Realistické drama o rodinné tragédii - Otec

OtecZdroj: Cinemart
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Slovenské dra­ma Otec, vstu­pu­je do čes­kých kin poměr­ně záhy po své svě­to­vé pre­mi­é­ře na fes­ti­va­lu v Benátkách. Zde bylo pre­zen­to­vá­no v sek­ci Orizzonti, kte­rá se zamě­řu­je na mla­dé talen­to­va­né fil­ma­ře (loni tu měl např. pre­mi­é­ru film After par­ty Vojtěcha Strakatého). A pod­le čes­ký repor­té­rů neměl film vůbec špat­né ohla­sy. Tak se na něj pojď­me podí­vat.

Úvodem pár tra­dič­ních slov o tvůr­ci. Tereza Nvotová je slo­ven­ská hereč­ka, scé­nárist­ka a reži­sér­ka hra­ných i doku­men­tár­ních fil­mů. Vystudovala a učí režii na praž­ské FAMU. Z jejích doku­men­tár­ních fil­mů může­me vyzdvih­nout sním­ky Ježíš je nor­mál­ní! (2008) nebo Mečiar (2017). Na poli hra­né­ho fil­mu pak debu­to­va­la fil­mem Špína (2017), kte­rý zís­kal Českého lva za nej­lep­ší střih a hlav­ní cenu čes­ké fil­mo­vé kri­ti­ky za nej­lep­ší film toho roku. Dále pak film Světlonoc (2022), kte­rý zazá­řil na fes­ti­va­lu v Locarnu (kde zís­kal Zlatého leo­par­da za nej­lep­ší film) a Sitges, z domá­cích cen zís­kal Slnko v sie­ti pro nej­lep­ší fil­mo­vou hud­bu. Otec je tedy jejím tře­tím celo­ve­čer­ním hra­ným poči­nem.

Na ten­to film jsem se těšil již od té doby, co film začal čeřit vody čes­ké fil­mo­vé žur­na­lis­ti­ky svým uve­de­ním v Benátkách. Pravda, je to jeden z fes­ti­va­lů, na kte­rý se čes­ké fil­my dostá­va­jí pra­vi­del­ně­ji než tře­ba do Cannes, ale je to také áčko­vý fes­ti­val, kte­rý doká­že domá­cí pro­duk­ci „uká­zat svě­tu“. No a jaký tedy Otec je? Z mého pohle­du to je leh­ký nad­prů­měr. Hlavně na Slovensko. Kladem jsou urči­tě dlou­hé zábě­ry, o kte­rých se v recen­zích čas­to hovo­ří. Ty dodá­va­jí fil­mu nádech rea­lis­tič­nos­ti, kame­ra, kte­rá stá­le sle­du­je hlav­ní­ho hrdi­nu, dává divá­ko­vi mož­nost s ním pro­ží­vat všech­ny důle­ži­té emo­ce a navo­zu­je pocit, že jste sou­čás­tí dané situ­a­ce. Že nesle­du­je­te film, kte­rý někdo pře­dem napsal, roz­zá­bě­ro­val, zre­ží­ro­val a sestří­hal, ale nao­pak se jed­ná o reál­nou situ­a­ci, u kte­ré byla náho­dou kame­ra. Společně s tím je urči­tě nut­né vyzdvih­nout taky herec­ké výko­ny. Milan Ondrík je urči­tě jeden z nej­lep­ších slo­ven­ských her­ců, kte­ré­mu oprav­du jdou ty těž­ké cha­rak­ter­ní role a Otec mu dává skvě­lou pří­le­ži­tost uká­zat čeho vše­ho je na plát­ně scho­pen. V roli man­žel­ky a mat­ky mu pak zdat­ně sekun­du­je Dominika Morávková (jež se mimo­cho­dem obje­vu­je ve všech fil­mech Terezy Nvotové) a kte­rá tak­též zvlá­dá svou roli vel­mi pře­svěd­či­vě. Oba si zaslou­ží vel­kou poklo­nu už jen za tu skvě­lou koo­pe­ra­ci s pohyb­li­vou kame­rou. Kde si ale mys­lím, že film tro­chu pokul­há­vá jsou tako­vé drob­né „úle­ty“. Momenty, kdy kame­ra „ulít­ne“ z poměr­ně rea­lis­tic­ké­ho dra­ma­tu k „arto­vým“ prv­kům, kte­rý­mi se asi autor­ka sna­ží ilu­stro­vat něja­ké vnitř­ní myš­len­ko­vé a emo­ci­o­nál­ní pocho­dy hlav­ní posta­vy, ale mys­lím, že to vůbec není potře­ba. Film se svou pohyb­li­vou kame­rou a sil­ný­mi herec­ký­mi výko­ny by dle mého názo­ru ustál své téma i bez těch­to zby­teč­ných kudr­li­nek a mož­ná by byl i mno­hem lep­ší. Tyto momen­ty (jako zábě­ry na hra­jí­cí si děti, prač­ku plnou sle­pic, ptá­ky na oblo­ze apod.) pro mě jenom zpo­ma­lu­jí děj a vzda­lu­jí mě jako divá­ka od situ­a­ce, kte­rou bych rád a se zájmem, díky její­mu rea­lis­tic­ké­mu zpra­co­vá­ní i vnitř­ní­mu napě­tí sle­do­val a svým způ­so­bem mě tak i „štvou“. Což může občas být sou­čás­tí vyprá­vě­cí tak­ti­ky, ale mys­lím, že toto není ten pří­pad.

I přes tuto dro­bou vadu bych vám Otce ke sle­do­vá­ní urči­tě dopo­ru­čil. Je to nejen důkaz, že na Slovensku mohou vzni­kat stej­ně dob­rá díla jako v Čechách, ale i pří­klad dob­ře nato­če­né­ho fil­mu na moti­vy pod­le sku­teč­né udá­los­ti, kte­rý není zby­teč­ně bul­vár­ní ani povrch­ní, ale nao­pak se noří do nit­ra své­ho pří­bě­hu cit­li­vě a rea­lis­tic­ky. A tako­vých fil­mů bohu­žel vzni­ká pomá­lu.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Otec na Kinoboxu.
Autor: Jiří Kejkula
Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzu
1. listopadu 2025Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzuNezaslouží si snad Kníže temnoty věčnou lásku? To je otázka, která je jádrem Drákuly: Příběh lásky, který se po letním uvedení ve Francii a dalších zemích (americká premiéra je plánována na únor příštího roku) objeví tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Boží úlet - Keanu Reeves je anděl
31. října 2025Boží úlet - Keanu Reeves je andělArji (Aziz Ansari) rozhodně nežije život, o jakém snil. Fakticky nežije život, o jakém by kdokoli snil. Věčně je bez peněz, a tak musí přespávat v autě a přivydělávat si jako příležitostný brigádník. Většinu času přitom posluhuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gambler
29. října 2025Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gamblerLord Freddy Doyle (Colin Farrell), britský hráč vysokých sázek, se skrývá v Macau, kde tráví dny hazardem a pitím, zatímco se potýká s rostoucími dluhy. Jeho minulost ho neustále dohání, což ohrožuje jeho pokus o nový…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, ale na seznamu nejtalentovanějších režisérek se pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře