Historické válečné drama pojednává o Obraně Sihangského přístavu, která se odehrála během Bitvy o Šanghaj v roce 1937 a během Druhé čínsko-japonské války...
To, že čínští filmaři umí točit skutečně velkolepě a dokážou natočit velké blockbustery, které jsou následně schopné konkurovat i americké produkci je již delší dobu známá věc. Dokázal to například Wolf Warrior 2 (který této sérii po průměrném prvním filmu napravil čest), Monster Hunt 1-2, Mermaid nebo Journey to the West 1-2. Osobně jsem ještě pár let nazpátek doslova čínské kinematografii propadl a následně jsem čínskou produkci úplně zapomněl nakoukávat (do jisté míry za to může i fakt, že jsem nenašel pořádné zdroje, kde čínské filmy sledovat). Náhle jsem ale na internetu objevil snímek The Eight Hundred a pochopil jsem, že zapomenout na bravurnost čínské produkce byl velký omyl. Čínská produkce sice totiž není dokonalá a stejně jako na každém trhu je možnost, že narazíte na průměrnost nebo vyložený shit, stejně tak ale i na kvalitní kusy a někdy dokonce pecky. Jako například právě The Eight Hundred.
The Eight Hundred je zcela prvním čínským filmem, který byl točený kompletně ve formátu IMAX a pojednává o zásadním konfliktu, který je důležitou součástí čínské historie a přitom nejde o tak světově proslulý konflikt jako byla třeba Bitva o Normandii nebo Obléhání Dunkerque a přesto se povedlo natočit jeden z nejintenzivnějších válečných snímků uplynulých let, který se svou kvalitou vyrovná snímkům jako Zachraňte vojína Ryana, Dunkerk nebo 1917. Bez pardonu.
The Eight Hundred je jednoduše intenzivní válečná řežba, která má parádní epické sekvence, velmi dobré herce, intenzivní emocionální náboj a je vyloženě strhující. Režisér Hu Guan natočil monumentální válečnou pecku, která patří mezi vrcholy čínské kinematografie posledních let a je až překvapivé jak se v některých motivech podobá Dunkerku Chistophera Nolana, kde se opět pracuje především s motivy statečnosti a snahou o přežití. A zároveň je to díky ratingu R neskutečně brutální, efekty jsou dokonalé a trikové sekvence tak skutečně působí realisticky a skutečně parádně se tu pracuje i se svými protagonisty.
Je to vizuálně vypiplané a zároveň to celé skutečně není utržené ze řetězu a funguje jako realistický příběh. Tvůrci se snažili pojmout tento válečný konflikt co nejrealističtěji a zároveň je překvapivě tento film skutečně přístupný i lidem, kteří kroutí hlavou nad čínskou ideologií a není vyloženě patriotický i přesto, že se jí přece jen v jisté formě dočkáme. Právě ta bude pravděpodobně velkou překážkou pro všechny, kteří váhají nad viděním tohohle filmu, přesto je ale tenhle svět dle mého názoru přístupný i evropským divákům.
Dá se možná polemizovat nad tím, že Guan celou dobu bere větší důraz spíše na ty akční sekvence a nějaká práce s postavami jde chvílemi na druhou kolej. Přece jen to ale není zásadní problém a především beru za úspěch fakt, že jsem s hrdiny soucítil a bál jsem se o ně. Nebyla to pro mě už jenom banda random čínských vojáků, postavy jako Lao Hulu, Duan Wu nebo Lao Suanpan se stali mými favority a přál jsem jim co nejlepší konec, který přežijí s co nejmenšími ztrátami. Funguje to silně i právě díky tomu, že se máte pocit, že jste součástí té válečné řežby a další kulka dost možná trefí vás. Jsou tam parádní dech beroucí akční sekvence, které diváka prostě ponoří a tohle je zcela určitě válečný klenot, který se v následujících letech vyplatí uchovat a cpát ho co nejvíce lidem, aby se dočkal uznání i mimo Čínu.
O Číně si můžete myslet cokoliv, fakt, že z ní pochází jeden z nejlepších filmů roku ale nezapřete. Díky formátu IMAX to vypadá velkolepě, zároveň to ale bravurně pracuje s postavami, emocemi, vizuálem a jednoduše parádním soundtrackem Andrewa Kawczynskiho. Vysoké kvality The Eight Hundred dokazují jediné- Nebojte se podívat na nějaký film jenom kvůli tomu, že je například právě z Číny. Zcela zbytečně byste totiž skutečně mohli přijít o výživné filmové pecky, kterou je například právě The Eight Hundred......
Trailer:
Verdikt: 5 z 5
Photo © Another World Entertainment
Nejnovější komentáře