Muži z hor a jejich podoba se stali americkou ikonou, ale pro REVENANT chtěla kostýmní výtvarnice Jacqueline Westová (Argo, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) zajít za hranice klišé.
Westová poznamenává, že s legendou o Glassovi vyrůstala: “Znám příběh Hugha Glasse, protože vlastním ranč v Jižní Dakotě a on je tam takovou mýtickou postavou. Tito lovci byli skuteční průkopníci,” poukazuje Westová. “Přesto mi scénář více připomínal ruský román, než western. Jsem posedlá Dostojevským, Čechovem a Tolstojem. Psychologická rovina příběhu mě opravdu lákala.”
Když se ponořila do práce, čerpala inspiraci z děl širokého spektra umělců, včetně obrazů a skic od dvou významných umělců daného období: Alfreda Jacoba Millera, který se vydal do hor Rocky Mountains v polovině 19. století a jako jeden z mála zachytil tamní život; dalším umělcem byl Karl Bodmer, švýcarský malíř známý portréty původních Američanů, zejména indiánů z kmene Mandan z Jižní Dakoty.
Jeden obraz se dokonce stal i inspirací pro vzhled Leonarda DiCapria. “Je to obraz domorodého lovce ve velmi jednoduchém kabátu ke kolenům a s kapucí,” popisuje. “Alejandrovi se to líbilo. Má rád prosté věci. Kapuce pochází z představy, jakou měl Alejandro o Glassovi, viděl ho skoro jako mnicha. Jeho košile je velmi praktická, vyrobená ze lnu, který si koupil v místním hradišti. Není na něm nic nápadného.”
Pokračuje: “Alejandro měl velmi poetickou představu, že by Leo mohl nosit medvědí kožešinu poté, co ho jeho souputníci opustili. Je to takový lyrický obraz a je v něm ironie. To, co ho málem zabilo, mu nyní zachraňuje život. Udržuje ho v teple, chrání ho a v řece ho nadnáší.”
Westová postavila do kontrastu vzhled Glasse s jeho protivníkem, Fitzgeraldem. “Vidím Fitzgeralda jako někoho, kdo je poháněn strachem,” vysvětluje. “Takže jsem v jeho kostýmech využila hodně zvířecích kůží, vydry lemují jeho kabát a nosí bobří klobouk.” (Westová zdůrazňuje, že všechny kožešiny a kůže používané ve filmu byly zakoupeny od společnosti Pacific Fur Trade, která kůže získává z parků, a jsou pořízené humánním způsobem.)
Každý lovec má svůj osobitý vzhled. “Jim Bridger byl farmářský chlapec, jeho oblečení bylo tedy prosté, ale dala jsem mu úžasný buvolí kabát. Pro vzhled Stubbyho Billa jsem se nechala inspirovat obrázkem jednoho lovce v pruhovaných kalhotách s modrým kabátem. Murphy byl více evropský a napadlo mě, že by získal svůj kabát ve směně s Francouzi. Dala jsem každé osobě příběh, díky kterým byly jejich kostýmy zcela odlišné.”
Oděv kapitána Henryho je inspirován skutečnými artefakty, které jsou vystaveny v Muzeu obchodování s kožešinami v Nebrasce. “O něm jsem měla nejvíce vizuálních informací. Jeho ochranné kožené návleky byly hrozně nepohodlné, ale skutečně je nosil. A střih jeho kabátu je také velmi slavný a to se muselo odrážet v našem návrhu.”
Stejně jako u práce Jacka Fiska, Westová se přistihla, že neustále patinuje a ztmavuje. “Naše motto bylo ‘Natři to na černo,’” směje se. “Cupovali jsme, smirkovali a řezali. Vše je špinavé a ošlehané; i přesto to považuji za krásné, protože oči herců v kontrastu s kostýmy jen září.”
Westová byla obzvláště nadšená, že měla možnost zobrazit oděvy původního amerického obyvatelstva. “Mužská část původního obyvatelstva nosila něco, co se nazývá “válečná košile”, která sestává ze dvou kusů kůže, které obvykle ozdobily jejich manželky. Dali jsme si také záležet na tom, aby byl mezi jednotlivými kmeny rozdíl,” vysvětluje. “Indiáni Pawnee měli bavlnu a vlnu, protože se nacházeli v blízkosti obchodních křižovatek, zatímco Indiáni Arikara, Mandan a Sioux se oblékali do kůží.”
Pro válečnou košili Elk Doga Westová použila jeden z nejdůležitějších symbolů kmene Arikara: kukuřici. “Kukuřice symbolizuje, že pokud zemřete v boji, její zrna osází půdu a něco nového z nich vyroste. Je to způsob, jak vzít půdu do bitvy společně s vámi,” vysvětluje.
Jednoduchý, ale autentický oděv pro léčitele Hikuce s odkazy na minulost, Arthura Redclouda dojal. “Cítil jsem, jako by se můj kostým stal mojí součástí. Vytvořil jsem si k němu citový vztah. Cítil jsem, že můj kostým si mě zvolil a já ho nosil se ctí a velkou úctou,” říká, “nejen kvůli sobě nebo filmu, ale kvůli svým předkům.”
Části seriálu: REVENANT Zmrtvýchvstání
- REVENANT Zmrtvýchvstání
- REVENANT Zmrtvýchvstání - LEGENDA O HUGHU GLASSOVI
- REVENANT Zmrtvýchvstání - LEONARDO DICAPRIO JAKO HUGH GLASS
- REVENANT Zmrtvýchvstání - TOM HARDY jako JOHN FITZGERALD
- REVENANT Zmrtvýchvstání - LOVCI KOŽEŠIN – PŮVODNÍ OBCHODNÍCI ZE ZÁPADU
- REVENANT Zmrtvýchvstání - ZEMĚ INDIÁNŮ ARIKARA
- REVENANT Zmrtvýchvstání - HERCI VE VEDLEJŠÍCH ROLÍCH
- REVENANT Zmrtvýchvstání - MALOVÁNÍ REVENANTU
- REVENANT Zmrtvýchvstání - Kde špatné znamená dobré: filmová výprava
- REVENANT Zmrtvýchvstání - PRAPŮVODNÍ A AUTENTICKÉ: KOSTÝMY
- REVENANT Zmrtvýchvstání - JAK PŘEŽÍT ZMRTVÝCHVSTÁNÍ
- REVENANT Zmrtvýchvstání - SLOVNÍČEK
- REVENANT Zmrtvýchvstání: Filmová orgie surového přežívání a vizuálního skvostu s výrazným hereckým obsazením
Nejnovější komentáře