Jako malý dospívající teeneger jsem se Toho monstra z břicha bál. Původní film Vetřelec (ještě v jednotném čísle) sem poprvé viděl v televizi někdy v 90. letech po půlnoci na Silvestra, kdy ve mně zanechal nesmazatelně děsivou stopu na duši. Už jenom úvodní scéna, průlet vesmírné lodi Nostromo hlubokým vesmírem a spící posádka v chladicích boxech, mi naháněla doslova mrazení v zádech, ale zároveň sem cítil nadšení z vidění něčeho nového a fascinujícího. Prozkoumával sem společně s posádkou neznámou planetu, pak mimozemskou loď s pozůstatky pilota (Space Jockey) a rozlehlé útroby s mnoha vejci. Napětí se dalo krájet! A pak tu byl ten parazit, který z ničeho nic vyskočil z rozevřeného vejce a přisál se jednomu z členů posádky na obličej. To už jsem měl srdce až v krku. Následující scény, kdy se z parazita nakonec skrz hrudní koš hostitele vyklube vetřelec, sem už nedokoukal a šel raději spát.
Po letech sem se k tomuto sci-fi hororu vrátil a konečně jej shlédl až do konce. Ocenil sem nejenom originalitu snímku, ale také dobře na tu dobu provedené vizuální efekty a hutnou gotickou atmosféru.
Netrvalo dlouho a do rukou se mi dostalo CD s dvojkou. Tentokrát film s plurálovým názvem Vetřelci, na který nyní píšu recenzi. Film byl natočen v roce 1986, tedy po sedmileté pauze od původního snímku. A jak už název napovídal, přibylo více monster, akce a zároveň i nových obětí. Hned na začátku v úvodních titulcích jsem si povšiml, že film má nového režiséra. Prověřeného Ridleyho Scotta vystřídal na režisérském trůnu Železný Jim, nebo-li James Cameron, který měl dosud za sebou jen horor Piraňa 2: Létající zabijáci a nízkorozpočtového Terminátora. A jak se později ukázalo, studio 20th century Fox vsadilo vše na správného koně.
Film začíná průletem záchranného modulu, v němž jsou již po dobu 57 let uloženi v hyperspánku přeživší Ellen Ripleyová a kocour Jones, a bloudí vesmírem. Jsou náhodně objeveni hlídkou a převezeni na ošetřovnu. Po zotavení je Ripleyová vyslýchána komisí společnosti Weyland-Yutani, která je velmi skeptická k jejímu výkladu o důvodech zničení kosmické nákladní lodi a v existenci vetřelce nevěří. Mimo jiné také z důvodu, že planeta LV-426 je již řadu let terraformována a žije tam několik desítek kolonistů. Ripleyová tak přijde o svou licenci a začne pracovat v docích jako nakladačka zboží. Později za ní přijde Burke, zástupce Weyland-Yutanmi, a oznámí ji, že společnost ztratila kontakt s kolonií na LV-426. Ripleyová je nakonec přemluvena a společně s koloniální pěchotou se jako poradce vrací zpět na planetu. Cestou ve vesmírně lodi Sulaco panuje mezi pěšáky dobrá nálada, ale Ripleyová je obezřetná obzvláště před androidem Bishopem. Konečně provedou výsadek na planetě a teror s vetřelci začíná…
Cameron oproti původnímu snímku vytvořil spíše akční film, v němž se řídí podle hesla: „Více teroru, méně hororu“. Ukázal v něm svoji oblibu k vojenské tématice a přímočarému příběhu. Dal Ripleyové a koloniální pěchotě do rukou ty nejmodernější zbraně, a předhodil je jako potravu zabijákům z vesmíru s kyselinou místo krve. Ať se prostě ukáže, kdo je tu lovec a kdo kořist. Lidé versus Vetřelci.
Nechává pěchotu procházet vyhlazenou kolonií a hledat známky po přeživších. Vše se odehrává ve stísněné atmosféře plné šachet, laboratoří a syčících trubek. Nechybí napětí provázané ponurou hudbou, jak se pěchota přesunuje z místa na místo. Ripleyová poznává povědomé díry od kyseliny a v jisté laboratoři dokonce objeví dva živé facehuggery ve skleněných lácích. Ve ventilaci nalezne jedinou přeživší z kolonie – malou holčičku Newt, ke které chová blízký až mateřský vztah. Vojáci pomocí lokátorů zaměří v podzemí signály zbylých kolonistů – ale jak se později ukáže, byli vlákaní do pasti přímo do líhně vetřelců.
Samotní vetřelci mají konečně kompletní figury (v jedničce byly jen záběry na hlavu), pohybují se rychle a útočí na pěšáky ze všech stran. Jejich útoky jsou agresivní a nečekané, přesto jejich pohyby působí někdy až kostrbatě. Akci zvyšuje roztřesená kamera, záblesky z hlavní samopalů, výbuchy a stříkající krev. Prostě děsivě akční scény tak jaké mají být, což se málo jiným režisérům povede.
Cameron nám ve finále představuje svůj výtvor – vetřelčí královnu v plné kráse, která v útrobách kolonie klade další a další vejce. Vypadá opravdu děsivě, ale také působí dosti neohrabaně. Za zmínění také stojí, že model královny měřil 6 metrů a muselo jej obsluhovat 16 lidí. K jejímu hnízdu se dostane silná Ripleyová hledající unesenou Newt a s plamenometem celé hnízdo vypálí. Rozzuřená královna se vydává po jejich stopách. Podaří se jim uniknout z kolonie na nestabilní plošinu, kde skočí do poletujícího modulu, jenž pilotuje android Bishop.
Po přistání Sulaca zjišťují, že královna byla s nimi jako černý pasažér na palubě. Následuje jeden z velkých soubojů v dějinách kinematografie, kdy se Ripleyová v nakládacím stroji postaví královně. Tu nakonec shodí do přetlakové komory a vypustí do vesmíru. Výše zmiňovaný nakládací, hydraulický stroj byl později dokonce inspirací pro další režiséry či spisovatele ve svých budoucích scifi projektech – naposledy byl třeba viděn jako válečný stroj, který používal plukovník Miles Quaritch ve filmu Avatar (2009).
Celkově se film Vetřelci povedl na jedničku s hvězdičkou. Cameron v něm předvedl lačnému divákovi adrenalinovou a děsivou akční jízdu, po které tak toužil. Ukázal svoji slabost pro silná ženská pohlaví a nechal hlavní představitelku Ripleyovou (Sigourney Weaver), z které se postupem času se stávala silnější a silnější osobnost, dominovat celému snímku. Zatímco v prvním filmu z roku 1979 pracoval režisér Ridley Scott spíše s napětím a ukazoval vetřelce co nejméně, tak Cameron nechává vypuknout rovnou celou bitevní vřavu - nabušení pěšáci s moderními zbraněmi proti vetřelcům, kterých se to ve filmu hemží po desítkách. Režisér to zvládl s plnou parádou a jeho film zaslouženě slavil komerční úspěch. Snímek jenom v USA vydělal 86 milionů, celosvětově se zisk vyšplhal až na 131 milionů dolarů. Film byl nominován na sedm cen Akademie, dvě proměnil za Nejlepší vizuální efekty a Střich zvukových efektů. Mimo jiné si ještě odnesl 8 cen Saturnu. Film má spoustu fanoušků po celém světě a stal se z něj doslova přes noc slavný kult v žánru scifi hororu.
Ve speciální edici filmu Vetřelci (první vydání z roku 1992) můžete navíc najít dalších sedmnáct minut původně vystřižených scén. Postupem času do rozšířené edice doplněna i nová digitální pozadí. Ve vystřižených scénách jsou například – rodiče Newt, kteří objeví ztroskotanou loď a otec je napaden facehuggerem, nebo jak Ripleyová zjišťuje, že její dcera zemřela věkem. Za zmínění stojí i vystřižená scéna, kde pěšáci používají k opevnění části kolonie automatické kulomety před útočícími hordami vetřelců.
Části seriálu: Vetřelec
- Vetřelec - Vzhledem k tomu,že se „Vetřelec“ nedostal do knihy o 101 nejlepších hororech jen proto, že je v jiné knize o nejlepších sci-fi, rozhodně to neznamená, že sem nepatří, naopak. „Vetřelec“ je jedním z nejlepších hororů všech dob.
- Vetřelci - Bishop: „Víte, radši bych tam nešel! Možná jsem umělý, ale nejsem blbec.“
- Vetřelec 3 - I když bylo druhé pokračování hodně dobré, David Fincher ukázal, že i téhle sérii může trochu dojít dech.
- Vetřelec: Vzkříšení - Ellen Riplyová je už 200 let po smrti!
- Vetřelec - Je to dokonalý organismus, nezatížený pocity, falešnou morálkou a podvědomím.
- Vetřelci - Když byl první díl hororem, tak druhý díl se považuje za akční film.
- Vetřelec ³ - První Fincherův velkofilm pod „hlavouny“ z 20th Century Fox.
- Vetřelec: Vzkříšení na Blu-ray - Poslední vetřelčí díl končí v Paříži :-)
- Vetřelec - „Ve vesmíru váš křik nikdo neuslyší“
- Prometheus - První prequel Vetřelců
- Vetřelci - Vasquezová, nespletli si tě někdy s chlapem?
- Vetřelec: Covenant
- Vetřelec: Romulus: Krvavé, špinavé pokračování navazuje na originál Ridleyho Scotta z roku 1979
Nejnovější komentáře