Je už jaksi normální, že když je člověk zasypáván hromadou pochvalných kritik na počin, který ještě nespatřil, začne se na něj zcela logicky těšit. A strašně moc. Stejně tak je ale naprosto přirozené, že když po něčem dychtivě lačníme, tak si vytvoříme přemrštěné nároky a následuje nevyhnutelné zklamání. To samozřejmě neplatí jenom pro film, ale obecně pro celý život.Abyste pochopili, proč se na úvod recenze zabývám zrovna tímhle (ono – tohle je už můj jaxi taxi špatný zvyk) – naprosto stejnou zkušenost jsem totiž získal po zkouknutí psycho-thrilleru Saw. Tomuto filmu předcházela velká reklama a v zámoří se dost hlasitě hovořilo o jakémsi nástupci Fincherovy Sedmičky. Přiznám se, že už v době americké premiéry jsem se začal na snímek režiséra Jamese Wana nesmírně těšit. Mé zvrácené já lačnící po šokujícím a zběsilém thrilleru plném krve a uřezaných končetin bude konečně uspokojeno, říkal jsem si v duchu a vzýval všechny filmové bohy na nebesích. Když jsem pak o několik málo týdnů navštívil stránky Česko-slovenské databáze (www.csfd.cz) a zmíněný titul si tady vyhledal, ohlasy českých diváků umocnily má očekávání na druhou. Když se hodnocení šesti set uživatelů zprůměruje na celých devadesát procent, jen nejzarytější skeptik by mohl očekávat zklamání.
Život je však svině a já jsem zase narazil. Po kolikáté jsem takto vykolejil…
Příběh Hry o přežití je přesně takový, jak napovídá název. Divák je bez jakéhokoli vysvětlujícího prologu vržen společně s dvojicí hrdinů do neznámé a dobře uzamčené místnosti, která po stránce architektonické a vizuální splňuje všechny požadavky kvalitního „deprimujícího prostředí“. Na stěnách „zachovalé“ keramické obložení, vyspárované hnědým blivajzem, na podlaze krvavá kalužička a jedna „mrtvolka“ s prostřelenou hlavou, v koutech opticky příjemné kanalizační potrubí a v neposlední řadě „tradiční WC mísa“ s řídkým exkrementem (tak nějak to koneckonců vypadá i na našich školních záchodech).
Když se v takovéto místnosti probudíte, aniž byste věděli, jak jste se do ní dostali… když po menší aklimatizaci zjistíte, že je vaše noha pevně připoutána řetězem k potrubí… v té chvíli je zcela logické, že začnete mít obavy.
Jak sami uznáte, tahle situace je značně prekérní. Divák v ten moment marně přemýšlí, kde ztratil konec nitě. Je to zbytečné. Divák ví přesně tolik, kolik samotné postavy. A tedy skoro nic.
S přibývajícími minutami se však poklička nad tajemným ovarem pozvolna nadzvedává a otazníků postupně ubývá. Jak se později prokáže, oba třicetiletí chlapíci nejsou v tomto apartmánu náhodou. Vše má své opodstatnění a stejně tak existuje cesta, jak se z této tíživé pozice vylízat. Chce se to jen držet instrukcí, sbírat po místnosti roztroušené indicie a rovněž tak trochu taktizovat…
Problém je jen v tom, že místnost smí opustit jen jeden…
Stěžejní zápletka snímku je celkem originální a zpočátku se jeví i jako ambiciózní – jak v rámci nepředvídatelnosti, tak z hlediska udržení divákovy pozornosti na nejvyšší možné hladině. To je naprosto neoddiskutovatelné. Jak už to tak ale chodí - a v zámoří dvojnásob - slibný nápad je brzy zazděn snahou scénáristy nacpat do filmu všechno, co bylo tolik úspěšné na Sedmičce a jí podobných výtvorech (což má za následek patrné rozmělnění příběhu). Velmi diskutabilní je rovněž nadcházející osvětlování a vysvětlování (kór prostřednictvím méně atraktivní retrospektivy). Je to zvláštní, ale samotnému mi přišlo, že je snímek mnohem kvalitnější v pasážích, kdy se divák nalézá v tzv. postavení mimo hru. Cca první půlhodina.
Těžko říct, jestli jsem natolik filmově „sečtělý“, nebo jestli jsem jen extrémně náročný, ale Hra o přežití mi ani jednou jedinkrát nevyhnala sliny z úst. Vyjma úvodní dvacetiminutovky mě tento počin ničím nepřekvapil. Všechny rádoby šokující zvraty jsem uhádnul s pětiminutovým předstihem, a i člověk s průměrným inteligenčním kvocientem si dle plakátu a názvu filmu brzy vydedukuje, jestli si hrdina nohu uřeže, anebo ne. Selhání výše načrtnutých aspektů lze v rámci žánru „děsivých thrillerů“ označit za smutné.
Abych nebyl takovej hovaďák a nevrhal špínu jen na jednoho muže, James Wan je za tento výsledek zodpovědný jen z poloviny. Na jednu stranu je sympatické, že se tento bezesporu nadějný Asiat nebojí experimentovat – na stranu druhou se podbízí otázka, zdali je jeho občasné „videoklipové exhibování“ pro podobný film přínosné. Přeci jen… budování husté atmosféry je podmíněno několika faktorům, a chceme-li diváka znechutit zachycenými mučícími praktikami, vrcholícími neodvratnou smrtí, musíme tomu přizpůsobit nejenom množství červené barvy, ale rovněž i citlivost kamery a doprovodnou hudbu, která by měla být stejně děsivá jako to, co je vnímáno okem. Co tedy v psychothrilleru dělá rázná rocková hudba a hromada střihů, to opravdu netuším. Nic bych nenamítal, kdyby se jednalo o akční titul nebo videoklip Marylina Mansona, ale takhle…
…myslím, že ne, Time.
A scénář je na tom podobně. Polovina snímku se sice snaží, seč jí dech stačí, a peloton nechává daleko za sebou – pak ale přijde nenadálý úbytek sil a Leigh Whannell (mj. představitel jednoho z hrdinů) začne na nebohého diváka chrlit desítky klišé. Čím více film směřuje k „překvapivému“ finále, tím více přibývá nelogičností a konečná dvacetiminutová pasáž, která by měla nejspíš napínat, nasazuje všemu předešlému korunu o velikosti Eifellovky. V závěru Wanova thrilleru jsem skutečně uvažoval nad tím, jestli jsem scénáristovi nějak neublížil a jestli se mi teď náhodou nemstí. Špatně svázané rukojmí, které se tak lehko vysmekne ze spárů námořnických uzlů, směšný pěstní souboj mezi vrahem a křehkou manželkou a nakonec samotná postava černošského policisty, který si absenci tvrďáckého zevnějšku kompenzuje chraptěním a lá Glum…
A pak ta pointa („oslazená“ o moralizování ve stylu Telefonní budky), která dost možná překvapí, avšak na úkor celkové kvality…
Možná se divíte, že takto strhanému počinu dávám šedesát bodů, ale ono je třeba přihlédnout k tomu, že můj názor je značně vyhrocený zásluhou vysokého očekávání a následného mega-zklamání. Navíc jsem objektivně uvažující člověk, takže i když mi tahle porce lidského masa dvakrát nesedla, věřím, že se mezi váma najde mnoho takových, kteří se dočkají pravého opaku. Při těch číslech (600 uživatelů a průměrné hodnocení 90%) je to dost pravděpodobné.
Já jsem divnej, takže mě berte s rezervou 🙂
Photo © Lions Gate Films Inc.
Části seriálu: Saw
- Saw: Hra o přežití - Zvrácenec píše recenzi na zvrácený film...
- Saw 2 - „Vzal bych si půl kila lidských ledvin a nějaká ta uzená žebra…“
- Saw 3 - Moje rada na závěr zní: určitě si počkejte do konce!
- Saw 4 - Tak se na to pojďme společně podívat jak to tedy dopadlo…
- Saw 5 - Tahle série začínala růst do skutečně příliš velkých rozměrů.
- Saw 6 - Šest díl ještě dal naději na to, že by se série mohla vrhnout zajímavým směrem.
- Saw 3D - Vyvrcholení série, které tak ze začátku skutečně vypadá, ale následně se zvrtne.
- Jigsaw - Jigsaw se vrací poosmé a je to pořád celkem dobré.
- Saw: Hra o přežití
- Saw 2
- Saw 3
- Saw 4
- Saw 5
- Saw 6
- Saw 3D
- Spirála strachu: Saw pokračuje | Spiral: From the Book of Saw
- Saw: Hra o přežití: Hororová série, která zůstává ostrá až do desátého dílu
- Saw X: Skládačkový vrah se vrací ve svém nejtemnějším dobrodružství
Nejnovější komentáře