Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > E.A. Poe: Podivný experiment | Stonehearst Asylum [70%]

E.A. Poe: Podivný experiment | Stonehearst Asylum [70%]

rp stonehearst asylum eg 01386 r rgb.jpg
Edgar Allan Poe pat­ří k těm auto­rům, jejichž díla neotu­pí ani zub času. Není pro­to divu, že si jej berou za před­lo­hu  čas­to i fil­ma­ři. A prá­vě jed­ním z tako­vých děl je i sní­mek E.A. Poe: Podivný expe­ri­ment, kte­rý je adap­ta­cí auto­ro­vy povíd­ky Metoda dok­to­ra Téra a pro­fe­so­ra Péra., a kte­rý vstu­pu­je tenhle týden do čes­kých kin. Snímek v režii Brada Andersona (Mechanik, Tísňová lin­ka) nabí­zí kro­mě zná­mé před­lo­hy také poměr­ně vybra­né herec­ké obsa­ze­ní, ve kte­rém nechy­bí Ben Kingsley, Kate Beckinsale nebo Michel Caine. Jak se tedy výpra­va do sou­kro­mé­ho blá­zin­ce na pře­lo­mu tisí­ci­le­tí vyda­ři­la?

Mladý dok­tor Edward Newgate (Jim Sturgess) se jako čer­s­tvě vystu­do­va­ný lékař poo­hlí­ží po lékař­ské pra­xi a tak si vybí­rá za své půso­biš­tě sou­kro­mý psy­chi­at­ric­ký ústav Stonehearst. Již něko­lik málo momen­tů po pří­jez­du ovšem obje­vu­je, že se v od spo­leč­nos­ti odříz­nu­tém ústa­vu pro cho­ré sta­ra­jí o své paci­en­ty poně­kud jiným způ­so­bem, než na jaký byl zvyk­lý či jaké­mu byl nau­čen z Oxfordu. Může za to pře­de­vším poně­kud oso­bi­tý ředi­tel toho­to ústa­vu, Silas Lamb (Ben Kingsley). Zatímco se Edward sezna­mu­je s míst­ní­mi paci­en­ty, pře­de­vším o kli­nic­ky hys­te­ric­kou Elizu Graves (Kate Beckinsale), zjiš­ťu­je, že ne vše v ústa­vu je v tako­vém sta­vu v jakém by mělo být. Zvláště poté, co dok­tor Lamb prak­ti­ku­je za jeho dozo­ru lékař­ské prak­ti­ky, kte­ré se roz­chá­ze­jí s Edwardovým pře­svěd­če­ním...
Podivný expe­ri­ment je doce­la zají­ma­vým arti­k­lem v aktu­ál­ní nabíd­ce kin. Snímky jako tenhle už se totiž do kin dostá­va­jí zříd­kakdy. Spíše než na jed­no­rá­zo­vý efekt nebo str­hu­jí­cí momen­ty se film Brada Andersona sna­ží inves­to­vat vět­ši­nu do poma­lé­ho budo­vá­ní atmo­sfé­ry oso­bi­té­ho men­tál­ní­ho insti­tu­tu a poma­lé­ho vta­ho­vá­ní hrdi­ny (stej­ně jako divá­ka) do tem­ných zákou­tí jak samot­né­ho ústa­vu, tak jeho oby­va­tel.
O to více je pří­jem­né, že se do podob­né­ho pří­bě­hu, kte­rý má naneštěs­tí mož­ná až pří­liš čas­to ten­den­ci sklouzá­vat k před­ví­da­tel­nos­ti a jakési všed­nos­ti, poda­ři­lo sehnat doce­la hod­ně zají­ma­vé herec­ké obsa­ze­ní, kde krom nej­vět­ších hvězd nechy­bí tře­ba i mata­do­ři jako David Thewlis, Brendan Gleeson nebo Jason Flemyng ve ved­lej­ších rolích. Herecky se tak jed­ná o pří­jem­ně zahra­né dra­ma, kte­ré­mu nepo­ka­zí dojem ani v závě­ru tro­chu klo­pý­ta­jí­cí Ben Kingsley. Divácká anga­žo­va­nost do osu­dů postav tu je, pro­je­vy lehce při­po­mí­na­jí­cí dobo­vá kos­tým­ní dra­ma­ta tak­též a celé to vlast­ně půso­bí o něko­lik řádů lépe, než jak se sna­ží pro­dat trai­le­ro­vá kam­paň.
O to více potě­ší, když i audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ka téměř nemá chy­by a půso­bí pří­jem­ně atmos­fe­ric­ky a oso­bi­tě. Kamera Toma Yatskoa nepři­ná­ší sice něja­ké objev­né momen­ty, svo­ji prá­ci ovšem zvlá­dá s pře­hle­dem. Navíc potě­ší vel­mi pří­jem­ný hudeb­ní dopro­vod Johna Debneyho, kte­rý si pro­ten­to­krát opět vybral sil­něj­ší chví­li a vytá­hl se s kom­po­zič­ně cel­kem jed­no­du­chým avšak pod­ma­ni­vým pod­kre­sem, kte­rý výraz­ně umoc­ní atmo­sfé­ru. Střih až na závě­reč­né násil­né škobrt­nu­tí nemá žád­né jiné pře­hma­ty.
Celkově je novi­na Brada Andersona tako­vým pří­jem­ným old­scho­o­lo­vým dra­ma­tem, kte­ré byť nena­bí­zí moder­ní láka­dla pro pop­cor­nem nado­po­va­né divá­ky, při­ná­ší solid­ní atmo­sfé­ru, mra­zi­vý pří­běh, sluš­né herec­ké výko­ny a něko­lik dějo­vých zvra­tů, kte­ré zamo­ta­jí hla­vu. Místy mož­ná až pří­liš před­ví­da­tel­né, avšak i přes­to sluš­né a oněch 112 minut ve spo­leč­nos­ti fil­mu roz­hod­ně lito­vat nebu­de­te. E.A. Poe: Podivný expe­ri­ment  je totiž jas­nou ukáz­kou toho, jaké fil­my už se dnes zase tak čas­to nevi­dí a je to cel­kem ško­da.

Brad Anderson sice se Stonehearst Asylum nepři­ná­ší nijak moder­ní podí­va­nou, nicmé­ně v mezích mra­zi­vé­ho dra­ma­tu ze sta­ré ško­ly bodu­je snad na všech fron­tách. Často sice sklouzá­vá mož­ná až pří­liš k před­ví­da­tel­nos­ti a ne všech­ny herec­ké výko­ny a oblas­ti řeme­sl­né­ho zpra­co­vá­ní jsou bez­chyb­né, avšak pokud jsou atmos­fe­ric­ké thrille­ry ze sta­ré ško­ly vaší par­ke­tou, z Podivného expe­ri­men­tu roz­hod­ně zkla­má­ni nebu­de­te.

40% Blázinec
40% Psychopati
20% Souboj o pří­čet­nost

E.A. Poe: Podivný expe­ri­ment
(Eliza Graves, Stonehearst Asylum, E.A.Poe: Archa bláz­nov)
Thriller
USA, 2014, 112 min

Režie: Brad Anderson
Předloha: Edgar Allan Poe (kni­ha)
Scénář: Joe Gangemi
Kamera: Tom Yatsko
Hudba: John Debney
Hrají: Kate Beckinsale, Ben Kingsley, Jim Sturgess, Michael Caine, Brendan Gleeson, Sophie Kennedy Clark, David Thewlis, Jason Flemyng, Sinéad Cusack, Velizar Binev, Christopher Fulford, Guillaume Delaunay

Česko V kinech od: 22.01.2015 Bontonfilm CZ
Slovensko V kinech od: 15.01.2015 Bontonfilm SK
USA V kinech od: 24.10.2014 Millennium Entertainment