Popasovat se s vlastní ctižádostí a touze po moci není snadné. Dramatik William Shakespeare napsal v roce 1606 na toto téma hru, která byla inspirována historickou postavou skotského krále Macbetha I. Příběh je lákavý i pro filmaře a poslední verzi, která vzbudila na letošním filmovém festivalu v Cannes rozruch, natočil australský režisér Justin Kurzel.
Do hlavních rolí obsadil Michaela Fassbendera, herce německé národnosti, který získal zkušenosti z herecké školy v Londýně a natáčení mnoho filmů. Fassbender je herec, který dokáže zvládnout postavy výrazně odlišné s vnitřní přesvědčivostí, navíc má také fyzické předpoklady pro postavy hrdinů a bojovníků. Z jeho široké filologie připomenu postavu psychiatra Junga ve filmu Nebezpečná metoda nebo vojáka ve filmu Centurion. Dramatického textu se nezalekl a jeho Macbeth je plný lidských slabostí i snahy vypořádat se se svým svědomím. Přestože je to drsný bojovník, nechá se manipulovat svou ženou, protože jí miluje. Cení si sice své pověsti velkého bojovníka, ale postupně se nechá ovládnout svými představami a neštítí se žádné vraždy. Fassbender působí naprosto přesvědčivě v každé scéně a dodává své postavě zvláštní charisma. Režisér si pro postavu jeho ženy vybral francouzskou herečku Marion Cotillard, která zazářila v roli zpěvačky Edith Piaf ve stejnojmenném filmu. Její drobná postava a jemná tvář působí kontrastně vedle statného Macbetha. Úvahy a plánování vraždy pak zní z jejích líbezných rtů jako tajný a nejapný žert. Oba herci výrazně přečnívají ostatní herecké kolegy, ale tak je postavena i původní dramatická předloha, kterou Justin Kurzel respektuje.
Náročné shakespearovské drama se natáčelo ve Skotsku a to dodává filmu úžasnou náladu. Záběry krajiny jsou ve filmu hodně důležité, protože celý příběh prostupují a střídáním záběrů na holé pláně a strmé štíty dostávají scény ostrý a studený nádech. Zamlžené pláně a divoké lesní porosty pak podtrhují tajemné a dramatické napětí. Svou roli ve filmu hrají i kostýmy, které působí prostě, bez zdobení a výrazných detailů. To pak umožňuje vést divákovu pozornost na výkon herců a působení dramatického textu.
Výraznou úlohu hraje i kamera australského kameramana Adama Arkapawa, který je známý prací v televizních seriálech i filmech. Za svou práci už dostal ocenění a pro film Macbeth odvedl skvělou práci. Film totiž působí nejen tragickým osudem hlavního hrdiny a jeho ženy, ale také jako výrazné vizuální divadlo. Všechny záběry jsou promyšlené až po drobné detaily postav nebo předmětů. Celkové barevné ladění je tlumené do různých odstínů šedé nebo hnědé. Ve scénách v tlumeném světle pak prostupují postavy přízraků bojovníků nebo čarodějnic, které Macbetha pronásledují.
Drama Macbeth vzniklo v určité době a William Shakespeare se neřídil jen historickou skutečností. Čerpal z dostupných pramenů své doby, ale svou roli sehrála jeho bohatá fantazie a především znalost lidské povahy. Právě proto jsou postavy Macbetha a jeho ženy živoucí a příběh o kruté cestě k moci oslovuje i současné diváky. Režisér Justin Kurzel se snažil zachovat původní syrové a drsné pojetí dramatického příběhu, ale nabídl také svůj vlastní pohled na hlavního hrdinu.
Film, stejně jako divadelní předloha, vyžadují pozorného a vnímavého diváka. Znalost divadelní verze není pro filmového diváka nijak na škodu, spíš naopak.
Nejnovější komentáře