Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Kingsman: Zlatý kruh | Kingsman: The Golden Circle [65%]

Kingsman: Zlatý kruh | Kingsman: The Golden Circle [65%]

První Kingsman byli doce­la pří­jem­ným pře­kva­pe­ním. Osobitá komik­so­vá adap­ta­ce, kte­rá se nebra­la tak úpl­ně váž­ně a poskyt­la lep­ší bod­nov­ku ze sta­ré ško­ly, jak v posled­ních letech samot­ný James Bond a vůbec byla napě­cho­va­nou akč­ně spi­o­náž­ní jízdou, kte­ré nechy­běl styl, humor a pře­hr­šel pře­pá­le­né akce. O památ­né scé­ny tak­též neby­la nou­ze, asi málo­kdo by zapo­mněl na fan­tas­tic­kou scé­nu v kos­te­le, kte­rá pořád pat­ří k tomu nej­lep­ší­mu co se za posled­ních deset let v kině v rám­ci žán­ru obje­vi­lo. A na těch­to zákla­dech hod­lá sta­vět pří­mé pokra­čo­vá­ní Kingsman: Zlakruh, kte­ré hrdi­ny posta­ví pro­ti nové­mu nepří­te­li, se kte­rým budou potře­bo­vat pomoc od svých ame­ric­kých kole­gů z palír­ny Statesman...

Eggsy (Taron Egerton) se poma­lu zabydlu­je do role agen­ta Galahada, když se jej jed­no­ho veče­ra během návra­tu domů poku­sí zavraž­dit jeden z jeho býva­lých soků, neú­spěš­ný kan­di­dát na Kingsmana Charlie (Edward Holcroft). Eggsymu se sice poda­ří vyváz­nout z nastra­že­né léč­ky, nicmé­ně toho veče­ra se dává do pohy­bu koloběh udá­los­tí, díky kte­rým skon­čí taj­ná služ­ba Kingsman na kole­nou a na útě­ku. Jediným výcho­dis­kem je pro ně kon­tak­to­vat a požá­dat o pomoc jejich kdy­si spří­te­le­nou agen­tu­ru Statesman v Kentucky. Tam na ně ale čeká pře­kva­pe­ní...
Na dvoj­ku téhle par­tič­ky jsem se těšil a to doce­la dost. Jako fanou­šek před­lo­hy i prv­ní­ho dílu jsem si nemohl sty­lo­vý nášup s ame­ric­kou poboč­kou taj­né špi­ón­ské orga­ni­za­ce nechat ujít. Bohužel to hlav­ní, co se po pro­jek­ci dere na mysl jsou pře­de­vším roz­pa­ky. Elitní brit­ští agen­ti v dru­hé šta­ci totiž jako­by se hle­da­li a v rám­ci těch více jak dvou hodin v kině ne a ne se najít. Zrcadlí se to i v samot­né režii Matthewa Vaughna, kte­ré­mu se tenhle nášup pod­le kal­sic­ké šab­lo­ny - vět­ší, akč­něj­ší a tem­něj­ší, sype pod ruka­ma.
Už od prv­ních minut totiž Zlakruh šla­pe takří­ka­jíc do plných a nechce zůstat být divá­ko­vi coko­liv dlu­žen. Jenže ote­ví­rat jed­nou vel­kou pře­hna­ně digi­tál­ní honič­kou, kde i her­ci jsou v mno­ha zábě­rech nahra­zo­vá­ni svý­mi digi­tál­ní­mi pro­tějš­ky se uká­za­lo jako ne úpl­ně chyt­rý nápad. Zvláště když kva­li­ta tri­ků naní úpl­ně špič­ko­vá. A od toho momen­tu se to už s dvoj­kou Kingsmanů jen táh­ne, byť naštěs­tí žád­ná z vel­ko­le­pě digi­tál­ních akč­ních sek­ven­cí nepů­so­bí až tak vizu­ál­ně laci­ně jako prá­vě úvod­ní sek­ven­ce. Nejsou to však jen digi­tál­ní tri­ky na pochyb­né úrov­ni kte­rý­mi dvoj­ka půso­bí roz­pa­či­tě. Samotný scé­nář jako­by vymě­nil jis­tou ele­gan­ci a nos­tal­gic­ký šarm doby minu­lé za prvo­plá­no­vé mko­men­ty, kte­ré díky tomu zkrát­ka nevy­zní­va­jí ani zda­le­ka tak dob­ře. Připočtěte si k tomu fakt, že návrat Harryho Harta (Colin Firth) je sice pozi­ti­vem, nicmé­ně jeho posta­va je v rukou tvůr­ců ve výsled­ku trans­for­mo­vá­na z cit­li­vé­ho švi­há­ka a špič­ko­vé­ho agen­ta v mumla­jí­cí obtíž pro hlav­ní par­tu, kte­rá nena­chá­zí vykou­pe­ní ani v závě­reč­né kon­fron­ta­ci. K tomu absen­tu­jí­cí výraz­ný zápo­rák - kom­bo Julianne MooreEdward Holcroft jed­no­du­še moc nefun­gu­je a nepů­so­bí ani zda­le­ka tak démo­nic­ky a cool, jak se vám to sna­ží Vaugnh a spol pro­dat.
Jediným výraz­ným pozi­ti­vem tak na fil­mu zůstá­vá Taron Egerton, kte­rý si roli uží­vá jako posled­ně a byť mu scé­nář mís­ty pod­kop­ne nohy, pořád mu nemá­te pro­blém fan­dit. Stejně tak je na tom i Mark Strong, kte­rý zaslou­že­ně dostá­vá více pro­sto­ru. Velkou část pub­li­ka si pak také zís­ká agent Whiskey v podá­ní sym­paťá­ka Pedra Pascala, kte­rý svo­jí pře­pá­le­nos­tí a absur­di­tou do svě­ta Kingsman zapa­dl napros­to nesku­teč­ným způ­so­bem. To by se ostat­ně dalo říci i o ostat­ních dílí­čích rolích pro zby­lé figur­ky z ame­ric­ké poboč­ky Statesman, kde jak Jeff Bridges tak Channing Tatum fun­gu­jí na výbor­nou. Druhý jme­no­va­ný se pak v závě­ru fil­mu posta­rá o tak přes­ně míře­ný vizu­ál­ní gag, že vás to dosta­ne do kolen.
A to je ostat­ně hlav­ní pro­blém Kingsman: Zlakruh. Byť je totiž výsle­dek roz­pa­či­tý a tako­vý ani zda­le­ka ne tak dob­rý a nápa­di­tý jako prv­ně, skrý­vá se v prů­bě­hu těch 140 minut hned něko­lik momen­tů, kte­ré bych se nebál ozna­čit za smr­tí­cí. Už si ani nepa­ma­tu­ju, kdy napo­sled v kině zavlá­dl v sále takhle jed­no­hlas­ný a výraz­ný smích (scé­na s resor­tem pro důchod­ce je přes­ně míře­né a doko­na­lé kome­di­ál­ní zlato). Zkrátka něko­lik podob­ně pre­ciz­ních (a ne-li i lep­ších) momen­tů jako tahle par­ta před­ved­la popr­vé, kte­ré jsou ovšem roz­puš­tě­né v nevy­rov­na­né dvou a půl hodin­ce, kte­rá jako by tápa­la čím vlast­ně chce být. Bavit se bude­te, o tom žád­ná, nicmé­ně úro­veň, grá­cii a nos­tal­gii jako posled­ně v tom ten­to­krát zase tolik nehle­dej­te. Tohle je totiž spí­še nášup, kte­rý se sna­ží být vět­ší, akč­něj­ší a výbuš­něj­ší, a ve výsled­ku je prázd­něj­ší, méně vybrou­še­ný a laci­něj­ší.
Kingsman: Zlakruh i přes své nedu­hy ale má co nabíd­nout a roz­hod­ně bych nad touhle znač­kou nechtěl zaví­rat hla­di­nu. Byť totiž ani zda­le­ka nedo­sa­hu­je kva­lit prv­ní­ho dílu, pořád se jed­ná o rela­tiv­ně sluš­nou podí­va­nou, kte­rá na ty dvě a půl hodi­ny v kině zaba­ví a zvlá­dá si i tro­chu rýp­nout do sou­čas­né poli­tic­ké situ­a­ce. Jestli vám sto­jí dvě hodi­ny digi­tál­ní akce, pár laci­ných frků, scé­náris­tic­ké tápá­ní a něko­lik per­fekt­ních kome­di­ál­ních momen­tů za návště­vu kina, to už nechám na vás.

Elitní brit­ští špi­ó­ni jsou ve své dru­hé šta­ci poně­kud roz­pa­či­tí. Scénáristické tápá­ní, laci­něj­ší digi­tál­něj­ší akce, tro­chu nevhod­ný pří­stup k návra­tu Harryho a nevý­raz­ní zápo­rá­ci táh­nou tenhle sequel k prů­mě­ru. Na dru­hé stra­ně jsou tu sym­paťá­ci od Statesman (hlav­ně Pedro Pascal), pár skvě­lých momen­tů a něko­lik smr­tí­cích kome­di­ál­ních gagů, kte­ré by si zaslou­ži­li vyte­sat do kame­ne. Kingsman: Zlakruh není ani zda­le­ka tak elen­gant­ní, pro­pra­co­va­ný a vypi­lo­va­ný sní­mek jako jeho před­chůd­ce, bavit se v kině ale roz­hod­ně bude­te.
50% Akce
25% Humor

25% Špionáž

Kingsman: Zlakruh
(Kingsman: The Golden Circle, Kingsman 2)
USA / Velká Británie, 2017, 141 min

Režie: Matthew Vaughn
Předloha: Mark Millar (komiks), Dave Gibbons (komiks)
Scénář: Matthew Vaughn, Jane Goldman
Kamera: George Richmond
Hudba: Henry Jackman, Matthew Margeson
Hrají: Taron Egerton, Halle Berry, Julianne Moore, Channing Tatum, Colin Firth, Mark Strong, Sophie Cookson, Pedro Pascal, Jeff Bridges, Edward Holcroft, Poppy Delevingne, Hanna Alström, Vinnie Jones, Elton John, Lena Endre, Juha Pihanen, Samantha Womack, Anthony Milton, Björn Granath, Grant Crookes, Tobias James-Samuels, Lee Nicholas Harris
Producenti: Adam Bohling, David Reid, Matthew Vaughn
Střih: Eddie Hamilton
Scénografie: Darren Gilford