Kritiky.cz > Horory > Šílení (2005)

Šílení (2005)

rp thumbCoverMain.jpeg
rp thumbCoverMain.jpeg
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jean potká­vá tajem­né­ho Markýze. Brzy už je těž­ké roze­znat co je sku­teč­nost a co lež. Jeho noč­ní můry ho dohá­ní k šílen­ství.

Jean je mla­dý muž, kte­rý se vra­cí z pohřbu své mat­ky, kte­rá zemře­la v sana­to­riu pro dušev­ně cho­ré. Po ces­tě se uby­tu­je v jed­nom hos­tin­ci. V noci ho pře­pa­dá­va­jí hrůz­né sny a ve spán­ku demo­lu­je všech­no kolem sebe. Probudí ho až fac­ka nezná­mé­ho muže. Když se s mužem sezná­mí, zjis­tí že jde o domi­nant­ní­ho Markýze. Ten mu nabíd­ne, že ho sve­ze ve svém kočá­ře.

Režie: Jan Švankmajer
Rok výro­by: 2005
Délka: 118 min
Země: Česká repub­li­ka
Alternativní název: Lunacy

Hrají:
Pavel Liška ... (Jean Berlot)
Jan Tříska ... ( Marquis)
Aňa Geislerová ... ( Charlotte)
Jaroslav Dusek ... (Dr. Murlloppe)
Pavel Nový ... ( Dominik)
Martin Huba ... (Dr. Coulmiere)
...a dal­ší

Po ces­tě začne pršet a tak ho Markýz vez­me k sobě na své pan­ství. Jeho němý slu­ha Dominik uká­že Jeanovi jeho pokoj. V noci se Jean pro­bu­dí a usly­ší div­né zvu­ky. Jde se tedy podí­vat za zdro­jem hlu­ku a uvi­dí Markýze, Dominika a dal­ší při veli­ce podiv­ném ritu­á­lu a násled­ných per­vez­ních hrát­kách. Je roz­hod­nu­tý ode­jít, ale z Markýze se vyklu­be až pří­liš vel­ký mani­pu­lá­tor, kte­rý milé­ho Jeana nene­chá jen tak ode­jít. Roztočí se podiv­né hry a okol­nos­ti, ze kte­rých není návra­tu. Jean začí­ná poma­lu šílet a Markýz nad ním zís­ká­vá čím dál tím vět­ší moc. Do toho vše­ho se obje­vu­je ješ­tě záhad­ná dív­ka, kte­rá Jeana zce­la okouz­lí.

Autor a jeho dílo
Jan Švankmajer je neje­nom výtvar­ník a scé­náris­ta, ale i úspěš­ný reži­sér. Film Šílení ozna­ču­je za „filo­zo­fic­ký horror“. Jde o sklou­be­ní hra­né­ho a ani­mo­va­né­ho fil­mu. Předlohou pro jeho scé­nář jsou dvě povíd­ky od Edgara Alana Poea (Zaživa pohřben a Šílený psy­chi­atr). Tyto povíd­ky jsou sklou­be­né v jeden samo­stat­ný děj a samot­ných poví­dek se sko­ro vůbec nedr­ží. Postavou Markýze se nechal inspi­ro­vat mar­ký­zem de Sade.

Film samot­ný se má ode­hrá­vat v 19. sto­le­tí, ale je plný ana­chro­nis­mu a prv­ků z dneš­ní doby (auto­bus, auta atd., věcí kte­ré do toho obdo­bí vůbec neza­pa­da­jí). Věřícím moc nedo­po­ru­ču­ji se na to dívat.Natáčelo se na hra­du Lipnice, zám­cích Byšice, Březno a v oko­lí Slaného. Natáčení fil­mu trva­lo 130 dní. Producentem fil­mu je spo­leč­nost Athanor. Film vzni­kl v čes­ko-slo­ven­ské kopro­duk­ci (Česká Televize, Studio Barrandov a slo­ven­ské C-GA Film.

Z herec­kých výko­nů chci vyzdvih­nout hlav­ně tyto:

Martin Huba - zahrál si psy­chi­at­ra, jeho výkon hod­no­tí kri­ti­ci za asi dru­hý nej­lep­ší z celé­ho fil­mu, hned za samot­ným mar­ký­zem. I když se jeho posta­va obje­vu­je až ke kon­ci, sta­či­la se zapsat nesma­za­tel­ně do pod­vě­do­mí divá­ků. Za zmín­ku sto­jí hlav­ně jeho léčeb­né meto­dy, kte­ré měl krás­ně očís­lo­va­né.

Jan Tříska - zahrál per­fekt­ně úchyl­né­ho mar­ký­ze, kte­rý nejen že doká­zal zce­la ovlá­dat lidi, pořá­dat per­vez­ní hrát­ky ve sta­ré kap­li, ale jeho liber­tin­ská filo­zo­fie o Bohu a křes­ťan­ství byla zla­tým hře­bem fil­mu. A jeho léčeb­né meto­dy stra­chu byly ... už radě­ji mlčím.

Pavel Liška - toho­to her­ce snad nemu­sím ani před­sta­vo­vat. Zhostil se role tro­chu jed­no­duš­ší­ho Jeana z bra­vu­rou. Jeho role mu sedí pří­mo na míru. Jeho stu­pid­ní mlu­va a výraz v obli­če­ji mu k tomu skvě­le dopo­má­ha­jí. Aňa Geislerová - zahrá­la si zde opět své oblí­be­né ero­tic­ké scény,měsíc po poro­du a moc jí to slu­še­lo. Samozřejmě, že herec­ký výkon poda­la opět skvě­le tak jak je její zvy­kem.

Po dějo­vé strán­ce byl film veli­ce dob­rý, i když nároč­ný divák asi moc nepo­cho­pí tvor­bu reži­sé­ra. Jde o dílo, kte­ré se na čes­kém fil­mo­vém plát­ně nikdy před tím neob­je­vi­lo. Odkrývání jed­not­li­vých postav je famóz­ní a neu­stá­lé zvra­ty zne­jis­tí divá­ka tak, že brzo pře­sta­ne roz­li­šo­vat, kdo je blá­zen a kdo nor­mál­ní.

Animované prv­ky jsou udě­lá­ny spí­še jen k poba­ve­ní divá­ka a zapl­ně­ní hlu­chých míst. Pohybující se maso nebo oči jsou skvě­lým doplň­kem. Hudba je v poza­dí, ale to nic nemě­ní na cel­ko­vém dojmu z fil­mu. Film byl tak úspěš­ný, že si ho objed­na­li japon­ské i ame­ric­ké tele­vi­ze. Je skvě­lé že se o tako­vé­ho reži­sé­ra, jako je Švankmajer a jeho díla, začí­ná zají­mat celý svět.

Hodnocení:
Jde o cel­kem kon­tro­verz­ní dílo a já mu nechci pře­hna­ně licho­tit ani ho poško­dit. Proto budu hod­no­tit svůj dojem. Jelikož je to prv­ní film, kte­rý jsem od toho­to reži­sé­ra viděl a občas jsem se v ději ztra­til, dávám hod­no­ce­ní 70%. Možná je to moc, mož­ná málo. Uvidím jak se k tomu vyjá­dří­te vy!


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,25268 s | počet dotazů: 254 | paměť: 72125 KB. | 09.05.2024 - 14:55:39