ROZHOVORY S HERCI
Roman Zach jako Archivald: moudrý alchymista a nejvyšší královský rádce Aspánie
Roman Zach patří k nejobsazovanějším českým hercům, které diváci znají z filmů, televizních seriálů i divadelních inscenací. Jeho umělecká tvorba však nekončí u herectví. Věnuje se také skládání scénické hudby, režírování a s velkým nadšením objevuje svět díky cestování. V pohádce Zrození alchymistky se představí jako Archivald, nejvyšší královský rádce a dvorní alchymista království Aspánie. Archivald je nejstarším mužem celé říše, který prošel životními zkouškami, bolestnými ztrátami i boji s temnými silami. Je moudrý a zkušený, zároveň ale i velmi lidský. Jako nejlepší přítel a rádce krále Roberta VIII. stojí vždy po jeho boku a nikdy se nevzdal boje proti Černé bouři – záhadné ničivé magii, jež pustošila zem. Stejně jako jeho postava i Roman Zach rád objevuje nové světy, ať už na filmovém plátně, divadelním jevišti nebo na svých cestách. V rozhovoru prozradil více nejen o Archivaldovi, ale i o sobě samotném.
Rozhovor s Romanem Zachem
Vaše postava Archivalda má mnoho přízvisek: moudrý, starý, vysoký. Jaký je podle vás? V našem příběhu je opravdu moudrý, vysoký a velmi starý. Vnímám ho jako pozitivního průvodce naším příběhem.
Jak velký prostor dostala vaše postava ve Zrození alchymistky oproti pohádkám o Princeznách zakletých v čase?
Rozhodně největší. Diváci se tentokrát mohou podívat i do Archivaldova zázemí a poznat ho blíže, jaký vlastně je. Získal také výraznou roli učitele. Mým úkolem bylo dostat Arianu ze sirotčince a přivést ji na Akademii alchymistů.
Proč jste přijal roli Archivalda? Rozhodl scénář, tvůrčí tým nebo ještě něco jiného? Musíme se vrátit do doby ještě, než se plánovalo natáčení první Princezny zakleté v čase. Se ženou jsme byli na výletě v Lipnici nad Sázavou u neuvěřitelných skalních útvaru jako jsou Ústa pravdy nebo Památník odposlechu a já si říkal, že by to bylo skvělé téma pro film. O tři dny později mi zavolal Petr Kubík, že má scénář, v němž právě Ústa pravdy figurovala. Bylo to až neuvěřitelné. Poté jsme se sešli s Petrem, Lukášem Danielem Paříkem a Viktorem Krištofem, jehož jsem znal už z projektu Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Věděl jsem, že tihle lidé umí dělat velké výpravné snímky. Okouzlila mě jejich fascinace fantasy světem, i když sám se v něm úplně neorientuji. Díky dětem jsem ale viděl všechny filmy s Harrym Potterem či Tolkiena. Fascinovalo mě, že tihle „blázni“ dokázali z ničeho vybudovat velkolepý příběh a natočit ho v českém prostředí. Brzy jsem pochopil, že svým nadšením umějí strhnout i další lidi, kteří jim chtějí pomáhat, a to mě přitáhlo také. Scénář mě přesvědčil, že nepůjde o jakousi trapnou kopii Tolkiena, ale o smysluplný a originální projekt. Přidalo se i obrovské nasazení celého týmu. Bylo to náročné natáčení, ale plné energie a entuziasmu, což mě bavilo. Vzpomínám si, že u první Princezny jsem měl jen pár natáčecích dnů a tvůrci chtěli, abych si oholil vlasy i vousy. Rád bych to býval udělal, ale kvůli jiným závazkům jsem si takovou změnu nemohl dovolit. Zpětně mě to trochu mrzelo. Nakonec rozhodla kombinace scénáře, nadšení a jedinečnosti projektu. Proto jsem se k nim přidal. A od té doby, kdykoliv tvůrci zavolají, souhlasím, aniž bych si předem přečetl scénář.
Nakolik se vaše postava vyvíjí v čase a spolu s projekty?
Pořád se vracíme do stejného fantasy světa Oberonu. Všechno vychází z knížek, které Lukáš Daniel Pařík a Petr Kubík píšou, a podle toho, pro jaký film zrovna scénář píšou, se vyvíjí i moje postava.
Ve filmech této série je spousta trikových scén a kouzel. Jak se takové natáčení liší od „netrikových“ projektů?
Je to úplně jiné. Vstupujete do nereálného světa, kde jsou naše postavy nereálné – pohádkové. Hodně trikových scén se točí před zeleným plátnem. Třeba kouzlení run nebo situace, kdy rukou či prstenem někoho „odhodíte“, anebo máváte holí zavěšenou na vlasci. Na place vám to připadá skoro absurdní, protože ve skutečnosti jen stojíte, tváříte se hodně expresivně a děláte pohyb, který sám o sobě působí trochu směšně. V tu chvíli si říkáte, aby to nakonec nevypadalo jako pitvoření. Ale když pak vidíte hotový výsledek po práci trikařů, působí to zajímavě a uvěřitelně.
Často si vzpomenu na situace, kdy se mě děti ptají: „Tati, kam jdeš?“ A já odpovídám: „Do práce.“ Jenže ta práce pak vypadá tak, že stojím na place v hábitu, s barevnou čočkou v oku, která mě pálí a oči slzí, a předstírám, že zvedám hůl a kouzlím runy. A když mi děti volají: „Co děláš, tati?“, já jim jen řeknu: „Teď nemůžu, pracuju.“ To je úsměvné, když si uvědomím, jak zvláštní ta moje práce vlastně je.
Berete tedy natáčení trikových scén spíš jako zábavu nebo výzvu?
Je to kombinace obojího. Na place je to spíš vtipné, někdy až komické, ale zároveň je to velká výzva. Musíte hodně věřit představivosti a zároveň hrát naplno, i když kolem vás vlastně nic není. Nakonec je to ale krásný odskok do jiného světa a pro mě osobně obrovsky zajímavá zkušenost.
Skrývá kostým a líčení Archivalda pro vás spíš radosti, nebo nepříjemnosti?
Upřímně, radostí tam moc není. Jedině snad ta, že díky kostýmu a líčení získává postava vlastní charakter. Velkou roli v tom hraje i kontaktní čočka. Přes to oko s ní špatně vidím a mozek pořád analyzuje, co se vlastně děje. Je to zvláštní, protože když máte čočky na obou očích, zvyknete si. Tady je jen jedno oko „špatně“ a druhé normální, takže vidíte rozmazaně, škrábe vás to a je to myslím horší než s oběma najednou.
A co samotný kostým?
Ten je kapitolou sám pro sebe. Je těžký, je v něm horko a člověk si na něj neustále šlape. Pod ním jsem často jen v trenkách, protože by se to jinak nedalo vydržet. K tomu boty s velkou špičkou, se kterými pořád o hábit zakopávám.
Jak se vám pracovalo s holí?
Hůl vypadá bytelně, ale je vytištěná na 3D tiskárně a slepená dohromady, takže při větším bouchnutí o zem má tendenci se rozpadnout na čtyři kusy. Což se opravdu stalo a musela se narychlo slepovat. Od té doby jsem musel dělat, že se o ni opírám, jinak by se rozpadla znovu.
Takže místo hraní jste spíš hlídal, abyste nespadl?
Přesně tak. V jednu chvíli špatně vidíte, škrábe vás čočka, potíte se pod tím dlouhým kostýmem, zakopáváte o boty, nesmíte moc zatížit hůl a snažíte se udržet rovnováhu. Takže se vlastně nesoustředíte na hraní, ale hlavně na to, abyste šel správným směrem a nezakopl.
Jaké to bylo spolupracovat s dětskými herci ve Zrození alchymistky?
Bylo to skvělé. Jsou strašně šikovní a především nadšení, že se můžou na něčem takovém podílet. Znali všechny pohádky, filmy i knížky, a šli do natáčení s obrovskou energií. Navíc se mi líbil i způsob, jakým produkce pracovala. Oslovila fanoušky Princezen zakletých v čase, aby si přišli zahrát menší role nebo komparz. To jsou opravdoví nadšenci, kteří byli šťastní, že se mohou stát součástí jejích pokračování. Je fascinující být u projektu, který dokáže lidi takhle nadchnout a spojit.
Přál byste si mít kouzelnou moc nebo schopnost vařit lektvary? Co byste s nimi chtěl změnit v dnešní době?
To je otázka, které jsem se trochu obával (úsměv). Samozřejmě by bylo krásné mít kouzelnou schopnost, ale nedokážu si úplně představit, že bych tu moc opravdu měl. Na to jsem příliš pragmatický… Přijde mi, že věci se dějí z nějakého důvodu. Možná bych změnil něco, co jsem pokazil? Nevím. Určitě bych ale nezasahoval do dění kolem sebe. Spíš bych třeba vrátil někoho blízkého k životu, možná někoho uzdravil. Asi bych tu schopnost věnoval těmto věcem.
Vzpomenete si na nějakou scénu z natáčení, která vás nějak zasáhla?
Bylo jich hodně. Počkejte si na výsledek do kina. I když, vzpomínám si na velké hromadné scény, třeba seanci v kostele, které se natáčely ve Filmových studiích na Barrandově. Najednou se kolem vás pohybuje spousta dobového komparsu, procházíte středověkým městem, všude kolem hoří ohně a vy máte pocit, že jste se opravdu ocitli v jiné době. Samozřejmě, musíte si odmyslet celý ten štáb okolo. I když v jednu chvíli to bylo snadné, protože kvůli náročnosti scény museli všichni odejít a zůstal na place jen kameraman se steadicamem a asistent. To se úplně necháte unést atmosférou a řeknete si: „Ano, tohle je skutečné.“ Je to fantastický pocit, přenést se do jiného času. No a pak přijde realita: šlápnete si na kostým, zakopnete a rázem jste zpátky ve 21. století (úsměv). Ale i přes všechny náročné a dlouhé dny, tohle natáčení bylo pro mě opravdu jedinečné.
Jaké poselství má podle vás film Zrození alchymistky?
Myslím, že hlavním poselstvím je naděje a víra, že každý může dostat svou šanci. I když to někdy vypadá, že je osud předem daný a nedá se změnit. Naše pohádka ukazuje, že vždy může přijít něco, co nám pomůže objevit v sobě nové věci a obrátit náš příběh jiným směrem. Neexistují tedy žádní outsideři a nic nemá předem ztracený smysl. Naděje tu prostě vždycky je, a i když nám ostatní občas nevěří, vždycky máme možnost to změnit. Ano, může to znít jako klišé, ale právě do pohádek klišé patří, a tady funguje.
Čím by měl Archivald inspirovat diváky?
Já sám jsem nikdy nezažil dědu, ke kterému bych mohl vzhlížet. Vždycky jsem trochu záviděl kamarádům, kteří je měli, protože stáří a dětství jsou si vlastně velmi blízké. V roli Archivalda si tak trochu kompenzuji tuhle životní zkušenost. Hraji moudrého starého alchymistu, takového mentora, který není klasickým prototypem laskavého kouzelného stařečka, protože umí být i přísný a často řekne i něco nepříjemného. Ale právě proto mají jeho slova váhu a respekt. Archivald mluví s dětmi jako s dospělými, předává jim zkušenosti, vede je a zároveň dokáže nastavit hranice. A ony ho respektují. Ne proto, že musí, ale proto, že ho vnímají jako autoritu, která vychází z jeho životní moudrosti. Vlastně pokaždé, když ve filmu mluvím na děti a vidím ty jejich oči, představuji si, jaké by to bylo, kdyby se mnou takhle mluvil můj vlastní děda. A to je pro mě na téhle postavě asi to nejbližší a nejcennější.
Jaká byla spolupráce s režiséry?
Pracuje se s nimi skvěle. Jsou vždycky výborně připravení, jsou sehraná dvojice a mají všechno pod kontrolou. Taky už je to náš třetí projekt. Co se týká textu, nikdy na nich striktně netrvají. Pokud mám pocit, že by repliky šly upravit, jsme schopní to spolu probrat a domluvit se. Za ta léta jsme si vybudovali způsob komunikace, který funguje oběma směry. Oni přijdou s nápadem, já s protinápadem, a většinou se rychle shodneme. Myslím, že jsme naladění na stejnou vlnu, a díky tomu je naše spolupráce nadmíru příjemná.
Máte rád pohádkový svět? Co vás na něm baví?
Rozhodně a všechno. Fantazie je skvělá. Čím víc se člověk stává součástí každodenních stereotypů: práce, složenky, vychovávání dětí, a teď to rozhodně nemyslím špatně, tím víc potřebuje nějaké povzbuzení. Protože to všechno je někdy tak ukrutná rutina, která vás má tendenci vysát. A přitom musíte pořád hledat sílu ráno vstát a znovu vplout do té stejné každodenní reality. Aby byla hezká, musíte na ní makat, stejně jako na vztazích. Je to dřina, ale krásná dřina. A právě proto je pro mě pohádka vlastně totéž, co herectví. Obléknete si kostým, vstoupíte do příběhu a aspoň na chvíli nejste tím „normálním já“. V divadle je to úplně skvělé. Od deseti do dvou jste ve světě příběhů… A pak najednou zjistíte, že už se blíží ta druhá hodina a vy musíte běžet vyzvednout děti, odvézt je na kroužky, nakoupit, zařizovat a plánovat. A večer jste zpátky na jevišti zase v jiné realitě. Pohádka je pro mě v tomto případě moje povolání.
Archivald, stejně jako vy, procestoval mnoho zemí. Co vás baví na cestování?
Mně se líbí všude. Na cestování mě baví poznávání lidí, kultur, způsobů života. Pokaždé, když se vrátím, získám určitý nadhled nad tím, co se děje tady doma. Dává mi to obrovskou vnitřní sílu. Cestování je pro mě takový životní filtr. Pomáhá mi vydržet každodennost a proplouvat jí s větší lehkostí. Vlastně je to pro mě cennější než cokoliv, co bych si mohl třeba koupit. Zážitky a příběhy zůstanou. Každá cesta je pro mě cílem sama o sobě.
Jaké to je být průvodcem televizního cestopisu?
Natáčení série Hledání ztracených časů nebylo snadné: někdy máte hlad, někdy šlapete kilometry, dost improvizujete a říkáte si, proč to děláte. Ale hlava se při tom tak skvěle vyčistí. A najednou víte, že vaše problémy vlastně nejsou tak velké, jak se zdají. V listopadu budeme na cestovatelském festivalu v Pardubicích prezentovat a promítat Arménii a Gruzii a já se těším, že si to znovu připomenu. Bylo mi tam dobře. Byl jsem šťastný.
Jak náročná je příprava?
Náš tým čítal čtyři lidi, takže jste sám sobě kostymérem, maskérem a občas jsem si děláte i rešerše. Ne proto, že to nebylo připravené, naopak – bylo perfektně, ale protože mě to zajímalo. I když jsem měl „načteno“, v autě během dlouhých přejezdů jsem hledal další informace o místech, kam jsme se vydávali. Scénář vznikal dopředu, ale spousta detailů se rodila přímo na místě. A to mě vlastně bavilo nejvíc. Ta absolutní bezprostřednost. Někdy jsme prostě zaklepali na dveře a čekali, jestli nás pustí, nebo vyhodí. Pro film z toho zůstalo pár vteřin, ale my jsme s nimi strávili celé odpoledne. Takové momenty byly pro mě nejcennější. Tohle natáčení bylo tak trochu punk – člověk musel být otevřený, přizpůsobivý a ochotný snášet nepohodlí. Ale stálo to za to.
Kromě herectví skládáte i divadelní a filmovou hudbu. Jak jste se k tomu dostal?
Na základce jsem se naučil na kytaru. Táta ji měl doma pověšenou a já ho prosil, ať mě naučí hrát. Moc se do toho nehrnul. Ukázal mi tři akordy a řekl: „To ti bude stačit.“ Já se pak začal učit podle kazeťáku, třeba písničky Vlasty Redla nebo Samsona Lenka. Na střední jsme jezdili na vandry, zpívali u ohně, založili kapelu, i když jsme nikdy pořádně nehráli.
Kdy přišla první příležitost složit hudbu?
Po DAMU jsem nastoupil do Činoherního studia v Ústí nad Labem. Zkoušeli jsme hru Taťka střílí góly Jiřího Pokorného. A on mi tehdy řekl: „Když hraješ na kytaru, nechceš k tomu složit muziku? Takovou trochu “pokroucenou” country?“ A tak vznikla první scénická hudba.
Dokonce jsme vydali i kazetu s kapelou Happy, bylo na ní osm „divně trampských“ písniček.
No a postupně jsem začal dělat hudbu pro další inscenace.
Jak se to vyvíjelo dál?
Díky Divadlu Komedie, kde jsem hrál, jsem se dostal ke spolupráci s režiséry Dušanem Pařízkem a Davidem Jařabem. A s Dušanem jsem se pak hudebně podílel na inscenacích, které režíroval na různých evropských scénách: ve Vídni, Darmstadtu, Drážďanech, Hamburku, Salzburku, Kolíně nad Rýnem, v Berlíně… Najednou jsem měl k dispozici velké orchestry, nahrávací studia a profesionální hudebníky. Pro mě, který byl zvyklý smolit hudbu punkově doma s kamarády, to byla velká škola.
Bylo těžké pracovat s profesionálními hudebníky, když jste nepsal noty?
Hodně. Oni byli naučení hrát z partitur, které já jim nedal. Říkal jsem: „Pojďme improvizovat.“ A oni si mysleli, že jsem blázen, protože to nikdy nezažili. Občas to nešlo a někdo prostě odešel. Ale ti, co zůstali, se do toho pustili a najednou se z interpretů stali spolutvůrci. To bylo krásný.
Hrajete na Letních shakespearovských slavnostech dvojroli vévody Fredericka a jeho bratra v Jak se vám líbí. Jaké je to hrát Shakespeara pod širým nebem?
Hraní v plenéru má svoje kouzlo, ale i úskalí. Na první pohled to vypadá idylicky. Diváci si udělají výlet, projdou se Prahou, dají si prosecco, pak sedí na Nejvyšším purkrabství, dívají se na okostýmované herce v zajímavě scénografii. Jenže pro nás to znamená úplně jiný způsob práce. Atmosféra velkého venkovního prostoru chce mnohem silnější tah štětcem, od režie i od herců. Nestačí jen „odvykládat“ text. Chce to specifickou energii.
Takže venkovní Shakespeare je pro herce i režiséra větší výzva?
Určitě. Je to krásná příležitost, ale taky past. A upřímně, i já chci, aby to mělo jiskru, aby to bylo výjimečné.
A jaké to je pro vás jako herce?
První premiérový rok to je vždycky úplné peklo. Zatímco rodina odjíždí na prázdniny, vy jste čtyřicet dní zavření v Praze. Mám rád léto rozlítané, na výletech nebo na chalupě, takže to je vždycky změna. Ale když se sejde parta lidí, tak to rozhodně stojí za to. Je to hodně intenzivní, z komorních scén skočíte rovnou na obrovskou scénu a musíte ji utáhnout.
Ale to není vaše první zdejší účinkování…
Ano, Jak se vám líbí je už moje zdejší třetí shakespearovská zkušenost. První byla s Ivanem Rajmontem Marná lásky snaha, pak jsem hrál ve Zkrocení zlé ženy, to byla skvělá inscenace. Daniela Špinar z ní tehdy udělala takovou zábavnou extravagantní podívanou, a myslím, že právě to je v plenérech potřeba.
Jste soutěživý? Jak jste prožíval StarDance a Tvoje tvář má známý hlas?
To jste trefila hřebíček na hlavičku. Od dětství jsem sportoval. Od páté třídy plavání, pak celou střední vodní polo. Nejsem z divadelní rodiny, spíš kluk ze sídliště. Takže soutěživost ve mně byla vždycky. Jenže když jsem ji pak přenesl na parket StarDance nebo do Tvojí tváře, vyvstalo se ve mně něco, co jsem vlastně vůbec nechtěl. Ve StarDance trénujete tři měsíce, pak přijde druhé kolo a hrozí vyřazení. A ve mně se najednou probudil ten vodní pólista, co chce dát gól. Místo abych si to užil, byl jsem sevřený, naštvaný, že by nám snad někdo nemusel chtít dát hlas. Trénovali jsme po nocích, až když jsem se vrátil z divadelního zájezdu.
Chodil jsem vyšťavený a říkal si: „Nás přece nevyhoděj!“ To byly chvíle, kdy jsem byl snad až nezdravě soutěživý. A pak přišla minuta a půl vystoupení v přenosu a já si jen opakoval, ať nic nepodělám. Trochu přeháním – hrozně mě to bavilo, strašně to bolelo a bylo to tehdy opravdu hodně náročné, ale skvělé období.
V Tvojí tváři to bylo podobné – nervozita, strach, že něco zablekotám, nebo zapomenu text. Bojovnost se tam taky probouzí, ale v disciplínách, kde si nejste jistí v kramflecích a vás to spíš brzdí… Takže soutěživosti mám v sobě dost. Bohužel (úsměv).
Údajně jste nejvyšší český herec. Má to při práci výhody nebo spíš nevýhody?
Dříve spíš jako nevýhodu. Na kameře výška sama o sobě moc vidět není, ale pozná se, když vedle mě stojí někdo o třicet centimetrů menší a dívá se na mě se zakloněnou hlavou jako na nebe. Na place to má občas vtipné momenty. Přijdu a kameramani, kteří to dopředu neodhadli a nastavili si nějakou výšku kamer, je musí narychlo zvedat o dvacet centimetrů. Už jsem starší, je mi padesát dva, ale stejně mě to baví sledovat. Vždycky, když přijdu, vidím to překvapení „do prdele!“ v očích kameramanů. Když jsem byl mladší, hodně mě korigovali: „Můžeš si, prosím tě, hned po příchodu sednout?“ A já, že nemůžu sedět, když přichází šéf, že je to neslušné. Tak mi radili: „Tak se aspoň opři o stůl.“ Dlouho jsem jim vycházel vstříc, než jsem si jednou řekl: „Ne. Já budu stát. Poraďte si.“ Upřímně, já svou výšku už tak nevnímám. Měřím dva metry, moje žena je menší, a taky mi to nepřijde zvláštní. Ale pak vidím naši fotku nebo detailní záběr a říkám si: „Ty jo, já jsem fakt divně velkej.“ Ale je mi to vlastně úplně jedno.
Jak trávíte volný čas?
Miluji cestování. Když mám pár dní v kuse, jedeme s rodinou nebo sami s Andreou někam pryč. Když je času míň, třeba jen dva dny, startujeme se ženou auto a vyrážíme na chalupu.
Díváte se sám na filmy a seriály?
Na to, v čem hraji, se nedívám vůbec. Ale teď sleduji Válku gangů s Piercem Brosnanem a Helen Mirren a to je fakt výborný. Já totiž nesnáším seriály, které mají čtyři a víc řad. Ideál je šest, maximálně osm dílů. Protože jinak se u toho zaseknu a jdu spát v pět ráno.
Na čem pracujete nyní?
Momentálně natáčíme třetí řadu Případů mimořádné Marty, kde hraji kapitána Krainera, trochu autistického vyšetřovatele, který má rád pořádek, předpisy a systém. Seriál se točí podle francouzské předlohy a jde spíš o komediální žánr. Vyšetřování tam sice je, ale pointa je hlavně v kontrastu mezi mou striktně pragmatickou postavou kapitána Kreinera a superrychlou inteligentní Martou, kterou hraje Táňa Dyková. A právě tenhle střet je jádro celého příběhu. Právě točíme třetí sérii a vztah našich postav se samozřejmě posunuje dál, dokonce dojde i nato, že spolu i něco budou mít. Nebo nebudou? Neřeknu.
Pozval byste diváky do kina na Zrození alchymistky?
Rozhodně... Do kina musí na naši pohádku přijít, protože je zkrátka dobré obecně chodit do kina. Navíc fanoušci Princezny zakleté v čase se na pokračování příběhu ze stejné říše se určitě velmi těší. Myslím, že tohle pokračování si rozhodně nemůžou nechat ujít. A navíc mám pocit, že příští rok by mohlo vzniknout i další pokračování, takže fanouškovská základna se bude určitě dál rozšiřovat. Je svým způsobem na české scéně unikát, že něco takového vzniklo. Kluci (Petr Kubík, Lukáš Daniel Pařík) jsou pořád jako velký děti... Takže určitě přijďte.
Medailonek Romana Zacha
Roman Zach (1973) vystudoval Střední průmyslovou školu stavební, poté zamířil na pražskou DAMU. Začínal v Činoherním klubu, postupně působil v Národním divadle, Dejvickém divadle, ústeckém Činoherním studiu a v Divadle Komedie.
Na filmovém plátně se představil například ve snímcích Deníček moderního fotra, Princezna zakletá v čase I, II, Fair Play, Antropoid. Ze seriálů známe jeho role z Ordinace v růžové zahradě, Modrého kódu, ZOO či 1. mise. Diváci ho mohou vidět také v představeních Láska z mládí (kterou navíc režíroval), Funny Girl, Skečmen nebo Program na záchranu mužů.
Části seriálu: Zrození alchymistky
- ZROZENÍ ALCHYMISTKY - Jediná česká filmová pohádka letošního adventního a vánočního času
- Zrození alchymistky: česká vánoční fantasy pohádka






















(4,91 z 5)