Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > 22 July

22 July

rp 22 july.20181009014940 1.jpg
rp 22 july.20181009014940 1.jpg
Netflix tenhle pod­zim roz­hod­ně plá­nu­je kon­ku­ro­vat tra­dič­ním fil­mo­vým dis­tri­bu­to­rům v kinech. Nedávno jsem se na pár řád­cích věno­val tem­né­mu thrille­ru Hold the Dark, nyní při­chá­zí dal­ší sní­mek, kte­rý od 10. říj­na mohou před­pla­ti­te­lé této služ­by zhléd­nout. Oblíbený reži­sér Paul Greengrass se ve svo­jí novin­ce 22 July věnu­je udá­los­tem z čer­ven­ce 2011, kdy pra­vi­co­vý extré­mis­ta Anders Behring Breivik usmr­til 77 lidí na ost­ro­vě Utøya v Norsku. Má tahle dra­ma­tic­ká rekon­struk­ce udá­los­tí ono­ho osud­né­ho dne co nabíd­nout, zvláš­tě poté, co se v kinech a po fes­ti­va­lech ješ­tě nedáv­no pro­mí­tal podob­ný nor­ský sní­mek na moti­vy stej­né udá­los­ti Utøya, 22. čer­ven­ce?

22. čer­ven­ce 2011 začal pro mno­ho lidí v Norsku jako kaž­dý dal­ší běž­ný den. To co ovšem měl naplá­no­vá­no extré­mis­ta Anders Behring Breivik (Anders Danielsen Lie) mělo otřást neje­nom celým náro­dem ale rezo­no­vat celou Evropou. Poté, co v cen­t­ru Osla odpá­lil auto plné výbuš­nin na násled­ky čehož zemře­lo cel­kem 8 lidí, se vydal na ost­rov Utøya vzdá­le­ný 30 kilo­me­t­rů od nor­ské met­ro­po­le, kde se tepr­ve měl ode­hrát jeho nej­hrůz­něj­ší čin. Během nece­lé hodi­ny a půl na ost­ro­vě vyvraž­dil cel­kem 69 lidí, pře­váž­ně mla­distvých...

Je cel­kem ško­da, že si Paul Greengrass nedo­vo­lil jít tro­chu více do hloub­ky s tím­to téma­tem. Přeci jen prá­ce s atmo­sfé­rou a samot­nou ener­gií jed­not­li­vých scén mu jde, jak už mno­ho­krát ve své kari­é­ře doká­zal a na čem jiném před­vést svůj um než na dal­ší sku­teč­né udá­los­ti, kte­rá může dát pro­stor jeho thrille­ro­vé­mu umu. Problém ale je, že July 22 není ani thrille­rem, ani dechbe­rou­cí rekon­struk­cí jako tře­ba jeho Let 93. Tahle novin­ka je totiž spí­še tako­vou tro­chu bez­krev­nou dvou a půl­ho­din­kou, jejíž jádro spo­čí­vá v soud­ním pro­ce­su se samot­ným maso­vým vra­hem.
Člověk by si při pohle­du na sto­páž asi řekl, že bude dosta­tek času věno­ván samot­né­mu Breivikovi a jeho vnitř­ním moti­va­cím a pří­pra­vám samot­né­ho činu, aby pak tvůr­ce mohl napl­no nechat vynik­nout neje­nom samot­ný akt, ale i jeho násled­ky. Bohužel tomu tak není, byť se ve zre­du­ko­va­né for­mě film Breivikovi na začát­ku a během soud­ní­ho pro­ce­su věnu­je, celá část pří­bě­hu po zatče­ní střel­ce je pře­kva­pi­vě brzo u kon­ce a samot­ný akt, stej­ně jako cha­rak­ter vra­ha nemá moc šan­ci rezo­no­vat v divá­cích. Navíc, v momen­tě kdy začne soud­ní pro­ces, se film spo­lé­há spí­še na vel­ká pro­hlá­še­ní a emo­ci­o­nál­ní stříp­ky jak pozůsta­lých a pře­ži­vších tak i samot­né­ho Breivika, to je ovšem na jeden z nej­zná­měj­ších úto­ků posled­ních něko­li­ka dekád zatra­ce­ně málo.
Nechci tu tvr­dit, že by film nevy­vo­lá­val emo­ce, spí­še chi pou­ká­zat na to, že s při­hléd­nu­tím k cha­rak­te­ru fil­mu, úto­ku samot­né­ho a tvůr­čí­ho týmu sto­jí­cí­ho za fil­mem bych čekal od téhle novin­ky dale­ko víc než jen v pod­sta­tě str­nu­lou a nikam se moc nepo­su­nu­jí­cí dra­ma­tic­kou rekon­struk­ci soud­ní­ho pro­ce­su s jed­ním z nej­vět­ších vra­hů neje­nom Norské his­to­rie. Jistě, sem tam něja­ký ten mora­li­zu­jí­cí moment se dosta­ví, na dvě a půl hodi­ny toho film před­ve­de a nabíd­ne zatra­ce­ně málo.

Řemeslně se jed­ná o tako­vý stan­dard posled­ních let, kte­rý se pří­liš prá­ci s fil­mem jako tako­vým moc nevě­nu­je. Abych prav­du řekl, July 22 na mě půso­bi­lo z letoš­ní fil­mo­vé pro­duk­ce Netflixu asi nej­ví­ce jako tele­viz­ní zále­ži­tost, spí­še než jako něco, co by mělo jít na plát­na kin. jis­tě pro zau­ja­té jedin­ce tahle rekon­struk­ce nabíd­ne doce­la ste­ril­ní pohled pře­de­vším do násled­ků Útoků v Norsku z roku 2011, pro ty ostat­ní toho ale na plo­še dvou a půl hodi­ny moc zase neče­ká.
Pokud vám ke štěs­tí tedy sta­čí mož­ná tro­chu laci­ně vyhlí­že­jí­cí popis­ná dra­ma­ti­za­ce toho, co se vlast­ně v Norsku v roce 2011 udá­lo, pak nemá moc smy­sl vám tenhle sní­mek roz­mlou­vat. Pokud ale čeká­te dra­ma­tic­kou rekon­struk­ci hod­nou dří­věj­ších fil­mů Paula Greengrasse, pak u July 22 nej­spí­še nara­zí­te. Ona sna­ha o tro­chu obsáh­lej­ší pohled na pro­ble­ma­ti­ku jedin­ce a jeho činů má pře­de­vším pro­blém divá­ka vtáh­nout a vytvo­řit tak na něj emo­ci­o­nál­ní nátlak.

Paul Greengrass nato­čil na moti­vy jed­no­ho z nej­kr­va­věj­ších úto­ků posled­ní doby doce­la pře­kva­pi­vě odo­sob­ně­ný film, kte­rý se sice sna­ží pojmout celou pro­ble­ma­ti­ku tro­chu obsáh­le­ji, díky vel­ké­mu důra­zu na soud­ní pro­ces a nedo­sta­teč­né­mu roz­ví­je­ní udá­los­tí před­chá­ze­jí­cích úto­ku a úto­ku samot­né­ho, trpí neje­nom film na nedo­sta­teč­nou atmo­sfé­ru a absen­ci něja­ké vět­ší emo­ci­o­nál­ní inves­ti­ce ze stra­ny divá­ka. Připočtěte si k tomu tro­chu del­ší sto­páž a máte film, kte­rý za hra­ni­ce­mi stro­hé­ho pře­dá­vá­ní infor­ma­cí a předžvý­ká­vá­ní někte­rých moti­va­cí moc víc nepřed­ve­de.

22 July
Životopisný / Drama / Thriller

Norsko / Island / USA, 2018, 143 min

Režie: Paul Greengrass
Scénář: Paul Greengrass
Hudba: Sune Martin
Hrají: Jonas Strand Gravli, Thorbjørn Harr, Anders Danielsen Lie, Seda Witt, Lars Arentz-Hansen, Jon Øigarden, Anneke von der Lippe, Øystein Martinsen, Maria Bock, Marit Andreassen, Ola G. Furuseth, Tommy Hyving, Tone Danielsen, Endre Hellestveit, Monica Borg Fure, Turid Gunnes, Kenan Ibrahimefendic, Marita Fjeldheim Wierdal, Isak Bakli Aglen, Harald Nordmann, Anders Kulsrud Storruste, Selma Strøm Sönmez, Hilde Olaussen, Lena Kristin Ellingsen, Anja Maria Svenkerud
Producenti: Eli Bush, Gregory Goodman, Paul Greengrass, Scott Rudin
Střih: William Goldenberg
Scénografie: Liv Ask