Píše se rok 1882 a život na Divokém západě je plný nebezpečí. Když se podaří uniknout střele nějakého pistolníka, čeká na člověka smrt v sedle, kousnutí jedovatým hadem nebo potupná smrt od indiánů. Není problém dostat se rychle do hrobu. Ale Albert (Seth MacFarlane) o žádný z uvedených konců nestojí. Žije u rodičů, živí se jako pasák ovcí a z problémů a nebezpečných situací se mu daří uniknout díky své výmluvnosti. S pistolí to neumí a jediné, co ho v kraji drsných mravů ještě drží, je dívka Louisa (Amanda Seyfried). Jenže Louisa má o svém nápadníkovi jiné představy a líbí se jí knírkatý nápadník Foy (Neil Patrick Harris). To je špatné, velice špatné. Jen kamarád Edward (Giovanni Ribisi) dokáže zhrzeného Alberta pochopit a držet ho nad hladinou pesimistické nálady. Podle něj není život nijak komplikovaný a klidně si dokáže představit i svou budoucnost po boku dívky Ruth, která pracuje na plný úvazek v místním bordelu. Už to vypadá, že příběh bude nudným vyprávěním o Albertovi a jeho ztracené lásce. Jenže do krajiny přijíždí padouch Clinch (Liam Meeson) se svou partou zlých mužů a ženou Annou (Charlize Theron). Je to vyhlášený střelec a není radno si s ním něco začínat. Kdyby to Albert věděl, asi by se na Annu ani nepodíval. Jenže tahle žena dokáže pěkně rozstřílet střelnici a to by v tom byl čert, aby se od ní Albert něco nenaučil. A není to jen přesná muška, co dokáže zvrátit Albertův život a přinese radost do jeho ovčí farmy.
Režisérem filmu ve stylu westernové komedie je Seth MacFarlane, který napsal také scénář a zároveň si zahrál hlavní roli. Všechny své pracovní profese si už vyzkoušel při tvorbě filmu Ted v roce 2012. Tehdy si ověřil, že spojení drsného humoru a situačních scén vytváří zajímavou kombinaci nenáročné filmové švandy. Tentokrát je děj zasazen do konce 19. století, kdy se teprve vytvářejí v osadách pravidla společenského života, pistolníci projíždějí zemí a smrt může přijít rychleji než chřipka. Sázku na western vyzkoušel už nejeden režisér a je to divácky vděčné téma. Vždycky se najde někdo, kdo má rád drsné mravy nebo romantické záběry krajiny v zapadajícím slunci. V roce 2013 se nechal zlákat Gore Verbinki, jehož Osamělý jezdec v podání Johnny Deppa přivedl na filmové plátno tajemnou postavu indiánského bojovníka a fešáckého muže zákona v podání Arnie Hammra. Zatímco Verbinski vsadil na osobní kouzlo obou hlavních hrdinů a lehce štiplavý humor, MacFarlane se postavil sám před kameru a každou druhou scénu okořenil drsným sexuálním a fekálním humorem. Samotný MacFarlane už není žádný mladíček a je těžké odhadnout, jaké emoce má v jeho podání vyvolat postava hlavního hrdiny. Chvílemi působí jako chytrák, který se snaží proplout životem, jindy zase jako naivní trouba, který se ani ve středním věku nenaučil pořádně střílet. Jenže čtyřicet let se nedá nikam schovat a libová oholená tvářička moc nezabírá. Proto vypadají scény se střílením nebo s první zapálenou cigaretou jako pěst na oko. Ke vší smůle je film postaven na scénách, které balancují na hranici napětí zakončené nebo komentované vulgárními výrazy. Kdo si chce vychutnat slova jako mrdat, hovno, prdel a další jadrné a peprné komentáře, ten si je opravdu užije. K drsnému západu prostě patří drsný život v drsné krajině s drsným komentářem. Je pravda, že jsou ve filmu i dialogy citlivější, kdy se jedná o konverzaci zamilovaných hrdliček. Jenže slova nejsou jediné, co nečekaně překvapuje. Režisér si na herce přichystal drsné chvilky, kdy se jejich postavy dostanou do hodně prekérních situací. Kníratého nápadníka potrápí průjmový záchvat přímo při pistolnickém souboji a na veřejnosti a drsný padouch Clinch končí s kytkou v zadku.
MacFarlane je celoživotní fanoušek westernů a to se do filmu promítlo. Některé scény byly inspirovány westerny z padesátých let minulého století a to nejspíš ocení znalci tohoto žánru. Některé záběry krajiny v barvách zapadajícího slunce jsou krásné i kýčovité zároveň. S ohledem na příběh, i na formu jeho zpracování, nabízí film nenáročnou zábavu. Osobně jsem se pobavila při venkovské tancovačce, která má báječnou atmosféru s drobnými scénkami a svižné tempo dodává country kapela. Další báječná scéna je bitka v salonu. Jako by MacFarlane někde viděl český film Koňská opera od Oldřicha Lipského. A když už jsem jmenovala tento film z roku 1964, musím konstatovat, že i když působí dialogy tohoto filmu archaicky, je to vtipně zatočený film, který má styl. To filmu Všechny cesty vedou do hrobu schází. Vedení herců je jednotné a herci hrají s velmi lehkým nadhledem. Celkově však kombinace hraných scén, záběrů romantické krajiny, využití triků a vizuálních efektů působí nesourodě. Snaha nechat hrubý vtip dojít za každou cenu do “vtipného” konce, připomíná pubertální snahu za každou cenu šokovat (scéna schovávání ve stádu ovcí).
Photo © Universal Pictures
Nejnovější komentáře