Assassin’s Creed – začátek legendy, který definoval žánr akčních adventur

AS2Foto: Ubisoft
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Assassin’s Creed, prv­ní díl slav­né série od Ubisoftu, se před více než pat­nác­ti lety stal prů­lo­mem v her­ním prů­mys­lu. S uni­kát­ním his­to­ric­kým zasa­ze­ním, ino­va­tiv­ní hra­tel­nos­tí a sil­nou atmo­sfé­rou polo­žil zákla­dy jed­no­ho z nej­ú­spěš­něj­ších her­ních feno­mé­nů. Přestože dnes může půso­bit poně­kud zasta­ra­le a repe­ti­tiv­ně, jeho význam a kouz­lo jsou stá­le patr­né.

Úvod

První Assassin’s Creed vyšel v roce 2007 jako ambi­ci­óz­ní pro­jekt Ubisoft Montreal, kte­rý měl za cíl zce­la rede­fi­no­vat žánr akč­ních adven­tur s prv­ky ste­al­th. Hra vás zavá­dí do obdo­bí tře­tí kří­žo­vé výpra­vy, kon­krét­ně do Svaté země v roce 1191, kde se ují­má­te role Altaïra Ibn-la’ Aháda, asa­sí­na z dáv­né­ho bra­trstva. Jeho úko­lem je eli­mi­no­vat devět klí­čo­vých cílů, kte­ré ohro­žu­jí křeh­kou rov­no­váhu mezi tem­plá­ři a asa­sí­ny.

Zároveň je prv­ní díl zasa­zen do sou­čas­nos­ti roku 2012, kde sle­du­je­me Desmonda Milese, jehož DNA skrý­vá vzpo­mín­ky na Altaïra. Pomocí zaří­ze­ní zva­né­ho Animus je Desmond scho­pen „pro­žít“ minu­lost své­ho před­ka, což ote­ví­rá dve­ře nejen do his­to­ric­kých udá­los­tí, ale i do tajem­ství moc­ných arte­fak­tů První civi­li­za­ce. Tento dual­ní pří­běh vytvá­ří neob­vyk­lý nara­tiv­ní rámec, kte­rý se poz­dě­ji stal cha­rak­te­ris­tic­kým zna­kem celé série.

Hratelnost

Hratelnost Assassin’s Creedu byla v době vydá­ní vel­mi ino­va­tiv­ní a dodnes nabí­zí zají­ma­vý mix akce, ste­al­th a prů­zku­mu. Altaïr není jen pou­hý bojov­ník, ale mis­tr akro­ba­tic­ké­ho free­run­nin­gu, kte­rý se vol­ně pohy­bu­je po stře­chách měst jako Jeruzalém, Akkon nebo Damašek. Hra kla­de důraz na nená­pad­né při­bli­žo­vá­ní se k cílům a tiché eli­mi­na­ce pomo­cí skry­té čepe­le, jež se sta­la iko­nou celé série.

Mechaniky jsou rela­tiv­ně jed­no­du­ché, ale vyža­du­jí od hrá­če trpě­li­vost a plá­no­vá­ní – pří­mý sou­boj s nepřá­te­li je ris­kant­ní a mnoh­dy nee­fek­tiv­ní. Naopak tiché a pro­myš­le­né pří­stu­py odmě­ňu­jí poci­tem oprav­do­vé­ho asa­sí­na. I přes­to se však někte­ré mise opa­ku­jí a mohou půso­bit mono­tón­ně, což může u méně trpě­li­vých hrá­čů vést k pokle­su zájmu. Přesto je zvlád­nu­tí par­kou­ru a ste­al­th postu­pů jed­ním z nej­zá­bav­něj­ších aspek­tů hry.

Grafika a zvuk

V roce 2007 Assassin’s Creed posu­nul lať­ku gra­fic­ké­ho zpra­co­vá­ní díky pro­pra­co­va­ným ote­vře­ným měs­tům a detail­ním mode­lům postav. Dnes už se samo­zřej­mě tvá­ře postav jeví jako hra­na­té, ani­ma­ce jsou ome­ze­né a občas tuhé, ale i přes to si měs­ta ucho­vá­va­jí auten­tic­kou atmo­sfé­ru stře­do­vě­ké Svaté země. Nejvíce vyni­ká tem­ná a suro­vá este­ti­ka, kte­rá doko­na­le ladí s cel­ko­vým vyzně­ním hry.

Zvuková strán­ka je rov­něž sil­nou strán­kou. Jesper Kyd vytvo­řil soun­d­track, kte­rý umoc­ňu­je napě­tí a dra­ma­tic­ké momen­ty během vraž­dí­cích misí. Zvukové efek­ty, jako kro­ky po stře­chách nebo šepot ticha před smr­tí­cím úde­rem, dokres­lu­jí imer­ziv­ní záži­tek. Český dabing, kte­rý je v prv­ním dílu uni­kát­ní, při­dá­vá dal­ší vrst­vu auten­ti­ci­ty a mno­ho hrá­čů jej pova­žu­je za klí­čo­vý prvek, díky kte­ré­mu je záži­tek inten­ziv­něj­ší a osob­něj­ší.

Příběh

Příběh Assassin’s Creed je jed­ním z nej­za­jí­ma­věj­ších prv­ků hry, i když v době své­ho vydá­ní nebyl zce­la vychy­ta­ný. Vypráví o Altaïrovi, kte­rý musí napra­vit svou chy­bu a zno­vu si vybo­jo­vat respekt uvnitř bra­trstva asa­sí­nů tím, že zavraž­dí devět tem­plář­ských vůd­ců. Tento line­ár­ní pří­běh je však dopl­ně­ný o slo­ži­těj­ší záplet­ku v sou­čas­nos­ti, kde Desmond skr­ze své vzpo­mín­ky odha­lu­je tajem­ství moc­ných arte­fak­tů, kte­ré mohou změ­nit svět.

Postavy jsou vykres­le­ny s urči­tou váž­nos­tí a tajem­stvím, při­čemž Altaïr půso­bí jako vyrov­na­ný a rozum­ný hrdi­na s filo­zo­fic­kým nad­hle­dem. Jeho vztah s mis­trem Al Mualimem se postup­ně kom­pli­ku­je a vrcho­lí pře­kva­pi­vým odha­le­ním, kte­ré dodá­vá pří­bě­hu hloub­ku. Naopak dějo­vá lin­ka s Desmondem je spí­še rám­co­vá a v tom­to prv­ním díle její poten­ci­ál není plně vyu­žit.

Technické zpracování

Technické zpra­co­vá­ní prv­ní Assassin’s Creed odrá­ží dobu své­ho vzni­ku. Engine Scimitar zvlá­dal ote­vře­ná měs­ta a kom­plex­ní ani­ma­ce, i když ne bez chyb. Některé bugy, napří­klad pro­blémy s kame­rou při pohy­bu, doká­za­ly mís­ty naru­šit ply­nu­lost hra­ní. Celkově však hra běží sta­bil­ně a i dnes je mož­né ji spus­tit na moder­ních sys­té­mech s mini­mál­ní­mi úpra­va­mi.

V někte­rých momen­tech však může repe­ti­tiv­ní cha­rak­ter misí a ome­ze­né množ­ství růz­ných úko­lů půso­bit únav­ně. Kombatní sys­tém je jed­no­du­chý, ale vyža­du­je urči­tou dáv­ku tak­ti­ky a trpě­li­vos­ti, pro­to­že pří­mý sou­boj není zda­le­ka vždy nej­lep­ší vol­bou. Vývojáři zde polo­ži­li zákla­dy, na kte­rých sta­vě­ly násle­du­jí­cí díly série, kte­ré hru výraz­ně vylep­ši­ly a roz­ší­ři­ly.

👍 Kladné body

  • Revoluční kon­cept svo­bo­dy pohy­bu a akro­ba­tic­ké­ho par­kou­ru v ote­vře­ných his­to­ric­kých měs­tech.
  • Silná atmo­sfé­ra stře­do­vě­ké Svaté země a pro­pra­co­va­ný his­to­ric­ký kon­text.
  • Unikátní pří­běh kom­bi­nu­jí­cí minu­lost a sou­čas­nost s filo­zo­fic­kým pod­tex­tem.

👎 Záporné body

  • Opakující se mise, kte­ré mohou postu­pem času nudit a brz­dit tem­po hry.
  • Technické nedo­stat­ky, jako pro­blémy s kame­rou a občas­né bugy.
  • Slabší vyu­ži­tí moder­ní dějo­vé lin­ky s Desmondem, kte­rá v tom­to díle půso­bí spí­še jako rámec než plno­hod­not­ná sou­část.

Závěrečné hodnocení

Assassin’s Creed je výji­meč­nou hrou, kte­rá polo­ži­la zákla­dy jed­né z neji­ko­nič­těj­ších her­ních sérií posled­ních dvou dekád. I přes svůj věk a někte­ré nedo­stat­ky nabí­zí stá­le auten­tic­ký záži­tek plný napě­tí, tajem­ství a his­to­ric­ké­ho kouz­la. Hra je ide­ál­ní pro ty, kte­ří chtě­jí pocho­pit, jak vznik­la legen­da, a oce­ní její atmo­sfé­ru i filo­zo­fic­ké roz­mě­ry. Pro nováč­ky může být lep­ší začít dru­hým dílem, ale prv­ní Assassin’s Creed si zaslou­ží respekt jako prů­kop­ník své­ho žán­ru.

Hodnocení: 80 %


Racer Overdrive – arkádová závodní jízda plná energie s nedostatky, které brzdí její potenciál
8. listopadu 2025Racer Overdrive – arkádová závodní jízda plná energie s nedostatky, které brzdí její potenciálRacer Overdrive, nejnovější arkádová závodní hra od studia IntActive, se snaží zaujmout hráče svou rychlostí, barevnou estetikou a neotřelým příběhem. Přestože nabízí slibné momenty adrenalinu a zábavy, její zastaralá grafika a problematické ovládání zanechávají smíšené pocity,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry Primal: Návrat do pravěku s inovativním nádechem
31. října 2025Far Cry Primal: Návrat do pravěku s inovativním nádechemFar Cry Primal představuje odvážný krok série Far Cry do neprobádaných vod pravěku, kde střelné zbraně nahradily primitivní zbraně a přežití je tvrdší než kdy dříve. Tento díl nabízí nejen známý otevřený svět a svobodu, ale…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 3: Blood Dragon – retro-futuristická jízda plná neonů a parodie
29. října 2025Far Cry 3: Blood Dragon – retro-futuristická jízda plná neonů a parodieFar Cry 3: Blood Dragon je samostatné rozšíření kultovní střílečky Far Cry 3, které se svým pojetím vyloženě vymyká standardnímu žánru. Nabízí kombinaci humoru, nostalgie po 80. letech a pulzující akce v neonově nasvíceném postapokalyptickém světě.…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 6: Evoluce legendární série s politickým nádechem na karibském ostrově
29. října 2025Far Cry 6: Evoluce legendární série s politickým nádechem na karibském ostrověPo třech letech od vydání předchozího dílu přichází Ubisoft s dalším hlavním pokračováním série Far Cry. Tentokrát se hra odehrává na fiktivním karibském ostrově Yara, kde diktátorský režim Antóna Castilla vytváří dusnou atmosféru plnou napětí a…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 5: Západní Amerika v plamenech fanatismu a přežití
26. října 2025Far Cry 5: Západní Amerika v plamenech fanatismu a přežitíFar Cry 5 přináší do slavné série nový pohled na otevřený svět zasazený do malebné, ale nebezpečné Montany. S rozsáhlou mapou, propracovaným příběhem a možností kooperace nabízí hra hodiny zábavy, a to i přes některé nedostatky,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 4 – Himalájský dobrodružný epos s rozporuplným příběhem a rozsáhlým světem
26. října 2025Far Cry 4 – Himalájský dobrodružný epos s rozporuplným příběhem a rozsáhlým světemFar Cry 4 patří mezi ty herní tituly, které vzbuzují silné emoce a názory, často rozdělené mezi vášnivé fanoušky a kritiky. Přestože nabízí rozsáhlý otevřený svět a velmi variabilní hratelnost, příběh a některé designové volby vzbuzují…Vydáno v rubrice: Recenze her
Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechem
24. října 2025Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechemHalf Sword je jednou z těch her, které vás zaskočí svou neotřelostí a zároveň nenechají vypustit z ruky ovladač. Tento fyzikálně založený simulátor středověkého boje se snaží přinést autentický zážitek, jaký v žánru jen tak nenajdete,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry New Dawn: Postapokalyptický spin-off, který zanechává rozporuplný dojem
5. listopadu 2025Far Cry New Dawn: Postapokalyptický spin-off, který zanechává rozporuplný dojemFar Cry New Dawn přichází jako pokračování kultovní série, která si za léta vybudovala silnou fanouškovskou základnu. Jde o postapokalyptickou střílečku z pohledu první osoby, která navazuje na události Far Cry 5, ale zároveň se snaží…Vydáno v rubrice: Recenze her
Greedshot: Chaos v aréně, kde přežije jen ten nejmazanější
1. listopadu 2025Greedshot: Chaos v aréně, kde přežije jen ten nejmazanějšíGreedshot přináší do žánru arénových FPS svěží vítr svou rychlou, divokou akcí a originálním konceptem reality show, kde je každý zabitý protivník krokem blíž k vysněné odměně. Hra, která je v současnosti ve fázi předběžného přístupu,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Little Nightmares III – krásná noční můra, která ztratila část své temné magie
24. října 2025Little Nightmares III – krásná noční můra, která ztratila část své temné magieTřetí díl oblíbené hororové série Little Nightmares přichází s výraznou změnou ve vývoji i hratelnosti. Studio Supermassive Games přebírá žezlo a přináší kooperativní zážitek, který však ne vždy dokáže naplnit očekávání věrných fanoušků série. Jak se…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře