Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Hon na lišku | Foxcatcher [60%]

Hon na lišku | Foxcatcher [60%]

Nemohu tvr­dit, že prá­vě na Foxcatchera jsem se netě­šil. Film zalo­že­ný na sku­teč­ných udá­los­tech, ve kte­rém se Steve Carell trans­for­mo­val z kome­di­ál­ních rolí do pozi­ce psy­cho­pa­tic­ké­ho mili­o­ná­ře se záli­bou ve wrest­lin­gu, to zkrát­ka bylo něco, co zně­lo vel­mi láka­vě. Zvláště po výteč­ně vysta­vě­ném trai­le­ru, kte­rý zkrát­ka do kina lákal. Bohužel se nako­nec čes­ký dis­tri­bu­tor roz­ho­dl, že film do dis­tri­buce u nás nena­sa­dí, a tak si jej mohou užít ako­rát sou­se­di na Slovensku. Je o co stát?
Mark (Channing Tatum) a Dave (Mark Ruffalo) Schulzovi se sta­li na Olympiádě v Los Angeles v roce 1984 zla­tý­mi medai­lis­ty a svůj úspěch mají v plá­nu zopa­ko­vat i v roce 1988 v Soulu. Jenže wrest­ling na pro­fe­si­o­nál­ní úrov­ni se netě­ší zrov­na vel­ké­mu medi­ál­ní­mu zájmu, ani se nedá říci, že by byl nějak dob­ře finanč­ně ohod­no­cen. To vše se ovšem rázem mění, když do živo­ta brat­ří vstu­pu­je John du Pont (Steve Carell), mili­ar­dář, kte­rý chce na své far­mě Foxcatcher vybu­do­vat koléb­ku ame­ric­ké­ho wrest­lin­gu. A prá­vě bra­tr­ská dvo­ji­ce mu k tomu má dopo­mo­ci.
Hon na liš­ku je tak tro­chu film pro­ti­kla­dů. Je doce­la těž­ké si tak obhá­jit výsled­né hod­no­ce­ní, neboť to co fil­mu dodá­vá jeho kouz­lo, je záro­veň jeho nej­vět­ší sla­bi­nou. Bennett Miller totiž při vyprá­vě­ní pří­bě­hu výstřed­ní­ho mili­o­ná­ře nikam nespě­chá a mís­to čeho­ko­liv efekt­ní­ho, dává pro­stor poma­lé­mu budo­vá­ní psy­cho­lo­gie postav a mra­zi­vé atmo­sfé­ry, kte­rá panu­je na far­mě. A ačko­liv tohle pří­jem­ně fun­gu­je, záro­veň to doce­la nudí, pro­to­že se díky tomu film poda­ři­lo natáh­nout na více jak dvě hodi­ny, kde se toho prá­vě díky budo­vá­ní vzá­jem­ných vzta­hů moc nesta­ne.
Tím kdo z této dél­ky ovšem bene­fi­tu­je nej­víc je Steve Carell v roli labil­ní­ho zbo­hat­lí­ka. Nevím, jest­li je to tím, že se jed­ná o jeho prv­ní vylo­že­ně váž­nou vel­kou roli,nebo pro­to, že se doká­že herec­ky pro­sa­dit i v rám­ci seri­oz­ních témat, avšak jeho John du Pont je až tako­vou mra­zi­vou všu­dy pří­tomnou silou, jehož pří­tom­nost vám roz­hod­ně nebu­de pří­jem­ná. Výstavní herec­ký výkon, ve kte­rém komi­ka zkrát­ka nepo­zná­te. Zdatně mu pak sekun­du­je Mark Ruffalo coby jeden z bra­trů, kte­rý opět doka­zu­je svůj herec­ký poten­ci­ál. Avšak ani výstav­ní herec­ké výko­ny neza­stří jinak zdlou­ha­vý pří­běh.
Hon na liš­ku je tak v koneč­ném pohle­du pří­jem­ně nato­če­nou mra­zi­vou rekon­struk­cí sku­teč­né­ho pří­bě­hu národ­ní­ho wrest­lin­go­vé­ho týmu, jemuž se spo­je­ní s výstřed­ním mili­o­ná­řem stá­lo osud­ným. Ani skvě­lé herec­ké výko­ny však neza­kry­jí fakt, že na dvě a čtvrt hodi­ny se toho ve sním­ku neo­de­hra­je pří­liš a pocti­vě budo­va­ná atmo­sfé­ra a psy­cho­lo­gie postav tak při­chá­zí ale­spoň čás­teč­ně vni­več. Pokud ovšem peč­li­vě budo­va­ná osob­ní dra­ma­ta jsou prá­vě vaše par­ke­ta, tady si při­jde­te na své.

Foxcatcher je sním­kem pro­ti­kla­dů. Na jed­né stra­ně efek­tiv­ně budu­je skvě­lou atmo­sfé­ru a výstav­ní psy­cho­lo­gii postav zalo­že­nou pře­de­vším na pří­tom­nos­ti feno­me­nál­ní­ho Carella, avšak to co budu­je celé dvě a čtvrt hodi­ny při­chá­zí tak tro­chu vni­več, když to zkrát­ka nedo­ká­že udr­žet pozor­nost, či beze­zbyt­ku vyu­žít svůj poten­ci­ál.

25% Steve Carell
25% Mrazivá atmo­sfé­ra
40% Wrestling