Assassin’s Creed, první díl slavné série od Ubisoftu, se před více než patnácti lety stal průlomem v herním průmyslu. S unikátním historickým zasazením, inovativní hratelností a silnou atmosférou položil základy jednoho z nejúspěšnějších herních fenoménů. Přestože dnes může působit poněkud zastarale a repetitivně, jeho význam a kouzlo jsou stále patrné.
Úvod
První Assassin’s Creed vyšel v roce 2007 jako ambiciózní projekt Ubisoft Montreal, který měl za cíl zcela redefinovat žánr akčních adventur s prvky stealth. Hra vás zavádí do období třetí křížové výpravy, konkrétně do Svaté země v roce 1191, kde se ujímáte role Altaïra Ibn-la’ Aháda, asasína z dávného bratrstva. Jeho úkolem je eliminovat devět klíčových cílů, které ohrožují křehkou rovnováhu mezi templáři a asasíny.
Zároveň je první díl zasazen do současnosti roku 2012, kde sledujeme Desmonda Milese, jehož DNA skrývá vzpomínky na Altaïra. Pomocí zařízení zvaného Animus je Desmond schopen „prožít“ minulost svého předka, což otevírá dveře nejen do historických událostí, ale i do tajemství mocných artefaktů První civilizace. Tento dualní příběh vytváří neobvyklý narativní rámec, který se později stal charakteristickým znakem celé série.
Hratelnost
Hratelnost Assassin’s Creedu byla v době vydání velmi inovativní a dodnes nabízí zajímavý mix akce, stealth a průzkumu. Altaïr není jen pouhý bojovník, ale mistr akrobatického freerunningu, který se volně pohybuje po střechách měst jako Jeruzalém, Akkon nebo Damašek. Hra klade důraz na nenápadné přibližování se k cílům a tiché eliminace pomocí skryté čepele, jež se stala ikonou celé série.
Mechaniky jsou relativně jednoduché, ale vyžadují od hráče trpělivost a plánování – přímý souboj s nepřáteli je riskantní a mnohdy neefektivní. Naopak tiché a promyšlené přístupy odměňují pocitem opravdového asasína. I přesto se však některé mise opakují a mohou působit monotónně, což může u méně trpělivých hráčů vést k poklesu zájmu. Přesto je zvládnutí parkouru a stealth postupů jedním z nejzábavnějších aspektů hry.
Grafika a zvuk
V roce 2007 Assassin’s Creed posunul laťku grafického zpracování díky propracovaným otevřeným městům a detailním modelům postav. Dnes už se samozřejmě tváře postav jeví jako hranaté, animace jsou omezené a občas tuhé, ale i přes to si města uchovávají autentickou atmosféru středověké Svaté země. Nejvíce vyniká temná a surová estetika, která dokonale ladí s celkovým vyzněním hry.
Zvuková stránka je rovněž silnou stránkou. Jesper Kyd vytvořil soundtrack, který umocňuje napětí a dramatické momenty během vraždících misí. Zvukové efekty, jako kroky po střechách nebo šepot ticha před smrtícím úderem, dokreslují imerzivní zážitek. Český dabing, který je v prvním dílu unikátní, přidává další vrstvu autenticity a mnoho hráčů jej považuje za klíčový prvek, díky kterému je zážitek intenzivnější a osobnější.
Příběh
Příběh Assassin’s Creed je jedním z nejzajímavějších prvků hry, i když v době svého vydání nebyl zcela vychytaný. Vypráví o Altaïrovi, který musí napravit svou chybu a znovu si vybojovat respekt uvnitř bratrstva asasínů tím, že zavraždí devět templářských vůdců. Tento lineární příběh je však doplněný o složitější zápletku v současnosti, kde Desmond skrze své vzpomínky odhaluje tajemství mocných artefaktů, které mohou změnit svět.
Postavy jsou vykresleny s určitou vážností a tajemstvím, přičemž Altaïr působí jako vyrovnaný a rozumný hrdina s filozofickým nadhledem. Jeho vztah s mistrem Al Mualimem se postupně komplikuje a vrcholí překvapivým odhalením, které dodává příběhu hloubku. Naopak dějová linka s Desmondem je spíše rámcová a v tomto prvním díle její potenciál není plně využit.
Technické zpracování
Technické zpracování první Assassin’s Creed odráží dobu svého vzniku. Engine Scimitar zvládal otevřená města a komplexní animace, i když ne bez chyb. Některé bugy, například problémy s kamerou při pohybu, dokázaly místy narušit plynulost hraní. Celkově však hra běží stabilně a i dnes je možné ji spustit na moderních systémech s minimálními úpravami.
V některých momentech však může repetitivní charakter misí a omezené množství různých úkolů působit únavně. Kombatní systém je jednoduchý, ale vyžaduje určitou dávku taktiky a trpělivosti, protože přímý souboj není zdaleka vždy nejlepší volbou. Vývojáři zde položili základy, na kterých stavěly následující díly série, které hru výrazně vylepšily a rozšířily.
👍 Kladné body
- Revoluční koncept svobody pohybu a akrobatického parkouru v otevřených historických městech.
- Silná atmosféra středověké Svaté země a propracovaný historický kontext.
- Unikátní příběh kombinující minulost a současnost s filozofickým podtextem.
👎 Záporné body
- Opakující se mise, které mohou postupem času nudit a brzdit tempo hry.
- Technické nedostatky, jako problémy s kamerou a občasné bugy.
- Slabší využití moderní dějové linky s Desmondem, která v tomto díle působí spíše jako rámec než plnohodnotná součást.
Závěrečné hodnocení
Assassin’s Creed je výjimečnou hrou, která položila základy jedné z nejikoničtějších herních sérií posledních dvou dekád. I přes svůj věk a některé nedostatky nabízí stále autentický zážitek plný napětí, tajemství a historického kouzla. Hra je ideální pro ty, kteří chtějí pochopit, jak vznikla legenda, a ocení její atmosféru i filozofické rozměry. Pro nováčky může být lepší začít druhým dílem, ale první Assassin’s Creed si zaslouží respekt jako průkopník svého žánru.
Hodnocení: 80 %
Části seriálu: Assassin’s Creed
- Assassin’s Creed - DĚJ ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - HISTORICKÝ KONTEXT
- Assassin’s Creed - NATÁČENÍ SKOKU VÍRY...VE SKUTEČNOSTI
- Assassin’s Creed - O PRODUKCI
- Assassin’s Creed - OBSAZENÍ ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - VZHLED ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - ZPRACOVÁNÍ HER
- Assassin’s Creed – začátek legendy, který definoval žánr akčních adventur




















(4,91 z 5)