Kritiky.cz > Speciály > Seriál M*A*S*H slaví 50 let od prvního natáčení

Seriál M*A*S*H slaví 50 let od prvního natáčení

Mash
Mash
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

M*A*S*H je americký válečný komediálně-dramatický televizní seriál, který se vysílal na stanici CBS v letech 1972 až 1983. Vytvořil ho Larry Gelbart jako první původní spin-off seriál adaptovaný podle celovečerního filmu M*A*S*H z roku 1970, který zase vycházel z románu Richarda Hookera MASH: Román o třech armádních doktorech z roku 1968. Seriál, který vznikl ve spolupráci s 20th Century Fox Television pro CBS, sleduje tým lékařů a pomocného personálu umístěného v „4077. mobilní armádní chirurgické nemocnici“ v Uijeongbu v Jižní Koreji během korejské války (1950-53).

V prvních třech sezónách seriálu hráli Alan Alda jako chirurg kapitán Benjamin Franklin „Hawkeye“ Pierce, Wayne Rogers jako chirurg kapitán Trapper John McIntyre, McLean Stevenson jako velitel roty por. plukovník Henry Blake, Loretta Switová jako vrchní sestra major Margaret „Hot Lips“ Houlihanová, Larry Linville jako chirurg major Frank Burns, Gary Burghoff jako úředník roty desátník Walter Eugene „Radar“ O’Reilly, Jamie Farr jako zdravotník desátník Maxwell Klinger a William Christopher jako kaplan 1. poručík otec John Patrick Francis Mulcahy. Na konci třetí série Rogers a Stevenson seriál opustili, jejich postavy byly vypsány a nahradili je Mike Farrell jako chirurg kapitán B. J. Hunnicutt a Harry Morgan jako chirurg plukovník Sherman T. Potter jako nový velící důstojník. Po páté sezóně odešel Linville a nahradil ho David Ogden Stiers jako chirurg major Charles Emerson Winchester III. Na začátku osmé sezóny seriál opustil Burghoff; Klinger (Farr) byl přesunut na místo rotného Radara, zatímco G. W. Bailey se připojil k obsazení a hrál rotného Luthera Rizza, seržanta autoparku jednotky. Mezi další herce, kteří v seriálu dlouho působili, patří Kellye Nakahara jako zdravotní sestra Kellye, Jeff Maxwell jako vojín Igor Straminsky, Allan Arbus jako psychiatr major Sidney Freedman a Edward Winter jako zpravodajský důstojník plukovník Sam Flagg.

V titulkové sekvenci seriálu je použita instrumentální verze písně „Suicide Is Painless“, která je znělkou původního filmu. Seriál vznikl poté, co se nezdařil pokus o zfilmování pokračování původní knihy, M*A*S*H Goes to Maine. Televizní seriál je nejznámějším dílem M*A*S*H a jedním z nejsledovanějších pořadů v historii americké televize. Při svém prvním uvedení v britské televizi byl vysílán bez laugh tracku. Jeho závěrečná epizoda „Goodbye, Farewell and Amen“ byla od roku 1983 do roku 2010 nejsledovanějším televizním pořadem v americké historii a zůstává nejsledovanějším finále jakéhokoli televizního seriálu i nejsledovanější epizodou seriálu podle scénáře.

Název je zkratkou pro Mobile Army Surgical Hospital (Mobilní armádní chirurgická nemocnice).

Děj

M*A*S*H se vysílal každý týden na stanici CBS a většina epizod měla délku půl hodiny. Seriál je obvykle řazen do kategorie situačních komedií, ačkoli kvůli často dramatickému námětu byl označován také jako „černá komedie“ nebo „dramedie“.

Seriál je ansámblovým dílem, který se točí kolem klíčového personálu mobilní armádní chirurgické nemocnice (MASH) armády Spojených států v době korejské války (1950-53). Hvězdičky v názvu nejsou součástí vojenského názvosloví a byly kreativně zavedeny v románu a použity pouze na plakátech k filmové verzi, nikoliv ve skutečném filmu. „4077. MASH“ byla jednou z několika chirurgických jednotek v Koreji.

Počáteční sezóny se vysílaly v hlavním vysílacím čase v době, kdy ještě probíhala válka ve Vietnamu; seriál byl nucen jít po tenké hranici, aby tuto válku komentoval a zároveň proti ní zdánlivě neprotestoval. Diskurz seriálu pod rouškou komedie často zpochybňoval, zesměšňoval a potýkal se s rolí Ameriky ve studené válce.

Epizody byly zaměřeny jak na děj, tak na postavy, přičemž několik z nich vyprávěla jedna z postav seriálu jako obsah dopisu domů. Tón seriálu se mohl od jedné epizody ke druhé měnit od hloupého k střízlivému, přičemž mezi civilními odvedenci 4077 – Hawkeye, Trapper Johnem a B.J. – často docházelo k dramatickému napětí. Hunnicuttem – kteří jsou například nuceni opustit své domovy, aby se starali o raněné a umírající ve válce, a postavami z „řadové armády“, jako jsou Margaret Houlihanová a plukovník Potter, kteří mají tendenci reprezentovat vlastenectví a povinnost (i když Houlihanová a Potter by někdy mohli reprezentovat i druhou perspektivu). Další postavy, jako jsou podplukovník Blake, major Winchester a desátník Klinger, pomáhají demonstrovat různé postoje amerických civilistů k životu v armádě, zatímco hostující postavy, které hrají herci jako Eldon Quick, Herb Voland, Mary Wickes a Tim O’Connor, také pomáhají prohloubit diskusi o místě Ameriky jako účastníka studené války a tvůrce míru.

Produkce

Scénář

S postupem seriálu došlo k výraznému posunu od primárně komediálního s dramatickým podtextem k dramatu s komediálním podtextem. Bylo to spíše důsledkem změn ve scénáristickém a produkčním štábu než odchodem herců McLeana Stevensona, Larryho Linvilla, Wayna Rogerse a Garyho Burghoffa. Spolutvůrce seriálu a autor komedií Larry Gelbart odešel po čtvrté sérii, první s Mikem Farrellem a Harrym Morganem. To mělo za následek, že Farrell a Morgan měli pouze jednu sezónu, kdy četli scénáře s Gelbartovým komickým timingem, který určoval atmosféru a rytmus 1.-4. sezóny s předchůdci Rogersem, respektive Stevensonem. Larry Linville (komická tvář seriálu) a výkonný producent Gene Reynolds odešli na konci 5. sezóny v roce 1977, což vedlo k tomu, že M*A*S*H byl na začátku 6. sezóny, která byla debutem éry Charlese Winchestera, zcela zbaven svého původního komediálního základu.

Zatímco Gelbart a Reynolds byli komediálním hlasem M*A*S*H v prvních pěti sezónách (1972-1977), Alan Alda a nově povýšený výkonný producent Burt Metcalfe se stali novým dramatickým hlasem M*A*S*H v 6.-11. sezóně. Na začátku 8. sezóny (1979-1980) došlo ke kompletní obměně scénáristického týmu a po odchodu Garyho Burghoffa se M*A*S*H projevil výrazně odlišně a vědomě se pohyboval na pomezí komedie a dramatu.

Konec války ve Vietnamu v roce 1975 byl významným faktorem, proč se dějové linie staly méně politickými a více charakterovými. V několika epizodách se experimentovalo s vybočením z formátu sitcomu:

– „Úhel pohledu“ – zobrazený z pohledu vojáka se zraněním na krku

– „Sny“ – Aldaův nápad, kde během záplavy ztrát příslušníci 4077 střídavě podřimují, což divákovi umožňuje sledovat současně lyrické i znepokojivé sny

– „Válka pro všechny roční období“ – obsahuje dějovou linii, která se odehrává v průběhu roku 1951

– „Čas života“ – předchůdce amerického televizního seriálu 24, využívá metodu vyprávění v reálném čase

Další změnou bylo prolnutí dějových linií založených na skutečných událostech a vývoji medicíny, které se zhmotnily během korejské války. Producenti provedli rozsáhlý výzkum, včetně rozhovorů se skutečnými chirurgy a personálem MASH, aby vytvořili dějové linie, které mají kořeny v samotné válce. Do různých epizod byly zakomponovány události z počátku 50. let, jako byla McCarthyho éra, různé sportovní události a hvězdná kariéra Marilyn Monroe, a tento trend pokračoval až do konce seriálu.

I když si seriál díky těmto změnám udržel popularitu, nakonec mu začal docházet tvůrčí dech. Lékaři z korejské války pravidelně kontaktovali producenty se zážitky, o kterých si mysleli, že by mohly být dobrou zápletkou, jen aby se dozvěděli, že nápad byl již dříve použit. Harry Morgan přiznal, že v deváté sezóně (1980-1981) cítil, že se „začínají projevovat trhliny“. Alda si přál, aby 10. sezóna (1981-1982) byla poslední sezónou M*A*S*H, ale na žádost CBS se nechal přesvědčit, aby natočil mírně zkrácenou 11. sezónu spojenou s rozlučkovým filmovým finále. Nakonec měla 11. sezóna 15 epizod (ačkoli šest z nich bylo natočeno během 10. sezóny a zůstalo přeloženo) a 2⁄2 hodinový film, který byl považován za pět epizod a byl natočen před zbývajícími devíti epizodami. Poslední vyrobenou epizodou byla předposlední odvysílaná epizoda „As Time Goes By“. Závěrečný film seriálu s názvem „Sbohem, šáteček a amen“ se stal se 106 miliony diváků nejsledovanějším americkým televizním vysíláním v tehdejší historii.

Místo natáčení.

4077. díl se skládal ze dvou samostatných sad. Venkovní scéna v horách poblíž Malibu (Calabasas, okres Los Angeles, Kalifornie) (34°5′47.55″N 118°44′41.24″W) byla použita pro většinu exteriérových a stanových scén pro každou sezónu. Jednalo se o stejnou lokalitu, na které se natáčel film, i když počet stanů byl snížen a u několika stanů došlo ke změnám polohy pro televizní pořad. Vnitřní kulisy na scéně 09 ve Fox Studios v Century City byly použity pro interiérové scény po celou dobu trvání seriálu. Později, poté, co byla vnitřní scéna renovována, aby se zde mohlo natáčet mnoho „venkovních“ scén, byly obě scény využívány pro natáčení v exteriéru podle požadavků scénáře (např. noční scény bylo mnohem snazší natáčet na zvukové scéně, ale scény na vrtulníkové ploše vyžadovaly využití ranče).

Právě když seriál končil natáčení, zničil 9. října 1982 požár křoví většinu venkovní scény. Požár byl zapsán do závěrečné epizody „Goodbye, Farewell and Amen“ jako lesní požár způsobený nepřátelskými zápalnými bombami, kvůli kterému se musela 4077. jednotka odstěhovat.

Místo v Malibu je dnes známé jako státní park Malibu Creek. Místo, které se dříve jmenovalo Century Ranch a do 80. let 20. století patřilo studiu 20th Century Fox, se dnes vrací do přírodního stavu a je označeno zrezivělým džípem a sanitkou Dodge použitou v seriálu. V průběhu 90. let 20. století byla oblast příležitostně využívána pro natáčení televizních reklam.

Dne 23. února 2008 se hvězdy seriálu Mike Farrell, Loretta Swit a William Christopher (spolu s producenty Genem Reynoldsem a Burtem Metcalfem a režisérem M*A*S*H Charlesem S. Dubinem) znovu sešli na natáčení, aby oslavili jeho částečnou obnovu. Zrekonstruovaný rozcestník je nyní vystaven o víkendech spolu se stanovými značkami a mapami a fotografiemi natáčení. Státní park je přístupný veřejnosti. Na tomto místě se mimo jiné natáčel film Jak zelené bylo mé údolí (1941) a televizní seriál Planeta opic (1974). Velká část tohoto místa, včetně rozcestníku a značek, byla považována za zničenou při požáru Woolsey v roce 2018, ale následně bylo zjištěno, že požár přežila.

Výstava ve Smithsonově muzeu

Výstava M*A*S*H: Svazování ran byla v Národním muzeu americké historie od 30. července 1983 do 3. února 1985. Výstava se těšila mimořádné oblibě, za jediný týden jich přišlo více než 17 000, což byl rekord pro jakoukoli výstavu ve Smithsonianu.

Vystaveny byly kulisy seriálu The Swamp a Operační sál, jedna ze 14 cen Emmy, rané návrhy scénáře pilotního dílu, kostýmy ze seriálu a další memorabilie. Sety byly vyzdobeny rekvizitami ze seriálu, včetně ikonického rozcestníku, Hawkeyeho nehybného telefonu a magnetofonu Webcor a fonografu majora Winchestera. Výstava také vybízela návštěvníky k porovnání seriálu se skutečnými mobilními armádními chirurgickými nemocnicemi z korejské a vietnamské války.

Radarův medvídek, který se původně nacházel na scéně ranče, nebyl ve Smithsonianu nikdy vystaven. Po skončení výroby si rekvizitu ponechal scénograf představení. Několikrát byl prodán, včetně samotného Burghoffa. V aukci 29. července 2005 byla prodána za 11 800 dolarů, znovu se prodala 27. března 2015 za 14 307,50 dolarů po 19 příhozech.

Obsah

M*A*S*H byl jedním z prvních seriálů televizní stanice, kde se objevila krátká částečná nahota (zejména hýždě Garyho Burghoffa v „Odstřelovači“ a Hawkeye v jedné z epizod „Drahý tati“).

Scénárista Ken Levine na svém blogu prozradil, že když jednou herci nabídli příliš mnoho hnidopišských „poznámek“ ke scénáři, změnili s jeho partnerem scénář na „studený seriál“ – odehrávající se během mrazivé korejské zimy. Herci pak museli na ranči v Malibu stát v parkách u ohně ze sudů, když se teploty blížily 38 °C (100 °F). Levine říká: „To se stalo snad dvakrát a už jsme nikdy nedostali ani tykadlo.“

Jackie Cooper napsal, že Alan Alda – kterého Cooper režíroval v několika epizodách během prvních dvou sezón – skrýval to, co Cooper cítil jako velkou nevraživost vůči němu, a v době, kdy Cooperovo působení v seriálu skončilo, spolu téměř nemluvili.

Dopravní prostředky

Ve vrtulnících používaných v seriálu byl model H-13 Sioux (vojenské označení a přezdívka civilního modelu Bell 47). Stejně jako ve filmu se zdá, že byla věnována určitá péče tomu, aby byl použit správný model dlouholeté řady Bell 47. V úvodních titulcích a v mnoha epizodách byly použity letouny H-13D a Es (Bell 47D-1) z korejské války doplněné dobově správnými vnějšími podvozky. Příležitostně se objevil i pozdější model 47G (1954-73). Vzhledově jsou si vrtulníky podobné (pozdější modely „G“ mají větší dvoudílné palivové nádrže, mírně upravenou kabinu a další změny), rozdíly jsou patrné jen pro vážného zájemce o vrtulníky. V pilotní epizodě se ukázalo, že pozdější Bell 47J (výroba začala v roce 1957) přepravuje Henryho Blakea do Soulu na cestě na setkání s generálem Hammondem v Tokiu. V epizodě „Henry, prosím, vrať se domů“ byl také ukázán vrtulník Sud Aviation Allouette II, který přepravoval Henryho Blakea na 4077. základnu.

Použité džípy byly vojenské M38 z roku 1953 nebo civilní CJ2A Willys Jeep a také Ford GPW z druhé světové války a Willys MB. Ve dvou epizodách se objevily džípy M38A1, z nichž jeden ukradli generálovi Radar a Hawkeye poté, co jim byl džíp ukraden. Dva ze sanitních vozů byly Dodge WC-54 a jeden byl WC-27. Sanitka WC-54 zůstala na místě a shořela při požárech v Malibu 9. října 1982, zatímco druhá sanitka WC-27 přežívá v muzeu v jižním El Monte bez jakéhokoli označení. Autobus použitý k přepravě raněných byl model Ford z roku 1954. V poslední sezóně byla spolu s vozy WC-54 a WC-27 použita také sanitka M43 z období korejské války.

Smíchová stopa

Tvůrci seriálu Larry Gelbart a Gene Reynolds chtěli, aby se M*A*S*H vysílal bez směšné stopy. Ačkoli CBS tuto myšlenku zpočátku odmítala, bylo dosaženo kompromisu, který umožňoval na přání vynechat smích během scén na operačním sále. „Řekli jsme televizi, že za žádných okolností nebudeme smát během scény na operačním sále, když lékaři pracují,“ řekl Gelbart v roce 1998. „Je těžké si představit, že by se tam 300 lidí smálo tomu, jak někomu zašívají vnitřnosti.“

V 1.-5. sérii se používal invazivnější laugh track; tlumenější publikum bylo použito v 6.-11. sérii, kdy se seriál s odchodem Gelbarta a Reynoldse posunul od sitcomu ke komediálnímu dramatu. Několik epizod („O.R.“, „Autobus“, „Quo Vadis, kapitáne Chandlere?“, „Rozhovor“, „Úhel pohledu“ a „Sny“ mezi nimi) zcela vynechalo laugh track; stejně jako téměř celá 11. série, včetně 135minutového finále série „Sbohem, šáteček a amen“. Směšná stopa byla vynechána také v některých mezinárodních a syndikovaných vysíláních seriálu; při jednom vysílání na BBC2 byla směšná stopa omylem ponechána a diváci vyjádřili svou nespokojenost, později byla zveřejněna omluva stanice za „technické potíže“, protože během původního vysílání na BBC2 ve Velké Británii byl seriál vysílán bez směšné stopy. Britští kritici DVD se o stopě smíchu vyjadřují špatně: „V nejlepším případě je konzervovaný smích rušivý, ale u pořadu, jako je M*A*S*H, je vyloženě nesnesitelný.“

Na všech vydaných DVD, jak v regionu 1 (včetně USA a Kanady), tak v regionu 2 (Evropa včetně Velké Británie), je uvedena možnost sledovat pořad se stopou smíchu nebo bez ní.

„Jsou to lži,“ řekl Gelbart v rozhovoru v roce 1992. „Říkáte inženýrovi, kdy má zmáčknout tlačítko, aby vyvolal smích lidí, kteří neexistují. Je to tak nečestné. Největšími pořady v době, kdy jsme vysílali, byly All in the Family a The Mary Tyler Moore Show, které se natáčely před živým publikem ve studiu, kde měl smích smysl,“ pokračoval Gelbart. „Ale náš pořad byl filmový – údajně se natáčel uprostřed Koreje. Takže otázka, kterou jsem televizi vždycky kladl, zněla: ‚Kdo jsou ti smějící se lidé? Odkud se vzali?“ Gelbart přesvědčil CBS, aby pořad otestovala na soukromých projekcích se směšnou stopou i bez ní. Výsledky neukázaly žádný měřitelný rozdíl v pobavení diváků. „Takže víte, co říkali?“ Gelbart řekl. „Protože v tom není žádný rozdíl, necháme to být! Lidé, kteří obhajují stopy smíchu, nemají smysl pro humor.“ Gelbart situaci shrnul slovy: „Vždycky jsem si myslel, že to pořad zlevňuje. Televize si prosadila svou. Platili za večeři.“

Recepce

Rating a uznání

Seriál měl v USA premiéru 17. září 1972 a skončil 28. února 1983, přičemž finále, předvedené jako televizní film s názvem „Sbohem, šáteček a amen“, se podle New York Times stalo nejsledovanějším a nejlépe hodnoceným jednotlivým televizním dílem v tehdejší historii americké televize s rekordním počtem 125 milionů diváků (rating 60,2 a podíl 77). Seriál měl v první sezóně problémy a hrozilo mu zrušení. Ve druhé sezóně CBS zařadila M*A*S*H do lepšího časového slotu (vysílání po populárním All in the Family); seriál se pak stal jedním z deseti nejsledovanějších pořadů roku a po zbytek svého vysílání se udržel v první dvacítce nejsledovanějších pořadů. Dodnes se vysílá v syndikaci na různých televizních stanicích. Seriál, který zobrazoval události odehrávající se během tříleté války, měl 256 epizod a trval 11 sezón. Korejská válka trvala 1 128 dní, což znamená, že každá epizoda seriálu měla v průměru téměř čtyři a půl dne reálného času. Mnoho příběhů v prvních sezónách vychází z vyprávění skutečných chirurgů MASH, s nimiž produkční tým vedl rozhovory. Stejně jako film byl seriál alegorií na válku ve Vietnamu (která v době začátku seriálu stále probíhala) stejně jako na válku v Koreji.

Epizody „Habeš, Henry“ a „Rozhovor“ se v roce 1997 umístily na 20., respektive 80. místě žebříčku 100 nejlepších epizod všech dob, který sestavil TV Guide. V roce 2002 se M*A*S*H umístil na 25. místě žebříčku 50 nejlepších televizních pořadů všech dob, který sestavil TV Guide. V únoru 2008 byl seriál označen Jimem Werdellem, předsedou Mensa International, za nejchytřejší televizní pořad všech dob, který o něm řekl, že „měl inteligentní repliky a byl mnohem víc než jen komedií“. V roce 2013 jej Sdružení amerických scenáristů označilo za pátý nejlépe napsaný seriál všech dob a časopis TV Guide jej zařadil na osmé místo nejlepších seriálů všech dob. V roce 2016 jej časopis Rolling Stone zařadil na 16. místo v žebříčku nejlepších televizních pořadů.

Dabing

V českém znění: Pavel Trávníček – Alan Alda (Kapitán Benjamin Franklin „Hawkeye“ Pierce), David Prachař – Wayne Rogers (Kapitán „Traper John“ McIntyre), Petr Svoboda – Mike Farrell (Kapitán B. J. Hunnicut), Miroslav Saic – McLean Stevenson (Plukovník Henry Blake), Vladimír Brabec – Harry Morgan (Plukovník Sherman T. Potter), Jorga Kotrbová – Loretta Swit (Major Margaret „Štabajzna“ Houlihanová), Václav Knop – Larry Linville (Major Frank Burns), Antonín Molčík – David Ogden Stiers (Major Charles Emerson Winchester III.), Jiří Kvasnička – Garry Burghoff (Desátník Walter „Radar“ O’Reilly), Ladislav Potměšil – Jamie Farr (Desátník Max Klinger), Miroslav Nohýnek – William Christopher (Otec Francis J. Mulcahy), Lucie Svobodová – Kellye Nakahara (Sestra Kellyeová), Jiří Havel – Jeff Maxwell (Igor Straminsky), Vítězslav Bouchner – Johnny Haymer (Seržant Zelmo Zale), Vítězslav Bouchner – G.W. Bailey (Seržant Luther Rizzo), Pavel Rímský – Allan Arbus (Major Sidney Freedman), Jiří Pomeje – John Orchard („Ošklivý“ John), Michal Jagelka – Patrick Adiarte (Ho-Jon), Antonín Molčík – Herb Voland (Generál Crandell Clayton), Otakar Brousek ml. – Edward Winter (Plukovník Samuel Flagg), Vítězslav Bouchner – Timothy Brown (Kapitán Spearchucker Jones), Miroslav Moravec – G.Wood (Generál Hammond), Vladimír Brabec – Robert F. Simon (Generál Maynard M. Mitchell), Jiří Havel – Harvey J. Goldenberg (Kapitán Kaplan), Miluše Šplechtová – Karen Philipp (Poručík Dishová), Stanislav Fišer – Pat Morita (Kapitán Sam Pak), Jan Schánilec – Joshua Bryant (Seržant Jack Scully), Antonín Molčík – Sorrell Booke (Generál Bradley Barker), Petr Štěpánek – Beeson Carroll a Mike Henry (Plukovník Donald Penobscot), Miroslav Moravec – Robert Alda (Major Borelli), Jiří Holý – Robert Symonds (Plukovník Horace Baldwin), Jan Hanžlík – Val Bisoglio (seržant Pernelli), Jiří Lábus – Sal Viscuso a Todd Susman (Rozhlas)

Překlad: Zuzana Coufalová
Zvuk: Jaroslav Kosán
Produkce: Petr Jan Svoboda a Marcela Bártová
Dialogy: Jiří Kvasnička, Václav Knop
Režie: Jiří Kvasnička, Petr Svoboda, Miloš Bobek
Vyrobila: Agentura Erasmus pro ČNTS Nova 1994 – 1995


  • Zdroj: Anglická Wikipedie, Dabingforum.cz
  • Foto: 1972 20th Century Fox Television

Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,04073 s | počet dotazů: 258 | paměť: 57127 KB. | 15.10.2024 - 18:23:01