LETECKÁ AKROBACIE
Další z neobyčejných scén v tomto filmu je adrenalinem nabitá helikoptérová honička zrádnými kaňony novozélandských jižních Alp. Kvůli této scéně musel Cruise v Texasu projít intenzivní pilotním výcvikem pod vedením Tima McAdamse, vedoucího pilota Airbus Helicopters, firmy, která pro tuto scénu letecké vybavení poskytla. Poté spolupracoval s leteckými akrobaty ve Velké Británii, aby se naučil další pilotní triky, které scény vyžadovaly. McAdams Cruise na Novém Zélandu doprovázel a pracoval s ním na každém záběru.
„Jsem leteckým instruktorem již 35 let a opravdu jsem nepotkal mnoho studentů, kteří by měli tuto míru odevzdanosti a touhu vše udělat přesně tak, jak se má,“ říká McAdams. „Pamatuji si, že když jsem ho učil, jak se vznášet ve vzduchu, tak jsem mu řekl: ‚To bylo vážně dobré.‘ A on mi odpověděl: ‚No, musí to být lepší.‘ Pracoval na tom nespočet hodin. Jednou jsem se ho zeptal: ‚Jsi v pohodě?‘ a on se na mě jen podíval a řekl: ‚Nikdy v životě jsem si nic víc neužil.‘‘
Na Novém Zélandu Cruise trénoval i se Simonem Spencer-Bowerem, jedním z nejuznávanějších leteckých instruktorů na světě. „Tom exceluje v létání nízko nad zemí,“ říká Spencer-Bower. „Miluje to a je velmi přesný, dobře rozumí nebezpečí, které v tom je. Učí se neskutečně rychle. Věděl, jak na to, hned, jak se mu něco ukázalo.“
Během helikoptérové honičky Cavillova postava Walker řídí helikoptéru Airbus BK17, kterou ve skutečnosti ovládal Marc Wolff, který při natáčení sloužil jako koordinátor leteckých záběrů.
„Byla to největší výzva mojí kariéry, a to tu práci dělám už 48 let a pracoval jsem na několika stech filmech,“ říká Wolff. „Je to dlouhá scéna, ve které se objevuje velké množství různých lokalit a v každé z nich hrozí jistá míra nebezpečí. Kolem létá několik dalších helikoptér. Některé dny jsme museli celou jednotku helikoptér – bylo jich 13 – přemístit do hor a zase zpátky, což vyžadovalo velkou spoustu plánování, abychom co nejvíce zmírnili různá rizika.“
McQuarrie vtipkuje, že si nemůže vybavit jedinou součást natáčení leteckých scén, která by nebyla nebezpečná. „V Tomově případě jde o tři práce: Je pilot, kameraman a herec. To je něco neskutečně obtížného. A k tomu všemu jsme letěli velmi úzkým prostorem s nepředvídatelnými povětrnostními podmínkami.“
Vzhledem k tomu, že komunikace byla v těchto lokalitách náročná, každý den natáčení v kaňonu začal brzkou ranní pilotní instruktáží v základním táboře. „Stáli jsme společně v kruhu s maketami helikoptér a demonstrovali jsme, co má každá helikoptéra dělat,“ říká McQuarrie.
Tato scéna vrcholí v Milford Sound, kde Walker začne střílet na Ethana, který se musí dostat pryč pomocí manévru, kterému se říká „wingover“. Cruisova helikoptéra poté klesá nad jezero, kde se spirálovitě zanoří do vodopádu.
„Spirálovité létání je opravdu hodně obtížné,“ podotýká McQuarrie. „Letěl jsem s Tomem a s jeho instruktorem, který mu to předváděl. Tenhle chlapík má celý život zkušeností. Nedokázal jsem si představit, že Tom by kdy byl schopný něco takového. Sledoval jsem Tomův asi 3 nebo 4denní výcvik, na začátku kterého byl schopný udělat jednu otočku a na konci už to uměl dělat bez přestání, což bylo vcelku děsivé. Když jsme to z naší perspektivy viděli na kameře, kde nemůžete vnímat žádnou hloubku, při každé otočce vypadalo, že se zřítí.“
Nejnovější komentáře