Eddiem Murphym.
Gabriel tak prohodí životy chudého Arjiho v podání Ansariho s bohatým Jeffem v podání Rogena. Z prakticky bezdomovce Arjiho se střihačskými ambicemi se tak stává boháč, z Jeffa naopak člověk na dně sociálního postavení. Ani andělské zásahy ovšem nezaručí, že se něco takového musí vyplatit. Gabriel tak přijde o status anděla a musí situaci napravit, aby mu jeho nadřízená Martha v podání Oh vrátila jeho křídla. Formu sociálního komentáře Božího úletu doplňuje postava Arjiho přítelkyně Eleny v podání Palmer, která bojuje za lepší pracovní podmínky.

Linka s Arjim je ta vážnější, linka, ve které se společně snaží tak nějak přežít Jeff a Gabriel, je naopak tou zábavnější. Především i díky chemii, kterou mezi sebou Rogen a Reeves mají. Kdyby na chemii jejich postavách byla vystavěna většina filmu, výsledek by byl hned zábavnější. I když se jednoduše ukazuje, že je Keanu Reeves především hvězda memů a úloh na hranici parodie. V rámci komplexnějších scén se projevují jeho limity. Když má ovšem především přesvědčivě prodat vtipy, například o tom, jak snadno anděla pozemská existence zkazí, docela se mu to daří.
Je do jisté míry škoda, že Ansari více nepracuje s načrtnutou andělskou mytologií a netočí spíše něco, co by evokovalo třeba Dogmu Kevina Smitha. Výsledný scénář nicméně vyvolává pocit, že na samotném počátku byla právě úvaha o odlišných sociálních třídách. Někteří boháči jsou schopni vyhodit své asistenty v případě, že si dovolí koupit jídlo na firemní kritiku za pár stovek dolarů, někteří na opačné straně potravního žebříčku musejí mít i několik prací, aby se měli alespoň akceptovatelně. Na samotném počátku je na tom Arji opravdu špatně, o to pochopitelnější je, že o svůj nový úspěšný život nechce přijít. A zároveň nechce dvakrát pomáhat Jeffovi, aby si jeho bývalý šéf dokázal představit, jak špatně na tom Arji byl. Je to slušný základ pro sociální experiment, jakmile ovšem moudra Gabriela začnou snadno evokovat klasickou píseň od Richarda Müllera, je asi tak nějak jasné celé směřování děje.

Je to víceméně pohádka pro dospělé. Nadpřirozená bytost zasahuje do osudů lidí, předhazuje prvoplánová morální poselství, zároveň pracuje se sociální kritikou a mixem nadpřirozené fantasy a realistické komedie. Ansariho debut přichází do kin v moment, kdy jsou ekonomické rozdíly často diskutovatelným tématem, kdy velká část populace začíná mít problémy uživit sebe a své nejbližší, mezitím si oligarchové a magnáti dopřávají v pravidelných intervalech kaviárů, nejdražších vín a banketů pro podobnou „elitu“. Boží úlet je pořád především komedie, někdy ovšem přepne na výraznou dramatickou strunu. A překvapivě poměrně funkční. Až je chvílemi škoda, že Ansari radši nenatočil vyložené sociální drama (jako potomek imigrantů by se především k aktuálnímu stavu Ameriky jistě dokázal v nejednom ohledu vyjádřit), protože se chvílemi zdá, že mu vážnější rozpoložení filmu jde více nežli ta rozvernější a komediální část.
Jakmile dojde na andělský faktor zápletky, i díky Reevesovi to vlastně zní jako ideální materiál na krátkometrážní skeč ze Saturday Night Live. Kariérní krize anděla strážného je nicméně v Ansariho scénáři spjatá s velmi čitelnou kritikou moderního kapitalismu, která nikdy nepůsobí nejsofistikovaněji, je nicméně otázka, jak moc by jí vlastně sám film chtěl být. I proto, že nikdy nedokáže působit jako vyloženě přesvědčivá satira, která dokáže mít ten nejsprávnější tah na branku.

Je to spíše lidský příběh, ve kterém si Ansari očividně napsal roli na tělo, Seth Rogen je poté z ústřední trojice nepřekvapivě ten nejexpresivnější a v součtu i nejzábavnější. Byť Reeves dokáže alespoň poměrně zábavně uhrát setkávání suspendovaného anděla se slastmi lidského života – cigarety či hamburgery. Ansariho film se tak alespoň jeho část dělí na dvě specifické poloviny, jejich největší problém tkví v tom, že spolu pohromadě zase tolik nedrží. Především v momentech, kdy ani samotnému Ansarimu zřejmě není jasné, zda se má nyní divák smát, nebo hloubavě přemýšlet nad čitelnými poselstvími filmu. V jistých ohledech je tak Ansariho debut poměrně sympatický, na vyloženě uspokojivý finální produkt to ovšem nestačí.
Boží úlet je poměrně sympatický režijní debut Azize Ansariho, který kombinuje komedii a nadpřirozenou fantasy se sociálním komentářem. Ansari, Rogen i Reeves přinášejí přesvědčivé a zábavné postavy, filmu se poté daří reflektovat rozdíly mezi bohatými a chudými a předávat poselství o hledání skutečného štěstí. Největší slabinou je nicméně nesourodé prolínání humoru a vážnějších témat, díky čemuž výsledný dojem není zcela vyvážený. Film je přesto docela zábavný, nabízí příběh s čitelným morálním poselstvím a Ansari dokáže, že má cit v oblasti vnímání společnosti, díky čemuž ji poté dokáže ve svém debutu alespoň částečně reflektovat; dost možná by mu ovšem příště slušela spíše čistá sociální dramedie nežli tento žánrový mix...
Verdikt: 60 %
- Zdroj titulního obrázku: Lionsgate
 


 (1 hlasů, průměr: 4,00 z 5)
 (1 hlasů, průměr: 4,00 z 5) Loading...
Loading... 


















 (4,91 z 5)
 (4,91 z 5)