David (Bobby Soto) a Creeper (Shia LaBeouf) společně jezdí ulicemi Los Angeles a vybírají daně od drogových dealerů, pasáků či prodejců zbraní pro kriminálního lorda Wizarda (Jimmy Smits). V LA se ale náhle objeví Wizardův starý rival Conejo (Jose „Conejo“ Martin), který nabídne dvojici dvě možnosti- buď přejdou k němu nebo bude velmi zle. David tak najednou bude muset uchránit to co je pro něj nejdůležitější- jeho rodina.
David Ayer svou kariéru odstartoval jako scenárista filmů Training Day, prvního Rychle a zběsile nebo S.W.A.T.- Jednotky příliš rychlého nasazení a ukázalo, že má očividně talent na to napsat funkční příběh z prostředí drsných ulic, které jsou zároveň opravdu celkem drsné a zároveň funkčně zábavné. V roce 2005 poté došlo na jeho režijní debut Drsný časy a od té doby Ayer jako režisér a scenárista stál za filmy jako Železná srdce nebo Sebevražedný oddíl. 3 roky poté nazpátek pro Netflix natočil zábavnou detektivku zasazenou do alternativního fantasy světa Bright a od té doby si dal pauzu až doteď kdy předtím než by měl natočit remake Tuctu špinavců natočil svou novou gangsterku The Tax Collector se kterou se víceméně vrátil ke svým kořenům. A i když třeba takovému Guyovi Ritchiemu návrat k jeho kořenům s Gentlemany vyšel tak zde se jedná o opačný případ. A to velmi výrazný!
Samotný začátek vzbudí naději, že Ayer přece jen pořád dokáže u gangsterek naservírovat tu pravou atmosféru a ať už spolu dva hlavní hrdinové mluví o životě nebo někoho ohrožují zapnutou vrtačkou tak to stojí za to. Bobby Soto sice jako hlavní hrdina od začátku velmi selhává, velmi výrazně to ale vynahrazuje výkon Shii LaBeoufa, který je jako totální šílenec nejen velmi věrohodný ale také je výrazně napřed před všemi ostatními účastníky filmu. Zároveň pořád platí, že v úvpdu Ayer krom atmosféry dokáže také dodat velmi fajnový vizuál. Jenomže pak se stane to, že se Ayerovi vše víceméně rozpadne pod rukama a ve finále skutečně natočil svůj nejhorší film.
The Tax Collector je plný nesympatických charakterů, které jsou navíc krom LaBeoufa zahraní velmi bolestivě. Ayer vlastně ani nevytváří kdovíjak zajímavé gangsterské pozadí a celé to působí jako dílo náctiletého chlapce, který si řekl, že je strašný fanda gangsterek jako Zjizvená tvář, Carlitova cesta nebo právě Ayerovek Drsný časy, Street Kings nebo Patrola a natočil velmi vzdálenou tristní poctu. I přesto, že film stál oficiálně 30 milionů dolarů jinak většinu času působí jako velmi levná televizní štace, které byste nevěřili, že jí točil právě někdo jako Ayer, který už předtím s několika filmy s menšími rozpočty dokázal sehrát větší kousky. Ve srovnání jinak lépe působí i Ayerův dosud nejhorší film Sabotáž.
Občas se tam jakoby vyloupne ten starý lepší Ayer, většinu to času to ale skutečně působí jako film, který chce být tak strašně cool, tak strašně drsný a tak strašně brutální až je vlastně k smíchu. Jestli v téhle okurkové sezóně hledat nějakou filmovou spásu, tak zrovna tady se opravdu nenajde. Krom (možná až moc) totálně šíleného Shii a přece jen pár světlých momentů, které by se jakoby vraceli k zlatější éře Ayerovy tvorby tu opravdu není o co moc stát a jedná se o jeden z nejzbytečnějších filmů tohoto roku. Má Ayer tedy vlastně ještě šanci? Nerad bych ho odsuzoval a budu důvěřovat, že přece jen ještě něco velmi fajn od něj dorazí, kdyby mi ale dal někdo pistoli k hlavě a chtěl ode mně tu nejupřímnější odpověď tak bych váhal asi hodně dlouho.... a po The Tax Collectorovi by odpověď byla velmi pravděpodobně spíše negativní!
Trailer:
Verdikt: 2 z 5
Photo © RLJE Films
Nejnovější komentáře